عمومیکسب و کار ایرانی

دلایل جوش آوردن ماشین

یکی از ویژگی‌های مهم ، حداکثر دمای استاندارد قابل تحمل توسط آن است که گذر از این حد مجاز، منجر به داغ‌ شدن اتومبیل می‌شود و در اصطلاح به آن جوش آوردن خودرو می‌گویند.

اگر هنگام رانندگی به‌خصوص در روزهای گرم و پر ‌‌ترافیک، نشانگر آمپر آب روی خط قرمز قرار گرفت یا اینکه از کاپوت خودرو، بخار خارج شد؛ به قطع یقین ماشین شما جوش آورده است. توصیه می‌شود که قبل از رسیدن هر گونه آسیبی به موتور، در اولین قدم از ادامه رانندگی منصرف شده و اتومبیل خود را متوقف کنید.

نکته: در صورتی که موتور جوش بیاورد و شما همچنان به رانندگی خود ادامه دهید؛ پیستون‌، سرسیلندر، سوپاپ، میل‌ لنگ و سایر قطعات موتور اتومبیل شما ممکن است که با آسیب‌های جدی مواجه شوند.

پیشگیری از جوش آوردن خودرو در سفر

با شروع سال جدید و ایام تعطیلات، بسیاری از هموطنان برای سفرهای نوروزی با خودرو شخصی برنامه‌ریزی می‌کنند. نکته بسیار مهمی که پیش از شروع سفر باید مدنظر تمام رانندگان باشد؛ بررسی سلامت خودرو از جوانب مختلف همچون است تا حین مسافرت در جاده مشکلی برای راننده و سرنشینان آن پیش نیاید.

یکی از مهم‌ترین موارد، رعایت نکات لازم جهت پیشگیری از جوش آوردن خودرو است. در این متن به دلایل و راه‌های رفع این مشکل در صورت وقوع پرداخته‌ایم تا با بررسی موارد لازم پیش از سفر به خصوص در نوروز، مسافرتی آرام را کنار خانواده‌تان تجربه کنید.

رفع جوش اوردن پراید |علت جوش آوردن ماشین آردی |علت جوش آوردن ماشین پژو پارس

اگر قصد سفر به جاده‌های پرترافیکی همچون چالوس، هراز، مشهد و سایر مسیرهای پر رفت و آمد را دارید؛ احتمال جوش آوردن خودرو بیشتر می‌شود. بنابراین رعایت نکات زیر و رفع نقص‌های احتمالی را جدی بگیرید.

درباره قطعات یدکی لیفتراک تویوتا می توانید در سایت پرتاک صنعت بخوانید.

با خودرو جوش ‌آورده خود چه کنیم؟

  • در صورت روشن‌ بودن کولر ماشین، آن را خاموش کنید تا از فشار روی موتور کاسته شود.
  • شیشه‌های خودرو را به سمت پایین بکشید.
  • اگر در ترافیک هستید، دنده را خلاص کنید؛ سپس پدال گاز را کمی فشار دهید که منجر به بالا رفتن سرعت پمپ آب و فن رادیاتور می‌شود.
  • به یک‌باره توقف نکنید؛ سرعت خود را کم کرده و سپس ماشین خود را متوقف کنید.
  • زیاد ترمز نکنید که منجر به افزایش دمای موتور می‌شود.
  • در اولین فرصت، اتومبیل خود را پارک کرده و کاپوت را بالا بزنید.
  • بعد از مدتی، بخاری خودرو را روشن کنید تا گرمای موتور به داخل ماشین منتقل شده و موتور خنک شود.
  • به هیچ وجه درب رادیاتور را باز نکنید؛ زیرا امکان دارد که آب جوش تحت فشار به سمت شما پاشیده شود.
  • صبر کنید موتور خنک شود، سپس اتومبیل را روشن و در حالی که ماشین در وضعیت خلاص است، مقداری آب به منبع آب موتور اضافه کنید.

دلایل جوش آوردن خودرو

شرایط متعددی همچون رانندگی در هوای گرم، استفاده از کولر، وجود ترافیک سنگین، رانندگی در سربالایی و … در جوش آوردن موتور موثر هستند. در این بخش سعی داریم تا شما را با اصلی‌ترین علل جوش آوردن اتومبیل آشنا کنیم که با شناخت و کنترل هر کدام از این دلایل و استفاده از راه‌حل‌های پیشنهاد شده می‌توانید از وقوع آن جلوگیری کنید.

1- روغن موتور

در صورتی که خودرو شما، خاصیت خود را از دست دهد یا از مقدار مجاز آن کاهش یابد، دمای موتور زیاد شده و ممکن است که ماشین شما جوش بیاورد؛ زیرا روغن موتور علاوه بر روان و نرم‌کردن قطعات موتور، در خنک‌سازی آن هم تاثیر دارد. توصیه می‌شود طبق یک برنامه مشخص به‌خصوص در هوای گرم، سطح روغن موتور خود را کنترل و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

2- خرابی فن رادیاتور

پروانه موتور یا همان فن رادیاتور، وظیفه‌ی خنک‌کردن آب رادیاتور و در نهایت موتور را دارد. در صورتی که آمپر آب، دمای بیش از حد مجاز را نشان دهد و فن رادیاتور روشن نشود یا شدت چرخش آن بسیار آهسته باشد؛ حتما یکی از قطعات پروانه موتور دچار مشکل یا خرابی شده و منجر به جوش اورن خودرو می‌شود.برای بررسی وضعیت فن، در قدم اول کولر خودرو را روشن کنید. اگر همزمان با آن، فن خنک‌کننده رادیاتور به‌کار افتاد؛ قطعا راه ‌انداز فن یا مدار فرمان دچار مشکل است.

یکی از راه‌های دیگر جهت بررسی این است که پس از خاموش کردن ماشین، پره‌های فن را بچرخانید؛ اگر پره‌ها به سختی چرخیدند، احتمالا باید تعویض شوند. همچنین بررسی قسمت مشبک جلوی رادیاتور را فراموش نکنید، زیرا که ممکن است چیزی مانع ورود هوا از فن به رادیاتور شود. نکته: از آن جهت که فن رادیاتور در خودروهای جدید به صورت الکتریکی هستند، برای تعمیر آن توصیه می‌شود که به یک نیروی متخصص جهت شناسایی و رفع مشکل مراجعه کنید.

3- خرابی پمپ آب

وظیفه آب‌رسانی به سیستم خنک‌کننده موتور بر عهده پمپ آب است؛ بنابراین در صورتی که مقدار آب در موتور خودرو کم شد، پمپ را بررسی کنید تا دچار مشکلاتی همچون شکستگی پروانه‌های داخلی، شکستگی یاتاقان یا نشتی زیر پمپ به دلیل خرابی کاسه نمد نشده باشد. فراموش نکنید که اگر پمپ آب وظیفه خود را به‌ درستی انجام ندهد، سریعا دمای موتور بالا می‌رود و موتور جوش می‌آورد.

4- نشتی قطعات سیستم خنک‌ کننده موتور

اگر هر یک از قطعات خودرو مانند رادیاتور، پمپ آب، شلنگ‌ها، هوزینگ ترموستات و واشر سرسیلندر دچار نشتی آب شود، موتور با مشکل آب‌رسانی مواجه خواهد شد و در نتیجه جوش می‌آورد؛ بنابراین از عدم نشتی قطعات موتور مطمئن شوید.

5- مایع خنک‌ کننده

یکی از دلایل دیگر جوش‌ آوردن ماشین می‌تواند استفاده از مایع خنک‌کننده (ضد جوش) نامناسب یا نسبت کم و زیاد آب به مایع خنک‌ کننده باشد. همچنین در دمای زیر صفر، مایع خنک‌کننده حالت ژله‌ای به خود می‌گیرد و ممکن است این امر منجر به گرفتگی در موتور شود؛ پس در این شرایط، بهترین گزینه تعویض مایع خنک کننده است.

6- گرفتگی شلنگ‌ ها

گردش خنک‌کننده در موتور بر عهده شلنگ‌های خودرو است. اگر در شلنگ‌ها گرد و‌ غبار یا ذرات ریزی وارد شود، منجر به گرفتگی آن‌ها شده و در نهایت آب‌رسانی در سیستم ماشین دچار مشکل می‌شود. بنابراین فراموش نکنید که به طور مرتب شلنگ‌ها را چک و از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل پیدا کنید.

7- خرابی در ترموستات

یک قطعه مکانیکی است که طبق زمان‌بندی، مسیر آب در موتور را باز و بسته می‌کند. در صورتی که ترموستات در زمان معین باز نشود، خودرو شما به سرعت جوش می‌آورد.

8- خرابی در واتر پمپ

دقت داشته باشید که تسمه واتر پمپ، شل یا پاره نباشد که این امر، کارکرد پمپ آب را مختل خواهد کرد. در صورتی که تسمه هیچ مشکلی نداشته باشد، اما واتر پمپ به درستی کار نکند؛ کاری از دست شما برنمی‌آید. بنابراین بهتر است به مکانیک مراجعه و ماشین خود را تعمیر کنید.

اقدامات لازم در زمان جوش آوردن موتور

آیا میدانید که اقدامات لازم در زمان جوش آوردن موتور چیست؟ چنانچه موتور جوش آورده . گرچه میخواهید علت جوش آوردن ماشین را بدانید، اما عجله نکنید. ابتدا اقدامات اولیه را انجام دهید. به موارد زیر توجه نمائید:

۱- کنار جاده توقف کنید

اگر ماشین جوش آورده است. به حرکت خود ادامه ندهید. با حفظ خونسردی به کنار جاده برانید. در کنار جاده در محلی ایمن توقف کنید. علت جوش آوردن پراید شما هر چه که باشد. حرکت با خودرو بویژه در سربالایی به موتور فشار بیشتری می آورد. در نتیجه دمای موتور بالاتر میرود. پس در اولین فرصت کنار جاده پارک کنید. علائم هشدار دهنده را در فاصله مناسب از خودرو قرار دهید. تا خودروهای عبوری با شما تصادف نکنند.

۲- درب محفظه موتور (کاپوت) را باز کنید

اگر دمای موتور خودروی شما خیلی بالا رفت. پس از اینکه خودرو را پارک کردید. کاپوت ماشین را باز کنید. تا دمای موتور کاهش یابد. در این حالت مراقب باشید که اجزای اطراف موتور داغ هستند. از خودتان در مقابل سوختگی با قطعات داغ موتور مراقبت کنید.

۳- کولر

اگر در هوای گرم رانندگی میکنید. و موتور جوش آورده. کولر را هرگز روشن نکنید. بلکه کولر را حتما خاموش کنید. اگر کولر را روشن کنید. فشار بیشتری به موتور وارد میکنید. این دمای موتور را بیشتر افزایش میدهد. پس حتما کولر ماشین را خاموش کنید. بویژه در ماشین پراید که موتور آن توان کمی دارد. روشن کردن کولر به موتور ماشین پراید فشار زیادی وارد میکند.

۴- بخاری

بخاری را روشن کنید. شدت باد بخاری را در حالت حداکثر قرار دهید. شیشه ها را پایین بکشید. وقتی که سیستم بخاری هوای داخل اتاق را گرم میکند. در واقع موتور را سرد میکند و گرمای موتور را به داخل اتاق منتقل میکند. پس حتی در تابستان، اگر موتور ماشین جوش آورده، بخاری را روشن کنید.

در زمان جوش آوردن ماشین چه کارهایی را انجام ندهیم ؟

علت جوش آوردن ماشین هر چه که باشد. نباید در زمان جوش آمدن موتور کارهای زیر را انجام دهید:

۱- درب رادیاتور

درب رادیاتور خودرو را باز نکنید.

چون آب داغ رادیاتور با شدت به بیرون میپاشد. و اندام شما را خواهد سوزاند. آب داغ رادیاتور عموما سوختگی شدید ایجاد میکند. پس بسیار مراقب باشید. سلامت خود را فدای چیزی نکنید.

۲- خاموش کردن موتور

اغلب راننده ها هنگامی که موتور جوش می آورد، و بخار از زیر کاپوت با شدت بیرون می آید، بلافاصله موتور را خاموش میکنند. اگر موتور جوش آورده است، موتور را خاموش نکنید. ابتدا با روشهای بالا، موتور را خنک کنید. سپس موتور را خاموش کنید.

۳- آب ریختن روی موتور

اگر آب را مستقیما بر روی موتور داغ بریزید، احتمالا موتور آسیب میبیند. شاید بدنه موتور ترک بردارد. زیرا بدنه موتور با تغییرات سریع دما ترک بر میدارد.

پس اگر آب در اختیار دارید آن را مستقیما روی موتور نریزید. از آن آب برای خنک کردن رادیاتور استفاده کنید. به گونه ای که آب بر روی بلوک موتور و سر سیلندر نریزد.

چه موقعی دنبال علت جوش آوردن ماشین پراید بگردیم؟

اگر دمای موتور بالا برود، خیلی از مواقع رانندگان قبل از اینکه موتور را خنک نمایند. به دنبال علت جوش آوردن ماشین پراید میگردند.

هنگامی که با اقدامات فوق ماشین را خنک کردید. ابتدا مقداری به آب رادیاتور اضافه کنید. اگر هیچ ضد یخ یا آب مخصوص رادیاتور در اختیار ندارید. و فقط آب معمولی به همراه دارید. اشکالی ندارد. به صورت موقتی و به منظور ایمنی بیشتر، مقدار به آب رادیاتور اضافه کنید. توجه کنید که بیشتر از حد آب نریزید. مقدار آب را با علامت مورد نظر چک کنید.

در برخی خودروها میبایست آب را مستقیم داخل رادیاتور بریزید. در برخی دیگر نیز باید آب را به محفظه جداگانه ای (عموما پلاستیکی) اضافه کنید.

بازدید مجدد موتور ماشین

بعد از اینکه مقداری رانندگی کردید. مجددا در کنار جاده پارک کنید و مقدار مایع خنک کننده (آب رادیاتور) را چک کنید. که کم نباشد.

خودروبر را فراموش نکنید

علت جوش آوردن ماشین گاهی به سادگی برطرف نمیشود. در صورت نیاز اگر ماشین مشکل حادی دارد. میتوانید به جای رانندگی با خودرو، آنرا با خودرو بر حمل کنید. در این صورت هزینه های سنگین تری بابت تعمیرات اساسی خودرو پرداخت نخواهید کرد.

هنگامی که علت جوش آوردن ماشین را برطرف کردید. ضد یخ کافی به آب رادیاتور داخل موتور اضافه کنید. غلظت ضد یخ را در مایع خنک کننده موتور در حد ۵۰-۵۰ تنظیم کنید. این غلظت هم از بابت یخ زدگی و هم از بابت جوش آوردن و هم از بابت زنگ زدگی برای موتور ماشین شما مناسب است.

دکمه بازگشت به بالا