اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

اخذ اقامت ترکیه با ثبت شرکت

برای اخذ اقامت با ثبت شرکت در ترکیه، باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  • به هنگام تاسیس شرکت و ثبت آن، اقامت یک ساله به شما اعطا خواهد شد.
  • در پایان سال اول، اگر شرایط شرکت شما از نظر دولت ترکیه مساعد باشد، می‌توانید اقامت خود را برای دو سال دیگر نیز تمدید نمایید.
  • بعد از گذشت پنج سال، اگر شرکت فعال بوده باشد و مالیات را تمام و کمال پرداخت کرده باشید، می‌توانید برای اقامت دائم ترکیه، درخواست بدهید.
  • در این میان، اگر توانایی استخدام 50 کارمند ترک را داشتید و برایشان شغل ایجاد کردید، می‌توانید درخواست شهروندی ترکیه را نیز ارائه دهید.
  •  اگر صرفا بخواهید با اجازه کار در ترکیه کار کنید، لازم است که هشت سال به صورت مدام در این کشور حضور داشته باشید و بعدا برای اقامت دائم درخواست دهید.

اقامت یک ساله ترکیه روی ثبت شرکت

نماینده رسمی متروپل در ایران: یکی از راهکارهایی که اخیرا برای اخذ اقامت ترکیه بسیار مرسوم شده است، ثبت شرکت در این کشور است.

در ابتدا باید گفت که امکان اخذ اقامت یکساله از طریق ثبت شرکت در ترکیه، امکان‌پذیر خواهد بود و چندان هم دردسری به دنبال ندارد.

افراد به راحتی می‌توانند با ثبت یک شرکت به اسم خودشان، در ترکیه اقامت داشته باشند.

اما باید توجه داشت که این مسئله به اینجا ختم نمی‌شود. هرچند که امکان اخذ اقامت از طریق تاسیس شرکت در ترکیه ممکن است، اما هیچگاه چنین چیزی را به متقاضیان، توصیه نمی‌کنیم. زیرا مسائلی هست که معمولا نادیده گرفته می‌شوند، از جمله:

  1. برای ثبت شرکت در ترکیه و اخذ اقامت، باید مجوز کار در این کشور را داشته باشید.
  2. یکی از شروط اصلی تاسیس شرکت در ترکیه، استخدام پنج کارمند ترک است. (بسته به اساسنامه شرکت ممکن است نیازی به این مورد نباشد.)
  3.  یا اینکه به ازای هر ایرانی، باید پنج ترک در شرکت خود استخدام کنید. (آن هم در عرض 6 ماه)
  4.  از این روی اخذ اقامت یکساله ترکیه با ثبت شرکت، عملا برای افراد عادی غیرممکن است.

نکته

«توجه داشته باشید که برای ثبت شرکت در ترکیه، دیگر نیازی به استخدام کارمند ترک ندارید. طبق قوانین جدید دولتی، این موضوع، به اساسنامه شرکت شما بستگی دارد. با توجه به اساسنامه شرکت خود، ممکن است حتی وجود یک کارمند ترک نیز کافی باشد.»

انواع شرکت در ترکیه |ثبت شرکت در ترکیه نی نی سایت |ثبت شرکت واردات و صادرات در ترکیه

شرط اولیه برای ثبت شرکت در ترکیه 2023

کشور ترکیه در چهارده سال اخیر، شاهد افزایش سرعت روند پیشرفت در زمینه های اقتصادی و جذب سرمایه گذار خارجی بوده است. پس با اطمینان می توان گفت که ترکیه کشور مناسبی برای زندگی و سرمایه گذاری محسوب می شود.

«به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه AFTF و  همچنین تحریم های آمریکا ثبت شرکت برای ایرانیان در ترکیه با اساسنامه خاصی انجام می شود. اما این کار هزینه زیادی برای شما ندارد و شما با حدود  20 میلیون تومان می تواین در ترکیه شرکت ثبت کنید.»

در ترکیه قانون سرمایه گذاری خارجی بر مبنای شرایط برابری است؛ بنابراین دولت ترکیه اجازه می دهد که سرمایه گذاران خارجی از حقوق و تعهدات سرمایه گذاران داخلی بهره مند شوند.

این امر موجب می شود که سرمایه گذاران خارجی با اطمینان خاطر کسب و کار و بیزنس خودشان را در ترکیه راه اندازی کنند.

داوطلبان خارجی که تمایل به تاسیس شرکت در ترکیه و راه اندازی کسب و کار در این کشور  را دارند، باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت که در ادامه توضیح می دهیم را جمع آوری کرده و حتما از یک متخصص مشاوره های لازم را دریافت کنند.

مشاغلی در ترکیه به ثبت شرکت نیاز دارند؟

شما به عنوان یک تبعه خارجی برای شروع هر نوع کسب و کاری در ترکیه باید شرکت ثبت کنید تا مجوز کار به شما داده شود.

فرقی نمی کند که می خواهید یک آرایشگاه راه اندازی کنید یا سوپر مارکت یا شرکت بازرگانی؛ برای اخد مجوز کار در ترکیه، باید روند ثبت شرکت را از صفر تا صد پشت سر بگذارید.

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

بدون شک ثبت شرکت در ترکیه، برای شما مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. از جمله مزایای ثبت شرکت در ترکیه، می‌توانیم به این موارد نیز اشاره کنیم:

  • ثبت شرکت بدون الزام به داشتن شریک ترک
  • دریافت اقامت ترکیه (موقت و دائم) برای مدیرعامل، همسر و فرزندان زیر 18 سال
  •  افتتاح حساب در ترکیه
  • دریافت از کشور ترکیه
  • هزینه مناسب زندگی و نگهداری شرکت
  • عدم پرداخت هزینه ثابت و پرداخت مالیات بر اساس درآمد شرکت

به علاوه، این نکته را هم به یاد داشته باشید که:

از ابتدای سال 2020  تمدید اقامت توریستی در ترکیه برای اتباع خارجی، فقط برای اروپاییان انجام می شود و یکی از راه هایی که با آن می توانید اقامت خود را تمدید کنید ثبت شرکت در ترکیه است.

معایب ثبت شرکت در ترکیه

  • مسائل نظارتی
  • بوروکراسی
  • تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات بدون هشدار و مشاوره
  • نیاز به نشان دادن تعهد به بازار، با داشتن حضور قابل ملاحظه در کشور یا ایجاد و حفظ روابط قوی
  • ضرورت بازدید های منظم بازار برای برآورده شدن نیازهای ترکیه

انواع روشهای ثبت شرکت در ترکیه

برای اینکه بتوانید یکی از انواع شرکت‌های نامبرده در بخش قبلی را در ترکیه ثبت نمایید، می‌تواند از طریق روش‌های زیر، اقدام کنید:

1-  ثبت شرکت به صورت حضوری در خاک ترکیه

در این روش فرد متقاضی به ترکیه سفر کرده، به صورت حضوری شرکتی را ثبت می‌کند و وکالتنامه‌های مخصوص را در نوترهای معتبر امضا کرده و به ثبت می‌رساند.

2-  ثبت شرکت خارج از ترکیه و در ایران به وسیله وکالتنامه

در این صورت، همانطور که از نامش پیداست، فرد از داخل ایران نسبت به ثبت شرکت در ترکیه اقدام کرده و وارد خاک ترکیه نمی‌شود. برای ثبت شرکت از این راه، تنها باید از کنسولگری ترکیه در ایران اقدام به این امر نمود.

البته در این میان باید دقت داشت که از سوءاستفاده و کلاهبرداری پیشگیری کرد.

همانطور که گفتیم، ثبت شرکت از ایران، تنها زمانی معتبر است که در کنسولگری ترکیه انجام شده باشد.

نکنه مهم:

  • وکالتنامه‌هایی که در سایر دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند، فاقد اعتبار قانونی هستند.
  • امکان ثبت شرکت در عرض دو ساعت و به صورت آنلاین وجود ندارد.

انواع شرکت در ترکیه

شما حالت کلی سه نوع شرکت مرسوم در ترکیه وجود دارد:

  1. شرکت شخصی
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت سهامی (آنونیم)

ثبت شرکت شخصی در ترکیه

اگر شما کسب و کاری دارید که گستره فعالیت وسیعی ندارد و نیاز به استخدام افراد نیست؛  مثلا

  •  رستوران‌داری،
  •  سالن آرایشی،
  •  سوپر مارکت
  •  مزون خیاطی و…

در این صورت ثبت شرکت شخصی برای شما گزینه مناسبی است.

شرکت های شخصی، شرکتهای تک حرفه ای هستند. ثبت این نوع شرکت، مثل اخذ مجوز کسب و کار در ایران است. این مجوز را اتحادیه های کسب و کار صادر می کند؛ ولی در ترکیه برای مجوز کار شما باید شرکت ثبت کنید.

به طور کلی شرایط افتتاح مغازه در ترکیه، از طریق این روش انجام می‌شود. بد نیست بدانید که چنین مشاغلی در کشور ترکیه، به عنوان شرکت شخصی شناخته می‌شوند؛ حال آنکه در ایران، صرفا کسب و کاری خرد قلمداد شده و تنها اخذ پروانه کسب برای آن‌ها کافی خواهد بود.

در ترکیه  چنین مشاغلی را در زمره‌ی انواع شرکت‌ها قرار داده اند  و برای افتتاح آن، نیاز است که به عنوان شرکت شخصی آن را ثبت کنید و البته مجوزهای لازم را نیز اخذ کنید.

ثبت شرکت شخصی در ترکیه، می تواند توسط یک شخص حقیقی انجام شود و شماره ثبت و مجوز فعالیت را دریافت کند. ثبت شرکت شخصی در ترکیه بلامانع است. گفتنی است که این روش، به عنوان بهترین روش ثبت شرکت در ترکیه برای ایرانیان شمرده می‌شود.

هزینه ثبت شرکت شخصی

آگاهی از هزینه های ثبت شرکت در ترکیه بسیار مهم است. هزینه لازم برای ثبت شرکت شخصی در حدود 3.000 لیر ترکیه می باشد و طی سه الی 4 روز می توانید شرکت خود را ثبت کنید و مجوز فعالیتتان را بگیرید. این هزینه، صرفا هزینه‌های اداری و بوروکراسی ثبت شرکت است.

باید توجه داشته باشید که:

با ثبت شرکت شخصی در ترکیه، اجازه‌ی کار در ترکیه را دریافت نخواهید کرد.

اخذ مجوز کار در ترکیه به وسیله‌ی ثبت شرکت، به یک سرمایه‌ اولیه کلان نیاز دارد. حال آنکه مشاغل خرد و شرکت‌های شخصی، سرمایه‌ی چندانی ندارند.

اگر نیاز به دریافت مجوز کار در کشور در ترکیه دارید و می‌خواهید این امر را از طریق ثبت شرکت محقق کنید: بهتر است یک شرکت با مسئولیت محدود افتتاح و ثبت کنید.

شرکت با مسئولیت محدود(Limited)

دومین نوع رایج برای ثبت شرکت در ترکیه شرکت با مسئولیت محدود است. ثبت این شرکت نیز به نسبت آسان است، اما خب پیچیدگی‌های خاص خودش را نیز دارد. ضمنا، برای تاسیس چنین شرکتی، باید قوانین خاصی را نیز اجرا نمایید.

بر اساس ماده ۵۷۳ ترکیه قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه، برای همه اهداف اقتصادی حداقل یک نفر به عنوان شخص حقیقی و یک نفر به عنوان شخص حقوقی سهامدار شرکت اداره می شود.

تا پیش از سال 2023، شما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه، می‌بایست حداقل دو نفر فرد تُرک را نیز به عنوان شریک، معرفی می‌کردید.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود با هر موضوعی امکان پذیر است؛ و هر شرکتی را می توان ثبت کرد. به علاوه، ثبت شرکت لیمیتد در حدود یک هفته زمان می برد.

جالب است بدانید که در شرکت لیمیتد در ترکیه، مسئولیت هریک از سهامداران در خصوص بدهی ها و حتی مالیاتی که باید پرداخت کنند، محدود به مبلغ سرمایه گذاری‌شان می‌شود.

بنابراین میزان مسئولیت شرکا مساوی نیست. یعنی اگر روزی شرکت ورشکست شود مسئولیت بدهی شرکت با توجه به سهم هر شریک مشخص می شود.

دقت کنید که هر نوع تغییر و انتقال سهام شرکا باید در دفترخانه ها انجام شود و به تصویب 3/4 اعضا رسیده باشد.

قوانین ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه (Limited)

  1.  تعداد سهامداران شرکت می‌تواند از یک نفر تا 50 نفر باشد.
  2.  حداقل سرمایه برای راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود 10.000 لیر ست.
  3.  سهامداران می توانند تبعه ترکیه و یا خارجی ها باشند. همچنین سهامداران می توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند.
  4.  هر فرد به اندازه مبلغی که سرمایه گذاری می کند سهام مربوط به شرکت را خواهد داشت.
  5. ثبت شرکت در دفترخانه اسناد رسمی انجام شود.
  6. ارزش هر سهم در این شرکت نمی‌تواند کمتر از 25 لیر باشد.
  7. در صورتی که تعداد سهامداران از 20 نفر بیشتر شد، باید یک بازرس قانونی انتخاب شود.
  8. هر نوع تغییر و انتقال سهام شرکا باید در دفترخانه ها انجام شود و به تصویب 3/4 اعضا رسیده باشد.
  9.  مدیر شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند شهروند ترکیه باشد یا از مهاجرین این کشور بوده و اقامت کشور دیگری را داشته باشد.

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت‌های با مسئولیت محدود، خواهان و طرفداران بیشتری نسبت به سایر انواع شرکت‌ها دارد. در رابطه با هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه، باید بدانید که:

  • حداقل سرمایه برای شرکت‌های با مسئولیت محدود، 10.000 لیر است. (معادل 2600 دلار)
  • به هنگام ثبت شرکت مسئولیت محدود، الزامی به ثبت یک چهارم سرمایه اولیه وجود ندارد. (طبق قوانین تا قبل از سال 2023، لازم بود که به هنگام ثبت، 25 درصد از سرمایه اولیه را ابراز می‌کردید. اما بنا بر قوانین تازه، این مورد لغو شده و در عوض، تا یک سال فرصت ابراز کل سرمایه را خواهید داشت.)

شرکت شخصی یا لیمیتد؟

اکنون سوال پیش می‌آید که کدام نوع از شرکت‌های نامبرده، برای ما مناسب‌تر هستند؟ شرکت شخصی یا شرکت با مسئولیت محدود (همان لیمیتد)؟

اینکه ثبت شرکت شخصی در ترکیه بهتر است یا شرکت لیمیتد، بستگی به فعالیت شما و هدفتان دارد.

اگر شما کسب و کاری دارید که  فعالیت وسیعی ندارد و نیاز به استخدام افراد نیست؛  مثلا قصد راه اندازی یک مغازه تعمیر وسایل برقی را دارید یا یک آرایشگاه یا سوپر مارکت و در کل مشاغلی از این دست شرکت شخصی برای شما گزینه مناسب تری است و هزینه های کمتری برای شما دارد.

اما اگر حجم کار شما بیشتر است  و نیاز به افراد دارید باید به فکر تاسیس شرکت با مسئولیت محدود باشید.

پس ابتدا جنبه های مختلف کسب و کارتان را در نظر بگیرید سپس اقدام به تنظیم اساسنامه شرکت و ثبت شرکت کنید. (مراحل و نکات تنظیم اساسنامه را در بخش‌های آتی به شما خواهیم گفت.)

یک نکته:

«بسته به هدف شما از تاسیس شرکت، بهترین نوع ثبت شرکت برای ایرانیان در کشور ترکیه شرکت با مسئولیت محدود است. ولی حداقل های سرمایه در قانون کشور ترکیه مساوی با شرکت های سهامی می باشد.»

ثبت شرکت های سهامی در ترکیه

شرکت سهامی در ترکیه از سهام سهامداران تشکیل می شود. شرکت سهامی در ترکیه عام و خاص ندارد. این نوع شرکت هم مثل مسئولیت محدود می تواند از یک یا چند سهامدار تشکیل شود.

سهامداران می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. هر سهامدار در قبال بدهکاری های شرکت به اندازه ای که سهم دارند مسئولیت دارند.

هر شریک لازم نیست فقط یک سهام داشته باشد بلکه هر مقدار که می خواهد می تواند سهام بخرد.

حداقل سرمایه اولیه برای راه اندازی شرکت سهامی در ترکیه 20 هزار لیر می باشد؛ که با 25 درصد آن نیز می توانید این نوع شرکت را ثبت کنید.

برای نوع فعالیت و موضوع شرکت محدودیتی وجود ندارد و شرکت را با هر موضوع فعالیتی می توان ثبت کرد.

بر اساس قانون تجارت در ترکیه، جلسه های مجمع عمومی باید با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی ترکیه انجام شود.

یک نکته

«برای ثبت شرکت سهامی حتما نیازمند به حضور شرکای ترک در این شرکت است. اگر نیاز به حضور شرکت در بازارهای سرمایه ترکیه را دارید باید توجه کنید که هیچ فرد غیر ترکی اجازه این کار را ندارد.»

دکمه بازگشت به بالا