علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

آموزش زبان اسپانیایی با تلفظ فارسی با موسسه دیاکو

آموزش الفبای زبان اسپانیایی با تلفظ، تعداد حروف

اموزش زبان اسپانیایی با دیاکو بحث امروز ماست. الفبای اسپانیایی “abecedario” یا “alfabeto” نامیده می شود. از 27 حرف (22 صامت و 5 مصوت) تشکیل شده است که باید آن را یاد بگیریم، زیرا اساس کل زبان است و در درک گویندگان و تلفظ به شما کمک می کند. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، زبان اسپانیایی یک حرف بیشتر از الفبای انگلیسی دارد که به این شکل است: ñ.

آموزش زبان اسپانیایی pdf |آموزش زبان اسپانیایی رایگان |آموزش گام به گام زبان اسپانیایی

نحوه تلفظ هر یک از این حروف را به شما نشان خواهیم داد که بستگی به موقعیتی که در یک کلمه دارند نیز دارد.

تلفظ حروف الفبا
آ A
ب B
س C
د D
اِ E
اِفِ F
خ G
آچِ H
ای I
خوتا J
کا K
اِلِ L
اِمِ M
اِنِ N
اِنیه Ñ
اُ O
پ P
گو Q
اِرِّ R
اِسِ S
ت T
اُ U
اُوِ V
اُوِ دابله W
اِگیز X
ج Y
زِتا Z

تقریباً نیمی از متون (45٪) در زبان اسپانیایی با حروف صدادار تشکیل شده است، “cosa” رایج ترین کلمه است و حرف “w” در آخر به abecedario، الفبای اسپانیایی اضافه شده است.

حرف “e” و نه “a” رایج ترین حرف مورد استفاده در اسپانیایی است. Oía (شنیده شده) تنها کلمه ای است که سه هجا با سه حرف تشکیل می دهد. و “murciélago” (خفاش)، یکی از معدود کلماتی است که شامل هر پنج مصوت است که قبلا “murciégalo” بود. اینها برخی از “رازهای” زبان اسپانیایی است که در کتاب “Nunca lo hubiera dicho” (من هرگز حدس نمی زدم) و ه کشورهایی به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند گردآوری شده است.

بروزرسانی الفبا اسپانیایی در سال ۲۰۱۰

اگرچه الفبای اسپانیایی 27 حرف دارد، اما همیشه اینطور نبوده است. در سال 2010، تغییراتی در الفبای اسپانیایی تحت رهبری آکادمی سلطنتی اسپانیا، داور نیمه رسمی زبان، رخ داد. قبل از سال 2010، الفبای اسپانیایی 29 حرف داشت. The Real Academia Española  دو حرف ch و ll را به عنوان حروف رسمی به رسمیت شناخته بوده است. آن ‌ها تلفظ ‌های مشخصی دارند.

وقتی الفبای اسپانیایی به روز شد، ch و ll از الفبا حذف شدند. برای سال ‌ها، زمانی که ch به عنوان یک حرف جداگانه در نظر گرفته می‌ شده است، بر ترتیب حروف الفبا در فرهنگ لغت تأثیر می‌ گذاشت. به عنوان مثال، کلمه achatar به معنای “صاف کردن” پس از acordar به معنای “توافق” ذکر می شده است. این موضوع باعث سردرگمی قابل توجهی شده بود. لغت نامه های اسپانیایی قوانین ترتیب حروف الفبا را تغییر دادند تا به فرهنگ لغت های انگلیسی شباهت داشته باشند حتی قبل از اینکه ch رسماً به عنوان یک حرف حذف شود. تنها تمایز این بود که ñ بعد از n در فرهنگ لغت آمده است.

یکی دیگر از بروز رسانی های قابل توجه شامل تغییر نام واقعی سه حرف در الفبا است. قبل از سال 2010، y به طور رسمی y griega (“یونانی y”) نامیده می شد تا آن را از i یا i latina (“لاتین i”) متمایز کند. در طول بروز رسانی سال 2010، به طور رسمی به “ye” تغییر یافت. همچنین نام های b و v با تلفظ be و ve که به صورت یکسان تلفظ شده بودند بروز رسانی شدند. برای تمایز، b به تلفظ be ادامه داد و v در تلفظ به uve تغییر یافت. مدت ها قبل از سال 2010، بحث بر سر چند حرف دیگر مانند w و k وجود داشت که در کلمات بومی اسپانیایی یافت نمی شوند. به دلیل تلفیقی از کلمات وام گرفته شده از زبان های دیگر – کلماتی مانند haiko و kilowatt – استفاده از این حروف رایج و پذیرفته شد.

استفاده از لهجه ها و علائم خاص

برخی از حروف با علائم دیاکریتیک نوشته می شوند. اسپانیایی از سه علامت دیاکریتیک استفاده می‌کند: علامت لهجه، dieresis (دیرسیس) و tilde.

بسیاری از مصوت ها از لهجه ها استفاده می کنند. مانند tablón به معنای “پلانک” یا rápido به معنای “سریع”. معمولاً از لهجه برای اضافه کردن تاکید یا استرس بر تلفظ هجا استفاده می شود.

در موارد خاص، حرف u گاهی اوقات با یک dieresis یا چیزی که به نظر می رسد یک umlaut آلمانی است، مانند کلمه vergüenza به معنای “شرم” بکار برده می شود. Dieresis صدای u را به صدای انگلیسی “w” تغییر می دهد.

یک tilde برای تشخیص n از ñ استفاده می شود. مثالی از کلمه ای که از tilde استفاده می کند español است، به معنای اسپانیایی.

اگرچه ñ حرفی جدا از n است، اما حروف صدادار با لهجه یا dieresis حروف متفاوتی در نظر گرفته نمی شوند.

یادگیری اصول اولیه زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی چهارمین زبان پر طرفدار در جهان است که توسط 580 میلیون نفر که 7.6 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد، صحبت می شود. هر روز تعداد فزاینده ای از افراد از جمله افراد حرفه ای که با شرکت های اسپانیایی کار می کنند، این زبان را یاد می گیرند. برخی دیگر مشغول یادگیری اسپانیایی به عنوان یک سرگرمی جدید هستند. بسیاری از کودکان هم در دوران مدرسه ، اسپانیایی را به عنوان زبان دوم یاد می گیرند. طبق گزارش اداره مقررات صلاحیت ها و آزمون ها (Ofqual)، تعداد دانش آموزانی که گواهی عمومی آموزش متوسطه یا GCSE اسپانیایی را در سال 2020 دریافت می کنند، 5 درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش در بین زبان های خارجی مدرن به حساب می آید.

امروزه، تعداد زیادی از مردم برای یادگیری زبان از طریق برنامه هایی مثلDuolingo ، Babbel و Memrise اقدام می کنند. مزیت این برنامه ها این است که به کاربر اجازه می دهد تا کلمه نوشته شده را ببیند و همچنین به تلفظ آن گوش دهد.

مثل هر زبان خارجی، برای اسپانیایی هم مبتدیان باید با یادگیری اصول اولیه شروع کنند تا بتوانند در یک مکالمه ساده از کلماتی مثل سلام، خداحافظ، لطفا ، متشکرم، متاسفم، بله، نه، چه کسی، چه چیزی، چرا، کجا استفاده کنند.

در ملاقات های اول

وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، بدیهی است که می خواهید با گفتن ” سلام ” با او ارتباط برقرار کنید. در اسپانیایی، این کار با گفتن، Hola! (o-la) انجام می شود!

در اسپانیایی خداحافظ با Adiós! (a-djos) گفته می شود.

به طور مثال خریدن یک چیز یا سفارش از یک منو هم یک مکالمه ساده است که می توان با اضافه کردن کلمه “لطفا” آن کار را به صورت مودبانه انجام داد. Por favor (por fa-vor) کلمه اسپانیایی مورد نیاز برای این کار است. هنگامی که خریدتان تمام می شود، همیشه باید با تشکر پاسخ دهید که در اسپانیایی می شود: Gracias (gra-sjas).

در یک مکالمه ساده، فرد اغلب با پیشنهادی موافق یا مخالف است. به طور مثال جواب سوالی مثل “می توانم کمکت کنم؟” بله یا خیر خواهد بود. در زبان اسپانیایی بله Sí (si) و نه No (no) است.

عبارت “متاسفم” اغلب در مواردی استفاده می شود که به طور تصادفی با شخصی در خیابان برخورد کنید. این کلمه در اسپانیایی Lo siento ( lo sjen-to) است. اگر شما یا فردی که با او صحبت می کنید عطسه کنید، می گویید ” عافیت باشد “، درست است؟ معادل این عبارت در اسپانیایی،Salud (sa-lud) می شود.

اگر بخواهید از کسی آدرس بپرسید یا در مورد موضوعی اطلاعات کسب کنید ، باید از عبارات سوالی استفاده کنید. مثلا ممکن است بخواهید بپرسید ” چه کسی به سفر می آید؟ “. معادل “چه کسی” در اسپانیایی Quién? (kjen) است.

اگر کسی بخواهد دلیل رفتار شخصی را بداند، ممکن است بخواهد با کلمه چرا شروع کند، مثلا برای پرسیدن سوال ” چرا گریه می‌کنی؟ ” باید از کلمه “چرا” که به اسپانیایی Por qué? (por ke) می شود، استفاده کنید.

وقتی در مورد یک مکان کنجکاو هستید و مثلا می خواهید بگویید ” کجا زندگی می کنی؟ ” دانستن معادل اسپانیایی “کجا” لازم است. این کلمه Por qué? (por ke) می شود.

بدیهی است که این کلمات ساده و ابتدایی فقط کارتان را برای گفتن جملات کوتاه که چند کلمه بیشتر ندارند، راه می اندازد. عبارات کاربردی دیگری که به درد مبتدی ها بخورد عبارتند از: صبح بخیر، عصر بخیر، عصر بخیر، اسمت چیست؟، نام من . . . است، چطوری، خوبم، ممنون، ساعت چند است؟، من گم شدم، من متوجه نمی شوم، می شود آهسته تر صحبت کنی.

روش های پیچیده تری برای سلام و احوالپرسی با افراد وجود دارد که به اینکه چه موقع از روز باشد ، بستگی دارد. به طور مثال صبح بخیر در اسپانیاییbuenos días ( bwe-nos di-as) ، بعد از ظهر بخیر buenas tardes (bwe-nas tar-des) و عصر بخیر buenas noches (bwe-nas no-tches) می شود.

در یک گفتگو طبیعتا مجبور می شوید که خودتان را معرفی کنید یا از شخص دیگری بخواهید تا خودش را معرفی کند. این معرفی شامل جملات پرسشی مثل ” نام شما چیست؟ ” است که در اسپانیایی می شود:.¿Cómo te llamas? در پاسخ به این سوال، طرف مقابل پاسخ می دهد که “نام من … است” که می شود: Me llamo… (me ja-mo).

مرحله بعدی در یک مکالمه مودبانه می تواند پرس و جو در مورد سلامتی فرد باشد . به طور مثال برای پرسیدن سوال “حال شما چه طور است؟” در اسپانیایی از عبارت Cómo estás? (ko-mo es-tas) استفاده می شود. معمولا جواب این سوال ” من خوب هستم، ممنون ” است که به اسپانیایی می شود:  Estoy bien, gracias (es-toi bien gras-jas).

اگر کسی بخواهد ساعت بپرسد، باید بگوید ” ساعت چند است؟ ” که معادل آن در اسپانیایی ¿Qué hora es? (ke o-ra es) است.

در نهایت، اگر یک گردشگر در یک شهر خارجی نیاز به کمک داشته باشد، عباراتی وجود دارد که دانستن آن ها به دردش می خورد. به طور مثال اگر کسی نتواند آدرسش را پیدا کند ، باید معادل اسپانیایی جمله “من گمشده ام” را بداند . در این زبان Estoy perdido /a (es-toi per-di-do) معادل جمله مورد نظر است.

یک نکته کاربردی در زبان اسپانیایی

اگر درک چیزی که طرف مقابل می گوید برای تان دشوار است، می‌توانید بگویید:  Yo no comprendo (yo no kom-pren-do) که یعنی ” من موجه نمی شوم “.

یکی دیگر از عبارت کاربردی دیگری که هنگام تند صحبت کردن طرف مقابل می توانید به کار ببرید، Por favor, habla más despacio است که یعنی: “لطفا آهسته تر صحبت کنید.”

یادگیری زبان یک کار مفید و لذت بخش است که اگر با کلمات و عبارات ساده شروع شود ، اجازه می دهد یک مکالمه ساده و بدون مشکل انجام شود. جملاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، اغلب کلمات و عباراتی هستند که گردشگران هنگام آمدن به یک کشور اسپانیایی زبان برای اولین بار استفاده می کنند. همانطور که در بالا اشاره شد ، کلمات و عبارات ابتدایی زبان اسپانیایی هنگام نوشتن به راحتی قابل تشخیص هستند و حتی به راحتی می توان آن ها را با صدای بلند ادا کرد. اگر کسی موفق شود تا بر این جملات اصلی مسلط شود، تشویق خواهد شد تا به مطالعه زبان اسپانیایی ادامه دهد و به واژگان پیچیده ‌تر و ساختار های گرامری بپردازد.

دکمه بازگشت به بالا