علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

سولفور سدیم : کاربرد، روش تولید، قیمت و خرید سولفور سدیم

سولفور سدیم به عنوان یکی از مواد شیمیایی حیاتی در صنعت با استفاده‌های گسترده‌ای مواجه است. این ترکیب به عنوان یک ترکیب قلیایی، با اسیدها و بازهای ضعیف واکنش نشان می‌دهد. این ویژگی آن را در فرآیندهای شیمیایی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد. در این مقاله، به بررسی خواص، کاربرد، روش تولید، خرید سولفور سدیم و … می‌پردازیم.

آدرس کارخانه سولفور سدیم ایران |تولید کنندگان سولفور سدیم |روش تولید سولفور سدیم

سولفور سدیم چیست؟

 چگالی سولفید سدیم 1.85 گرم بر سانتی متر مکعب است. به عنوان یک نمک معدنی در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سولفور سدیم صنعتی معمولاً به دلیل وجود پلی سولفیدها، زرد تا قرمز آجری به نظر می رسد و به سه صورت مایع ، پرک و کلوخه موجود است.

این ماده شیمیایی در آب محلول هستند و محلول های قلیایی قوی می دهند. قرار گرفتن Na2S و هیدرات های آن در معرض هوای مرطوب منجر به تولید گاز سولفید هیدروژن (H2S) می شود که گازی خطرناک، قابل اشتعال و خورنده با بوی مشخصه تخم مرغ فاسد است.

سولفور سدیم صنعتی اغلب به عنوان Na2S·xH2O برچسب گذاری می شوند که در آن درصد وزنی Na2S مشخص شده است. گریدهای معمول در دسترس حاوی حدود 60 درصد Na2S وزنی هستند که نشان می دهد x تقریباً 3 است. سولفید سدیم sodium sulfide در آب و الکل محلول است و با اکسیژن واکنش می دهد. در حالت هیدراته وقتی در آب حل می شود، بی رنگ است و محلولی بسیار قلیایی تشکیل می دهد.

فرمول سدیم سولفید

سولفید سدیم sodium sulfide با فرمول شیمیایی Na2S و نوع هیدراته آن با فرمول Na2S·9H2O است که هر دو نمک ها به شکل کریستالی خالص بی رنگ هستند.

خواص فیزیکی و شیمیایی سولفور سدیم

سولفور سدیم صنعتی یک ترکیب شیمیایی جامد است که در دمای ۴/۳۳ درجه سانتی‌گراد به صورت جامد قرار دارد و در دمای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود. به علت خاصیت اشتعال‌زایی، باید از آب، رطوبت، مواد شیمیایی و فلزی دور نگهداری شود و نباید در معرض آنها قرار بگیرد. بهترین محیط نگهداری برای سدیم سولفید، محیط خشک و خنک، در مکانی که از نور خورشید محافظت شده باشد، است.

نام شیمیایی سولفور سدیم
مترادف دی سدیم سولفید
جرم مولی 78.0452 g/mol
شکل و حالت فیزیکی کریستال (پرک) زرد روشن
نقطه ذوب 1176 ºC
دانسیته 1/86 g/cm3
دمای نگهداری 4 ºC
حلالیت در آب 18/6 g/100mL (20°C)
شماره CAS 1313-82-2

روش تولید سولفور سدیم

در صنایع شیمیایی، روش تولید سولفور سدیم به سه روش مختلف تولید می‌شود:

  1.  احیا سولفات سدیم با زغال سنگ یا گاز: در این روش، سولفات سدیم (Na2SO4) با استفاده از زغال سنگ یا گاز و وارد کننده‌های حرارتی واکنشی تحت فشار بیشتر، به سولفید سدیم (Na2S) و سولفید هیدروژن (H2S) تحلیل می‌شود. سپس، سولفید سدیم sodium sulfide با استفاده از مراحل تصفیه و پالایش به سولفور سدیم خالص تبدیل می‌شود.
  2.  واکنش سولفید هیدروژن و سود سوزآور: در این روش سولفید هیدروژن (H2S) با استفاده از سود سوزآور یا ترکیبات دیگری مانند گوگرد مایع (sulfur) واکنش می‌دهد. نتیجه این واکنش، سولفور سدیم و آب است.
  3.  الکترولیز نمک طعام و ترکیب ملغمه سدیم حاصل با گوگرد: در این روش ابتدا نمک طعام (کلرید سدیم، NaCl) به وسیله الکترولیز تجزیه می‌شود. به وسیله جریان الکتریکی، گاز کلر در آند و هیدروکسید سدیم (NaOH) در کاتد تولید می‌گردد. سپس، هیدروکسید سدیم تولید شده با گوگرد واکنش می‌دهد و سولفید سدیم sodium sulfide به دست می‌آید. در مرحله بعدی، سولفید سدیم با استفاده از مراحل تصفیه، به سولفور سدیم خالص تبدیل می‌شود.

این روشها بسته به شرایط فنی، اقتصادی و فراوری در هر صنعت شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سولفید سدیم (sodium sulfide)

سولفور سدیم متبلور: در حالت متبلور، هر مولکول سولفید سدیم بین ۷ تا ۹ مولکول آب تبلور دارد و خلوص آن در حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد است.

سولفور سدیم پرک: در این حالت سولفید سدیم sodium sulfide به‌شکل تکه‌های پولکی شکل درآمده و در انتهای فرآیند تولید قرار می‌گیرد. سولفید سدیم پرک دارای خلوص حدود ۶۰ درصد است.

سولفور سدیم شکسته: سولفید سدیم شکسته از شکستن قطعات بزرگ سولفید سدیم حاصل می‌شود و پس از خشک شدن به‌ دست می‌آید. خلوص سولفید سدیم شکسته حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد است.

کاربرد سولفور سدیم

صنعت چرم سازی: در فرآیند لایمینگ چرم استفاده می شود.

تولید رنگ های گوگردی: در تهیه رنگ های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

 دباغی: برای سولفیتیزاسیون دباغی مورد استفاده قرار می گیرد.

 نساجی: به عنوان عامل سفیدکننده و سولفورزداکننده در فرآیندهای نساجی استفاده می شود.

 تصفیه آب: در فرایندهای تصفیه آب جهت از بین بردن مواد آلی و ضدعفونی کردن آب استفاده می شود.

 صنعت کاغذسازی: در فرآیند کرافت کاغذ استفاده می شود.

 استخراج نفت: در برخی فرآیندهای استخراج و پالایش نفت استفاده می شود.

در جداسازی فلزات از سنگ‌های معدنی، سدیم سولفید به عنوان یک محلول جداسازی استفاده می‌شود.

سولفید سدیم sodium sulfide کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد. صنعت چرم به عنوان بزرگترین مصرف کننده سولفور سدیم برجسته است. کاربرد مهم دیگر در فرآیندهای مربوط به تغلیظ و فرآوری مواد معدنی آهن و غیر آهن مانند منیزیم، مولیبدن، مس، سرب و روی با تمرکز ویژه بر فرآوری مواد معدنی مس است.

تولید کنندگان سولفور سدیم

چین، ایالات متحده آمریکا، آلمان و ایران از بزرگترین تولیدکنندگان سولفور سدیم در سطح جهان هستند. این کشورها با تولید بیشترین حجم سولفید سدیم، نقش مهمی در بازار جهانی این محصول دارند. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای تولید سولفید سدیم sodium sulfide در این کشورها و نقش آنها در تأمین نیازهای جهانی به این ماده استراتژیک است. همچنین حجم قابل توجه صادرات این کشورها نشان از تأثیرگذاری بالای آنها در بازار جهانی سولفید سدیم دارد.

صادرات سولفور سدیم

شناسایی کشورهایی که بیشترین تقاضا برای گوگرد سدیم دارند، برای توسعه صادرات این محصول بسیار مهم است. برخی از کشورهایی که تقاضای قابل توجهی برای خرید گوگرد سدیم دارند عبارتند از:

ترکیه
پاکستان
عراق
ازبکستان
ترکمنستان
امارات متحده عربی
کنیا

با این حال، برای افزایش شانس موفقیت در صادرات، تحقیقات و تحلیل‌های دقیقتری برای شناسایی نیازها و الزامات خاص هر کشور و بازار مورد نظر انجام شود.

همچنین در نظر داشته باشید که شرایط بازار و تقاضا در هر کشور به طور مداوم تغییر می‌کند. بنابراین ممکن است لازم باشد روی بازارهای دیگر هم تمرکز کنید.

قیمت سولفور سدیم صنعتی

قیمت سولفور سدیم صنعتی  متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال قیمت سولفور سدیم تولید شده به  روش تولید سولفور سدیم ، رنگ و خلوص محصول وابسته است.

در صنایعی مانند چرم‌سازی و کاغذسازی، قیمت سولفور سدیم به عنوان یک ماده خام حیاتی بسیار مهم است و به طور مستقیم بر زنجیره تامین و هزینه تولید آنها تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در این صنایع باید به دقت قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده و برنامه‌ریزی مناسبی برای تأمین مواد خام و تعیین قیمت‌های مناسب انجام دهند.

خرید سولفور سدیم

شرکت سودا شیمی به عنوان یکی از تولیدکنندگان فعال سولفور سدیم شناخته می‌شود. این شرکت با استفاده از مواد اولیه مرغوب مانند سود مایع و گوگرد، سولفید سدیم sodium sulfide را تولید می‌کند و با استفاده از بزرگترین پتروشیمی‌های ایران، مواد اولیه خود را تهیه می‌کند. این امر به شرکت این امکان را می‌دهد تا با قیمت مناسب سدیم سولفید صنعتی را به مشتریان داخلی و صادراتی عرضه کند. به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته سولفور سدیم در ایران، شرکت سوداشیمی تلاش می‌کند تا با تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، نیازهای بازار را تأمین کند.

دکمه بازگشت به بالا