علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

بهترین تعمیر گاه گیربکس اتوماتیک

تاریخچه تعمیر گیربکس اتوماتیک

در سال ۱۹۳۷ شرکت جنرال موتورز شروع به ارایه جعبه‌دنده‌های نیمه خودکار کرد که آن را “جعبه دنده خودکار ایمنی” یا AST نامید. در این سیستم انتقال قدرت از کلاچ اصطکاکی استفاده می‌شد و همچنین چهار دنده رو به جلو از مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای جنرال موتورز در آن تعبیه شده بود. کادیلاک (Cadillac) و الدزموبیل (Oldsmobile) در اواخر دهه ۳۰ میلادی از جعبه دنده ATS استفاده می‌کردند، البته بیوک (Buick) نیز برای مدت کوتاهی از جعبه دنده ATS بهره برد.

عمر جعبه‌دنده‌ی ATS بسیار کوتاه بود و خریداران این خودروها اصلاً معتقد نبودند که با وجود این جعبه دنده وضعیت رانندگی بهتر و لذت بخش‎تر خواهد شد. در سال ۱۹۴۱ جعبه دنده Hydra – Matic با قیمت ۵۷ دلار یکی از آپشن‌‏های محبوب خودروها برای خریداران بود به این دلیل که رانندگان از کلاچ برای تعویض دنده استفاده نمی‌کردند.

برخلاف جعبه ‌دنده‌های خودکار امروزی، حالت پارک در این جعبه دنده وجود نداشت. در عوض هنگامی که راننده، گیربکس را در حالت دنده عقب قرار می‌داد و موتور را خاموش می‌کرد، به نوعی حالت پارک فعال می‌شد و مانع از حرکت اتومبیل می‌شد. این سیستم را می‌توان نمونه باز طراحی شده جعبه دنده ATS اطلاق کرد. این سیستم انتقال قدرت بسیار موفق عمل کرد به صورت انبوه و تجاری سازی تولید شد.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران |تعمیر گیربکس اتوماتیک |تعمیرگاه گیربکس دستی

تکنولوژی تیپ ترونیک و شیفت ترونیک و توضیحاتی در خصوص آن‌ها

تیپ ترونیک و شیفت ترونیک دو تکنولوژی در سیستم گیربکس هستند. که در آن‌ها از تکنولوژی‌های نوین استفاده شده است. بسیاری از افراد مخصوصاً علاقه‌مندان به خودرو و رانندگی از تجربه رانندگی با خودروهای اتوماتیک راضی نبودند. بسیاری از افراد دوست دارند که هیجان رانندگی را با تعویض دنده در زمان دلخواه تجربه کنند و این امر در خودروهای اتوماتیک امکان‌پذیر نبود.

این امر باعث شد تا خودروسازان بزرگ دنیا به فکر راه چاره باشند و نهایتاً تکنولوژی به داد آن‌ها رسید. در این مطلب قصد داریم در خصوص گیربکس تیپ ترونیک ، شیفت ترونیک ، مزایا و معایبشان و تعمیر گیربکس مطالبی را با هم مرور کنیم. در صورتی که با انواع گیربکس آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مطلب، مقاله را مطالعه کنید.

گیربکس

قبل از این‌که بخواهیم به مبحث گیربکس‌های تیپ ترونیک و شیفت ترونیک برویم. باید اندکی در خصوص جعبه‌دنده‌ها صحبت کنیم. وظیفه جعبه‌دنده انتقال مناسب قدرت موتور به چرخ‌ها است. در حقیقت موتور ماشین دارای محدودیت‌هایی در دور موتور و گشتاور است که گیربکس وظیفه انتقال میزان مناسب قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. جعبه‌دنده‌ها به دو صورت اتوماتیک و دستی وجود دارند. که البته نوع اتوماتیک و دستی آن خود دارای مدل‌های فراوانی است.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

خودروهایی که در آن‌ها از جعبه‌دنده‌های دستی استفاده شده است معایبی دارند که مهم‌ترین آن خستگی از رانندگی در ترافیک است. زیرا نیاز است که در هر بار توقف پدال کلاچ را فشار دهید و دنده را تغییر دهید. و برای حرکت مجدداً این عمل را تکرار کنید. دنده‌های اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند و ماشین به صورت خودکار دنده را عوض می‌کند. و این امر می‌تواند از لذت رانندگی تا حد زیادی بکاهد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

پس شرکت‌ها به فکر راه چاره افتادند تا در نهایت توانستند با استفاده از تکنولوژی پیوندی میان جعبه‌دنده‌های دستی و اتوماتیک ایجاد کنند. و راحتی را در کنار لذت رانندگی قرار دهند. البته توجه داشته باشید که بسیاری در خصوص این دو تکنولوژی اشتباه می‌کنند و فرض می‌کنند که این‌ها در حقیقت نوعی از گیربکس یا جعبه‌دنده هستند. اما همان‌طور که گفتیم تیپ ترونیک و شیفت ترونیک نوعی از گیربکس نیستند و نام دو تکنولوژی به کار رفته در گیربکس هستند. تکنولوژی تیپ ترونیک در حالت کلی به راننده اجاره می‌دهد که به صورت دستی بتواند دنده را در ماشین‌های اتوماتیک تعویض کند. این سیستم بر روی دسته‌دنده یا پشت غربیلک فرمان نصب می‌شود.

در کنار دسته‌دنده یا اهرم تعویض دنده قسمتی وجود دارد. که در کنار آن علامت‌های + و – درج شده است. این قسمت برای تعویض دنده است و با قرار دادن دسته‌دنده در این قسمت، تعویض دنده دیگر به صورت اتوماتیک انجام نمی‌شود. و با حرکت دادن دسته‌دنده به سمت علامت + به دنده اضافه می‌کنید. و با حرکت دادن آن به سمت – از تعداد آن کم می‌کنید.

برخی خودروهای مجهز به این تکنولوژی دو اهرم اضافه در پشت غربیلک فرمان دارند که بر روی آن‌ها هم مانند مدل دیگر که در موردش صحبت کردیم علامت‌های + و – وجود دارد. این اهرم‌ها به سمت راننده کشیده می‌شوند. و با هر بار کشیدن اهرم سمت راست یک عدد به عدد دنده اضافه شده. و با کشیدن اهرم سمت چپ، یک دنده کاهش می‌یابد. به عنوان مثال زمانی که خودرو در دنده 3 است با کشیدن اهرم سمت راست به دنده 4 خواهد رفت. و با کشیدن اهرم سمت چپ از دنده 2 استفاده خواهد کرد.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران

شرکت پورشه پس از معرفی تکنولوژی منومتیک بیکار ننشست. و تلاش بسیاری برای بهبود این سیستم کرد تا در نهایت مدل بهبود یافته خود با نام تیپ ترونیک S که به شیفت ترونیک نیز معروف است را به بازار معرفی کرد.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در نارمک

تفاوت این سیستم با تیپ ترونیک در این است که فرد برای کنترل دستی دنده نیازی ندارد. که دنده را به حالت دستی تغییر دهد. و فقط کافی است زودتر از زمان تغییر دنده خودکار دنده را به دلخواه تغییر دهد. گیربکس‌های شیفت ترونیک را هم می‌توان در گروه منومتیک‌ها قرار داد. مهم‌ترین تفاوت و مزیت سیستم تیپ ترونیک S نسبت به نوع عادی آن امنیت بیشتر است. زمانی که در نوع S این دنده‌ها کنترل تعویض دنده را از دست بدهید سیستم هوشمند خودرو به کمک شما می‌آید و تا تعویض به موقع دنده می‌تواند باعث شود تا در مواقعی مانند سبقت‌گیری یا سرعت‌های بالا ایمنی خودرو افزایش یابد. این تکنولوژی می‌تواند لذت رانندگی را برای راننده‌های کم تجربه، عادی و حرفه‌ای افزایش دهد.

مزایای تکنولوژی‌های منومتیک

  • لذت بردن و تجربه رانندگی از مهم‌ترین مزایای سیستم‌های منومتیک است. سیستم‌های منومتیک به فرد اجازه می‌دهند. در ترافیک و شلوغی‌های شهر به راحتی و بدون نیاز به حضور پدال کلاچ رانندگی کنند. و فشار کمتری به آن‌ها وارد شود. و در نهایت کمتر خسته شوند اما در جاده‌ها، اتوبان‌ها و بزرگ‌راه‌ها بتوانند با تغییر دستی دنده از رانندگی لذت کافی را ببرند.

در حقیقت این تکنولوژی با حذف پدال کلاچ و ایجاد امکان تعویض دستی دنده توانسته است. میان خودروهای دنده اتوماتیک و دستی ارتباط ایجاد کند و توجه علاقه‌مندان به این دو نوع دنده را به سمت خود جلب کند.

  • تکنولوژی‌های فوق‌العاده پیچیده و مدرن به کار رفته در این سیستم‌ها باعث شده تا امنیت خودرو از نظر جعبه‌دنده و گیربکس بسیار بالاتر رود و همین مسئله امنیت بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند.
  • سومین مزیت استفاده از این تکنولوژی‌ها در تعمیرات گیربکس اتوماتیک، کاهش میزان سوخت و افزایش بازده خودرو است. کارشناسان این امر را با انجام آزمایش‌های بسیاری ثابت کرده‌اند.

معایب تکنولوژی‌های منومتیک

  • این تکنولوژی‌ها مزایای فراوانی دارند اما مانند هر سیستم و تکنولوژی دیگری معایبی را هم دارند. اولین و شاید بزرگ‌ترین عیب این تکنولوژی‌ها قیمت بسیار بالای این نوع جعبه‌دنده و هزینه بالای تعمیر گیربکس های مجهز به این تکنولوژی‌ها است. دلیل این گرانی هم پیچیدگی سیستم به کار رفته در جعبه‌دنده است.
  • عیب دیگر سیستم‌های تیپ ترونیک و شیفت ترونیک طول عمر کوتاه آن در مقایسه با سایر جعبه‌دنده‌ها است. همین امر در کنار هزینه‌های سنگین باعث می‌شود تا فرد را مجبور به پرداخت هزینه نه چندان کمی برای نگهداری از آن کند.
  • شاید عیب دیگری که بتوان به این سیستم گرفت این است که تعمیر گیربکس‌ هایی که در آن‌ها از تکنولوژی تیپ ترونیک و شیفت ترونیک استفاده شده کار بسیار سختی است. و نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد. از عهده هر شخصی بر نمی‌آید. همین امر ممکن است باعث شود تا فرد نیاز به زمان زیادی برای پیدا کردن تعمیرگاه مناسب داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا