عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه بلبرینگ را روان کنیم؟

روانکاری بلبرینگ یکی از مهم ترین اعمالی است که برای  عملکرد صحیح و با دوام  بلبرینگ ها انجام می شود. یکی از سوالات پر تکرار در این زمینه بلبرینگ ها این است که چگونه بلبرینگ را روغن کاری کنیم؟ در این مقاله از ما قصد داریم تا برای شما عزیزان درباره نحوه روانکاری بلبرینگ ها و نکات آن بگوییم. در ابتدا باید به این دقت کنیم که به صورت کلی دو نوع روان کننده در روانکاری بلبرینگ ها وجود دارد. و . البته روش گریس کاری بلبرینگ با روغن کاری آن تفاوت زیادی ندارد ولی نکاتی هست که باید به آن توجه داشت. ما در مقاله هایی جداگانه به طور کامل این دو روش را شرح داده ایم.

چرا روانکاری بلبرینگ ها مهم است؟

در زمینه استفاده از بلبرینگ ها، عملیات نت (نگهداری و تعمیرات) بسیار مهم است و مهم ترین بخش آن نیز روانکاری بلبرینگ ها است. در این خصوص انواع روغن ها و گریس ها مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نوع و نحوه روانکاری بلبرینگ، با محدوده دمای موجود در آن و اثر محیط و نوع سرعت بلبرینگ، رابطه مستقیم دارد. در بین انواع  نحوه روان کاری بیرینگ ها، روانکار های جامد نیز وجود دارند که می توانند در شرایط دمایی بالا برای بلبرینگ ها مورد استفاده قرار گرفته شوند. در برخی از شرایط نیز به روانکار  بیشتری نیاز می باشد شرایطی که روانکار بعد انتقال حرارت،  فرایند آب بندی  را  نیز انجام می دهد. اما در بهترین شرایط و در مناسب ترین دمای موجود می توان از کمترین مقدار روانکار به جهت روانکاری استفاده نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره  به این مقاله از به ما مراجعه کنید.

نکات نحوه روان کاری بیرینگ ها

نحوه روان کاری بیرینگ ها به شکل درست برای تضمین عملکرد مناسب و طول عمر آنها ضروری است. انواع روش های روغن کاری بلبرینگ یا گریس کاری بلبرینگ ها تنها زمانی که با رعایت نکات زیر همراه باشند به کاهش سایش، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و افزایش عمر بلبرینگ کمک می کنند. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد نحوه روانکاری بلبرینگ ها را بیان می کنیم:

1)  انتخاب نحوه روان کاری بلبرینگ مناسب: برای روانکاری بلبرینگ ها،  دو نوع  روش گریس کاری و روغن کاری وجود دارد. به علت تفاوت این دو روش، در ادامه انواع روش های روغن کاری بلبرینگ و روش صحیح گریس کاری بلبرینگ را شرح خواهیم داد.

2)  میزان روغن یا گریس: انتخاب درست میزان روان کننده یکی از نکات اساسی برای نحوه روغن کاری بلبرینگ و  گریس کاری بلبرینگ است. روانکاری ناکافی می تواند منجر به افزایش اصطکاک و سایش زودرس شود، در حالی که روغن کاری بیش از حد می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود.

3)  نظم در روان کاری: روانکاری در بلبرینگ ها، خصوصا دستگاه های حساسا صنعتی باید منظم و طبق فواصل توصیه شده کمپانی با در نظر گرفتن شرایط باشد. نحوه روغن کاری بلبرینگ یا گریس کاری  آن برای برخی شرایط محیطی خاص باید با فواصلی کوتاه تر از زمان توصیه شده باشد.

4) انتخاب روش مناسب: از میان انواع روش های روغن کاری بلبرینگ، مثل سیستم روانکاری خودکار یا متمرکز، با مشورت یک تکنسین، روش مناسب را انتخاب کنید.

5)  نظارت مدوام: به طور منظم وضعیت بلبرینگ ها را زیر نظر داشته باشید و علائم مشکلات روانکاری را بررسی کنید. به دنبال گرمای بیش از حد، سر و صدا، لرزش یا نشتی باشید. هر گونه ناهنجاری باید سریعا رسیدگی شود.

باید ها و نباید ها و روش گریس کاری بلبرینگ

روش گریس کاری بلبرینگ می تواند در شرایط مختلف دارای تفاوت هایی باشد. بلبرینگ ها در شرایط متفاوت و در دمای مختلف مورد استفاده قرار گرفته می شود. کارکرد بلبرینگ تا زمانی که به واسطه استفاده از روانکار تمیز شرایط مناسب را داشته باشد، با مشکلی مواجه نخواهد شد اما زمانی که دمای داخل بلبرینگ از میزان استاندارد تجاوز نماید، موجبات تغییر حالت در روانکار را به دنبال خواهد داشت.

گریس در مواقعی می تواند نسبت به روغن برتری داشته باشد و دلیل آن گرانروی(ویسکوزیته یا لزجت) بالاتر گریس هاست که میتواند به آن ها کمک کند که در دماهای بالاتر مفید تر باشند. روش گریس کاری بلبرینگ نیز می تواند بر روی عملکرد آنها تاثیر داشته باشد اما تاثیر آن زیاد و قابل توجه نیست. برای خرید می توانید با ما در تماس باشید.

فرایند غلتش در بلبرینگ به دلیل کاهش میزان روان کار با اختلال روبرو خواهد شد. نکته دیگری که می تواند در مسیر غلتش ایجاد مشکل نماید، آلودگی و کثیف شدن روانکار است به همین خاطر اصطکاک بیشتر شده و طبعا موجبات افزایش دما را به دنبال خواهد داشت به همین خاطر باید برای بلبرینگ ها روان کننده جدید استفاده نمود.

الزمات روانکاری در بلبرینگ با گریس و روغن

برای حفظ روانکاری در بلبرینگ باید جلوی ورود گرد و غبار به بلبرینگ ها را گرفت.  انجام این کار با استفاده از کاسه نمد ها ممکن است. کاسه نمد یکی از بخش های مهم بلبرینگ است که با هزینه کم می توانند در مقابل ورود گرد و غبار ها از بلبرینگ ها محافظت کنند. تفاوت اصلی در نحوه روانکاری بلبرینگ در گریس ها و روغن ها این است که برای روانکاری با روغن ها باید حتما از کاسه نمد استفاده کرد ولی در برخی از انواع روش گریس کاری بلبرینگ ما می توانیم از کاسه نمد نیز استفاده نکنیم البته باید به این نیز توجه داشته باشیم که این نوع از گریس کاری اصولی نیست و توصیه می شود که در انجام روانکاری در بلبرینگ ها از روش صحیح گریس کاری بلبرینگ استفاده کنید.

به طور کلی در شرایط استاندارد، استفاده از روانکار به صورت دوره ای با توجه به تقویم کاری و میزان کارکرد بلبرینگ تغییر می کند تا موجبات اختلال و خرابی در بلبرینگ ایجاد نشود. به طور کلی بلبرینگ ها در برندهای متفاوت به واسطه استفاده از متریال های گوناگون در انواع مختلفی در بازار وجود دارند به همین دلیل برای هر کدام از انواع بلبرینگ ها، از روغن های مخصوصی می توان استفاده نمود، تا عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر را در آن شاهد باشیم.

روانکاری بلبرینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شما عزیزان میتوانید برای خرید انواع روانکار بلبرینگ مانند روغن یا گریس بلبرینگ، یا داشتن سوال درباره نحوه روانکاری بلبرینگ با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل کنید و ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنیم.

 

دکمه بازگشت به بالا