علم و تکنولوژی

عملکرد موفق انستیتو پاستور در دوران کرونا/تولید واکسن موثر در کنترل سرطان مثانه

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله این انستیتو در واکسن سازی، در عین حال اقدامات انجام شده در دوران کرونا و شناسایی اولین موارد این بیماری و طراحی کیت‌های تشخیصی در دوران بحران این بیماری را تشریح کرد.

به گزارش تکنونامه، دکتر رحیم سروری در حاشیه بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران ضمن اشاره به تاریخچه و پیشینه یکصد ساله انستیتو پاستور در کشور و واکسن‌سازی و مقابله با بیماری‌ها اظهار کرد: انستیتو پاستور جزو ایرانی‌ترین مجموعه‌هایی است که به موضوع سلامت کشور می‌پردازد و دهمین پاستور از ۳۰ انستیتو پاستور در دنیا است و ارتباطات فراگیر با سایر کشورها دارد.

 وی افزود: در زمانی که هیچ متولی در مجموعه کشور در زمینه سلامت نبود، انستیتو پاستور حضور داشت. اولین سامانه‌های انتقال خون را در کشور شکل داد و اقداماتی همچون امدادرسانی و ارائه خدمات دارویی همچون پنی‌سیلین که قبلا به صورت مایع بود و در یخ نگهداری می‌شد را ایجاد کرد، در مجموع باعث ایجاد امیدواری در مردم شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: فاز اول انستیتوپاستور مربوط به قبل از انقلاب است و فاز دوم مربوط به دوران جنگ است که خدمات درمانی و بهداشتی خود را به سمت مسایل شیمیایی تغییر داد. فاز سوم نیز به رشدی که هم اکنون شاهد آن هستیم، رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انستیتوپاستور ایران در دوران کرونا و شناسایی اولین موارد این بیماری در دوران بحران کرونا، در عین حال از شناسایی سویه JN.1 کووید در کشور خبر داد؛ سویه‌ای که مدتی است در کشورهای غربی و اروپایی در گردش است. 

وی افزود: در دوره کرونا، ایجاد حوزه زیست فناوری گام بزرگی برای تولید سایر واکسن‌ها بود. رشد انستیتو پاستور در زمان کرونا منجر به تولید پاستوکووک شد و واکسن سازی در دوره کرونا موفق عمل کرد، پاستوکووکی که ۱۶ میلیون دز در کشور تولید شد.

سروری ادامه داد: واکسنی نیز برای کنترل سرطان مثانه تولید می‌شود و ۱۲ مرکز آزمایشگاهی کشور در مورد رصد نمونه‌های آبله میمونی توسط این انستیتو ایجاد شده و در این زمینه کیت‌های تشخیصی نیز تولید شده است. همچنین در انستیتو پاستور برای تمامی ساب واریانت‌های کرونا اومیکرون کیت‌های تشخیصی را تولید کردیم.

وی افزود: ما در دوره اخیر واکسن‌های متنوعی را تولید می‌کنیم که از جمله آن‌ها واکسن هپاتیت B، همچنین ب ث ژ است و برای اولین‌بار اولین صادرات واکسن از ایران بعد از انقلاب به کشور ونزوئلا بود که واکسن ب ث ژ بود. پس از پاستوکووک نیز واکسن پاستوسیس را در حال تولید داریم که برای بیماری سرطان مثانه از آن استفاده می‌شود. 

سروری، فاز سوم تاریخ انستیتو پاستور را پایه گذاری رشد فعلی این مؤسسه در سال ۷۴ با ایجاد اولین ظرفیت‌های آموزشی در فرآورده‌های بیولوژیک دانست و افزود: اغلب واکسن‌های تولید شده توسط انستیتوپاستور، حتی واکسن‌های اخیر مرهون این دوره است. در این دوره، از ظرفیت روسیه و مدرسان خارجی استفاده شد و با اعزام نیروها به کوبا واکسن هپاتیت بی تولید شد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا