اقتصادیکسب و کار ایرانی

آیا رشته حسابداری سخت است؟

آیا رشتۀ حسابداری سخت است؟ به هیچ وجه. حسابداری نه تنها سخت نیست بلکه یکی از شیرین ترین رشته ها می باشد. شاید برخی فکر کنند حسابداری زیاد مهم نیست و اساساً شغل حسابدار زیاد حائز اهمیت نیست. باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنم که برعکس تصور اشتباهشان، حسابداری بسیار حائز اهمیت است و اساساً قلب تپندۀ هر سازمان و شرکتی و حتی هر کسب و کار کوچکی، بخش مالی آن است.

برای همین هم هست که در بسیاری از سازمان ها مدیران عامل ارشد را از بین مدیران مالی انتخاب می کنند، چرا که هیچ کس به اندازۀ مدیر مالی به سازمان و نیازهای آن اِشراف ندارد. امروز می خواهیم دید جدیدی از دنیای حسابداری به شما بدهیم و اگر با آن آشنا نیستید تا پایان این سفر ما را همراهی کنید، بعد از مطالعۀ این نوشتار خودتان به سادگی می توانید تصمیم بگیرید که حسابداری سخت است یا نه؟ اگر هم نیاز به منابع آموزشی بیشتری در این زمینه داشته باشید خوشبختانه در اختیار شما می باشند.

حسابداری چیست؟

بیایید گفتگو را از این جا آغاز کنیم که اساساً حسابداری چیست؟ حسابداری به چگونگی ثبت تراکنش های مالی در یک کسب و کار می پردازد. دقت کنید که در حسابداری فقط تراکنش های مالی هستند که حائز اهمیت هستند و بر سایر جنبه های کسب و کار تمرکز نمی کند. بعد از اینکه تراکنش های مالی یا همان رویدادهای مالی ثبت و ضبط شدند، به کمک راهبرد هایی روشمند و ساختار یافته این اطلاعات دسته بندی می شوند و در اختیار یک سری افراد ذینفع قرار می گیرند.

اطلاعات مالی و خلاصه شدۀ آنها در قالب صورتهای مالی به مدیران کسب و کار، سهامداران، و اساساً هر فرد و مجموعه دیگری که به آنها نیاز داشته باشد کمک فراوانی می کنند. قدرت حسابداری در فراگیر بودن آن است. شما در سراسر دنیا می توانید با یک صورت مالی استاندارد با همۀ اشخاص دیگری که به این زبان آشنا هستند ارتباط برقرار کنید و پیامتان را به سادگی مخابره کنید. در همین زمینه می توانید را ببینید.

حسابدار کیست؟

نقش حسابدار با توجه به تعریفی که از حسابداری ارائه دادیم مشخص می شود. در واقع حسابدار کسی است که حسابداری را انجام می دهد، به همین سادگی. با این حساب شغل حسابدار اینست که رویدادهای مالی یک سازمان را ثبت و ضبط کنید. نرم‌افزار حسابداری پوشاک مناسب مدیریت یکپارچه فروشگاه‌ها و تولیدی‌ها است.

آنها را طبقه بندی کنید و از آنها گزارش های مورد نیاز را بگیرد. خوشبختانه امروزه با وجود نرم افزارهای قدرتمند مالی و اداری، کار حسابدارها بسیار ساده تر هم شده است و از بسیاری از سختی هایی که در گذشته در این حرفه وجود داشته است رها شده اند. اگر در زمینۀ رشتۀ حسابداری اطلاعات بیشتری می خواهید را ببینید.

اهمیت نرم افزارهای مالی در حسابداری

امروزه به لطف فناوری، نه تنها در حسابداری، بلکه در تمامی رشته های دیگر نیز نرم افزارها امور را ساده تر منظم تر کرده اند. در واقع یکی از مهمترین کارهای یک حسابدار در یک مجموعه اینست که چگونگی کار با نرم افزار مالی آن مجموعه را بیاموزد که معمولاً هم کار سختی نیست. سپس رویدادهای مالی را در قالب فرمهای آن نرم افزار وارد پایگاه داده می کند و در پایان به سادگی گزارش های مورد نیازش را که حسابدارهای حدود یک قرن پیش به سختی تهیه می کردند، به سادگی و تنها با چند کلیک تهیه می کند.

حساب چیست؟

واژۀ حساب در حسابداری اشاره به موجودیت خاصی دارد که برای تفکیک رویدادهای مالی به شیوه ای خاص کاربرد دارد. در حسابداری رویدادهای مالی را با اشکالی ساختار یافته تفکیک می کنند و در حساب های خاصی که مخصوص رویدادهای مختلفند ثبت و ضبط می کنند. برای اینکه درک بهتری از واژۀ حساب داشته باشید اجازه دهید چند تا از حساب های واقعی را برایتان نام ببریم:

  • دارایی های ثابت: کلیۀ رویدادهای مالی مرتبط با اموال و اثاثیه یک کسب و کار را در این حساب نگهداری می کنند. به عنوان مثال اگر ویترینی برای یکی از فروشگاه های خود بخرید، عملیات مالی مرتبط با آن در حساب داراییهای ثابت ثبت می شود.
  • وجوه نقد: هر نوع پول نقدی که از طرف حسابهایتان دریافت کنید یا به طرف حسابهایتان پرداخت کنید به نوعی با این حساب درگیر می شود.
  • سرمایه: همانطور که از اسم این حساب مشخص است رویدادهای مالی مرتبط با سرمایه گذاری یا برداشت از سرمایه و مواردی از این قبیل در این حساب ثبت و ضبط می شود.
  • ساختمان: اگر ساختمانی بخرید، یا بفروشید با این حساب درگیر می شود.
  • زمین: اگر زمینی بخرید یا بفروشید با این حساب درگیر می شود.

حساب ها در حسابداری محدود به این چند نوع نمی شوند و معمولاً تنوع آنها به ندرت از صد حساب بالا می زند. بسته به بزرگی یا کوچکی هر کسب و کاری تعدادی حساب در آنجا وجود دارد که رویدادهای مالی را با آنها مدیریت می کنند. اگر کسب و کاری یک شرکت سهامی بزرگ باشد، تعدادی حساب برای مدیریت امور سهامداران خواهد داشت.

اگر کسب و کاری یک شرکت تولیدی باشد، تعدادی حساب برای مدیریت عملیات مرتبط با تولید خواهد داشت. اگر کسب و کاری یک شرکت بازرگانی باشد، تعدادی حساب برای مدیریت عملیات مرتبط با کالا و خرید و فروش آن خواهد داشت. و به همین ترتیب این روند ادامه دارد.

اما اشتراکات بین اینها بسیار زیاد است و اینطور نیست که تنوع آنها نامحدود و بی نهایت باشد. همانطور که پیشتر گفتیم در نهایت شما آمادگی این را باید داشته باشید که ماهیت بیست نوع حساب مختلف را درک کنید. بد نیست بدانید به حساب ها سرفصل های مالی نیز گفته می شود.

همانطور که حسابداری در سطح سازمان ها حائز اهمیت است، در زندگی شخصی نیز می تواند برای شما مفید باشد. در همین ارتباط را مشاهده کنید.

معادلۀ حسابداری

پیشتر دربارۀ مفهوم حساب با شما صحبت کردیم. تمامی حساب هایی که در اینجا دیدید و موارد دیگری هم که ندیدید در سه دسته بندی اصلی قرار می گیرند. این دسته بندی ها عبارتند از:

  • حساب های دارایی
  • حساب های بدهی
  • حساب های سرمایه

بعد از اینکه کلیۀ تراکنش های مالی سازمان در حسابها ثبت شد، با توجه به ماهیت هر حساب که در یکی از سه دستۀ بالا قرار دارد جمع آنها به شکل معادلۀ زیر در مقابل یکدیگر قرار می گیرند:

دارایی = بدهی + سرمایه

این معادله مهمترین قانون حسابداری است و علیرغم سادگی اش، بسیار پرمعنا و ریشه ای است. با همین معادلۀ به ظاهر ساده بسیاری از کنترل ها در حسابداری صورت می پذیرد و جلوی بسیاری از خطاها و اشتباهات و تقلب ها گرفته می شود. توجه نمایید که نرم افزار فروشگاه در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است که ممکن است خرید بهترین نرم افزار حسابداری پوشاک برای افراد تا حدودی دشوار باشد

مفهوم دورۀ مالی

معمولاً یک سال را به عنوان یک دورۀ مالی معرفی می کنند. در ایران دورۀ مالی شرکت ها از اول فروردین شروع می شود و تا 29 اسفند ادامه دارد. کل عملیاتی که در طول این یک سال تقویمی انجام می شود را تحت نام یک دورۀ مالی با عنوان سال مربوطه، مثلاً دورۀ مالی 1399، یا دورۀ مالی 1400، نامگذاری می کنند.

در آغاز و پایان هر دورۀ مالی حسابدارها یک سری عملیات خاص را انجام می دهند که تحت نام عملیات افتتاحیه و عملیات اختتامیه شناخته می شود. در عملیات افتتاحیه یک سری کارهای ضروری و لازم برای آغاز یک دورۀ مالی (یا سال مالی) را انجام می دهند و در عملیات اختتامیه یک سری کارهای ضروری برای خاتمۀ یک دورۀ مالی را انجام می دهند. از جمله کارهای مهم پایان دوره می توان به بستن حساب ها و انتقال ماندۀ آنها به دورۀ مالی بعد اشاره کرد.

تقابل هزینه ها و درآمدها

اصل مهمی در حسابداری با نام تقابل هزینه ها و درآمد ها وجود دارد که طی آن، کلیۀ درآمدهای یک دورۀ مالی خاص با هزینه های همان دورۀ مالی خاص می روند و در نهایت اگر درآمدها از هزینه ها بیشتر باشد، در آن دورۀ مالی سود گزارش می شود و اگر هزینه ها از درآمدها بیشتر باشد، در آن دورۀ مالی زیان گزارش می شود. اهمیت این اصل در اینست که دقیقاً مشخص گردد هر هزینه یا هر درآمدی به کدام دورۀ مالی مرتبط است.

حساب های درآمد و حساب های هزینه در دسته بندی اصلی که بالاتر اشاره کردیم، در زیر مجموعۀ حساب سرمایه قرار می گیرند. یک نکتۀ مهم دیگر دربارۀ این حسابها اینست که به آنها حسابهای سود و زیانی نیز گفته می شود، زیرا سود یا زیان کسب و کار را مشخص می سازند.

حساب های دائم و حساب های موقت

یکی دیگر از مفاهیم مهم در حسابداری، حساب های دائم و حساب های موقت می باشند. همانطور که از اسم این حساب ها بر می آید تفاوت آنها در ماهیت دائم یا موقت بودنشان است. اما موقت بودن یا دائم بودن دقیقاً یعنی چه؟ از حساب های موقت شروع می کنیم. حساب های موقت اصلی، حساب های درآمد و هزینه هستند.

دلیل اینکه این حساب ها را موقت می نامند اینست که ماندۀ آنها در پایان هر دورۀ مالی باید بسته شود. منظور از بسته شدن مانده اینست که طبق اصل تقابل هزینه ها با درآمدها ، آنها را با هم مقایسه می کنند و در نهایت هر کدام که بیشتر بود به عنوان سود یا زیان در حساب سرمایه ذکر می شود و ماندۀ این حساب ها صفر می گردد. با نرم افزار حسابداری عمده فروشی می‌توانید به سادگی رانندگانی که وظیفه حمل بار و تحویل به خرده فروشان را بر عهده دارند رهگیری کنید

 

 

دکمه بازگشت به بالا