علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

دلایلی که نباید در فتوشاپ، لوگو طراحی کنید!

به نظر شما آیا طراحی لوگو در فتوشاپ ایده خوبی است؟

شاید با خودتان بگویید که هر کاری از ویرایش گرفته تا کارهای گرافیکی گسترده با  فتوشاپ ممکن است. پس طراحی لوگو که کاری ندارد؟ اما طراحی لوگو در فتوشاپ بهترین ایده ممکن نیست!

آموزش طراحی لوگو |آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان |سایت طراحی لوگو

لوگوها باید ساده و اصیل طراحی شوند؛ ولی فتوشاپ در کار با تصاویر دقیق و پیچیده، بهترین عملکرد را دارد. همچنین طراحی لوگو در فتوشاپ، انعطاف پذیری چاپ شدن آن را کاهش می‌دهد.

اگرچه فتوشاپ یک نرم افزار طراحی برای کاربردهای مختلف و نیازهای گرافیکی متنوع است، ولی برخی از پروژه‌های بصری به خوبی در این پلتفرم اجرا نمی‌شوند. لوگوهای حرفه‌ای قطعا در این دسته قرار می‌گیرند.

الزامات فنی یک لوگوی مناسب

یک لوگوی عالی، جزء ضروری در برندسازی بصری یک کسب و کار است. لوگو در مکان‌ها و رسانه‌های مختلف حضور دارد. برای رسیدن به استانداردهای طراحی لوگو ، چهار الزام فنی زیر را در نظر بگیرید:

تطبیق پذیری (Versatility)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک لوگوی خوب، قابلیت تطبیق پذیری و سازگاری آن در فضاهای مختلف است. هنگامی‌ که یک کسب و کار در معرض دید بالایی قرار می‌گیرد، لوگوی آن در خط مقدم شبکه‌های اجتماعی، کالاها، پلتفرم‌ها، بیلبوردها و غیره قرار می‌گیرد. بنابراین باید به راحتی تغییر شکل داده و قابل تنظیم شود تا به روش‌های مختلفی دیده شود.

آموزش طراحی لوگو |آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان |سایت طراحی لوگو

قابلیت تغییر اندازه (Scalability)

طراحی لوگو خوب یعنی برای مقاصد بزرگ یا محدود به یک فضای کوچک، واضح و قابل درک، دیده شود. شما به انعطاف‌پذیری کافی نیاز دارید تا لوگویی در اندازه یک اینچ هم با تمام جزئیاتش دیده شود. لوگو باید یکپارچگی و خوانایی خودش را فارغ از رسانه‌ای که رویش قرار می‌گیرد، حفظ کند.

حرفه‌ای گری

یک لوگوی حرفه‌ای باید باعث اعتماد سازی و اعتباربخشی شود. این ماهیت گرافیکی، نشان دهنده هویت برند شما است و به طور بالقوه مخاطبان هدف را جذب می‌کند. یک لوگوی حرفه‌ای، باید به طور حرفه‌ای تهیه شود. بنابراین به متخصصان، نرم افزار و اپلیکیشن اختصاصی خودش نیاز دارد. باید از ابزارهای لوگو ساز اختصاصی یا طراحان خبره کمک بگیرید.

سادگی

طراحی لوگو با ماهیتی ساده، بسیار مهم است. نه تنها به برندسازی شما به عنوان یک تجارت کمک می‌کند، بلکه درک آن را ساده‌تر می‌نماید. به عنوان مثال، می‌توانید یک لوگوی پیچیده با 20 رنگ طراحی کنید، اما احتمالاً این جزئیات در اندازه‌های کوچک به خوبی نمایش داده نمی‌شوند و مخاطبان شما هم، طرح را درک نمی‌کنند.

با در نظر گرفتن چهار عنصر فوق، می‌فهممیم که طراحی لوگو در فتوشاپ به این الزامات ضروری پایبند نیست. علت را در ادامه توضیح می‌دهیم.

4 دلیل برای اینکه نباید طراحی لوگو رادر فتوشاپ انجام داد

اگرچه فتوشاپ به عنوان یک نرم افزار گرافیکی، توانایی بالایی دارد؛ اما در مورد لوگوها، به خوبی کار نمی‌کند. به چهار دلیل زیر دقت کنید.

1. فتوشاپ، گرافیک‌های رستری (Raster) را پردازش می‌کند

این مورد، بدون شک مهمترین دلیل برای طراحی نکردن لوگو در فتوشاپ است.

فتوشاپ روی گرافیک‌های رستری یا شطرنجی کار می‌کند که انعطاف‌پذیری ضعیفی به خصوص در مورد لوگوها دارد. طراحی لوگو در فتوشاپ با گرافیک رستری، در هنگام بزرگنمایی باعث تخریب یا تغییر تصویر می‌شود. یعنی به احتمال زیاد، غیرقابل خواندن خواهد شد.

آموزش طراحی لوگو |آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان |سایت طراحی لوگو

برای طراحی لوگوها، گرافیک وکتوری (Vector) بهتر است، چون قابلیت بسیاری برای تغییر اندازه دارد. بله، لوگوی طراحی شده با گرافیک وکتوری را می‌توانید در حد بی نهایت، بزرگ و کوچک کنید و طراحی اولیه دست نخورده باقی می‌ماند. گرافیک‌های وکتوری، وضوح بالایی دارند و با رسانه‌های مختلف، بسیار سازگار هستند. استفاده از فتوشاپ رستری، قابلیت تغییر اندازه و حرفه‌ای بودن لوگو را از بین می‌برد.

2. ابزارهای فتوشاپ، پیچیده تر از ابزارهای لوگوساز هستند

هنگام طراحی لوگو به سختی می‌توان با جعبه ابزار فتوشاپ، کار کرد. با وجود این که این نرم افزار مزایای گرافیکی گسترده‌ای دارد، ولی بسیاری از آن ها مناسب طراحی لوگو نیست. بنابراین یافتن مسیرهای مناسب خودتان در مورد طراحی، برایتان سخت می‌شود. استفاده از نرم افزارهایی مانند ادوبی ایلستریتور یا کورل دراو به جای فتوشاپ پیشنهاد می‌شود.

وقتی صحبت از لوگو به میان می‌آید، باید به سادگی بتوان تغییرات در طراحی را اعمال کرد. از این گذشته، در تلاش برای رسیدن به لوگوی عالی، مجموعه‌ای از روش‌های مختلف را امتحان می‌کنید. با این حال، فتوشاپ قابلیت تنظیم ضعیفی دارد، که شاید در نهایت منجر به طراحی لوگوی رده پایین شود.

این شرایط برای انعطاف پذیری لوگوی شما هم بد است. نمی‌توانید فقط از یک نسخه اصلی لوگو استفاده کنید. باید چندین نسخه را برای اهداف مختلف مانند پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، امضای ایمیلی و غیره طراحی کنید. در نهایت، اعمال تنظیمات با ابزارهای فتوشاپ، برایتان وقت گیر خواهد بود.

3.فتوشاپ، لوگوی ضعیفی را به لحاظ تطبیق پذیری ارائه می‌دهد

لوگو باید برای استفاده در زمینه‌ها و شبکه‌های مختلف، آماده شود. صرف نظر از اینکه کجا قرار گرفته است، همچنان باید به رسالت خودش در زمینه آگاه سازی در مورد برند برسد. متأسفانه، گرافیک رستری فتوشاپ، یک عقب گرد قابل توجه در مورد تطبیق پذیری است.

فایل‌های وکتوری لوگو را می‌توان به‌صورت JPG، PNG و سایر انواع فایل رستری یا هر نوع فایل لوگوی دیگری ذخیره کرد. با این حال، برعکسش قابل اجرا نیست. نمی‌توانید فایل‌های رستری را ذخیره کنید و انواع مختلف فایل‌های لوگو را دریافت کنید.

این کار در نهایت مانع از تطبیق پذیری لوگو می‌شود، چون برای اهداف مختلف به فایل‌های مختلف نیاز خواهید داشت. طراحی لوگو با فتوشاپ نه تنها در هنگام تغییر اندازه قابل خواندن نیست، بلکه برای چند پلتفرم و نیازهای مختلف هم نامناسب است.

4.فتوشاپ یک لوگو ساز حرفه‌ای نیست

اگر خیلی حساس نیستید یا لوگو را برای سرگرمی تهیه می‌کنید، این قانون را کنار بگذارید و از فتوشاپ استفاده کنید! اما اگر یک طراح گرافیکی هستید یا به لوگو برای کسب و کارتان نیاز دارید، این نرم افزار برای طراحی یک لوگو حرفه‌ای مناسب نیست.

هیچ کسی برای کسب و کارش به دنبال طراحی لوگو غیر قابل انعطاف و محدود نیست. استفاده از لوگو ساز کارآمد یا نرم افزاری که به طور خاص برای طراحی لوگوهای جذاب تهیه شده (مانند ادوبی ایلستریتور یا کورل دراو) ، بهتر است. به عنوان یک طراح، تحویل لوگو به مشتریان بدون نسخه وکتوری، یک عمل بسیار غیرحرفه‌ای است. تقریباً مثل اینکه یک محصول معیوب را برایشان ارسال کنید.

شما به عنوان طراح باید بدانید که این مسئولیت شماست تا به مشتریان خودتان یک لوگو با کیفیت، همه کاره و حرفه‌ای ارائه دهید. همه مشتریان هم به چنین چیزی نیاز دارند. رسیدن به این هدف با فتوشاپ، بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است.

دکمه بازگشت به بالا