علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

چرا پنوماتیک بهتر از هیدرولیک است؟

هیلتی یا پیکور از جمله دستگاه‌های قدرتمند برای تخریب و ایجاد حفره یا سوراخ روی سطوح بتنی و سنگی است. قبلا از تیشه و کلنگ برای این کار استفاده می‌کردند که در آخر، کار تمیزی هم از آب در نمی‌آمد. این دستگاه را در بازار با نام‌های دیگری هم می‌شناسند؛ مثلا به آن چکش تخریب یا دریل تخریب هم می‌گویند. اگر حوصله کنید و با ما همراه باشید، درباره قیمت پیکور و خرید آن، نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم. جهت اطلاعات بیشتر از پانچ بادی و pumaair کلیک کنید. وب لاگ rowse

ایرکاپ یا پنوماتیک |پمپ های هیدرولیک و پنوماتیک |تفاوت هیدرولیک و پنوماتیک

وقتی با یک دیوار بتنی مواجه می‌شوید که قرار است بخشی از آن را تخریب کنید، شاید با یک تیشه یا کلنگ به جان آن بیافتید؛ اما احتمالا بعد از یک ساعت در حالی‌که خیسِ عرق شده‌اید! موفق خواهید شد چند سانتی‌متری را تخریب کنید.

اما راه ساده‌تری هم وجود دارد، اینکه بعد از یک ساعت، در حالی‌که باز هم خیسِ عرق شده‌اید! به‌جای چند سانت، کل کار را انجام داده باشید.

با پیکور چه کارهایی می‌توان کرد؟

پیکور، هر سازه‌ای از جنس سنگ، سیمان، بتن، دیوار آجری، زمین آسفالته و غیره را حریف است. این دستگاه چیزی شبیه دریل است البته با ابعادی بزرگتر و سنگین‌تر به همین دلیل برای کار با آن باید قدرت جسمانی خوبی داشته باشید.

پیکور مته‌های مختلفی دارد که با مکانیزم رفتی و برگشتی، به اجسام سنگی و بتنی ضربه وارد کرده و آن را تخریب می‌کند.

هیلتی درست است یا پیکور؟

احتمالا خیلی از شما این دستگاه را با نام هیلتی می‌شناسید، در واقع هیلتی یک برند سازنده این دستگاه است که به دلیل شهرت فراوان، نامِ برند جایگزین نامِ محصول شده است. مثل برند ریکا که جایگزین مایع ظرف‌شویی شده است.

بنابراین نام اصلی این دستگاه همان پیکور یا چکش تخریب است نه هیلتی؛ اما اگر به بازار رفته و بگویید «هیلتی می‌خواهم» منظور شما را متوجه خواهند شد.

انواع هیلتی یا پیکور کدام است؟

به‌طور کلی 5 نوع پیکور یا همان هیلتی داریم که به دلیل تفاوت در منبع تغذیه این تقسیم‌بندی را انجام می‌دهیم:

  • چکش تخریب بنزینی
  • پیکور برقی
  • هیلتی بادی
  • چکش تخریب هیدرولیکی
  • چکش تخریب شارژی

تقسیم‌بندی بالا خیلی متداول نیست، بلکه آنچه در بازار بیشتر وِرد زبان فروشندگان و خریداران است، خرید چکش تخریب بر اساس وزن این دستگاه است، مثلا ، 6 کیلویی و غیره.

از کجا پیکور بخریم؟

شما اگر یک ساعت در بورس فروش این دستگاه وقت بگذارید باز هم نمی‌توانید به‌خوبی قیمت انواع چکش تخریب را با توجه‌به برند آن‌ها مقایسه کنید؛ حتی نمی‌توانید از چند نفر که پیکور خریداری کرده‌اند بپرسید از خریدشان راضی هستند یا خیر؟!

اما اگر 20 دقیقه در اینترنت وقت بگذارید، هم قیمت‌ها را با هم مقایسه می‌کنید، هم نظرات سایر خریداران را می‌بینید و هم بدون صرف وقت اضافی و به‌صورت تضمینی کالای خود را خریداری کرده و درب منزل یا محل کار تحویل می‌گیرید.

بنابراین ما توصیه می‌کنیم برای خرید چکش تخریب به‌صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی محصول خود را تهیه کنید، وقتی با چشم باز خرید می‌کنید، حتما از خرید خود نیز راضی خواهید بود.

قیمت چکش تخریب (پیکور) چه رِنجی است؟

قیمت پیکور یا چکش تخریب با توجه‌به تقسیم‌بندی اولی که در بالا به آن اشاره کردیم فرق می‌کند؛ اما از آنجایی‌که اکثر شما به دنبال چکش تخریب از نوع برقی آن هستید شاید بخواهید بدانید قیمت این مدل دستگاه چقدر است.

دو عامل مهم در قیمت پیکور یا چکش تخریب تأثیر گذار است:

  • برند چکش تخریب
  • وزن چکش تخریب یا پیکور

در تمام فروشگاه‌های اینترنتی دنیا مثل یا دیگر فروشگاه‌ها نیز این دو عامل جزو آیتم‌های این دستگاه لحاظ شده است.

مزایای خرید پیکور یا چکش تخریب از ابزارینو

تنها فروشگاه اینترنتی است که کیفیت کالاها را با برچسب تضمین خودش به شما ارائه می‌دهد؛ بنابراین برای تهیه پیکور با خیال راحت می‌توانید روی ابزارینو حساب کنید. شما هر مدل چکش تخریب که نیاز دارید را می‌توضیحات چرا هیدرولیک و پنوماتیک؟

در تعاریف انجام کار آمده است کار وقتی صورت می پذیرد که یک جسم به حرکت درآید و حرکت یک جسم صرف انرژی را طلب می کند. همینطور می دانیم انرژی با صورت های گوناگون در پیرامون انسان وجود دارد. اما ما انسانها علاقه مندیم حتی الامکان از آن نوع انرژی استفاده کنیم که برای ما قابل کنترل تر است. برای مثال سوختهای فسیلی خود منبع انرژی های متفاوت هستند اما بدلیل قابلت های ویژه انرژی الکتریکی در نیروگاه ها سوخت به برق تبدیل می شود قابل کنترل بودن انرژی الکتریسیته و تبدیل ارزان آن به سایر انرژی ها و همچونین قابلیت انتقال آسان و خیلی از خصوصیات دیگر باعث شده تا کاربرد آن روز افزون شود. نکته دیگر حائز اهمیت این است که کار همواره در مقیاس زمان سنجیده می شود و در محاسبات مباحث توان زمان و انرژی با هم رابطه مستقیم دارند. مثلا در یک موتور دیزل توان گشتاور انرژی با مقادیر ثابت با مقدار مصرف سوخت ثابت همراه است و در صورت افزایش گشتاور یا فشار مصرف سوخت نیز بالا می رود. هدف از مطرح کردن این بحث این بود که گاهی تبدیل انرژی صرفا بدلیل کنترل زمان ویا گاهی برای کنترل در اعمال نیرو در حداکثر و حداقل توان است. با توجه به توضیحات چرا در بعضی از ماشین الات از سیستم هیدرولیکی یا سیال تحت فشار استفاده می شود? با کمی فکر کردن می توان فهمید که دلیل استفاده از سیال تحت فشار سهولت دسترسی به هر نوع توان است که البته رابطه مستقیم با زمان دارد برای درک بهتر مثالی ملموس مطرح می کنم فرض کنید یک پمپ هیدرولیکی را به یک موتور الکتریکی که دارای توان ثابت است کوپل کرده ایم و روغن خروجی توانی معادل 100 کیلو گرم بر سانتیمتر مربع را داشته باشد حال اگر خروجی پمپ را به یک جک با پیستونی به مساحت 10 سانتیمتر مربع کوپل کنیم پیستون جک قادر است وزنه ای معادل 1000 کیلوگرم را جابجا کند. حال اگر همان پمپ را به یک جک با مقطع پیستونی 100 سانتی متر مربع کوپل کنیم این جک فشاری معادل 10000 کیلوگرم یا 10 تن وارد میکند و تفاوت در عملکرد دو جک غیر از فشار در زمان نیز نمایان می شود به گونه ای که جک دوم که حجمی معادل ده برابر اول دارد سرعت پیمایشی معادل یک دهم جک اول را خواهد داشت. گاه این اشتباه برای انتخاب پمپ در افراد رخ می دهد که مثلا فکر میکنند پمپ جرثقیل10 تن قوی تر است و مثلا اگر برای جرثقیل 5 تن خود پمپ 10تنی نصب کنند دستگاه قوی تر خواهد شد در صورتی که این تفکر اشتباه است. انتخاب پمپ بر اساس پارامتر هایی چون تعداد دور خروجی پی تو او جهت گشتاور توان موتور حداکثر توان خروجی فشار پمپ و لیتراژ خروجی پمپ و… تعیین می شود. در سیستم جرثقیل با تراک دیزل انرژی سوخت در موتور به انرژی گشتاور تبدیل می شود که با گذر از گیربکس و پی تی او و عموما با کوپل گاردان این انرژی گشتاور به پمپ هیدرولیک انتقال داده می شود. پمپ جرثقیل منبع قدرت در مکانیزم سیال تحت فشار محسوب می شود و بسته به نوع مصرف و سیاست تولید کننده در تنوع های گوناگون انتخاب می شود.

پنوماتیک چیست؟

پنیوما یک کلمه‌ی یونانی است که در لغت به معنای تنفس و باد است. حال پنوماتیک را می‌توان علمی معرفی کرد که در رابطه با وقایع هوایی و حرکات اطلاعاتی را به ما می‌دهد. پنوماتیک یک انرژی ارزان، با ریسک کم و تمیز محسوب می‌شود.

پنوماتیک نوعی از انرژی می‌باشد که همان‌طور که گفته شد، امروزه جایگزین سیستم‌های مکانیکی شده و کاربرد زیادی در صنعت دارد. به‌طوری که می‌توان گفت امروزه تعداد تولیدی‌ها و کارخانه‌هایی که از پنوماتیک استفاده نمی‌کنند، بسیار کم است. چراکه این انرژی امتحان‌های خود را پس داده و توانایی و قابلیت‌های آن به انسان و صاحبین صنایع اثبات شده است. در نتیجه استفاده از آن با اعتماد کامل و خیال جمع همراه است.

مزایای سیستم پنوماتیک:

۱. عاملی که برای عملکرد این سیستم ضروری است و باید وجود داشته باشد، هوا می‌باشد. پس به راحتی در هرجایی این سیستم کاربردی است.

۲.پنوماتیک به‌دلیا استفاده از گاز و هوا بسیار خالص و پاک است. پس برای صنایعی که نیاز به پاکیزگی زیاد دارد از این سیستم استفاده می کنند‌. مثلا صنایع غذایی و یا صنایع دارویی.

۳. این سیستم در مقابل تغییرات دما حساسیت خاصی از خود نشان نمی‌دهد.

۴. شیر برقی پنوماتیک توانایی این را دارد که سرعت وارد شدن نیرو، فشار و همینطور تغییر جهت را انجام دهد که این مورد بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

۵.سیستم پنوماتیک غیرقابل اشتعال می‌باشد. بنابراین از امنیت خوبی برخوردار است که استفاده از این سیستم را برای هر مصرفی میسر می‌سازد.

۶. سرعت این سیستم بسیار بالا می‌باشد حتی در مقایسه با سیستم هیدرولیک.

۷.قطعات و اتصالاتی که در سیستم پنوماتیک به‌کار می‌رود تا حد زیادی ارزان و قابل دسترس می‌باشند.

معایب سیستم پنوماتیک:

۱. ظرفیت خاصی دارد و از مقداری بیشتر فشاری تولید نمی‌کند و اگر شما نیاز به فشار بیشتر داشته باشید باید از سیستم هیدرولیک و یا ترکیبی از هردوی این‌ها استفاده کنید تا فشار مورد نیاز خود را تامین کنید.

۲. هوا برای انجام کار باید آماده سازی شود که شامل یکسری موارد تخصصی شده می‌باشد.

۳.کشش اتمسفر که این مورد می‌تواند موجب این شود که دقت لازم در کار اعمال نشود و تا حدی خطا وجود داشته باشد

هیدرولیک چیست؟

هیدرولیک نیز نشات گرفته از کلمه ای یونانی با عنوان هیدرو است. همانطور که پیداست این کلمه به معنی آب، جریان و بطور کلی حرکات سیال است. در گذشته‌های دور این کلمه تنها تحت عنوان آب به‌کار می‌رفته است اما رفته رفته و با توجه به کاربردها این کلمه اهمیت بیشتری پیدا کرد.

هم اکنون این کلمه، برای پایه‌های مایع بویژه روغن به کار برده می‌شود. چرا که در صنعت و برای انتقال انرژی، آب نمی‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. دلیل این قضیه خاصیت خورندگی آب می‌باشد که می‌تواند تا حد زیادی به ابزارهای صنعتی آسیب رسانده و موجب زنگ زدگی بشود.

بنابراین بجای آب در صنعت از روغن و در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.

مزایای سیستم هیدرولیک

۱. قدرت بسیار بالا و همچنین استحکام و ماندگاری

۲. اجزا و قطعات سیستم‌های هیدرولیک بسیار آسان نصب و یا تعمیر می‌شوند.

۳. این سیستم توانایی این را دارد که حرکت چرخشی را به آسانی به حرکت خطی تبدیل کند و در موارد برعکس نیز همین کارکرد را دارد.

۴. اگر نیاز داشته باشید این سیستم جهت حرکت را به سرعت تغییر می‌دهد. حتی در حین اجرای کار و زیر بار

۵.انرژی بسیار زیادی تولید می‌شود.

۶. از آنجایی که قطعات هیدرولیک مدام روغن کاری می‌شود عمر و دوام بیشتری نیز دارند.

۷.سرعت این سیستم بسیار بالا بوده و در سرعت های بالا توان سیستم به همان اندازه خوب و قدرتمند خواهد ماند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا