علم و تکنولوژی

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – تکنونامه

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به آب برای متابولیسم را تامین می کنند. درست مانند انتخاب نوشیدنی مفید و مفید برای سلامتی، عدم توجه به انتخاب می تواند برای سلامتی مضر باشد.

به گزارش تکنونامه،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. از آنجایی که مصرف این مواد بر دمای پوست نیز تأثیر می گذارد، نوشیدنی های گرم باعث جریان یافتن خون در زیر پوست و در نتیجه احساس گرما در افراد می شود. عکس این عمل با نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. استفاده از آب سبزیجات و میوه های تازه و سرد باعث تقویت روح و تقویت بدن می شود.

لازم به ذکر است که در کودکان میزان کل آب بدن به ۷۵ درصد وزن بدن می رسد اما این مقدار تا سنین بالا کاهش می یابد. با چاقی درصد آب در بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دستورالعمل‌های کلی مصرف آب بر اساس موقعیت، جنسیت و وضعیت سلامتی افراد به شرح زیر است:

– نوشیدن 8 لیوان آب، آب مورد علاقه، برای بزرگسالان در روز توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده برای تامین آب مورد نیاز بدن و تولید شیر به حدود 1 تا 0.75 لیتر بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

– نوشیدن آب کافی روی افراد 55 ساله و بالاتر متمرکز است. این گروه سنی به دلایلی مانند کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر در معرض خطر عدم تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن خود هستند.

– در زنان باردار باید بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین تاکید شود و آب به عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می شود. همچنین توصیه می شود هنگام صبح هنگام آلرژی از آب بین وعده های غذایی استفاده شود و در طول وعده های غذایی مصرف نشود.

– در صورت یبوست که به دلیل کاهش فعالیت دستگاه گوارش ایجاد می شود، باید مقدار زیادی آب مانند آب یا آب میوه طبیعی همراه با غذاهای پرفیبر مانند نان هسته دار، لوبیا، لوبیا و انواع غلات مصرف کنید. به کنترل حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در هر بازاری در دنیا به فروش می رسند و مورد استقبال مردم به ویژه افراد چاق قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و ممکن است برای زنان باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که به طور مکرر این نوشیدنی ها را مصرف می کنند مضر باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها باعث کاهش وزن می شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها منجر به افزایش وزن نیز می شود. مردم اغلب برای پیروی از رژیم کاهش وزن، نوع اشتباهی از نوشیدنی های رژیمی می نوشند، یعنی: برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی، به جای نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی نوشابه ها نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار و نوع غذای مردم..

به عبارت دیگر شما نمی توانید هر نوع و مقدار غذایی مصرف کنید و ادعا کنید که چون نوشابه رژیمی مصرف می شود منجر به چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه رژیمی گزینه مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی دارند یا در معرض هوای گرم هستند باید آب بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید شده است. در سالمندان مصرف حداقل شش لیوان آب در روز برای هیدراته نگه داشتن بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز مطلق به آب، این افراد کمتر احساس گرسنگی می کنند و در نتیجه در معرض خطر کم آبی و یبوست قرار می گیرند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید اکثریت آب ما باشد. نوشابه ها، شربت ها و نوشابه های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی دارند. به عبارتی انرژی بالایی دارند و در عین حال مواد مغذی کمی دارند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری آب در بدن تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآور دارد و ممکن است باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در صورت کم آبی و نیاز به نوشیدن آب از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از مصرف آب کافی در روز، توجه به ویژگی های ادراری است که هر روز دفع می شود. ادرار باید فراوان، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب صنعتی و نوشابه های گازدار و انرژی حاصل از این نوشیدنی ها زیاد است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه می توانند مایعات مورد نیاز بدن را بدون کالری اضافی تامین کنند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کمتر توصیه می شود.

در انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا