علم و تکنولوژی

کشف شگفت‌انگیز یک گونه جدید از سنگین‌ترین مار جهان

به گزارش تکنونامه، آناکوندای سبز سنگین‌ترین و بزرگترین مار جهان است و البته در رقابت طول گاهی از مار پیتون عقب می‌ماند.

آناکوندا از گونه اژدرماران (مارهای بوآ) است و در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. طول این مار به بیش از ۱۰ متر و وزنش تا ۲۲۵ کیلوگرم می‌رسد.

گروهی دانشمند از سازمان‌های گوناگون اکنون با اطمینان می‌گویند که آناکوندای سبز یک گونه دیگر هم دارد. این دو گونه از نظر ظاهری تفاوت آشکاری ندارند.

برایان جی‌فرای استاد دانشگاه کویینزلند و یکی از پژوهشگران این پروژه توضیح داد:‌ «حوضه آمازون در اصل دو منطقه است. حوزه آمازون در جنوب و حوزه اورینوکو در شمال. با این وضعیت جغرافیایی برخی از جانوران به گونه متفاوت تبدیل شدند.»

کشف شگفت‌انگیز یک گونه جدید از سنگین‌ترین مار جهان

بر اساس پژوهش جدید دو گونه آناکوندا حدود ۵.۵ درصد تفاوت ژنتیکی دارند که نشان می‌دهد حداقل ۱۰ میلیون سال پیش راهشان از هم جدا شده است.

شگفت اینکه این تفاوت ژنتیکی میان دو گونه آناکوندا تا امروز از دید پژوهشگران پنهان مانده بود. در پژوهش جدید با بررسی ژن مارهای آناکوندا در ۹ کشور طی ۲۰ سال مشخص شد که ۲ گونه مجزا از این مار وجود دارد.

گونه نخست که آناکوندای سبز جنوب نام گرفته همان «Eunectes murinus» است که در پرو، بولیوی، گویان فرانسه و برزیل زندگی می‌کند.

دومین گونه که تازه کشف شده است، آناکوندای سبز شمال «Eunectes akayima» نام گرفته است و در اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا، ترینیداد، گویان و سورینام زندگی می‌کند.

آناکوندای سبز از جمله مارهایی است که پیش از بلعیدن طعمه‌اش را با فشار خفه می‌کند. این مارها با وجود بزرگی وحشتناک خطری برای انسان ندارند.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا