علم و تکنولوژی

خطر بالای سکته مغزی در جوانان مبتلا به میگرن

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش مدیسن نت، نتایج نشان می‌دهد که میگرن مهم‌ترین عامل خطر غیر سنتی برای سکته مغزی در بین بزرگسالان ۱۸ تا ۳۴ ساله است که ۲۰ درصد از سکته‌های مغزی در مردان و نزدیک به ۳۵ درصد در زنان را شامل می‌شود.

به طور کلی، محققان دریافتند که عوامل خطر غیرسنتی با سکته‌های مغزی بیشتری در بزرگسالان جوان نسبت به عواملی که به طور سنتی با خطر سکته مغزی مرتبط هستند، مانند فشار خون بالا یا سیگار کشیدن مرتبط است.

دکتر «میشل لپرت»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کلرادو، گفت: «بیشتر توجه ما بر روی عوامل خطر سنتی متمرکز شده است. ما نباید عوامل خطر سکته غیرسنتی را نادیده بگیریم و فقط روی عوامل خطر سنتی تمرکز کنیم. هر دو در ایجاد سکته مغزی در بین جوانان مهم هستند.»

به گفته محققان، عواملی که به طور سنتی با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط هستند عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع ۲، سیگار کشیدن، چاقی، عدم فعالیت بدنی، اعتیاد به الکل و گرفتگی عروق.

به گفته محققان، با این حال، داده‌های اخیر نشان داده است که سکته مغزی در میان بزرگسالان جوانی که این عوامل خطر را ندارند، افزایش می‌یابد.

محققان این مطالعه از داده‌های بیمه سلامت برای مقایسه بیش از ۲۶۰۰ قربانی سکته مغزی با بیش از ۷۸۰۰ نفری که دچار سکته مغزی نشده بودند استفاده کردند.

محققان دریافتند که سکته مغزی در مردان و زنان ۱۸ تا ۴۴ ساله به طور قابل توجهی با عوامل خطر غیر سنتی مانند میگرن، اختلالات لخته شدن خون، نارسایی کلیه، بیماری‌های خودایمنی و سرطان مرتبط است.

به گفته محققان، ارتباط بین این عوامل خطر غیر سنتی در بزرگسالان کمتر از ۳۵ سال قوی‌تر بود.

در بین افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله، عوامل خطر غیرسنتی حدود ۳۱ درصد از سکته‌های مغزی در مردان و ۴۳ درصد در زنان را تشکیل می‌دهند.

در مقایسه، خطرات سنتی ۲۵ درصد سکته‌های مغزی در مردان و ۳۳ درصد در زنان را تشکیل می‌دهند.

لپرت می‌گوید: «در واقع، هر چه فرد در زمان سکته مغزی جوان‌تر باشد، احتمال سکته مغزی به دلیل یک عامل خطر غیرسنتی بیشتر است. ما باید به مکانیسم‌های اساسی این عوامل خطر غیرسنتی برای توسعه مداخلات هدفمند پی ببریم.»

محققان متوجه شدند سردرد‌های میگرنی نقش مهمی در بسیاری از سکته‌های مغزی در میان جوانان ایفا می‌کند.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا