عمومیکسب و کار ایرانی

مدارک لازم برای مجوز بوم گردی

اقامتگاه های بوم گردی یکی از محبوب ترین مکان ها برای گردشگران است. مکان هایی که بر اساس تعامل حداکثری با جوامع میزبان ساخته شده اند و به دلیل توجه به تنوع بافت ها و اقلیم های جغرافیایی و اجتماعی، درک نیازهای اقامتی گردشگران و همچنین سایر خواسته ها و الزامات مانند غذا، تفریح ​​و سرگرمی، بیشتر می باشد. در مقایسه با هتل ها و مسافرخانه ها انتخاب خوبی برای گردشگران است. برای ساخت اقامتگاه توریستی، مانند بسیاری از مکان های دیگر، ابتدا باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر نهادهای مرتبط، مجوز ساخت اقامتگاه گردشگری دریافت کنید. اگر می خواهید بدانید که این مجوزها چیست، مشخصات، معیارها و ارزیابی ها برای ساخت و راه اندازی سایت های بوم گردی چیست و یا نمی دانید از کجا شروع کنید، با ما همراه باشید.

اکوتوریسم چیست؟

مفهوم اکوتوریسم و ساخت ویلا از جنبه های مختلف قابل بحث است. و بتواند موقعیت اقامتگاه بومگردی را توضیح دهد. در ساده ترین تعریف اقامتگاه بوم گردی مکانی است که در محیط طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن استانداردهای زیست محیطی و به گونه ای سازگار با معماری بومی ایجاد می شود. بافت تاریخی و ظاهر طبیعی منطقه و به دلیل گردشگران. چیزهای جدیدی را در این مکان ها تجربه کنید. فوق العاده مهم است

شرایط اولیه برای اخذ مجوز اقامت توریستی

حداقل شرایط و مشخصات بر اساس دو مورد از «آیین‌نامه تأسیس، اصلاح، الحاق، طبقه‌بندی و طبقه‌بندی تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت‌های آنها»، «دستورالعمل ساخت و بهره‌برداری از زیستگاه‌های زیست‌محیطی» و نظرات پیشنهادات فعالان و کارشناسان حوزه بوم گردی ثابت شده است که اداره کل نظارت و ارزشیابی خدمات گردشگری و دفتر همکاری ها و تفاهم نامه های گردشگری وزارت میراث فرهنگی در آذرماه 1398 تهیه و تصویب و ابلاغ شده است. استانداردها و اصول را در هر سطح و سطحی رعایت می کند و اقامتی امن را برای گردشگران فراهم می کند.

همسطح سازی اقامتگاه های بوم گردی

اقامتگاه های بوم گردی به سه درجه 1، 3 و 3 طبقه بندی می شوند. همچنین بر اساس مجموع امتیازهای کسب شده در فرآیند ارزیابی، یک درجه داده می شود. در این فرآیند، موارد در سه حوزه کلی به شرح زیر ارزیابی می شود:

ج: در ساخت و ساز، تجهیزات و خدمات، سکونت باید حداقل به 30 درصد برسد.

ج: سومین عامل مرتبط با پایداری میزان توجه به اصول محیطی و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی است. بر این اساس تمامی اقامتگاه های بوم گردی صرف نظر از وضعیتی که دارند باید 40 درصد امتیاز بگیرند تا تایید شوند. به آنها اجازه اقامت بوم گردی داده خواهد شد.

این آیین نامه شرایط فنی و ضوابط ساخت، کاربری و طبقه بندی مسکن برای مقاصد گردشگری را مشخص می کند و حدود مسکن برای گردشگری محیطی را مشخص می کند. بنابراین، اقامتگاه شامل دو یا چند مجتمع آپارتمانی است. مشروط بر اینکه این مجموعه ها تحت مدیریت یکپارچه بوده و ارتباط فیزیکی و دسترسی آسان بین مجموعه ها در دسترس باشد. همچنین امکان ساخت دو یا چند اقامتگاه بوم گردی با سطوح و اهداف متفاوت در محیط مدیریتی وجود دارد، مشروط بر اینکه بهره برداری از یکی از آنها بر کار سایر واحدها تأثیر سوء نداشته باشد.

رتبه بندی استاندارد اقامتگاه بومردی

در فرآیند ارزیابی سایت های بوم گردی می توان به هر امتیاز ارزیابی از 0 تا 10 امتیاز داد که برای درک بهتر موضوع به موارد زیر توجه کنید:

در اقامتگاه های بوم گردی درجه سه برای هر آیتم باید حداقل 1 امتیاز کسب شود و از این نظر حداقل میانگین کل امتیازات در این سطح نباید کمتر از 2 باشد.

در اقامتگاه های بوم گردی درجه 2، نماینده مجلس حداقل امتیاز را برای هر آیتم 4 و حداقل میانگین نمره در این سطح را کمتر از 5 اعلام کرد.

اقامتگاه بوم گردی کلاس 1 برای هر مورد حداقل 7 امتیاز نیاز دارد و حداقل میانگین کل امتیاز در این سطح نباید کمتر از 8 باشد.

مراحل صدور مجوز برای ساخت اقامتگاه بوم گردی

دستور صدور پروانه ساخت اقامتگاه بوم گردی در چند فاز انجام می شود. در مرحله اول متقاضی باید درخواست اخذ اقامت بوم گردی را به همراه مدارک به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارائه و از کمیسیون بوم گردی این اداره کل تاییدیه اصولی دریافت کند. متقاضیان در برخی استان ها می توانند درخواست مجوز اقامت بوم گردی خود را به صورت آنلاین از طریق سامانه خدمات الکترونیکی وزارت میراث فرهنگی به نشانی myst.mcth.ir ثبت کنند.

در این زمان کارشناس گردشگری به محل واحد می رود و در صورت تایید مورد، اولین تاییدیه برای ساخت اقامتگاه بوم گردی داده می شود. مراقب باشید، ما هنوز در مرحله دستیابی به توافق اصولی نیستیم. در مرحله ای که اولین تاییدیه اخذ می شود، با عکسبرداری، فیلمبرداری و ارائه مدارک لازم، موضوع در کمیته فنی منطقه مطرح می شود.

در این مرحله در صورت تایید مقاله در کمیته فنی، قرارداد اولیه صادر می شود. گام بعدی برای کسانی است که بر اساس برنامه ساختمان و محیط ساخت و ساز در محل سکونت خود از واحد مربوطه مانند آتش نشانی، کارشناس بهداشت و … درخواست تاییدیه داده و تست های “بدون شرایط نامطلوب” و “خیر” را با موفقیت پشت سر بگذارند. مواد مخدر». در صورت تایید مدارک، صدور صلاحیت ها و تاییدیه ها کار پیش می رود.

در مرحله بعد طرح ها و مصوبات مجددا با حضور کارشناس طبیعت گردی به کمیته ای به نام کمیته فنی سرمایه گذاری ارائه می شود و در صورت تایید کار انجام می شود. اما متقاضی پس از دریافت تاییدیه اصولی تا شش ماه فرصت دارد تا پروانه ساختمانی دریافت کند. برای درخواست مجوز فعالیت، متقاضی باید نقشه، نمودار و طرح تفصیلی اقامتگاه بوم گردی خود را ارائه دهد. اداره میراث فرهنگی نیز نقشه ها را برای صدور پروانه بهره برداری به مراجع ذیربط ارائه می کند و در صورت تایید، پروانه بهره برداری بنا طبق جدول زمان بندی صادر می شود. فرم درخواست صدور مجوز اقامت برای اکوتوریسم را از اینجا دانلود کنید.

مراحل اخذ مجوز بهره برداری برای یک مرکز گردشگری

پس از دریافت نامه تکمیلی از طرف متقاضی توسط اداره حفاظت میراث، موضوع باید توسط اداره منطقه ای گردشگری بررسی و تایید شود. تنها پس از این مرحله، مجوز موقت شش ماهه بهره برداری از اقامتگاه های بوم گردی با توجه به مدرک تحصیلی مورد نیاز صادر می شود. صدور پروانه بهره برداری به مدت سه سال منوط به انجام فرآیند ارزیابی و تشکیل کمیسیون طبقه بندی بر اساس دستورالعمل می باشد.

اخذ اولین مجوز برای ساخت و راه اندازی خانه بوم گردی

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، درخواست تبدیل یا ساخت اقامتگاه بوم گردی قبل از هر اقدامی باید قبل از ارائه به معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری جهت تایید اصولی به شورای برنامه ریزی گردشگری استان ارائه شود. این کمیته وظیفه تعیین نیاز استان به اقامتگاه های بوم گردی را بر عهده دارد که اعضای آن عبارتند از:

معاون گردشگری استان یا نماینده وی که بالاترین عضو شورا نیز محسوب می شود.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری استانداری

متخصص گردشگری طبیعی در منطقه

یکی از فعالان بخش ویژه با نظر مدیرکل استان

لازم به ذکر است اداره کل میراث فرهنگی هیچ گونه تعهدی در قبال اعطای تسهیلات به متقاضی ندارد مگر اینکه کمیته برنامه ریزی گردشگری استان طرح ارائه شده را مناسب تشخیص دهد.

دکمه بازگشت به بالا