اقتصادیکسب و کار ایرانی

اجزای تشکیل دهنده شیشه بالابر برقی خودرو کدام است؟

یکی از کیت های مورد استفاده در خودروها، مجموعه شیشه بالابر برقی جلو اتومبیل  می باشد. مجموعه شیشه بالابر برای تسهیل بالا بردن و پایین آوردن شیشه درب استفاده می شود. این مقاله به انواع و اجزای مجموعه های بالابر شیشه ای می پردازد. با نگاهی به  تاریخچه بسیاری از خودروهای قدیمی متوجه می شویم که این اتومبیل ها شیشه روی درها نداشتند. اکثر اتومبیل های اولیه عمدتاً دارای سقف های  جمع شونده یا بدون سقف بودند. به این ترتیب نیازی به نصب  شیشه روی درها نبود.  پس از مدتی، اتومبیل های دارای سقف رایج شدند، اما نمونه های اولیه با اینکه شیشه داشتند، حرکت نمی کردند.

ادعا می شود اولین خودرویی که از شیشه کشویی روی در استفاده کرد، خانواده فورد مدل T 1910 بود. ماشین اول مکانیزم بسیار ساده ای برای باز و بسته کردن شیشه جلو روی درب داشت.

 به تدریج استفاده از شیشه های برقی در درب خودروها رایج شد. اولین خودرویی که شیشه درب جلوی اتوماتیک داشت Packard 180 بود. این خودرو از سیستم هیدرولیک برای شیشه درب استفاده می کرد.  اولین خودرو با شیشه جلو برقی کارخانه فورد لینکلن کاستوم 1941 بود. بعد از این مدل از خودروی فورد، سایر شرکت های خودروسازی نیز از این طرح استفاده کردند و آن را به کمال رساندند. امروزه شیشه جلوهای برقی جزء لاینفک وسایل نقلیه مدرن هستند.

انواع مختلف کیت شیشه بالابر برقی اتومبیل

شیشه بالابر برقی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای کارکرد راحت تر می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد.

  1. مکانیکی
  2. الکتریکی

اهرم شیشه بالابر و مکانیسم آن

از آنجایی که نوع اهرم تاثیر زیادی در طراحی سایر اجزا دارد، شرح اجزا را با اهرم لیف کاپ شروع می کنیم. شیشه بالابر در اشکال زیادی موجود است.  اما اگر بخواهیم آنها را به طور کلی دسته بندی کنیم، می توان آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد.  مکانیزم های معمولی شیشه جلو به دو بخش تقسیم می شوند:

  • کابل
  • چرخ دنده

هیچ کدام از این دو نوع، بدون عیب یا بدون مزیت نیستند. این معایب و مزیت ها را باید در کنار هم ببینیم و نوعی که مناسب تر و به صرفه تر است را انتخاب کنیم.  اکثر خودروهای داخلی از نوعی کابلی برای اهرم شیشه جلو استفاده می کنند.

موتور

شاید بتوان گفت که مهمترین بخش شیشه بالابر برقی اتومبیل، موتو رآن است. به طور کلی موتور شیشه بالابر جلو نوعی موتور DC است. این موتور به دلیل ابعاد کوچکی که دارد نسبت به محل نصب (پشت در) نمی تواند نیروی مورد نیاز را تامین کند، بنابراین یک گیربکس (کاهش کننده) به مجموعه موتور اضافه می شود که می تواند نیروی مورد نیاز برای حرکت شیشه را تامین کند.

کلید شیشه بالابر

از دیگر اجزای مهم شیشه بالابر برقی، کلید آن است. در قسمت کلید می توان یک نوع کلید ساده را در نظر گرفت.  کلیدهای بالابر شیشه به دو دسته ساده و اتوماتیک تقسیم می شوند.

 در ساده ترین حالت کلید بالابر شیشه سمت راننده اتوماتیک و بقیه درها معمولی هستند. کلید اتوماتیک شیشه جلو معمولا با حرف A یا کلمه Auto مشخص می شود.

 سوئیچ های شیشه بالابر معمولاً روی دستگیره درها، کنسول مرکزی یا پنل بین راننده و سرنشین کناری قرار می گیرند.  شکل و تعداد کلیدها ممکن است بسته به محل قرارگیری کلیدها متفاوت باشد.

 نکته: برخی خودروها دارای کلید اضافی شیشه عقب هستند که در صورت فعال شدن از بالا و پایین رفتن شیشه عقب با کلید مخصوص آن جلوگیری می کند.  این کلید به کلید شیشه عقب کودک معروف است و معمولا نزدیک دست راننده قرار می گیرد. به بیان ساده، این سوئیچ یک اتصال مثبت و دو اتصال منفی دارد.  هنگامی که کلید به موقعیت بالا یا پایین منتقل می شود جریان در جهت درست به سمت موتور شیشه پیش  می رود.

بُرد شیشه بالابر

 اگر یک یا همه درب های شیشه ای در حالت اتوماتیک هستند، لازم است یک واحد کنترل الکترونیکی برای ایجاد حالت خودکار در مدار ایجاد شود. این واحد را می توان به صورت جداگانه یا در بسته با کلیدهای بالابر پنجره طراحی کرد و یا با استفاده از یکی از واحدهای کنترل داخل خودرو مانند (BCM) آن را کنترل کرد.  برای آشنایی با عملکرد اجزای داخلی کلید بالابر شیشه به بیان ساده، این سوئیچ یک اتصال مثبت و دو اتصال منفی دارد.  هنگامی که کلید به موقعیت بالا یا پایین منتقل می شود، جریان در جهت درست به سمت موتور شیشه جلو می رود.

در آخر پس از اینکه اجزای تشکیل دهنده شیشه بالابر را شناختیم، باید نگاهی به عملکرد آن انداخته و ایرادات احتمالی که ممکن است به وجود آمده باشد را بررسی کنیم.

اما بررسی کردن ایرادات به وجود آمده در یک قطعه که نقش حیاتی در اتومبیل را دارد، بهتر است که به یک متخصص و کارشناس در این حوزه سپرده شود. زیرا در صورتی که یک قطعه دچار نقص شده باشد، یا نیاز به تعویض دارد و یا اینکه به یک تعمیر تخصصی نیازمند است. بنابراین برای هر دوی این راه ها، باید به کارشناس مراجعه کرده و ایراد اتومبیل را برطرف کنیم.

دکمه بازگشت به بالا