علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

هدف از تصفیه فاضلاب چیست؟

اهداف و مزایای سیستم تصفیه فاضلاب

از طریق سیستم تصفیه فاضلاب، میزان ضایعاتی که معمولاً در محیط رها می شوند کاهش می یابد و به این ترتیب سلامت محیط زیست بهبود پیدا می کند. با این کار دولت به نوبه خود خطرات بهداشتی مرتبط با آلودگی محیط زیست را کاهش داده و از بین رفتن آب ناشی از آلودگی آب را کاهش می دهد. تصفیه خانه های فاضلاب همچنین میزان پولی را که یک کشور در پروژه های توانبخشی محیط زیست مورد نیاز برای مقابله با آلودگی ها صرف می کند، کاهش می دهد.

جهت اطلاع از قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی کوچک لطفا کلیک کنید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی |دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم |دستگاه تصفیه اب صنعتی کوچک

لجن جمع‌آوری شده در طی فرآیند سیستم تصفیه فاضلاب به خودی خود تصفیه می شود زیرا حاوی مقدار زیادی ماده تخریب پذیر است. این لجن با باکتری های بی هوازی در دستگاه های هضم کننده کاملاً محصور و گرم شده تا ۳۵ درجه سانتیگراد گرم می شود، با این کار میکروارگانیسم های بی هوازی بدون اکسیژن در آن رشد می کنند.

گاز تولید شده در طی این فرآیند بی هوازی حاوی مقدار زیادی متان است که برداشت می شود و سپس برای تولید برق سوزانده می شود. این انرژی می تواند برای بهره‌برداری از تصفیه خانه های فاضلاب ساخته شود و آنها را پایدار سازد و اگر انرژی اضافه تر تولید شد، می توان آن را به شبکه ملی یک کشور دیگر منتقل کرد. این امر به کاهش انرژی تجدید ناپذیر به عنوان سوخت های فسیلی کمک می کند و باعث کاهش آثار کربن و هزینه های یک کشور برای تولید انرژی می شود.

هر ماده تخریب پذیر باقی مانده در پسماند سیستم تصفیه فاضلاب خشک می شود و سپس به کود طبیعی تبدیل می شود. پس از آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بازدهی محصول را افزایش می دهد. این امر باعث کاهش استفاده از کودهای شیمیایی می شود که اکوسیستم های دریایی و سطحی اطراف را آلوده می کند.

به طور خلاصه، ترکیب این مزایا به همراه تولید آب، سیستم تصفیه فاضلاب را به یک راه حل پایدار کوتاه مدت و طولانی مدت برای بحران آب جهانی تبدیل می کند که فقط با افزایش جمعیت جهان افزایش می یابد. تخمین زده می شود که جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر افزایش می یابد و این باعث افزایش میزان آب قابل تصفیه می شود. علاوه بر این، این امر باعث تولید مقادیر زیادی آب قابل استفاده تازه و در نتیجه رفع کمبود آب خواهد شد.

آب های دفع شده و فاضلابی یکی از مواردی هستند که به مقدار زیاد و در مکان های مختلف تولید می شوند و تنها شامل خانه ها نمی شود. بنابراین باید برای دفع و تخلیه آن چاره ای اندیشید که از گذشته های دور این آبها به رودخانه ها و دریاچه ها ریخته میشد. این کار به محیط زیست و آبزیان و دیگر حیوانات و به ویژه سلامتی انسان آسیب میزد. بنابراین برای پاک نگهداشتن محیط زیست و ایمنی سلامت بهترین و کاربردی ترین روش تصفیه پساب ها می باشد.

یکی از کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعب بازیابی فاضلاب و استفاده مجدد آن در چرخه طبیعی زندگی می باشد که می تواند در صرفه جویی در منابع آب ما را یاری کند. بنابراین با این راهکار می توان با بحران جهانی آب مقابله کرد.

کاربرد های سیستم تصفیه فاضلاب

در اواسط قرن نوزدهم در انگلستان ، بیماری های منتقله از آب نظیر وبا شایع شد و همچنین اپیدمی در لندن هزاران قربانی به بار آورد . افزایش آگاهی نسبت به نقش میکروارگانیسم ها در ایجاد بیماریها ، احساس نیاز به تصفیه فاضلاب راتشدید کرد .

این موضوع باعث تصویب قانونی شد که ساخت واحد های تصفیه فاضلاب را الزامی کرد. عملیات تصفیه فاضلاب اولین بار در شروع قرن بیستم انجام شد. در اواخر قرن اخیر ، انجمن سلطنتی انگلستان راجع به دفع فاضلاب پیشنهاد کرد که هدف تصفیه فاضلاب باید تولید پساب نهایی با 30 میلی گرم در لیتر جامدات معلق و 20 میلی گرم در لیتر اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD ) باشد. کاربرد این سیستم به شرح زیر است:

·        سیستم های تصفیه پساب صنعتی

برای بهبود کیفیت پساب، کارخانه های سیستم در طیف گسترده ای از صنایع طراحی و راه اندازی شده است.

·        فرآیند سیستم های تصفیه پساب

راهکارهای طراحی فرآیند تصفیه پساب به عنوان بخشی از مرحله فیلتراسیون غشایی می باشد که منجر به درجه بالایی از بازیابی آب می شود.

·        تولید سیستم های تصفیه پساب

سیستم تصفیه فاضلاب از فرآیندهای جداسازی متعارف لجن برای از بین بردن آلاینده های جامد استفاده می کند و به دنبال آن فرآیندهای جداسازی و جذب غشای هنری انجام می شود. سیستم تصفیه فاضلاب روغنی طی سال های گذشته در صنعت نفت و گاز در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

روش های متداول بکار رفته در سیستم تصفیه فاضلاب

روش های بیولوژیکی

وقتی از آب برای اهداف آشامیدنی استفاده می شود، معمولاً روش های بیولوژیکی به کار می روند. عملیات هوازی و تخمیر هر دو روش بیولوژیکی هستند.

روش های فیزیکی

روش های فیزیکی شامل رسوب، هوادهی و تصفیه است. فیلترهای شن و ماسه گاهی اوقات در فرآیند جداسازی آب روغن برای از بین بردن روغن و چربی های روغن استفاده می شود.

روش های شیمیایی

است که بیشتر در سیستم تصفیه فاضلاب و انواع دیگر تصفیه ها استفاده می شود، این فرآیند کلرزنی نام دارد. این راهکار موثرترین وسیله برای از بین بردن انواع ویروس ها و باکتری ها است، روشی که به عنوان خنثی سازی شناخته می شود. این روش هنگام موثر است. در زمان تصفیه آب اسیدی از آهک استفاده می شود. با توجه به نوع فاضلاب و اینکه چه آلودگی هایی در آب وجود دارد و از آب پس از تصفیه آب برای چه مواردی استفاده خواهد کرد. بهترین روش ها برای سیستم تصفیه فاضلاب همیشه باید با مقررات مورد نیاز به صورت کشوری و محلی که تأسیسات شما در آن قرار دارد مطابقت داشته باشد. روش های مورد استفاده همچنین باید تا حد امکان متناسب با ایمنی محیط زیست باشند.

آلاینده های فاضلاب

فاضلاب تولید شده در اجتماعات و مناطق صنعتی بسته به نوع فاضلاب دارای الاینده های مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از :

  • مواد آلی تجزیه پذیر بیولوژیکی
  • ترکیبات آلی فرار
  • گزنوبیوتیک مقاوم و کند تجزیه شونده
  • فلزات سمی
  • جامدات معلق
  • مواد مغذی ( نیتروژن)
  • پاتوژن میکروبی و انگل ها

حذف مواد آلی و جامدات معلق از اهداف اصلی تصفیه فاضلاب است که واد های تصفیه خانه بر اساس آن طراحی و اجرا می شود.

اهداف تصفیه فاضلاب

هدف از تصفیه فاضلاب حفظ محیط زیست و سلامت و بهداشت جامعه است. در زیر به برخی از اهداف تصفیه فاضلاب می پردازیم:

  • کاهش محتوای آلی فاضلاب ( یعنی کاهش BOD )
  • حذف / کاهش مواد آلی مقاوم که نسبت به تجزیه بیولوژیکی مقاوم هستند و ممکن است سمی یا سرطان زا باشد
  • حدف / کاهش فلزات سمی
  • حذف / کاهش مواد مغذی (نیتروژن و فسفر ) بمنظور کاهش آلودگی های آب های سطحی پذیرنده یا آبهای زیرزمینی
  • حذف یا غیر فعال سازی میکروارگانیسم های بیماریزا و انگل ها

فاضلاب خانگی

فاضلاب خانگی ترکیبی از فاضلاب انسانی و نیز آبی خاکستری رنگ که حاصل از شستشو و استحمام، پخت و پز است. فاضلاب خانگی شامل پروتئین ها (60-40 %)، کربوهیدرات (50-25% )، چربیها و روغن ( 10% )، اوره حاصل از ادرار و تعداد زیاد مواد آلی ناچیز شامل آفت کش ها، عوامل فعال سطحی (سورفاکتانت ها )، فنل ها و آلاینده های مهم است.

فاضلاب صنعتی

میزان جریان فاضلاب صنعتی بسته به نوع و اندازه تاسیسات، میزان مصرف مجدد آب و روش تصفیه فاضلاب در جاهای مختلف متغیر است . روش تصفیه ای که برای فاضلاب های صنعتی انتخاب می گردد با توجه به نوع ترکیبات و میزان مواد آلی متغیر است.

منبع : aquanwater

دکمه بازگشت به بالا