عمومی

ما در یک “جنگ جهانی فرهنگی و تربیتی” قرار داریم

دانشجویان دکتری مدیریت آموزش عالی بر این باورند که تقسیم آرا در صنف فکری آموزش و پرورش در چند کشور مشاهده می شود، اما در کشور ما وجود دارد و این در حالی است که اکنون در «فرهنگ و آموزش جهانی» هستیم. جنگ”. وی ابراز امیدواری کرد با حل چالش های این حوزه بسیاری از مشکلات اجتماعی حل شود.

زهرا احتشام یکی از برندگان طرح شهید احمدی روشن و دانش آموز بسیار با استعداد در گفت وگو با تکنونامه.وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش چالش‌های زیادی وجود دارد که تاسف‌آورترین آن‌ها است، گفت: در دیدار با سران ارشد سعی کردم وارد طبقه حاکمه شوم و در مورد 4 حلقه اصلی اداری پیشنهاداتی ارائه کردم.

حلقه اول را هموار کرد.سیاست گذاری و مدیریت کلاندانست و افزود: در این زمینه انتقاد من این است که اساس فکری واحدی برای آموزش و پرورش ما وجود ندارد و مثالی زدم که مثلاً در یک دولت بر تحول اساس آموزش تاکید شده است و در دولت دیگر. نور است. بسته شد. به سند 2030 می رود.

احتشام خاطرنشان می کند: این همه پیچیدگی در لایه فکری تعلیم و تربیت در چند کشور دنیا مشاهده می شود و متأسفانه در کشور ما نیز این گونه است و در شرایطی هستیم که در «جنگ جهانی فرهنگی» هستیم. و آموزش و پرورش.” به فرموده حضرت آقا هر روز شاید هزار نفر با بودجه میلیونی به ما هجمه فرهنگی و آموزشی می کنند و از طرفی در سطح سیاست گذاری با سردرگمی فکری مواجه می شویم.

این دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران ادامه داد: پیشنهاد من در این جلسه این است که ستادی برای فرهنگ و آموزش داشته باشیم تا سیاست واحدی در حوزه فرهنگ و آموزش و در میان نهادهای متعددی که در آن حضور دارند اتخاذ کنند. زمینه های تحصیلی ایجاد می شود، فرهنگ ها به وضوح به اشتراک گذاشته می شوند و بازرسی های پیوست باید به طور مستمر در این زمینه انجام شود.

احتشام اجرای این پیشنهاد را کاهش موازی کاری بین نهادهای مختلف فرهنگی و آموزشی می داند و هشدار می دهد: در حلقه دوم پیشنهادی که ارائه می کنم این است. باید از ظرفیت جوانان متعهد و توانمند در حکمرانی استفاده شود..

وی افزود: برای این منظور می توان از حلقه میانه در کلاس آموزش استفاده کرد که در سال 1397 توسط حضرت آقا معرفی شد و ایشان اعلام کردند باید بین ساختار رسمی و این حلقه های میانی پیوند ایجاد شود و ناکارآمدی مسئولین. سازه های حوزه مطالعاتی این حلقه های میانی باید حذف شود.

احتشام اضافه کرد: در سطح آموزشی هم پیشنهاد دادم به جای پژوهشی که در آموزش عالی هیچ کاربردی ندارد، هر دانشگاه (دانشگاه و دانشگاه پیشرو) پاسخگو و پاسخگوی رفع مشکلات دستگاه های اداری خاص باشد و. این دانشگاه ها فقط زمانی باید ارتقا پیدا کنند تا مشکل دستگاه های اداری حل شود.

او حلقه سوم را پیشنهاد دادیک حاکم خوبآقای دانست و با ابراز تأسف از اینکه این موضوع از اول انقلاب تاکنون مغفول مانده است، گفت: باید افراد شریفی را برای پست های مهم در آموزش و پرورش و سایر بخش های نظام اداری کشور تربیت کنیم.

مهندس احتشام با تاکید بر اینکه از تربیت نیروی انسانی توانمند غفلت می کنیم، خاطرنشان کرد: در این جلسه تاکید کردم که باید در این زمینه توجه شود، هرچند تربیت معلم نیز در این زمینه لحاظ می شود، اما اهمیت این امر برای برخی افراد از گذشته و مسئولان سابق و شاید فعلی مشخص نیست و تاکید کردم که باید برای تقویت اقدام کنیم.

وی ادامه داد: من هم در حلقه چهارم اعلام کردم که قوانین و مقررات ما باید با مبانی فکری مشترک و اسناد با کیفیت بالا سازگار باشد. به عنوان مثال: اگر می خواهید بر ساختار آموزش و پرورش برای خدمت به جامعه به عنوان یک کل تاکید کنید، در مقررات ارتقاء و رتبه بندی هیات علمی باید به عمومی بودن و یکپارچگی مدارس و دانشگاه ها توجه کنید. روستا و اطرافیان.

آقای احتشامی با بیان اینکه این مشکلی است که اکنون با آن روبرو هستیم، امیدوار است که با حل این مشکلات، شاهد تغییراتی در نظام حکومتی و آموزشی باشیم که بسیاری از مشکلات اجتماعی و منطقه ای ایجاد می کند و کشور کنونی از بین برود. .

وی درباره پیشنهادات ارائه شده در این جلسه توضیح داد: پس از این جلسه برخی از مسئولان روش های ارتباطی خود را اعلام کردند که در این سطح از آنها تشکر می کنم. شاید خیلی امیدوار نباشم که نتایج ملموسی از بحث بیرون بیاید، اما دغدغه و تلاشی که در بین مسئولان برای حل این مشکلات دیده ام، نقطه امیدی است که ممکن است فرهنگ سازی شود که بتواند پاسخگو باشد. این چالش ها

احتشام به نقش نخبگان در حل مشکلات جامعه اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از نقش نخبگان در حل مشکل می شود از منظر نیاز کشور به نخبگان پرداخته می شود که کاملا صحیح است. . زیرا اگر کشور و حاکمان می خواهند به موفقیت برسند و قوی باشند، قطعا باید از افراد نخبه استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما من از زاویه دیگری به این مشکل نگاه می کنم و آن نیاز طبقه بالا به رفع نیازهای کشور است. به نظر من نخبگان برای رسیدن به رشد بیشتر باید مشکلات کشور را حل کنند، همچنین دلایل زیادی وجود دارد.

احتشامی به تعریف ولی فقیه از نخبگان به عنوان یکی از این دلایل اشاره کرد و یادآور شد: نخبه کسی است که از موهبتی که خداوند به او داده در مسیر درست و به نظر من درست ترین راه استفاده کند. برای نخبگان حل مشکلات کشور است.

وی بیان کرد: دلیل دوم این است که به نظر من هرکس هدیه می گیرد مسئولیت دارد با آن قطعاً شخصیت کسانی که مسئولیت را انجام می دهند رشد می کند.

وی الگوی خود را در این مسیر افرادی چون شهید کاظمی آشتیانی، شهید چمران و شهریاری دانست، زیرا این افراد با موانع زیادی روبرو بودند اما در سختی ها کوتاه نیامدند و از فعالیت های خود گروه هایی مانند پژوهشگاه رویان و … صنعت هسته ای و. تحولات دیگری نیز صورت گرفته است.

در انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا