علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

تفاوت سرفیس بوک و سرفیس پرو

کدام Surface مناسب کدام کاربر است؟ سرفیس بوک سرفیس پرو یا لپتاپ؟

به گزارش به نقل از سان سرویس، اعضای خانواده سرفیس‌ دست‌کم یک مزیت مشترک دارند: سازنده آن‌ها همان شرکتی است که سیستم عامل ویندوز را تولید می‌کند. پس طبیعتا کاربران سرفیس این فرصت را می‌یابند تا ویندوز 10 را طبق ایده‌آل‌های مایکروسافت تجربه کنند.

اما سوال این است که هر کاربر بسته به نیازهای شخصی و شغلی خود، کدام‌یک از سرفیس‌ها را مناسب‌تر خواهد یافت: Surface Pro، Surface Book یا عضو اصیل‌تر این خانواده، Surface Laptop؟ واقعیت این است که هر یک از لپ‌تاپ‌های مایکروسافت مزیت‌ها و ضعف‌های خود را دارد. پس برای انتخاب راحت‌تر، ذکر تفاوت‌های هر یک در ادامه، با پیشنهادهایی از تعمیرات سرفیس سان سرویس نیز همراه شده است.

Surface Pro؛ بهترین انتخاب برای کاربران و طراحان عام

«سرفیس پرو» در اصل، تبلتی با پایه نگهدارنده است که در صورت اتصال به صفحه‌کلید، شکل لپ‌تاپ هم به خود می‌گیرد. «سرفیس پرو» را می‌توان لپ‌تاپی همه‌منظوره اما غیرتخصصی قلمداد کرد که با قیمت پایه 799 دلاری خود، ارزان‌ترین سرفیس در بین این سه، محسوب می‌شود. آن دسته از کاربران عادی که نمی‌خواهند بیش از 1000 دلار بابت لپ‌تاپ هزینه کنند، باید «سرفیس پرو» را برگزینند. طراحانی هم که به فراخور کارشان بیشتر طرح و اتود می‌زنند و به توان گرافیکی قابل ملاحظه‌ای نیاز ندارند، می‌توانند آن را انتخاب کنند.

مزایا: «سرفیس پرو» سبک‌ترین و ارزان‌ترین گزینه در بین این سه است. اگر بیشتر وجه تبلتی سرفیس برای‌تان مهم است، «سرفیس پرو» را انتخاب کنید؛ به‌ویژه که از نسل جاری، یعنی نسل هفتم پردازنده‌های Core اینتل بهره می‌برد؛ حال آنکه در «سرفیس بوک» از نسل ششم پردازنده‌های اینتل استفاده شده است. مضاف بر این، دوام باتری «سرفیس پرو» بیش از سرفیس بوکی است که در صورت انفصال از صفحه‌کلید، با هر بار شارژ فقط 2 ساعت کار می‌کند.

معایب: متاسفانه ارزان بودن «سرفیس پرو» به بهای حذف صفحه‌کلید تمام شده است، پس باید دست‌کم 129 دلار دیگر هم بابت «سرفیس تایپ کاور» بپردازید (تازه با روکش آلکانتارا قیمت آن به 159 دلار می‌رسد). اما حتی پس از خرید صفحه‌کلید هم باز به خوبی «سرفیس لپ‌تاپ» و «سرفیس بوک» که طراحی اصیل‌تری دارند، روی پا‌ی‌تان بند نمی‌شود.

Surface Laptop: بهترین انتخاب برای دانشجویان و کاربران شرکتی

«سرفیس لپتاپ» با قیمت پایه 999 دلار، واقعا و صرفا یک لپ‌تاپ است، یعنی نمایشگر آن از صفحه‌کلید جدا نمی‌شود. از این‌رو، ایده‌آل کاربرانی است که در کل به تبلت نیاز ندارند. با توجه به اینکه Surface Laptop ارزان‌تر از Surface Book است و ویندوز 10 S هم از پیش روی آن نصب شده است، در اصل، دانشجویان را هدف گرفته است. اما چون طراحی خوبی دارد و دوام باتری آن از دیگر مدل‌ها بیشتر است، کاربران دانش‌ورز از جمله پزشکان، دانشمندان و مهندسان هم آن را می‌پسندند.

مزایا: ادعاهای مایکروسافت درباره «سرفیس لپ‌تاپ» درست است، چون دوام باتری آن بیش از دیگر مدل‌ها است و با کارکرد 14.5 ساعتی خود، «سرفیس پرو» را (که مایکروسافت مدعی است در وضعیت لپ‌تاپ، 13.5 ساعت کار می‌کند) و نیز «سرفیس بوک» را (که طبق آزمایش‌های ما تا 12.5 ساعت دوام می‌آورد)، پشت سر می‌گذارد. قیمت آن نیز همانطور که شرکت سازنده اعلام کرده است، از 999 دلار شروع می‌شود که 500 دلار کمتر از «سرفیس بوک» است.

ضمنا، برخلاف سرفیس بوکِ گران‌بها، این لپ‌تاپ صفحه‌کلید تر و تمیزی دارد که روکش آن آلکانتارا و در برابر لک مقاوم است.

معایب: «سرفیس لپ‌تاپ» با نمایشگر ثابت خود تا اندازه‌ای محدودتان می‌کند. در واقع، این تنها عضو خانواده سرفیس‌ است که به تبلت تبدیل نمی‌شود (با این حال، نمایشگرش از لمس ده‌انگشتی پشتیبانی می‌کند). علاوه بر این، اگر بخواهید مدلی را انتخاب کنید که سخت‌افزار قابل قبولی داشته باشد باید دست‌کم 1299 دلار بپردازید؛ در این صورت، 8 گیگابایت حافظه رم، 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD و یک پردازنده Core i5 نصیب‌تان خواهدشد.

Surface Book: بهترین انتخاب برای تدوین‌کاران و مایه‌دارها

«سرفیس بوک» قوی‌ترین و البته گران‌قیمت‌ترین عضو این خانواده است. طراحی هیبریدی «سرفیس بوک»، هم فرصت استفاده از یک لپ‌تاپ واقعی (بدون وابستگی به تکیه‌گاه) و هم یک تبلت تمام‌عیار را فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه با توجه به توان گرافیکی بیشترش در مقایسه با مدل دیگر، راست کار بسیاری از حرفه‌‌ای‌های خلاق است. پس اگر می‌توانید هزینه دست‌کم 1499 دلاری آن را تقبل کنید، بهترین انتخاب شما است. و اگر کارتان تدوین حرفه‌ای ویدیو یا مدل‌سازی سه‌بعدی است باید نسخه قدرتمندتر آن موسوم به Performance Base را برگزینید که قیمتش از 2399 دلار شروع می‌شود.

مزایا: نمایشگر «سرفیس لپ‌تاپ» از آن جدا و به تبلتی تبدیل می‌شود که در بین دیگر مدل‌ها بیشترین وضوح تصویر را دارد. از سوی دیگر، لپ‌تاپ خوش‌طرحی است که به‌خوبی روی پا آرام می‌گیرد. اگر مدلی را انتخاب کنید که جی‌پی‌یو آن یک‌پارچه است، با هر بار شارژ 12 ساعت برای‌تان کار می‌کند؛

با این توضیح که برخلاف دیگر لپ‌تاپ‌های مایکروسافت، «سرفیس بوک» با جی‌پی‌یو مستقل Nvidia 965m هم عرضه می‌شود که طبیعتا برای تدوین‌کارهای حرفه‌ای خبر خوبی است. این جی‌پی‌یو در تست گرافیکی Cinebench OpenGL توانست به نرخ 78.5 فریم در ثانیه دست پیدا کند که این مقدار، دو برابر fps کارت گرافیک یک‌پارچه اینتل است.

معایب: قیمت پایه این لپ‌تاپ بدون کارت گرافیک مجزا 1499 دلار، با کارت گرافیک عادی 1899 دلار و با کارت گرافیک Nvidia 965m برابر 2399 دلار است. یادآوری می‌شود «سرفیس بوک» به‌رغم قیمت گزافش از نسل ششم پردازنده‌های Core اینتل بهره می‌برد؛ به یاد آورید که سرفیس پرو به نسل هفتم این پردازنده‌ها مجهز است.

جدول مشخصات
Surface Pro Surfce Laptop Surface Book
قیمت پایه 799 دلار 999 دلار 1499 دلار
نمایشگر 12.3 اینچ

2736 در 1824 پیکسل

13.5 اینچ

2256 در 1504 پیگسل

13.5 اینچ

3000 در 2000 پیکسل

پردازنده نسل هفتم

Core m3, Corei5, Corei7

نسل هفتم

Core i5, Core i7

نسل ششم

Core i5, Core i7

کارکرد باتری تا 13.5 ساعت (گفته شرکت) تا 14.5 ساعت (گفته شرکت) 12.29 (نتیجه تست)
گرافیک (Intel HD 15 (m3

(HD 620 (i5

(Iris Plus 640 (i7

(Intel HD 620 (Core i5

(Intel Iris Plus 640 (Core i7

(Intel HD Graphics (i5

(Nvidia GeForce (i5, i7

فضای ذخیرهسازی 128 تا 512 گیگابایت SSD

1 ترابایت PCIe NVMe

128 تا 256 گیگابایت SSD 128 گیگابایت تا 1 ترابایت SSD
حافظه رم 4 تا 16 گیگابایت 4 تا 8 گیگابایت (Core i5)

8 تا 16 گیگابایت (Core i7)

8 تا 16 گیگابایت
وزن (کیلوگرم) 0.77 کیلوگرم 1.27 کیلوگرم 1.67 کیلوگرم
ضخامت 0.3 اینچ 0.6 اینچ 0.9 اینچ
رنگ نقره‌ای نقره‌ای (به استثنای مدل 1299 دلاری)

سرخ جگری، طلایی روشن

آبی کبالتی (لاجوردی)

نقره‌ای
صفحهکلید ندارد با روکش آلکانتارا آلومینیومی

ارزش خرید کدام بیشتر است؟ سرفیس بوک یا سرفیس پرو 4

این محصولات قیمت بالایی دارند و خیلی‌ها نمی‌توانند هردوی این محصولات را با هم خریداری کنند. اگر برای خرید این دو محصول با مشکل مواجه شده‌اید و نمی‌دانید که کدام محصول برای خرید مناسب‌تر است، این مطلب را مطالعه کنید. هر دوی این محصولات به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها به عنوان تبلت و لپ‌تاپ استفاده کرد؛ اما تفاوت‌هایی در صفحه کلید و طراحی کلی دارند. همین موضوع انتخاب را برای بسیاری از کاربران سخت کرده است.

اما دو محصول جدید مایکروسافت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

طراحی

سرفیس پرو ۴ تبلتی است که کارهای یک لپ‌تاپ را هم انجام می‌دهد. یک محصول ۱۲٫۳ اینچی که در ابعاد ۰٫۸ در ۱۹٫۸۱ در ۲۹ سانتی‌متر ساخته شده و ۷۸۰ گرم وزن دارد. البته اگر صفحه کلید Type Cover آن هم به تبلت متصل باشد، وزن آن نزدیک به ۱٫۱ کیلوگرم می‌شود و ضخامت آن هم به ۱ سانتی‌متر نزدیک خواهد شد.

وزن کم این محصول معایب و مزایای خاص خودش را دارد. وزن کم باعث می‌شود که بتوانید آن را به راحتی به مکان‌های مختلف ببرید اما در زمان تایپ کردن با صفحه کلید مخصوص آن، حس خوبی را به‌دست نمی‌آورید. به همین دلیل این محصول بیشتر به یک تبلت شباهت دارد.

از طرف دیگر سرفیس بوک وزن بیشتری در مقایسه با سرفیس پرو ۴ دارد. سرفیس بوک ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد و در ابعاد ۰٫۸ در ۲۳٫۱۴ در ۳۱٫۲ سانتی‌متر ساخته شده است. البته زمانی که صفحه نمایش را از صفحه کلید جدا کنید وزن این محصول به ۷۲۰ گرم کاهش پیدا می‌کند.

قسمتی که صفحه نمایش را به صفحه کلید متصل کرده یکی از بخش‌های بسیار خوب این محصول به شمار می‌رود. برای جدا کردن صفحه نمایش سرفیس بوک از صفحه کلید باید یک دکمه‌ی مخصوص را فشار داد، اما صفحه کلید سرفیس پرو تنها با فشار دست از این تبلت جدا خواهد شد.

پیشنهاد تیم تعمیرات ما در این قسمت سرفیس پرو ۴ است. این محصول از طراحی بسیار زیبایی بهره می‌برد. همچنین این محصول را می‌توان به شکل بهتری از حالت تبلت به حالت لپ‌تاپ درآورد.

پورت‌ها

روی تبلت سرفیس پرو ۴ یک پورت USB 3.0، پورت mini DisplayPort و کارت‌خوان میکرو SD قرار گرفته است. همچنین پورت ۳٫۵ میلی‌متری صدا هم روی آن دیده می‌شود. به دلیل اینکه سرفیس بوک بدنه‌ی ضخیم‌تری دارد، پورت‌های بیشتری روی آن قرار گرفته است. لپ‌تاپ سرفیس بوک هم همین پورت‌ها را دارد، اما از کارت‌خوان در اندازه‌ی کامل و یک پورت USB اضافه بهره می‌برد. در این قسمت سرفیس بوک عملکرد بهتری دارد.

صفحه کلید

روی هردوی این محصولات می‌توانید تجربه‌ی خوبی از تایپ کردن به‌دست بیاورید. دکمه‌های صفحه کلید سرفیس بوک عمق بیشتری دارند و در یک فاصله‌ی ۱٫۵ میلی‌متری نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند. فاصله‌ی دکمه‌ها در سرفیس پرو ۴ نزدیک به ۱٫۴ میلی‌متر است، اما کاربر در زمان استفاده حس بهتری از تایپ کردن به‌دست می‌آورد. در نهایت صفحه کلید سرفیس بوک عملکرد بهتری دارد و کاربران واقعا حس تایپ کرد با لپ‌تاپ را احساس می‌کنند.

تاچ‌پد

برای سرفیس بوک یک تاچ‌پد در اندازه‌ی ۱۰٫۵ در ۷٫۱ سانتی‌متر قرار گرفته و روی سرفیس پرو ۴ یک تاچ‌پد ۱۰ در ۵ سانتی‌متر طراحی شده است. تاچ‌پد سرفیس پرو ۴ اندازه‌ی بهتری دارد و کاربران راحت‌تر با آن کار می‌کنند. به دلیل اینکه با تاچ‌پد سرفیس پرو ۴ بهتر می‌توان کار کرد و حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند، در این قسمت سرفیس پرو ۴ برنده می‌شود.

صفحه نمایش

هر دو محصول مایکروسافت از صفحه نمایش بسیار باکیفیتی بهره می‌برند. سرفیس پرو ۴ یک محصول ۱۲٫۳ اینچی با دقت تصویر ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسل است. سرفیس بوک هم از یک صفحه نمایش ۱۳٫۵ اینچی با دقت تصویر ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل بهره می‌برد.

هر دو صفحه نمایش رنگ‌های بسیار زیادی را به نمایش در می‌آورند. در تست‌های مخصوص نمایش رنگ در صفحه نمایش، سرفیس پرو ۴ نزدیک به ۹۹٫۷ درصد و سرفیس بوک ۹۸٫۵ درصد از رنگ‌های sRGB را به‌نمایش درآوردند. البته زمانی که این دو صفحه نمایش را در کنار یکدیگر قرار بدهید و یک فایل ویدیویی را تماشا کنید، صفحه نمایش سرفیس بوک تصاویر واضح‌تر و درخشان‌تری را به نمایش در می‌آورد. تصویر در هر دو محصول درخشان است، اما رنگ‌ها در سرفیس بوک گرم‌تر هستند.

در حالی که هر دو صفحه نمایش کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند، سرفیس بوک جایگاه بهتری را در مقایسه با سرفیس پرو ۴ به‌دست می‌آورد.

عملکرد

مایکروسافت برای هر کدام از این محصولات سخت‌افزار بسیار قدرتمندی را در نظر گرفته است. روی هر کدام از آن‌ها از نسل ششم پردازنده‌های سری Core اینتل استفاده شده و به همین دلیل قدرت سخت‌افزاری نزدیکی دارند. سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ از پردازنده‌ی Core i5-6300U و ۸ گیگابایت رم بهره می‌برند. این دو محصول در بنچمارک Geekbench به ترتیب امتیاز ۶۸۱۱ و ۶۸۱۴ را به‌دست آورده‌اند.

البته کاربران با خرید سرفیس بوک می‌توانند از قدرت سخت‌افزاری بیشتری بهره‌مند شوند. سرفیس بوک دارای یک مدل با کارت گرافیکی NVIDIA و پردازنده‌ی Core i7 است که در مقایسه با مدل‌های قبلی عملکرد بسیار بهتری دارد.

اگر این محصولات را با سخت افزار یکسان در کنار یکدیگر قرار دهید، اختلافی در قدرت پردازشی آن‌ها مشاهده نمی‌کنید؛ اما اگر می‌خواهید برای عملکرد بهتر پول بیشتری هزینه کنید، سرفیس بوک با پردازنده‌ی گرافیکی NVIDIA گزینه بهتری خواهد بود.

باتری

میزان باتری روی این دو محصول بسیار متفاوت است. با سرفیس بوک می‌توان نزدیک به ۱۲ ساعت و ۲۹ دقیقه کار کرد که این مقدار در سرفیس پرو ۴ به ۶ ساعت و ۵ دقیقه کاهش پیدا می‌کند. البته اگر بخواهید از سرفیس بوک به عنوان تبلت استفاده کنید، دستگاه تنها ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه روشن می‌ماند. در این قسمت سرفیس بوک با داشتن باتری قوی‌تر، برنده می‌شود.

ارزش خرید

لپ‌تاپ سرفیس بوک با سخت‌افزارهای مختلف و قیمت‌های متفاوت راهی بازار می‌شود. ارزان‌ترین مدل این محصول ۱۴۹۹ دلار قیمت دارد. از طرف دیگر ارزان‌ترین مدل سرفیس پرو ۴ را می‌توان با قیمت ۸۹۹ دلار خریداری کرد. اگر بخواهید مدل قوی‌تر سرفیس پرو ۴ را خریداری کنید که از پردازنده‌ی Core i5 و ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد باید ۹۹۹ دلار هزینه کنید.

همچنین برای خرید صفحه کلید هم باید ۱۳۰ دلار پرداخت کنید. سرفیس پرو ۴ با چهار گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD و صفحه کلید ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد. ارزش خرید سرفیس پرو ۴ بیشتر از سرفیس بوک است. شما با قیمت مناسب‌تری می‌توانید این محصول را خریداری کنید که قدرت خوبی را هم به همراه دارد.

دکمه بازگشت به بالا