عمومیکسب و کار ایرانی

چه دندان مصنوعی خوب است؟

اگرچه مراقبت و نگهداری از دندان‌ها به طولانی شدن عمر آن‌ها کمک می‌کند، اما اغلب افراد حتی اگر در سنین جوانی بتوانند دندان‌های خود را حفظ کنند، در سنین سالمندی مجبور به جایگزین کردن دندان‌های خود به روش‌های دندانپزشکی می‌شوند. بعضی افراد که تمایل دارند دندان‌های طبیعی‌تر و راحت‌تری داشته باشند از روش کاشت ایمپلنت استفاده می‌کنند یا اینکه به توصیه دندانپزشک زیبایی روش قرار دادن دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت را انتخاب می‌کنند. با این حال اغلب افراد ترجیح می‌دهند از روش پروتز متحرک کامل یا تکه‌ای استفاده کنند.

در پاسخ به سوال دندانپزشکی زیبایی چیست؟ باید بگوییم که دسته ای از حرفه دندانپزشکی است که صرفا برای زیبا سازی فک و صورت و چهره کار انجام می دهند. تبحر این دندانپزشکان به دلیل ظرافت کار بسیار بالاست و همیشه مشاوره های عالی در روند درمان ارائه میدهند.

بهترین مارک دندان مصنوعی خارجی

برند پژون (Pigeon)

این برند نیز محصول مشترک چین و ژاپن است. جنس این پروتزها از اکریلیک شفاف است و به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. این پروتزها اتصال خوبی به لثه دارند و باعث می‌شود که استفاده راحتی را فراهم کنند. شرکت‌هایی ایرانی نیز اقدام به تولید پروتزهای دندانی کرده‌اند که باید گفت برخی از آنان بسیار باکیفیت بوده و توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند. در ادامه به معرفی این برندها می‌پردازیم.

برند نچرال

دندان مصنوعی نچرال یکی از برندهای پر استفاده ایرانی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش مورد استقبال قرار گرفته است. اما باید گفت تنوع آن نسبت به سایر برندها پایین‌تر است.

برند ایده آل ماکو

این برند که در شهر ماکو آذربایجان غربی تولید می‌شود. این شرکت بسیاری از تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی را نیز تولید می‌کند. این برند یکی از انواع بهترین مارک دندان مصنوعی ایرانی هستند که از لحاظ زیبایی بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. این برند تنوع بالایی دارد و دست بیمار را در انتخاب باز می‌گذارد. این برند خود می‌تواند به زیرمجموعه‌های کوچکتری چون برند یاقوت، اپل، برلیان و پرزیدنت تقسیم شود.

برند کمان دنت

دندان مصنوعی کمان دنت نیز اط برندهای مرغوب ایرانی است که به دلیل استفاده از مواد ایتالیایی توانسته است کیفیتی نزدیک به محصولات خارجی را ارائه دهد. این دندان‌ها ظاهری بسیار طبیعی دارند و در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. علاوه بر این استفاده از دندان مصنوعی(پروتز دندان) متحرک و ثابت می تواند حتی باعث بهبود ظاهر طرح لبخند شما نیز بشود.

انواع دندان های مصنوعی به شرح زیر است

انواع دندان مصنوعی شامل دندان های مصنوعی کامل و دندان های مصنوعی جزئی است. بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران می تواند اطلاعات لازم را درباره انتخاب نوع مناسب دندان مصنوعی که بتواند بهترین کارکرد را برای اصلاح طرح لبخند شما با توجه به تعداد دندان های نیازمند جایگزینی و هزینه درمان داشته باشد، ارائه نماید. انواع دندان مصنوعی ثابت و متحرک در ادامه این بخش شرح داده خواهد شد.

کامل

دندان مصنوعی کامل می تواند کل فک بالا یا پایین شما را پوشش دهد. بعضی افراد به این دندان ها در اصطلاح «قالب» نیز می گویند. دندان مصنوعی کامل بطور مستقیم بر روی لثه قرار می گیرد و استخوان را تحت پوشش خود می گیرد. دندان های مصنوعی کامل بطور سفارشی برای شما ساخته می شوند. فرآیند ساخت این دندان ها نیازمند چندین جلسه ملاقات با دندان پزشک است که معمولاً تعداد این دفعات حدود پنج بار است.

یادگیری نحوه جویدن غذا با دندان های مصنوعی کامل نیاز به صبر و تمرین دارد. در این رابطه ممکن است شما غذاها را به قطعه های کوچک تر تکه کنید تا امکان جویدن بهتر غذا با استفاده از دندان های مصنوعی فراهم شود. در اکثر مواقع در زمان ساخت دندان مصنوعی یک یا چند دندان طبیعی در دهان فرد باقی می ماند. معمولاً این دندان ها عصب کشی می شوند و به نحوی کوتاه می شوند که امکان قرارگیری آنها زیر دندان های مصنوعی وجود داشته باشد. این نوع از دندان مصنوعی متحرک را در اصطلاح اوردنچر نامیده می شود.

دندان پزشکان دوست دارند چند دندان طبیعی را در دهان بیمار نگه داشته و دندان های از بین رفته را در صورت امکان با این نوع دندان مصنوعی (اوردنچر) جایگزین نمایند. انجام این کار دارای مزایای مشخص به شرح زیر است:

  • وجود دندان های طبیعی به حفظ استخوان کمک می کند.
  • دندان های طبیعی بخشی از فشار حاصل از جویدن غذا را تحمل می کند. وجود این شرایط می تواند به کاهش فشار وارد شده بر سایر نقاط فک کمک موثر کند.
  • دندان های طبیعی باقیمانده در دهان باعث می شود دندان های مصنوعی از ثبات بیشتری برخوردار بوده و کمتر احتمال حرکت آنها در دهان وجود داشته باشد.
  • در این حالت فرد احساس بهتری درباره فضای فک خود و نیز فشار وارد شده بر دندان های مصنوعی هنگام جویدن غذا دارد.
  • در صورت حفظ تعدادی از دندان ها پذیرش استفاده از دندان مصنوعی برای بیمار ساده تر خواهد بود.

نگه داشتن دندان های مصنوعی فک پایین اغلب دشوارتر از دندان فک بالا است. دلیل این موضوع به خاطر این است که سطح رویی فک پایین بسیار کوچکتر از فک بالا می باشد. دندان مصنوعی فک بالا می تواند یک قالب کلی باشد که به نگه داشتن این دندان ها در محل کمک می کند. بنابراین، یک اوردنچر برای دندان های مصنوعی فک پایین سودمندتر است. به هر حال، این نوع از دندان های مصنوعی یک انتخاب مناسب برای اکثر افرادی است که تعدادی از دندان های طبیعی آنها هنوز در دهان باقی مانده است.

جزئی

دندان مصنوعی متحرک جزئی از یک چارچوب فلزی با دندان های پلاستیکی و ناحیه لثه ساخته می شوند. این چارچوب شامل گیره های فلزی یا سایر ابزارهای نگهدارنده است که می تواند دندان را در محل آن نگه دارد. به هر حال، این نوع از دندان های مصنوعی جزئی به سادگی از دهان خارج می شوند و به این ترتیب امکان تمیز کردن آنها وجود دارد.

دندان مصنوعی ثابت جزئی، که اکثر افراد آنها را به عنوان پل یا بریج می شناسند، با استفاده از سیمان مخصوص دندان پزشکی در محل چسبانده می شوند. این دندان ها ظاهری شبیه تر به دندان های طبیعی دارند. به هر حال قیمت دندان مصنوعی پل بیشتر از دندان های مصنوعی جزئی متحرک است. این دندان ها با استفاده از دندان های سالم مجاور خود در محل قرار می گیرند.

پل های دندان به روش های مختلف ساخته می شوند. بعضی از دندان ها کاملاً از پرسلاین ساخته می شوند، اما برخی دیگر از آنها از روکش پرسلاین روی یک چارچوب فلزی بهره می گیرند. دو نوع گیره برای نگه داشتن دندان مصنوعی جزئی در محل استفاده می شوند که عبارت از گیره های فلزی و گیره های پلاستیکی مخصوص است.

مراقبت و نگهداری

دندان مصنوعی متحرک جزئی یا دندان های مصنوعی کامل نیازمند مراقبت صحیح برای تمیز نگه داشتن این دندان ها از لک و کثیفی و نیز حفظ ظاهر دندان ها در بهترین حالت ممکن می باشند. برای مراقبت مناسب از دندان های مصنوعی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • دندان مصنوعی متحرک را پس از غذا خوردن از دهان خارج کرده و شستشو دهید: دندان های مصنوعی را برای پاک کردن ذرات مواد غذایی یا سایر کثیفی ها زیر آب بگیرید. علاوه بر این شما می توانید یک حوله خیس بر روی این دندان ها قرار داده یا دندان های مصنوعی را داخل لیوان آب قرار دهید. بعلاوه شما می توانید سینک ظرف شویی را در زمان شستن دندان های مصنوعی با آب پر کنید تا به این ترتیب در صورت افتادن آنها دندان ها دچار شکستگی نشوند.
  • اگر شما بطور روزانه مسواک و نخ دندان استفاده نمی کنید، ذرات غذایی باقیمانده در دهان باعث تجمع باکتریها شده و موجب بوی بد دهان می شود. غذایی که بین دندانها، روی زبان یا اطراف لثه جمع می شود، فاسد شده و بوی بدی از خود به جا می گذارد. دندانهای مصنوعی که بخوبی تمیز نشده باشند نیز به دلیل تجمع ذرات غذا و باکتریها ایجاد بوی نامطبوع می نمایند.
  • دندان های مصنوعی خود را با دقت حمل کنید. مطمئن شوید که در زمان تمیز کردن دندان های مصنوعی این دندان ها خم نشده یا پلاستیک یا گیره های آن دچار آسیب نشوند.
  • دهان خود را پس از خارج کردن دندان های مصنوعی بشویید. از خمیر دندان دارای موی نرم برای شستن دندان های طبیعی خود و نیز تمیز کردن زبان و سقف دهان استفاده کنید.
  • دندان مصنوعی را در طول مدت شب مرطوب نگهدارید: اکثر دندان های مصنوعی نیاز به مرطوب باقی ماندن به منظور حفظ ظاهر خود دارند. به این ترتیب دندان های مصنوعی خود را در آب قرار دهید یا از مایع مخصوص برای این کار در طول مدت شب استفاده کنید. وضعیت نگهداری دندان های مصنوعی خود را با دندان پزشک در میان گذارید. همچنین هنگام تمیز کردن و خیس کردن این دندان ها به دستورالعمل تولید کننده آنها توجه کنید.
  • دندان مصنوعی را قبل از قرار دادن مجدد آنها در دهان شستشو دهید: این کار را بطور خاص زمانی انجام دهید که دندان های مصنوعی درون مایع مخصوص قرار داشته است. محلول های تمیز کننده دندان های مصنوعی ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشد که در صورت بلعیده شدن باعث استفراغ، درد یا سوزش می شود.
  • انجام ملاقات های منظم با دندان پزشک را برای انجام معاینات لازم زمان بندی کنید: دندانپزشک درباره تعداد دفعات لازم برای ملاقات با وی جهت انجام معاینات لازم و تمیز کردن حرفه ای دندان مصنوعی با شما صحبت می کند. در این ملاقات ها دندان پزشک می تواند از وضعیت قرارگیری صحیح دندان ها در دهان مطمئن شده و از ناراحتی ها و حرکت های احتمالی آنها در دهان جلوگیری نماید. علاوه بر این دندان پزشک می تواند وضعیت داخل دهان شما را برای اطمینان از سالم بودن آن بررسی کند.

هنگام استفاده از دندان های مصنوعی لازم است از موارد زیر اجتناب کنید:

  • مواد تمیز کننده ساینده: استفاده از برس های دارای موهای سفت، تمیز کننده های قوی و خمیردندان های تند را محدود کنید، زیرا این موارد بسیار ساینده هستند و می توانند به دندان های مصنوعی شما آسیب وارد کند.
  • خمیر دندان های سفید کننده: خمیردندان های سفید کننده بطور خاص ساینده هستند و نباید از آنها برای شستن دندان های مصنوعی استفاده کرد.
  • محصولات حاوی بلیچ: از محصولات حاوی بلیچ برای سفید شدن دندان مصنوعی استفاده نکنید، زیرا این محصولات می توانند دندان های مصنوعی شما را ضعیف کرده و رنگ آنها را تغییر دهند. علاوه بر این دندان های مصنوعی دارای گیره های فلزی را در محلول های حاوی کلرین نخوابانید، زیرا انجام این کار می تواند باعث تغییر رنگ دندان و خوردگی فلز بکار رفته در دندان مصنوعی شود.
  • آب گرم: از آب گرم یا آب جوش بر روی دندان مصنوعی متحرک و ثابت استفاده نکنید زیرا این کار می تواند باعث خم شدن دندان های مصنوعی و تغییر شکل آن شود.

سوالات متداول

۱- کاشت ایمپلنت بهتر است یا پروتز متحرک؟

در صورت امکان، کاشت ایمپلنت توصیه می‌شود. ایمپلنت‌ها کاملا شبیه دندان طبیعی شما رفتار می‌کنند و مشکلاتی مانند عدم پایداری، زدگی لثه‌ها و… ایجاد نمی‌کنند.

۲- دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چیست؟

در بعضی موارد که لثه‌های فرد تحلیل رفته باشد ممکن است دندانپزشک کاشت یک یا دو واحد ایمپلنت را در فک تجویز کند تا پروتز دندان در جای خود بهتر قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا