اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

برای لاته از چه قهوه ای استفاده کنیم

کافه لاته یا لته چیست؟

کافه لاته یا لاته، ترکیب بسیار جذاب و عالی شیر و اسپرسو است، لاته به نوعی توسعه یافته کاپوچینو است، در واقع کاپوچینو و لاته گویی خواهر و برادر بی نظیر دنیای قهوه هستند، اگر لازم است در مورد بدایند، مقاله کاملی در مورد آن نوشته ایم. در مورد هم اینجا مطلب کاملی نوشته ایم.

قیمت قهوه موکا دکتر بیز: کافه لاته از عبارت ایتالیایی Caffe latte آمده که به معنی قهوه (caffe) و شیر (latte) است. کافه لاته ترکیبی از اسپرسو و شیر داغ با مقدار زیادی فوم شیر است و شامل طرح‌های هنری خاصی می شود که به آن در اصطلاح لاته آرت گفته می شود.

طرز تهیه  قهوه شکلات داغ خیلی ساده‌س و به راحتی می‌تونیم توی خونه درستش کنیم. لاته که بهش لته (latte) هم میگن تقریباً معروف‌ترین نوشیدنی گرم بر پایه هستش که از ترکیب اسپرسو، شیر فوم گرفته‌شده و فوم شیر تهیه می‌شه. (توی این مطلب هم از واژه لاته استفاده می‌کنیم و هم از لته)

آموزش |طراحی |طرز تهیه کافه لاته با دستگاه نوا ۱۴۹

 خرید اینترنتی قهوه لاته دکتر بیز: واژه لاته در زبان ایتالیایی به معنی شیر هستش اما همونطور که گفتیم، ترکیب کافه لاته تنها به شیر خلاصه نمیشه، لاته یکی از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو ست، برای اونایی که می‌خوان از قهوه با شیر لذت ببرن. لاته رو آمریکایی‌ها ابداع کردن و خوب تا پیش از اون، ی ایتالیایی بود که با آداب و رسوم خاص ایتالیایی‌ها توی دنیا پیشتازی می‌کرد.

اگه نیاز به تمرکز بیش‌تر دارین یا می‌خواین به هر دلیلی شب و بیدار بمونین و از طعم تلخ اسپرسو هم دل خوشی ندارین، احتمالا قهوه لاته همونیه که دنباش می‌گردین.

طرز تهیه لاته در منزل

لاته یا کافه لاته ترکیب اسپرسو، شیر و فوم شیر‌ه که فومش خیلی کمه و درواقع لایه‌ای به‌عنوان فوم شیر نداره. یک مقاله خوب در مورد نوشتیم که می تونه برای شما مفید باشه.
لاته ای که توی کافی‌شاپ‌ها می‌بینین به کمک هنر باریستاها تزئین شده و این سبک از تزئین رو اصطلاحاً لته آرت می گن. لاته آرت به کمک تجربه باریستا در ریختن و ترکیب کردن شیر روی اسپرسو به وجود میاد. برای درست کردن لاته یا کافه لاته باید شیر رو فوم گیری کنیم. یعنی یه کاری کنیم که هوا به داخل شیر نفوذ کرده و کف (فوم) شیر ازش جدا بشه.
برای فوم گیری شیر دو تا روش داریم: فوم گیری با نازل بخار دستگاه اسپرسو یا فوم گیری با فرنچ پرس که آموزش مفصل هر کدوم رو در ادامه می‌گیم.

طرز تهیه لاته با موکاپات و فرنچ پرس

طرز تهیه لاته

ساده‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل تهیه لاته توی خونه موکاپات () و فرنچ پرس هستن.

مرحله اول: با استفاده از موکاپات اسپرسو رو می‌گیریم. (یک الی دو شات یا دو فنجون اسپرسو که می‌شه 30 الی ۶۰ سی‌سی) قهوه رو کف فنجون سرو می‌ریزیم.
قبلاً رو توی فنجونت شرح دادیم و نوشتیم که بر اساس چه فرآیندی و چطور جریان آب داغ با فشار از ذرات آسیاب شده قهوه، عصاره قهوه رو می گیره که اصطلاحاً بهش اسپرسو میگن

مرحله دوم: با استفاده از فرنچ پرس، شیر و فوم گیری می‌کنیم. مقدار شیری که لازم داریم 2.5 برابر حجم قهوه‌س. بهتره از شیر پرچرب استفاده کنیم.
در مورد فرنچ پرس ها، حتماً می دونید که از اونا برای تهیه قهوه فرانسه استفاده می‌کنیم و کارکرد اصلی شون درواقع تهیه قهوه فرانسه ست؛ اما به کمک پیستونی که دارن، میتونیم با ترکیب هوا و شیر، از شیر فوم بگیریم. این طور که شیر داغ رو داخل فرنچ پرس ریخته و به کمک اهرم صافی فرنچ پرس شیر رو می‌زنیم تا فوم (کف) ازش جدا بشه.

وقتی فوم گیری شیر و انجام میدیم شیر به دو لایه تفکیک می‌شه:

  • لایه زیری که شیر قوام گرفته هست و بهش می‌گیم شیر فوم گرفته‌شده.
  • لایه بالایی که فوم یا کف شیر هستش.

مرحله سوم: شیر فوم گرفته‌شده رو روی اسپرسو ریخته و اجازه میدیم مقدار خیلی کم فوم شیر روی نوشیدنی بریزه.

طرز تهیه قهوه لاته با دستگاه اسپرسو

طرز تهیه لاته با دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو دو تا کاربرد اصلی داره: یکی عصاره گیری قهوه و تهیه اسپرسو با کیفیت و یکی فوم گیری شیر. دستگاه اسپرسو قسمتی داره به نام نازل بخار (steamer) که بخار آب پر فشار ازش خارج میشه و با قرار دادن نازل بخار داخل شیر میتونیم فوم گیری خیلی خوب و با کیفیتی رو انجام بدیم. در ادامه طرز تهیه لاته با دستگاه اسپرسو رو بررسی می‌کنیم. برای مقاله مناسبی آماده داریم.

در مرحله اول باید یک الی دو شات (30 الی 60 میلی‌لیتر) اسپرسو رو تهیه کرده و کف فنجون سرو بریزیم.

بعد از تهیه اسپرسو، به کمک نازل بخار فوم شیر رو می‌گیریم. اینجوری که شیر سرد رو داخل ظرف مناسب ریخته (ترجیحا ) و نازل بخار رو داخل شیر قرار میدیم. شیر نازل بخار رو تا انتها باز کرده و صبر می‌کنیم تا شیر کاملا داغ شده و فوم شیر ازش جدا بشه. (بهتره از شیر پرچرب و سرد استفاده کنیم.)

شیر و فوم شیر رو به اسپرسو اضافه می‌کنیم و لاته مون آماده‌س.
اینم بگیم که توی لاته مقدار شیر خیلی بیش‌تر از فوم شیر هستش و تقریباً لایه‌ای به نام فوم نداریم در واقع مقدار فوم شیر روی قهوه خیلی کمه.

قهوه مناسب برای کافه لاته چیه؟

می‌تونین از هر قهوه‌ای که طعمش رو می‌پسندین برایی درست کردن کافه لاته استفاده کنین. معمولا قهوه‌هایی ترکیبی با درصد عربیکا بالاتر برای لته مناسب‌ترن. برای از سایت فنجونت اقدام کنید.

فیلم آموزشی برای آشنایی بیشتر با لته آرت

شکلی که روی فنجون تشکیل میشه درواقع به کمک همون فوم شیر به وجود میاد، یعنی ما شیر رو داخل اسپرسو می‌ریزیم که بالا بیاد و بعد از فوم به دلیل اینکه سبک تره و روی مایع باقی می مونه برای شکل دادن و هنرنمایی استفاده می‌کنیم؛ بنابراین موضوعی که مهمه حجم شیر و فومیه که برای لته آرت استفاده می کنین. هنر لته آرت نیاز به تجربه زیادی داره و به‌سادگی به دست نمیاد، شاید شما هم سعی کرده باشین در منزل از این هنرنمایی‌ها انجام بدین و به نتیجه مطلوب نرسیده باشین ولی نگران نباشین حتما با تمرین و تکرار می‌تونین روی قهوه طراحی کنین

دکمه بازگشت به بالا