اقتصادیکسب و کار ایرانی

فرق بین بروکر و صرافی

پس از ظهور و معرفی ارزهای دیجیتال به جهان، مجموعه‌های بسیاری مشتاق به فعالیت در این حوزه شدند. در این میان افراد بسیاری برای خدمت‌رسانی به کاربران این بازار و کسب درآمد شخصی، ایده‌های متعددی ارائه دادند. مهم‌ترین مجموعه‌هایی که در این راه گام برداشتند، پلتفرم‌های بودند که می‌توان گفت بدون حضور آن‌ها عملاً بازار کریپتوکارنسی رونق امروز را نداشت. صرافی‌ها و سیستم‌های بروکر ارز دیجیتال اصلی‌ترین بستر برای خرید و فروش رمزارز هستند. اما بروکر چیست؟ این پلتفرم‌ها چه تفاوتی با یک صرافی دارند؟

به عبارت ساده، هر‌ یک از این سیستم‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. کاربران رمزارزها بنا بر شرایط خود و نوع معاملاتشان یکی از این دو سیستم را برای انجام سرمایه‌گذاری و خرید و فروش انتخاب می‌کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های این پلتفرم‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

بروکر ارز دیجیتال چیست؟

بروکر یا کارگزاری یک شخص حقیقی یا حقوقی است که واسطه‌ی خرید و فروش به شمار می‌رود. بروکرها در سیستم‌های تجاری مختلف مانند بورس اوراق بهادار، خرید و فروش نفت و فلزات گران‌بها، ‌ املاک و مستغلات و بسیاری بازارهای دیگر مانند ارز دیجیتال فعالیت دارند.

مشتری‌های کارگزاری یا همان بروکر مبلغی در حساب مجموعه ذخیره یا قفل می‌کنند. سپس با توجه به نرخی که بروکر روزانه اعلام می‌کند، سفارشات خرید و فروش خود را اعلام می‌کنند. کارگزاری سفارشات مشتریان را ثبت کرده و به نمایندگی از آن‌ها با مبلغ قفل شده توسط مشتری در حساب کارگزاری خرید و فروش انجام می‌دهد. در این بین بروکر درصدی از سود معاملات را به‌عنوان کمیسیون برداشت می‌کند. مشتریان در این مجموعه‌ها امکان خرید و فروش مستقیم ندارند و طی یک توافق‌نامه‌ی از پیش تعیین شده اختیار خرید و فروش و برداشت کمیسیون را به کارگزاری می‌دهند.

بروکر ارز دیجیتال که با نام اختصاری OTC شناخته می‌شود یک شبکه‌ی معاملاتی است که به کاربران خود از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن اجازه‌ی دسترسی می‌دهد. به این سیستم‌ها بازار فرابورس نیز گفته می‌شود. در این مجموعه‌ها نیز قیمت لحظه‌ای و قیمت‌های پیشنهادی رمزارزها اعلام می‌شود و خرید و فروش‌ها بر اساس این قیمت‌ها انجام می‌گیرد.

درخواست‌‌های خرید و فروش کاربران را با یکدیگر با توجه به میزان دارایی آن‌‌ها جفت می‌کنند. فرایند خرید و فروش در این پلتفرم‌ها سریع‌تر و آسان‌تر از صرافی‌های متمرکز کریپتو انجام می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

اکنون که به صورت کلی به پاسخ سوال بروکر چیست رسیده‌اید، نوبت به بررسی یک سمت معاملاتی دیگر یا همان صرافی‌ها خواهد رسید. همه‌ی ما با صرافی‌های سنتی آشنا هستیم. این مجموعه‌ها محلی برای ارزهای رایج دنیا و تبدیل یک ارز به ارز دیگر هستند. نحوه‌ی فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال نیز مانند همین صرافی‌های سنتی است، با این تفاوت که صرافی کریپتوکارنسی یک پلتفرم آنلاین است و تمامی تراکنش‌ها در این سیستم‌ها به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند به‌صورت متمرکز یا غیرمتمرکز فعالیت کنند.

کاربران در این پلتفرم‌ها می‌توانند ارزهای فیات خود را به رمزارز تبدیل کرده یا برعکس این عمل را انجام دهد. همچنین معامله‌گران می‌توانند انواع ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مبادله کنند. تمامی تراکنش‌ها در بستر این صرافی‌ها شامل درصدی از مبلغ معامله به‌عنوان کارمزد می‌شود. صرافی بایننس و کوین بیس از جمله در جهان به شمار می‌روند.

در صرافی رمزارز قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند و تبادلات و خرید و فروش‌ها بر اساس همین قیمت‌ها انجام می‌شود. قیمت‌ در این سیستم‌ها بر اساس میزان خرید و فروش‌ یا همان میزان عرضه و تقاضای رمزارزها مشخص می‌شود. طبق فرمول همیشگی عرضه و تقاضا افزایش خرید یک ارز ارزش آن را نیز افزایش می‌دهد و کاهش تقاضا برای یک ارز سبب کاهش ارزش آن می‌شود.

بروکر ارز دیجیتال با صرافی رمزارز چه تفاوت‌هایی دارد؟

تا به اینجا به بررسی نحوه‌ی کار و ویژگی‌های صرافی و پاسخ جامع به سوال بروکر چیست پرداختیم. اما برای آنکه بتوانید تصمیم بگیرید معاملات رمزارز خود را در کدام یک از این بسترها انجام دهید؛ باید با تفاوت‌های اساسی آن‌ها و برتری‌های این دو سیستم نسبت به یکدیگر آشنا باشید. در ادامه این تفاوت‌ها را مرور خواهیم کرد.

بروکر ابزار تحلیل در اختیار کاربران قرار می‌دهد

خرید و فروش در بستر صرافی‌های ارز دیجیتال نیاز به تخصص ندارد. کاربران به‌راحتی می‌توانند با ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها و شارژ حساب کاربری خود از طریق یا انتقال دارایی رمزارز خود به این بسترها، خرید فروش و تبادل آن‌ها را آغاز کنند. صرافی‌ها ابزار خاصی برای تحلیل بازار و آزمایش ایده‌ها و استراتژی‌ها به کاربران خود ارائه نمی‌دهند.

این در حالی است که در بستر بروکر ارز دیجیتال کاربران می‌توانند به‌صورت حرفه‌ای خرید و فروش انجام دهند. این سیستم‌ها برخی از ابزارهای تحلیل را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. یک کاربر بروکر می‌تواند چند نمودار را در چند پنجره مشاهده و قیمت‌ چند ارز را با هم مقایسه کنند. همچنین می‌توانند بر روی نمودارها از برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بازار استفاده کنند.

تنوع رمزارزها در صرافی‌ها بیشتر است

اگر از یک معامله‌گر حرفه‌ای بپرسید که به نظر وی بزرگترین مزیت صرافی در برابر بروکر چیست؛ احتمالا به تنوع بالای ارزهای دیجیتال اشاره خواهد کرد. صرافی‌های رمزارز فهرستی متنوع از کوین‌‌ها در اختیار کاربران قرار داده و امکان خرید و فروش و مبادله با تعداد زیادی رمزارز را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

اما بروکرها فهرستی محدود از آلت کوین‌‌ها ارائه می‌دهند. هر بروکر از تعداد خاصی رمزارز پشتیبانی می‌کند اما عموماً ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین، اتریوم، و سایر ارزهای مطرح،‌ در صرافی‌ها قابل خرید و فروش و مبادله هستند.

نحوه‌‌ی واریز و برداشت وجه در صرافی و بروکر تفاوت دارد

در هر حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی همگی به کاربران ایرانی اجازه‌ی نگه‌داری ارزهای فیات در حساب خود را می‌دهند. کاربر می‌تواند حساب خود را به ریال شارژ کند و پس از انجام معاملات مجدداً برداشت ریالی داشته باشد.

لازم به ذکر است که تمامی این تراکنش‌ها، چه شارژ ریالی حساب و چه برداشت ریالی از صرافی‌های ایرانی و همچنین خرید رمزارز در بسترهای معاملاتی دیگر و سپس انتقال دارایی به بستر صرافی‌هایی که قابلیت شارژ حساب با ارز فیات را پشتیبانی نمی‌کنند؛ مستلزم پرداخت کارمزد به صرافی‌هاست.

اما در پلتفرم‌های بروکر کاربر نمی‌تواند حساب خود را با رمزارز شارژ کند. این سیستم‌ها امکان شارژ کیف پول کاربران فقط با ارزهای فیات فراهم کرده‌اند. در کارگزاری یا بروکر ارز دیجیتال به‌راحتی می‌توان با استفاده از کارت‌های اعتباری یا سایر روش‌های پرداخت حساب کاربری را شارژ کرد و معاملات رمزارز را آغاز کرد. باید توجه داشته باشید که کاربران ایرانی فقط قادر به استفاده از بروکرهایی هستند که امکان پرداخت با پلتفرم‌هایی را داشته باشند که آی‌پی‌های ایران را مسدود نکرده باشد.

شرایط ثبت‌نام در بروکر کمی پیچیده‌تر است

ممکن است کاربران در ابتدای کار، سوالاتی نظیر شرایط ثبت نام در سایت آلپاری سودآپ چیست را در ذهن خود داشته باشند. برای ثبت‌نام در صرافی‌های ایرانی، کاربران پس از وارد کردن اطلاعات شخصی و آپلود عکس کارت ملی خود و انتظار در یک بازه‌ی زمانی مشخص، احراز هویت می‌شوند و می‌توانند معاملات ارز دیجیتال خود را آغاز کنند. این در حالی است که حتی برخی‌ صرافی‌های خارجی مرحله‌ی احراز هویت را نیز حذف کرده و کاربران به‌راحتی می‌توانند پس از وارد کردن مشخصات خود شروع به انجام معاملات کنند.

پروسه‌ی ثبت‌نام و احراز هویت در بستر بروکرها دقیق‌تر انجام می‌شود. برای احراز هویت در این پلتفرم‌ها، کاربران باید علاوه بر کارت شناسایی خود که عموماً پاسپورت مورد قبول قرار می‌گیرد، یک سند معتبر که حاوی نشانی محل سکونت آن‌هاست نیز در سیستم بارگذاری کنند. زمان انجام احراز هویت در بروکر سریع‌تر از صرافی‌هاست.

دسترسی ایرانیان به بروکرها

با توجه به محدودیت‌‌های ایجاد شده برای کاربران ایرانی و ایجاد ممنوعیت‌هایی برای پرداخت‌های برون‌مرزی از طریق آی‌پی‌های ایران، کاربر ارز دیجیتال ایرانی باید با دیدگاهی متفاوت به دنیای کریپتوکارنسی و سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در آن نگاه کند. در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های مطرح جهانی برای کاربران ایرانی محدودیت ایجاد کرده‌اند و گاهی شاهد مسدود شدن دارایی‌های هم‌وطنان در این پلتفرم‌ها بوده‌ایم. بروکر ارز دیجیتال نیز از این امر مستثنی نیست و کاربران داخل کشور نمی‌توانند با اطمینان صد در صدی چنین بستری را برای سرمایه‌گذاری و معامله انتخاب کنند.

بنابراین اگر قصد دارید از بروکر ارز دیجیتال استفاده کنید، باید با آگاهی کامل و دانش کافی نسبت به ریسک‌های ورود به این سیستم‌ها اقدام کنید. می‌توانید برای کاهش میزان خطر، از مبالغ پایین شروع کنید و پس از آشنایی کامل با سیستم، محدودیت‌ها و ریسک‌های آن فعالیت خود را در بروکرها ادامه دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا