عمومیکسب و کار ایرانی

مناسب ترین پوشش برای زیرسازی کف و جلوگیری از انتقال سرما از کف اتاق

لزوم ایجاد عایق حرارتی

استفاده از عایق های حرارتی مانند فوم پلی اتیلن 10 میل به دو منظور مد نظر کارشناسان ساختمان سازی قرار گرفته است. اول اینکه بار گرمایی محیط خانه را بالاتر برده و ضریب از دست دادن انرژی و یا به قول خودشان کاهش مصرف انرژی را بالاتر ببرند. اتلاف گرما در زمستان باعث می شود محیط خانه به راحتی گرم نشود و متاسفانه این موضوع با پرداخت بهای زیاد تجربه به دست آمد.

در ایران ساختمان هایی که در چند دهه گذشته ساخته شدند اصلا قابلیت حفظ گرما را ندارند. عدم استفاده از یک عایق مناسب حرارتی در کف ساختمان ، دیوارها و سقف باعث می شود به راحتی حرارت از بدنه ساختمان خارج شود .موضوعاتی که حتی با دو جداره کردن پنجره ها هم خیلی خود را نشان نمی دهد و برخی از افراد می پرسند که چرا خانه ما با اینکه ساختار پنجره ها را هم تغییر داده ایم باز سرد است همین موضوع نبود عایق های حرارتی در بدنه ساخت ساختمان می باشد.

 از طرفی هدف دوم کارشناسان ساخت ساختمان جلوگیری از ورود حرارت به ساختمان ها می باشد. حتما برای شما هم پیش آمده که در تابستان گرمای بیش از اندازه داخل خانه شما را کلافه کرده و حتی گاهی اذعان دارید که هوای بیرون خنک تر است. این دلیل هم دقیقا به همین خاطر است. شما با نداشتن عایق های حرارتی در ساختمان خود باعث می شود گرمای بیرون وارد خانه شود و در خانه به دلیل محسور بودن به اصطلاح دم کند و یا گرما ماندگار شود.

وقتی هوا راحت در جریان نیست ولی گرما بر محیط خانه اثر می گذارد. در همان تابستان داغ شدن زیاد دیوار های خانه باز هم پرت انرژی سرمایشی شما را به همراه خواهد داشت. در نتیجه استفاده از عایق حرارتی به منظور جلوگیری از ورود هوای داغ در تابستان و خروج گرما در زمستان امری حیاتی برای خانه های نو ساز است. قبلا گفتیم که نبود عایق بندی در زیر لوله های گرمایش از کف یکی از دلایل پرت انرژی گرمایشی است.

خانواده |ساختمان |فوم پلی اتیلن

هزینه عایق بندی ساختمان

صرف نظر از اینکه عایق های حرارتی جلوی پرت انرژی گرمایی و سرمایشی خانه را می گیرد اما به نظر می رسد هزینه هایی را برای افراد به دنبال داشته باشد. استفاده از عایق مناسب در کف و سقف خانه و دیوار ها و حتی لوله ها و سطوح داغ و خنک باعث می شود تا هزینه هایی را برای شما ایجاد کند. طبیعتا نوع عایق، میزان و حجم عایق بندی ، فضای مورد نیاز برای عایق بندی و میزان دستمزد استادان این موضوع هزینه های متفاوتی را برای شما به همراه خواهد داشت که البته جنس و نوع عایق حرارتی بیشتری اهمیت را در هزینه ها دارد.

اما آنچه که مسلم است این است که با ایجاد عایق در خانه نه تنها آسایش خود و خانواده را بیشتر تضمین کرده اید بلکه استفاده از عایق میزان زیادی از مصرف انرژی را در خانه های شما کاهش می دهد. در دراز مدت خواهید دید که این عایق های حرارتی تا چند ده هزار تومان شاید در ماه میزان هزینه های شما را کاهش داده و این موضوع باعث می شود در کوتاه ترین زمان تمامی هزینه های شما برای این موضوع بازگردد.

در نظر داشته باشید تمامی مصالح ساختمانی این روز ها مانند آجر، شیشه، سیمان، چوب و … خود عاملی برای انتقال انرژی هستند و به هیچ عنوان استفاده از این مصالح نمی تواند جلوی خروج انرژی را بگیرد. بر اساس مطالعات و تحقیقات استفاده از عایق های حرارتی ساده در ساختمان حدود 55 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد و کیفیت گرمایش و سرمایش خانه ها را بالاتر می برد.

چه عواملی در انتخاب عایق حرارتی ساختمان باید در نظر گرفته شوند؟

این سئوال به قدری اهمیت دارد که قبل از پرداختن به انواع عایق ها لازم دانستیم که آن را مشخص کنیم. متاسفانه برخی از استادان بی تجربه و یا باتجربه ولی کم سواد استفاده از عایق های صوتی و حرارتی را موضوعی برای پر کردن جیب برخی از کارخانه ها اعلام می کنند که با صراحت باید این موضوع را رد کنیم.

برخی دیگر معتقد هستند که استفاده از این عایق ها باعث می شود تا مصالح به خوبی خود را نگرفته و پس از مدتی ترک بخورند که این موضع هم به کل اشتباه است و اگر مصالح به خوبی انتخاب شوند و عایق استانداردی به کار برده شود به هیچ عنوان ضرری برای سازه ندارد. نکته مهمی که در عایق های حرارتی باید در نظر داشت تمامی نکات مختص خود عایق است. اگر شما عایق خوبی را برای ساختمانتان انتخاب کنید نگرانی دیگری بابت موضوعاتی که سایرین تشریح می کنند نخواهید داشت. برای انتخاب یک عایق حرارتی استاندارد و معتبر و با کیفیت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • عایق حرارتی باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد
  • عایق های حرارتی باید نسبت به حریق مقاوم باشند و حتی المقدور آتش نگیرند.
  • در ساخت عایق های حرارتی از مواد سمی نباید استفاده شده باشد
  • یک عایق حرارتی خوب در مقابل فشار و وزن قابلیت خود را از دست نمی دهد
  • عاق های حرارتی مناسب ساختاری با ثبات دارند و دچار چروک و چسن خوردگی در اجرا نمی شوند
  • عایق های حرارتی باید در مقابل اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز مقاومت زیادی داشته باشند
  • عایق های حرارتی باید ضد قارچ و میکروب باشند
  • در مقابل گرما و سرما حالت انقباضی و انبساطی شدیدی نداشته باشند
  • هیچ واکنش شیمیایی فعالی نباید داشته باشند و در واقع باید خنثی باشند.
  • عایق های حرارتی باید خاصیت مویینگی و چگالی خوبی داشته باشند.

عایق های حرارتی بصورت صفحه ای ، آجری، ورقه ای ، نواری و تخته ای در بازار موجود می باشند و به فروش رسانده می شوند. برخی از عایق ها هم خاصیت حرارتی دارند و هم خاصیت صوتی که در انتخاب عایق بهترین انتخاب می توانند باشند. حتی از این عایق ها می توان کاربرد های دیگری را هم گرفت. مثلا اگر حضور ذهن داشته باشید در مقاله از این عایق ها به منظور کاهش صدای پمپ استفاده کردیم و اتفاقا بسیاری از مشتریان با استفاده از این ایده توانستند مشکل صدای پمپ خود را بر طرف کنند.

عوامل داخلی در انتخاب عایق حرارتی

انتخاب عایق حرارتی بر اساس پارامتر های توضیح داده شده خیلی به خود عایق مرتبط بودند. اما آیا انتخاب یک عایق حرارتی مناسب می تواند بر اساس موقعیت و نوع ساختمان هم تفاوتی داشته باشد؟ بله .این موضوع اتفاقا اهمیت زیادی هم دارد. شرایط محیطی مانند دما و رطوبت محیط شما ، میزان بارندگی ، میزان سر و صدا، میزان جریان با حتی و … در این خصوص نقش بسزایی دارند. مثلا اگر خانه شما در محیطی مرطوب مانند شمال کشور باشد باید عایق حرارتی شما تا حدود زیادی خاصیت ضد رطوبتی هم داشته باشد.

اگر خانه شما در مناطق شهری و یا کارگاهی است باید میزان مقاومت عایق حرارتی شما در مقابل صوت زیاد باشد و در واقع عایق صوتی هم باشد. پس بهتر است قبل از اقدام به خرید عایق های حرارتی شرایط محیطی را هم به خوبی در نظر داشته باشید. خوب تا اینجا به دلایل نیاز و شرایط انتخاب عایق های صوتی پرداختیم و در مقاله ای جداگانه عایق های صوتی را تشریح نمودیم. اما در ادامه بهتر است انواع عایق های صوتی را با هم بشناسیم.

انواع عایق های حرارتی

امروزه با رشد تکنولوژی و ورود انواع فناوری های مختلف به بازار ساختمان سازی عایق های حرارتی هر روز نسبت به روزهای قبل تنوع بیشتری پیدا می کنند. شاید تا چند سال پیش تنها عایق حرارتی شناخته شده پشم سنگ و یا پشم و شیشه بود ولی امروزه استفاده از تکنولوژی های نانو و یا تکنولوژی های پیشرفته دیگر شناخته همه انواع عایق ها را مشکل تر کرده است. اما با این حال متداول ترین نوع عایق ها به شرح ادامه متن می باشند:

با خرد کردن سنگ آتش نشانی دیر ذوب ماده این الیاف معدنی ساخته می شود. مهم ترین خصوصیت این عایق حراریت پایداری آن در شرایط مختلف ريال مقاومت به رطوبت ، نداشتن بو و عدم امکان رشد قارچ و کپک در آن می باشد.

عایق پشم معدنی ضد حریق است، انعطاف پذیری بالایی دارد   و وظیفه عایق های صوتی را هم به خوبی انجام می دهد. از این نوع عایق برای سطوح سقف و پشت بام استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا