علم و تکنولوژی

عکس | عبور یک سیارک از بیخ گوش زمین

به گزارش تکنونامه، در روز دوم فوریه، یک سیارک بزرگ از فاصله حدود ۲.۹ میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

به نقل از تکنونامه، هیچ احتمالی برای برخورد این سیارک موسوم به «۲۰۰۸ OS۷» به سیاره ما وجود نداشت اما دانشمندان «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا در جنوب کالیفرنیا، از یک آنتن رادیویی قوی برای بهتر تعیین کردن اندازه، چرخش، شکل و جزئیات سطح این جرم نزدیک به زمین استفاده کردند. تا پیش از این نزدیکی، سیارک ۲۰۰۸ OS۷ بسیار دورتر از آن بود که سامانه‌های رادار سیاره‌ای بتوانند از آن تصویربرداری کنند.

این سیارک در روز ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۸، طی یک عملیات جستجوی معمولی برای کشف اجرام نزدیک به زمین کشف شد که توسط یک برنامه مراقبت فضایی موسوم به «بررسی آسمان کاتالینا» با بودجه ناسا انجام شد. پس از کشف ۲۰۰۸ OS۷، مشاهدات صورت‌گرفته درباره میزان نور منعکس‌شده از سطح سیارک نشان دادند که عرض آن تقریبا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر است و نسبتا آهسته می‌چرخد.

دوره چرخشی ۲۰۰۸ OS۷ توسط «پتر پراوک»(Petr Pravec) در موسسه ستاره‌شناسی «آکادمی علوم چک»(CAS) تعیین شد که منحنی نور سیارک را نشان داد. منحنی نور نشان می‌دهد که روشنایی جرم چگونه به مرور زمان تغییر می‌کند. همانطور که سیارک می‌چرخد، میزان روشنایی نور منعکس‌شده را که ستاره‌شناسان می‌بینند، تغییر می‌دهد و این تغییرات برای درک دوره چرخش سیارک ثبت می‌شوند.

در طول نزدیک شدن به روز دوم فوریه، گروه رادار آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا از دیش قوی ۷۰ متری «آنتن رادار منظومه شمسی گلدستون» در تاسیسات «شبکه فضایی عمیق» در کالیفرنیا برای تصویربرداری از سیارک استفاده کردند. آنها دریافتند که سطح سیارک، ترکیبی از نواحی گرد و زاویه‌دارتر با یک فرورفتگی کوچک است. همچنین، آنها دریافتند این سیارک کوچک‌تر از آن چیزی است که پیشتر تخمین زده شده بود و تقریبا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر عرض دارد. آنها چرخش سیارک را که به طور غیر معمول آهسته بود، تأیید کردند.

عکس | عبور یک سیارک از بیخ گوش زمین
تصاویر آنتن رادار منظومه شمسی گلدستون از سیارک ۲۰۰۸ OS۷

همچنین مشاهدات راداری گلدستون، امکان اندازه‌گیری‌ کلیدی فاصله سیارک از زمین را هنگام عبور از کنار آن فراهم کردند. این اندازه‌گیری‌ها می‌توانند به دانشمندان «مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین»(CNEOS) ناسا کمک کنند تا محاسبات را درباره مسیر مداری سیارک به دور خورشید اصلاح کنند. سیارک ۲۰۰۸ OS۷ هر ۲.۶ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، از درون مدار زهره می‌گذرد و از مدار مریخ در دورترین نقطه آن عبور می‌کند.

مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین که توسط آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا مدیریت می‌شود، همه مدارهای یک جرم نزدیک به زمین را برای ارزیابی خطرات احتمالی برخورد محاسبه می‌کند. با توجه به نزدیکی مدار ۲۰۰۸ OS۷ به مدار زمین و اندازه آن، این سیارک به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه‌بندی می‌شود اما نزدیک‌ترین فاصله آن به سیاره ما در حداقل ۲۰۰ سال اخیر، روز دوم فوریه بوده است.

5858

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا