اقتصادیکسب و کار ایرانی

استفاده از کولر آبی در مناطق مرطوب

چرا کولر آبی در مناطق مرطوب بازدهی ندارد ؟

به طور کلی، کولر آبی نمونه ای از برودتی و سرمایشی برای ایجاد هوای خنک در محیط داخلی به شمار می رود. این مدل از سیستم های سرمایشی بر مبنای تبخیر آب و ایجاد رطوبت، فرآیند خنک سازی و سرمادهی را انجام می دهند.

به نقل از alibaba.com در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کولرهای آبی از سیستم های سرمایشی بسیار قدیمی، به ویژه در کشور ما محسوب می شوند. همچنین، این مدل از تجهیزات برودتی با عنوان کولر تبخیری نیز شناخته می شوند.

قیمت کولر گازی گری برای پاسخگویی به سوال چرا کولر آبی برای مناطق مرطوب مناسب نیست می توان گفت که مکانیزم عملکرد این دستگاه بر اساس تبخیر دما و تولید رطوبت، هوای خنک را در فصل تابستان در محیط داخلی انتشار می دهد. طراحی بسیار ساده و بدون پیچیدگی صورت گرفته است. در ساختار اصلی این دستگاه یک اتاقک فلزی و تعدادی واسط تبخیری به چشم می خورد.

گفتنی است ایجاد سرما و فرآیند تبخیر به وسیله کولر آبی از طریق الکتروپمپ آن صورت می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کولرهای آبی از سیستم های تبخیری به شمار می آیند. سیستم های تبخیری پروسه خنک سازی محیط اطراف را از طریق تبخیر سیال اجرایی می کنند. سیال استفاده شده در کولرهای آبی معمولا جریان آب می باشد.

استفاده از فناوری های جدید و به روز در طراحی و ساخت، افزایش توان و قدرت خنک کنندگی کولرهای آبی را به همراه داشته است. به طور معمول، این دستگاه سرمایشی به علت برخورداری از اندازه بزرگ، در فضای بیرون از ساختمان نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد. همچنین، باد سرد تولید شده به وسیله این دستگاه، از طریق کانال ها به فضای داخلی خانه انتقال پیدا می کند.

آیا کولر آبی در مازندران جواب میده |باد کولر ابی |چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم

علت بازدهی نداشتن کولر آبی در مناطق مرطوب

برای پاسخ دادن به سوال چرا کولر آبی در مناطق مرطوب بازدهی ندارد باید ابراز نمود که اقلیم آب و هوایی بسیاری از شهرهای کشور ما، دارای هوای گرم و خشک می باشد. کولرهای آبی برای استفاده در مناطق گرم و خشک، از انتخاب های کاربردی و کارآمد تلقی می گردند. بر همین اساس، یکی از عوامل مهم برای افزایش بازدهی و راندمان کولر آبی، توجه به شرایط آب و هوایی منطقه می باشد.

نصب و استفاده از این دستگاه در مناطق شمالی و جنوبی کشور به علت بالا بودن میزان رطوبت هوا، توجیه منطقی و اقتصادی ندارد. چراکه کارکرد این دستگاه در مناطق مرطوب علاوه بر افزایش رطوبت هوا، موجب عدم تولید هوای مطبوع و دور شدن محیط از شرایط و دمای آسایش و بهینه می شود.

بنابراین در پاسخ به سوال چرا کولر آبی برای مناطق مرطوب مناسب نیست باید ابراز نمود که برخورداری این دستگاه از عملکرد تبخیری، موجب افزایش گرمای هوا در اقلیم های دارای رطوبت بالا می شود. در چنین شرایطی دمای محیط داخلی نه تنها خنک نشده، بلکه موجبات نارضایتی و ناخشنودی و سلب آرامش کاربر را فراهم می‌آورد.

علاوه بر این، استفاده از کولر آبی در مناطق مرطوب، تنها موجب استفاده بیهوده از جریان برق و انرژی و متعاقب آن، افزایش هزینه های جانبی و اقتصادی مصرف کننده می شود. لازم به ذکر است که مطابق با بررسی انجام شده، 24 تا 26 درجه سانتیگراد، دمای آسایش بدن انسان برآورده شده است. کاهش یا افزایش دما از میزان اعلام شده، تبعات و پیامدهای مختلفی را برای مصرف کننده به دنبال دارد.

بر همین اساس، رطوبت بالای محیط، موجب برهم خوردن این توازن و توزیع هوای گرم و ناخوشایند در فضای داخلی می شود. مضاف بر این، بازدهی کولرهای آبی در شرایط عادی و نرمال، حدود 75 درصد اعلام شده است. بر همین مبنا، استفاده از این سیستم سرمایشی در مناطق مرطوب، کاهش راندمان و کارایی دستگاه را در پی دارد.در بخش بعدی این مقاله ابتدا اطلاعاتی درباره انواع کولر آبی در اختیار شما قرار می دهیم و ادمه می دهیم و سپس به مبحث اصلی بحث خواهیم پرداخت.

کولرهای آبی:

یکی از رایج ترین سیستم هایی که برای خنک شدن هوا بکار می رود، استفاده از کولرهای آبی است، کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که نسبت گرما خیلی زیاد نیست، کولر آبی جوابگوی نیاز آن ها است، این نوع کولرها مصرف برق بسیار کمی دارند و نحوه عملکرد آنها به صورت سرمایش تبخیری است،هنگامی که از این نوع کولرها استفاده می کنید مقداری رطوبت نیز وارد مکان مورد نظر شده، بنابراین از خشک شدن فضا جلوگیری می شود.

اجزای یک کولر آبی شامل

  • بدنه
  • فن
  • درپوش
  • پمپ گردش آب
  • مخزن آب
  • شیر شناور
  • لوله‌های توزیع آب
  • موتور الکتریکی

عملکرد کولر آبی در حین سرمایش چگونه است:

در صورتی که از این نوع کولر استفاده کرده باشید متوجه خواهید شد که در یک کولر از نوع آبی، آب توسط پمپ شدن وارد مخزن شده و به پوشال ها می ریزد، الکتروموتور از تسمه استفاده کرده و فن را که درون کولر قرار دارد به چرخش در می آورد،هنگامی که فن کولر در حال چرخیدن است، هوای خارجی وارد محفظه داخلی شده و اینگونه جریان هوا از میان پوشال هایی که مرطوب شده اند عبور خواهد کرد، سپس هوای سرد از دریچه اصلی کولر وارد مکان مورد نظر خواهد شد.در اکثریت مناطق کشور ما ایران کولر آبی مورد استفاده قرار می گیرد و وسیله سرمایش اصلی در منازل مسکونی است.

کولر آبی و میزان رطوبت موثر بر هوا:

افراد زیادی دارای این تصور هستند که کولر های آبی تنها برای کشورهایی استفاده می شود که توسعه نیافته هستند، این در حالی است که این نوع کولر ها به دلیل اینکه رطوبت بسیار خوبی را وارد مکان مورد نظر می کنند و از خشکی جلوگیری خواهند کرد یک گزینه بسیار مطلوب برای مناطق گرم و خشک هستند و البته در مناطق خیلی مرطوب قطعا کارایی این نوع کولر به همین دلیل رطوبت زایی بیشتر پایین خواهد آمد.

امروزه در تمامی جهان با توجه به اینکه میزان مصرف برق بالا رفته است به شکل معمول استفاده از کولرهای آبی در مناطقی که نیازی به دیگر انواع کولر نیست، ضروری نبوده بنابراین این نوع کولرها در همه جا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کولر آبی و رطوبت هوا:

این نوع کولرها دارای دو نوع هستند که یکی به نام کولر سلولزی مشهور است و دیگری به نام کولر آبی که به شکل معمول استفاده می شود، در نوع سلولزی که ممکن است کمتر کسی اطلاعات مشخصی از آن را داشته باشد پد دیواره از نوع سلولزی است و به همین دلیل جذب آب در آن ها با قدرت بالاتری صورت می گیرد.

این نوع کولرها به طور معمول گرد و خاک بسیار کمتری را رد خواهند کرد و در آب و هوای گرمتر حتی تا 45 درجه نیز بسیار عملکرد خوبی از نظر سرمایشی خواهند داشت. در نوع پوشالی به طور معمول پوشال ها می توانند از جنس های متفاوتی با کارایی مختلف باشند، مثلا می توان از پشم شیشه و یا پشم چوب استفاده کرد، پوشال هایی نیز از جنس فیبر و یا پلاستیک وجود دارد حتی از کاغذهای ملامین نیز برای پوشال کولر آبی استفاده می شود.

معمولا اکثریت افراد از پوشال نوع چوبی استفاده می کنند زیرا مقداری از رطوبت را جذب خود خواهد کرد، بنابراین گزینه مناسب تری نسبت به دیگر انواع پوشال است.اینکه پوشال دارای چه نوع ضخامتی باشد و یا چه اندازه ای داشته باشد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و این مورد باعث می شود خنک سازی بیشتر خواهد شد.

در هر دو نوع کولر آبی، در صورتی که رطوبت  هوا در مکان مورد نظر از یک میزان تعیین شده بسیار زیادتر شود، این وضع باعث می شود که جریان هوا سرد کمتر شود و این حالت به این دلیل پیش می آید که جریان هوا پر از ذرات آب خواهد شد و همین باعث می شود رطوبت نسبی نیز بیشتر شود.

قطعا این نوع کولرها در آب و هوایی که بسیار گرم است و یا شرجی و رطوبت زا است دارای بازدهی کمتری است و حتی در برخی موارد به دلیل رطوبت خیلی زیاد منطقه اصلا جوابگوی نیاز افراد نخواهد بود.زیرا وقتی هوای منطقه مرطوب باشد به دلیل اینکه کولر آبی نیز هوایی رطوبت زا را انتقال می دهد نفس کشیدن برای افراد را سخت خواهد کرد.

چه مناطقی از کشور ما ایران نمی توانند از کولر آبی استفاده کنند:

استفاده از کولر آبی در مناطقی که دارای رطوبت بسیار زیادی است مانند برخی از مناطق شمالی و جنوبی ایران خیلی مناسب نیست، زیرا هم رطوبت هوا را بیشتر کرده و همچنین دمای هوا را نیز کاهش خواهد داد.اگر منطقه مورد نظر به خودی خود دارای رطوبت باشد و از کولر آبی استفاده شود دمای آسایش محیطی بسیار سخت شده و مشکلاتی را برای افرادی که در این مناطق زندگی می کنند، ایجاد خواهد کرد.

مثلا در استان خوزستان استفاده از کولر آبی با توجه به دمای 43 درجه گرمایی و رطوبت زیاد این نوع کولر به هیچ عنوان جوابگوی نیاز مردم این مناطق نیست به همین دلیل در این مناطق کاربرد کولر گازی بسیار بیشتر است.

در برخی از مناطق دمای هوا گرم است و حتی تا 43 درجه بالا می رود اما رطوبت هوا بسیار کم است بنابراین می توان از این نوع کولر استفاده کرد.با توجه به بررسی های انجام شده هر 3 دقیقه یکبار این نوع کولر هوای درونی یک منزل مسکونی را جابجا خواهد کرد، البته هنگامی که دمای هوا از 39 درجه بالاتر رفت، بهتر است از نوع کولر سلولزی استفاده شود زیرا این نوع کولرها دارای کاربرد و بهره وری بسیار زیادتری نسبت به نوع آبی هستند.

این نوع کولرها در مناطق گرم و خشک بسیار خوب عمل می کنند و حتی علاوه بر رطوبت زایی مطلوب از خشکی پوست بدن مردم این مناطق نیز جلوگیری خواهند کرد و گزینه ای بسیار مطلوب برای این مناطق هستند.

دلایل اصلی افزایش رطوبت هوا در حین کارکرد کولر آبی

در ادامه مقاله چرا کولر آبی در مناطق مرطوب بازدهی ندارد ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که مکانیزم عملکرد و کارکرد این دستگاه ها، موجب افزایش رطوبت موجود در هوا می شود. از آنجایی که فرآیند تبخیر در این مدل از سیستم های سرمایشی به عنوان جذب کننده گرما، عمل می کند، بر همین اساس، هوای تولید شده از رطوبت نسبتا بالایی برخوردار می باشد. همچنین، سیال اصلی برای آغاز مکانیزم عملکرد کولر آبی، جریان آب می باشد.

پرتاب و انتقال قطره های آب در حین کارکرد دستگاه به محیط پیرامون، در افزایش نرخ رطوبت هوا بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. برخورداری این دستگاه ها از پوشال، موجب افزایش پرتاب ذرات آب به محیط می‌شود. همچنین، فن دمنده دستگاه انتقال ذرات به اطراف را سبب می شود.

از دلایل افزایش رطوبت هوا در حین کارکرد کولر آبی ، خراب شدن و فرسودگی پدها و پوشال های دستگاه می باشد. به طور معمول، پوشال های خنک کننده کولر آبی، به مرور زمان فرسوده شده و تغییر شکل می دهند. در نتیجه این امر، ضمن کاهش توان خنک کنندگی دستگاه، ذرات و قطره های آب، به وسیله فن به محیط داخلی انتقال پیدا می کنند. همچنین، تناسب نداشتن ظرفیت کولر گازی با ابعاد و اندازه محیط، در افزایش رطوبت هوا اثرگذار است.

در مقوله چرا کولر آبی در مناطق مرطوب بازدهی ندارد، ناگفته نماند که افزایش رطوبت هوا در مناطق گرم و خشک، موجب ایجاد تعادل در رطوبت و متعاقب آن، جلوگیری از خشکی پوست می شود. اما افزایش رطوبت در محیط های مرطوب، کاهش بازدهی و راندمان و تولید هوای گرم، به وسیله کولر آبی را در پی دارد

منبع : sieuthimaylanh.com

دکمه بازگشت به بالا