علم و تکنولوژی

رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

ثابت شده است که فیبر برای یک سیستم گوارشی سالم بسیار مهم است و همچنین دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. اکنون، شواهدی در حال ظهور است که فیبر برای مغز سالم نیز مفید است. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی دریافتند که رژیم غذایی با فیبر بالا با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

در یک مطالعه بزرگ، بیش از 3500 بزرگسال ژاپنی در یک مطالعه رژیم غذایی شرکت کردند و سپس به مدت دو دهه دنبال شدند. نتایج نشان می دهد که بزرگسالانی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، به ویژه فیبر محلول، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند. این یافته ها ممکن است به رابطه بین روده و مغز مرتبط باشد.

پروفسور کازوماسا یاماگیشی گفت: زوال عقل یک بیماری ویرانگر است که معمولاً به مراقبت طولانی مدت نیاز دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبر غذایی ممکن است نقش محافظتی ایفا کند. ما با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران بزرگسال در ژاپن برای مطالعه‌ای در مقیاس بزرگ که در دهه 1980 آغاز شد، به این موضوع نگاه کردیم.»

شرکت کنندگان بین سال های 1985 تا 1999 یک نظرسنجی را تکمیل کردند که رژیم غذایی آنها را ارزیابی می کرد. آنها به طور کلی سالم و بین 40 تا 64 سال سن داشتند. سپس آنها از سال 1999 تا 2020 تحت تعقیب قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا زوال عقل دارند یا خیر.

محققان این داده ها را بر اساس تعداد 3739 بزرگسال بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم کردند. آنها دریافتند که گروه هایی که مقادیر بیشتری فیبر مصرف می کنند کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

این تیم همچنین تفاوت بین دو نوع اصلی الیاف را بررسی کردند: فیبرهای محلول و نامحلول. فیبر محلول موجود در غذاهایی مانند جو و حبوبات برای باکتری های مفیدی که در روده زندگی می کنند و همچنین سایر فواید سلامتی مهم است. فیبر نامحلول در غلات کامل، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مهم است. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل برای فیبر محلول بسیار واضح تر است.

یاماگیشی گفت: «مکانیسم آن هنوز شناخته نشده است، اما ممکن است به تعامل بین روده و مغز مرتبط باشد. یک احتمال این است که فیبر محلول ترکیب باکتری ها را در روده تنظیم می کند. این ترکیب ممکن است باعث التهاب عصبی شود که در شروع زوال عقل نقش دارد. فیبر رژیمی همچنین ممکن است سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن، فشار خون، سطح چربی و گلوکز را کاهش دهد.

امروزه در بسیاری از کشورها، بسیاری از مردم فیبر کمتری نسبت به توصیه متخصصان تغذیه مصرف می کنند. با تشویق عادات غذایی سالم سرشار از فیبر، ممکن است زوال عقل کاهش یابد.

دکمه بازگشت به بالا