فعالیت مهدهای کودک تا ابلاغ مقررات جدید، طبق دستورالعملهای قبلی است
به گزارش شفاف ، جلسه فوق العاده معاون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر سه شنبه 23/10/1392 به ریاست سعیدرضا عاملی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مربوطه ، روسای سازمان های بهزیستی و نمایندگان سازمان های طرح و بودجه ، اعضای حقیقی و قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری حضور داشتند.
سعیدرضا عاملی ، دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای جلسه ضمن تسلیت روز رحلت حضرت زهرا (س) گفت: تأسیس شورای ملی آموزش کودکان در هشتمین کنگره سی و چهارمین کنگره تصویب شد. این سازمان همچنین باید ظرف نیم ماه تأیید شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون 34 مصوبه در مورد آموزش و پرورش طی 36 سال گذشته تصویب کرده است که اولین قطعنامه شماره 80 در سال 1986 در مورد مسئله مهدکودک ها است و بر اساس این مصوبات ،
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سی و چهارمین مصوبه شورای آموزش و پرورش به 4 گروه تقسیم شده است ، گفت: گروه اول را می توان در حوزه تصویب قانون قرار داد که از این تعداد 6 قانون مانند قانون باشگاه دانشجویی دوره اول ، دانشگاه دانشگاه فرهنگیان است.
سند تحول آموزش و پرورش مهمترین مصوبه شورا است
وی افزود: گروه دوم تأیید سه طرف بود و گروه سوم که بیشتر مصوبات شامل 18 مصوبه مربوط به کارهای اداری بود و گروه چهارم تصویب محتوای شورای آموزش بود.
آملی گفت: “بدیهی است که سند تحول در نظام آموزش و پرورش مهمترین مصوبه این شورا از ابتدا تاکنون در مورد آموزش کشور است.”
یک استاد ارتباطات در دانشگاه تهران گفت: “واقعیت این است که هر پروژه ای برای فرهنگ جامعه ، توسعه علم و فناوری ، جامعه مدنی … و غیره داشته باشیم ، باید آموزش کارآمدی را پیدا کنیم و اگر آموزش قوی باشد ، همه چیز خوب خواهد بود.”
وی گفت: دوران کودکی مهمترین مرحله زندگی بشر است و اگر زیرساخت ها را ترک کنیم دیگر سرمایه گذاری ها جواب نمی دهد. بنابراین ، از این منظر ، سازمان ملی آموزش کودکان و اقدامات ما برای کودکان مهم و اساسی است.
دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر این شرط تأکید کرد که در حوزه کودکان بین 0 تا 6 سال ، جامعه تحت پوشش باید به طور قطع از بخش خصوصی بهره مند شود و باید از بخش خصوصی حتی الامکان استفاده شود.
وی افزود: “در عین حال ، مسئولیت های دولت بسیار محدود است و در برخی مناطق باید از تصدی پست اجتناب شود. از نظر تحصیلات ، شما باید مسئولیت را بپذیرید و دولت باید با عدم پوشش این گروه سنی و پوشش 100٪ گروه سنی زیر 6 سال ، خلا gap موجود را پر کند.
آملی می گوید: “در حقیقت ، آموزش مسئول سطح آموزش چند بعدی مبتنی بر” یادگیری “است.”
خارج از جلسه ، آملی خبر از انتشار این قانون نهایی برای تصویب و تصویب در دادگاه عالی انقلاب فرهنگی داد.
وی در تشریح جزئیات این مصوبه گفت: این آیین نامه شامل قسمت اول است كه مشتمل بر قسمتهای كلی ، اصول ، اهداف ، جایگاه و شخصیت قانون ، وظایف ، فعالیتهای سازمان است و همچنین فصل 2 شامل ارکان ، مسئولیتها و مسئولیتهای هیئت مدیره و مسئولیتها می باشد. همراه با ساختار مالی و منابع انسانی در فصل 3 و سایر مقررات در فصل 4.
دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به نقش ها و مسئولیت های مهم خانواده ها در آموزش اولیه کودکی ، آموزش مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی ، مشارکت و استفاده از ظرفیت های عمومی و خصوصی از جمله اصول مندرج در این قانون است.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران افزود: اطمینان از عدالت آموزشی در آموزش اولیه کودکی ، تمرکز بر کودکان و خانواده های دارای نیازهای ویژه و مناطق محروم ، تلاش برای توسعه انسانی ، آموزش ، توسعه ملی و ذهن آگاهی. حرکت ، روح و زیست شناسی ، آمادگی جسمی و کودک برای سیستم آموزش رسمی کشور بخشی از مفاد هدف این قانون است.
دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ترکیب کمیته این سازمان فرض بر این است که غیر از نمایندگان ارگان های مختلف ؛ یک شخصیت علمی و فرهنگی ، یک فعال و یک کارشناس آموزشی ، بنا به پیشنهاد سازمان اجرای قانون مربوطه ، و دو نماینده از بنیانگذاران و مدیران مهد کودک ها و مراکز مراقبت های شبانه روزی و دو نماینده به نمایندگی از خانواده های منتخب انجمن ملی معلمان.
عاملی افزود: این قانون در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می شود و پس از اعلام آن ، مطالعه موظف خواهد شد طبق قوانین و مقررات دیگر ظرف سه ماه چنین سازمانی ایجاد کند.
وی افزود: تا زمان ابلاغ قوانین و مقررات جدید سازمان ، مهد کودک ها ، مهد کودک ها و سایر مراکز نگهداری از کودکان در بخش های دولتی ، دولتی ، خصوصی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت تجاری انجام می دهند مطابق قوانین ، مقررات و دستورالعمل ها به فعالیت خود ادامه می دهند. و پس از آن ادامه فعالیت آنها مطابق با قوانین و مقررات سازمان امکان پذیر خواهد بود.
بهترین مرکز مراقبت از کودکان خانواده است
در ادامه جلسه ، محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش گفت: “بزرگترین فرصت برای جمهوری اسلامی آموزش است ، اما متأسفانه فرصتهای تغییرناپذیر از این پتانسیل استفاده نمی کنند.”
وی افزود: این سازمان یکی از بارزترین نمونه های “چشم انداز چند و نیم نفر” است و اکنون بار این مطالعات سنی فقط بر دوش خانواده ها است و فقط ارائه خدمات به خانواده ها کافی است تا شاهد بهره وری بالا در این گروه سنی باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تأسیس این سازمان نقطه عطفی در سیستم آموزشی است که تأثیر مثبتی خواهد داشت ، گفت: ما باید بتوانیم جنبه های غیر عملی آموزش را در این دوره تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: “بهترین مرکز مراقبت از کودکان خانواده است و در صورت ارائه مشاوره و توانمند سازی والدین ، موفقیت چشمگیری خواهیم داشت.”
اسلام دانشگاهی توسط آموزش تعیین می شود
عبدالله جاسبی ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از این نشست ، درباره اهمیت تأسیس یک سازمان ملی برای آموزش کودکان گفت: دانشگاه های اسلامی از طریق آموزش به وجود می آیند و اگر ما در اینجا سرمایه گذاری نکنیم ، موفق نخواهیم شد. دولت و بخش خصوصی باید با هم کار کنند.
پس از جلسه ، آقای غلامرضا بصیرنیا ، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، جزئیات مقاله انجمن ملی انجمن های آموزش کودک را به اشتراک گذاشت و اعضا در مورد آن بحث و تبادل نظر کردند.
انتهای پیام /