اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

نکات مهم در کاشت نهال گردو

بعد از نوبت به و مراقبت‌های بعد از آن می‌رسد. نحوه کاشت درخت گردو دارای نکات مهمی است که در صورت عدم رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال، نتیجه مطلوب و قابل قبولی بدست نخواهید آورد. اما شما با رعایت اصولی که در این مقاله بهترین نحوه کاشت نهال گردو را فرا خواهید گرفت.

بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر |رشد درخت گردو چقدر طول میکشد |عمق چاله برای کاشت نهال گردو

کاشت گردو در پاییز

به نقل از پالیز نهال، بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

نحوه کاشت درخت گردو

نحوه کاشت درخت گردو به این شکل است که یک شب قبل از کاشت نهال، باید آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافی عملیات آبگیری توسط ریشه ها صورت پذیرد.
به ریشه ها خوب نگاه کنید. اگر قسمتی از آن صدمه دیده، آن را با قیچی جدا و هرس کنید. توجه داشته اشید که ریشه ها هنگام تهیه سالم و سلامت باشند.

فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.

نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو این است که ریشه های نهال نباید در معرض نور و هوا بگیرند، اگر زمان بیشتری برای عملیات چاله نیاز دارید، حتما حواستان به این نکته درباره ریشه ها باشد.
برای جلوگیری از قرارگیری ریشه با نور و هوا، دور آنها را با کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده یا بصور موقت در درون خاک یا ماسه قرار دهید.

ته چاله یک بیل کود پهن کهنه با خاک قاطی کنید و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید. در این مرحله کود شیمیایی و … نزنید.
دقیقا اوایل فصل بهار، از سر نهال ۲۰ سانت با قیچی بزنید و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می شود بلکه به فکر رشد خوب اندام های رویشی نهال باشید.

از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک بار آبیاری کنید. دقت کنید هر نهالی که کاشته می شود، سال اول و دوم به خوبی آن را آبیاری کنید.

اگر فضایی که در آن  کاشت نهال  را آغاز کرده اید در معرض بادهای  فراوان و سنگین است، در کنار نهال خود، چوب یا چوب هایی را در زمین فرو برده و آن را به نهال خود ببندید.
این عمل باعث می شود که بادهای شدید، به نهال آسیب نرسانند، گاهی ممکن است تا چند سال این چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

کاشت گردو در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به این صورت است که در قدم اول باید گردوهای سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داری کرد. پس از این مدت یک شکاف بالای گردوها ایجاد کنید.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف می رسد. قبل از آن باید ظرفی را با سنگ ریزه ها پر کنید و گردوهای مرطوب را روی سنگریزه ها بریزید و روی آن‌ها یک دستمال مرطوب قراردهید تا رطوبت به تمام گردوها برسد. برای اطمینان از این مورد می توانید با آبپاش روی گردوها مقداری آب اسپری کنید.

زمان کاشت گردو در گلدان

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذارید تا گردوها جوانه بزنند. پس از این که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنید و شاهد به بار نشستن گردوها باشید. این روش کاشت نهال گردو در گلدان بود که خیلی از همراهان نهالستان درخواست آموزش آن را داشتند.

کاشت گردو؛ بهترین زمان کاشت نهال گردوچه موقع می‌باشد؟

فصل پاییز زمان کاشت نهال گردو است. اگر بخواهیم به طور دقیق بهترین زمان کاشت نهال گردو را بیان کنیم، از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در این زمان شرایط خاک و آب و هوا شرایط خوبی را برای کاشت نهال گردو دارد. با توجه به حساسیت نهال ها به سرما در فصل زمستان اقدام به کاشت نهال گردو نکنید.

اقدامات بعد از کاشت نهال گردو

حال که با نحوه کاشت درخت گردو آشنا شدید باید بدانید که بعد از کاشت نهال، اگر این کارها را انجام ندهید، نهال‌های خود را از دست می‌دهید.

? کار اول: پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود یا با جفت پاهایتان چاله نهال را سفت کنید.

? کار دوم: بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ۳۰ لیتر آب بدهید. پس از یکی، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید. واقعا نمی توان میزانی را برای آبیاری همه نهال ها و در همه اقلیم ها بیان کرد اما باید آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.

? کار سوم: حتما در موقع کاشت نهال های اسفندماه، سرزنی نهال را فراموش نکنید. اگر نهال ها را سرزنی نکنید، احتمال خشگیدگی بالاست چون سرزنی نهال باعث تحریک ریشه شده و نهال را مجبور به رشد می کند.

اگر تا بحال سرزنی انجام نداده اید، برای نهال های میوه از پیوند به بالا ۸۰ سانت سرزنی بصورت مورب بزنید و بعد چسب باغبانی به محل زخم بزنید.

آبیاری نهال گردو یکی از کارهای مهم در زمان نگهداری و مراقبت از درخت گردو است. برای آشنایی بیشتر با میزان ابیاری نهال گردو، مقاله  را مطالعه کنید.

شرایط کاشت درخت گردو

5 نکته مهم در شرایط کاشت درخت گردو وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها کاشت و پرورش نهال گردو ممکن نیست.

  1. ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع بالاتر از سطح دریا به معنای سردتر بودن منطقه جغرافیایی است. اگر در این مناطق قصد کاشت نهال گردو را دارید، باید ارقام مقاوم را انتخاب کنید. خرید نهال گردو چندلر برای این مناطق مناسب است.
اگر در  ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ متر قصد کاشت درخت گردو را دارید، نهال گردو فرنور گزینه مناسبی است. گردوی مناسب ارتفاع 2000 متر فرنور است.

نکته مهم دیگر در خرید نهال گردو دقت به دیرگل یا زود گل بودن نهال است. نهال های دیر گل برای مناطق سرد مناسب‌تر هستند.

برخی از نهال‌های گردو مانند نهال گردو ژنوتیپ ارغوان در سال اول شروع به محصول دهی می‌کنند. برخی دیگر مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو پدرو و… نیز در سال اول و دوم شروع به محصول‌دهی می‌کنند.
میزان برداشت گردو آن‌ها در سال حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم گردوی خشک است.

درخت گردو در اکثر خاک‌ها به دلیل مقاوم بودن قابلیت رشد را دارد. خاک های شنی و یا لومی، گزینه بسیار مناسبی برای کاشت درخت گردو هستند.

  1. مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

عمق چاله برای کاشت نهال گردو بستگی به سن نهال، نوع خاک و شرایط آب و هوایی محل کاشت دارد، اما به طور کلی عمق چاله برای کاشت نهال گردو در حدود 60 تا 80 سانتی‌متر می‌باشد. برای دقت بیشتر، می‌توانید با کشاورزان و متخصصان باغبانی محلی خود مشورت کنید تا عمق مناسب برای کاشت نهال گردو را بر اساس شرایط محیطی محل تعیین کنید. همچنین برای بهتر شدن شرایط رشد نهال، می‌توانید کود و سایر مواد آلی را به خاک اضافه کنید.

طرز کاشت گردو؛ خاک مناسب برای کاشت نهال گردو چیست؟

اولین نکته ای که درمورد بهترین مکان برای کاشت گردو باید به آن دقت نمود، زمین و خاک آن است. زمینی که قرار است در آن نهال گردو کاشته شود باید دارای خاک حاصلخیر و غنی باشد.
اگر فضای زمین باغچه مانند است، باید دقت کنید که زمین عاری از هرگونه گچ، سیمان و بقایای ساختمان باشد. سپس کاری که باید انجام شود، غنی کردن زمین و خاک مکان مربوطه است.

برای غنی کردن خاک مناسب برای کاشت نهال گردو باید مقداری خاک زراعی مرغوب از زمین زراعی یا مکانی مشابه تهیه کرد و سپس آن را با کود حیوانی پوسیده به همراه ماسه به مقداری که حداقل یک متر و نیم از ارتفاع باغچه را در بر بگیرد، مخلوط کرد.

باید توجه داشت اگر مقدار ماسه بیشتر از یک متر و نیم باشد، بهتر است. زیرا ریشه درختان، بیشتر از یک مترو نیم در اعماق زمین فرو می روند که یکی از نکات بهترین مکان برای کاشت گردو نیز دقت به همین موضوع است.

تفاوت خاک زراعی مرغوب با نامرغوب

خاک زراعی خوب دارای رنگ تیره بوده و از قهوه ای و قرمز به سمت تیره و سیاهی نزدیک است. حتما دقت کنید که خاک تهیه شده مرغوب باشد و از سطح زمین (حداکثر 30 سانتی متر) جمع آوری شود.

تفاوت خاک زراعی خوب و نامرغوب در جنس و رنگ آن هاست.

لازم است بدانید که خاک زراعی نامرغوب رنگی کمرنگ و متمایل به زردی و خاکستری دارد و در حالت خشک، چسبنده بوده و از هم جدا نمی شود، اما خاک زراعی مرغوب علاوه بر خصوصیات رنگی تیره که در بالا ذکر شد، به این شکل است که اگر در مشت فشرده شود، ذرات آن بهم می چسبد و با یک ضربه کوچک نیز از هم جدا شده و پودر می شود.

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

در کاشت نهال درختانی که ریشه طویل و درازی دارند مثل گلابی و نهال گردو پیوندی، نیاز است که عمق و عرض چاله آن ها بیشتر باشد که مقدار و حدود آن 0.5 متر و عمق 75 سانتی متر است.

نکته: توجه داشته باشید این مقدار برای خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غیر این صورت برای رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو، عمق آن را باید بیشتر و حدود 2 متر افزایش دهید.

در باغ ها بهتر است که چاله نهال گردو عمیق تر باشد، زیرا نم و رطوبتی که در فصل بهار در چاله ها بوجود می آید، باعث تکثیر موجوداتی ریز می شود که بسیار برای خاک و نهال مفید است.

قیم گذاری نهال گردو

قیم گذاری نهال تازه کاشته شده یکی از کارهای مهم بعد از کاشت نهال گردو است.
در سال اول که نهال تازه است و ریشه های مویی و کوچک آن شروع به رشد می کنند با باد و تکان هایی که به نهال وارد می‌شود، ریشه های آن از بین می روند که باید با قیم گذاری مانع ار این مشکل شویم.
قیم گذاری نهال گردو علاوه بر حفظ ریشه های نهال، باعث می شود تا نهال مستقیم و با پایه صاف رشد کند و کج نشود. در قیم گذاری به این دو نکته دقت کنید:

  1. در قیم گذاری نهال گردو دقت کنید از نخی برای اتصال استفاده کنید که نرم باشد تا به نهال آسیبی نرساند.
    2. چوبی که انتخاب می کنید باید کاملا سالم و عاری از هرگونه بیماری باشد، چرا که بیماری ها از قیم به راحتی به نهال انتقال پیدا می کنند.

چگونه گردو بکاریم؛ نکات مهم زیر را از دست ندهید.

  • محل قرار گیری پیوند بسیار مهم است. بعد از کندن خاک برای کاشت نهال گردو و آماده سازی شرایط مناسب کاشت، محل پیوند باید حدود 15 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ریشه ها به طور مرتب در خاک قرار گیرند و درهم تنیده نشوند.
  • معمولاً مقداری خاک به شکل کله قند در انتهای چاله نهال ریخته شده و ریشه های نهال را به طور مرتب روی آن قرار میدهند. ریشه ها با خاک زهکشی پوشانده شده و می توانید ناحیه اطراف نهال ها را در یک کاسه شکل دهید تا آب به خوبی حل گشته و در نهایت جذب ریشه شود.
  • نهال را عمود بر سطح زمین قرار دهید و بررسی کنید که از دو طرف نیز یکسان و تراز باشد.
  • قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گیاهچه با یک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گیری انجام می شود. از آن پس باید نهال ها آبیاری شوند تا گیاه ریشه های جدیدی تولید کند و بیشترین میزان رطوبت خاک را داشته باشد.
  • نکات مهم در کاشت نهال گردو

ارتفاع چاله ها بهتر هست ۸۰ سانت و قطر ۷۰ سانت باشد.

  • از ریختن کودهای حیوانی نپوسیده به شدت خودداری کنید. (برای تقویت رشد بیشتر اندام های رویشی از اواخر فروردین ماه کودهای شیمیایی اطلاع خواهیم داد تا استفاده بکنید)
  • دقت شود محل پیوندها حتما ۵-۱۰ سانت بالاتر از سطح خاک باشد.
  • موقع کاشت نهال گردو بایستی به شاخه اصلی (رنگ محافظ تنه) با قلم مویی رنگ آمیزی بکنید. این رنگ را میتونید از محصولات کشاورزی تهیه کنید.
  • برای زمین‌هایی که طریقه آبیاری درخت گردو بصورت غرقابی است و قطره ای نیست، حتما برای هر نهال تشتک درست بکنید تا موقع آبیاری نهال گردو، آب با تنه نهال برخورد نکند و باعث آفت و پوسیدگی طوقه نشود.
  • آبیاری نهال گردو بلافاصله پس از کاشت باید انجام شود.
  • فواصل استاندارد برای کاشت نهال های مجموعه ارغوان نهال به ترتیب زیر است:
    کاشت گردو پیوندی: ۶×۶ متر
    کاشت گردو ژنوتیپ: ۷×۷
    کاشت انگور: ۳×۲.۵
    کاشت بادام: ۴×۴ یا ۵×۴
    کاشت گیلاس، آلبالو و زردآلو: ۴×۴ یا ۵×۴
    کاشت سیب، گلابی و به: ۴×۳
    کاشت هلو و شلیل: ۳×۳

چالکود درخت گردو

زمانی که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است (یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان) چالکود درخت گردو را می توان انجام داد.
چالکود را باید در قسمت سایه انداز درخت و با عمق چاله ۵۰ سانت ایجاد کرد که در ویدیو به طور دقیق، محل ایجاد چالکود نشان داده شده است.
مناسب ترین کود برای چالکود (محتویات چالکود) کود پوسیده گاوی و کود گوگرد بنتونیت دار است.

پرالیناژ ؛ رمز پویایی نهال

برای موفقیت در کاشت نهال گردو ابتدا ریشه آن ها را قبل از کاشت، به مواد چسبنده و ضد عفونی کننده آغشته می کنند. به این فرایند پرالیناژ گفته می شود. یک بشکه 100 لیتری تهیه کنید و درون آن آب بریزید.

سپس 6 کیلوگرم پهن الک شده و 9 کیلوگرم رس الک شده به همراه 31 گرم سم قارچ کش مثل بنومیل را با آن مخلوط نمایید. قبل از کاشت نهال خود، ریشه ها را به آین ماده آغشته کرده و سپس فرایند کاشت را ادامه دهید.

مهم ترین فواید پرالیناژ

مهم ترین مزایای اجرای پرالیناژ این موارد است:

  • حفاظت فیزیکی از ریشه‌ها
  • جلوگیری از کاهش رطوبت و خشکیدگی ریشه‌ها در طی عملیات انتقال و کاشت نهال
  • به وجود آمدن فضایی رابط میان ریشه و خاک (فضای ایجاد شده باعث بهبود تبادل مواد غذایی و آب میان ریشه و خاک می‌گردد)
  • جذب رطوبت و حفظ آن توسط ریشه‌های جوان
  • تحریک رشد ریشه که منجر به حیات و مستقر شدن نهال در خاک می گردد

جمع بندی؛ کاشت درخت گردو

همان طور که میدانید بهترین آب و هوا و شرایط برای پرورش نهال گردو، آب و هوای سردسیری و زمستانی است.
بعد از اینکه بهترین نهالستان را برای خرید محصول مورد نظر خود انتخاب کردید، میتوانید از مشاورین و مهندسین کشاورزی نهالستان مورد نظر برای کاشت هر چه بهتر محصول خود کمک بگیرید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن بهترین محصول و با باردهی بالا را داشته باشید.

مشاوره رایگان کاشت نهال 

نهالستان ارغوان نهال مهندس بابایی در میاندوآب آذربایجان غربی با مجوز رسمی از جهاد کشاورزی خدماتی همچون خرید نهال گردو و فروش نهال های شناسنامه دار را با ضمانت بازگشت کالا در اختیار باغداران قرار میدهد.
علاوه بر فروش نهال های انگور، بادام و گردو، از دیگر خدماتی که در نهالستان ارغوان انجام می‌شود، ارائه مشاوره به کشاورزان عزیز برای کاشت نهال و راه اندازی و احداث باغ است.
موسس نهالستان ارغوان جناب آقای مهندس رسول بابایی فارغ التحصیل ارشد رشته مهندسی کشاونکات طلایی کاشت و خریداری نهال گردو

نهال گردو؛ برای رشد و باردهی مناسب و تبدیل شدن به درختی تنومند از روز نخست باید در بهترین شرایط پرورش را تجربه نماید. اگر شرایط مساعد را برای کاشت درخت گردو را در نظر بگیرید، این درخت می‌تواند پس از بلوغ با ثمردهی عالی خود، سالیان سال پاسخی در خور دسترنج شما بدهد، البته به شرط آن که بدانید چه نهال گردویی را باید در زمین خود بکارید.

با ما همراه باشید تا هر آنچه از نکات کاشت نهال گردو لازم است بدانید را با شما در میان بگذاریم و بهترین تجربه خرید نهال گردو را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع روش‌های کاشت نهال گردو

مغز گردو، میوه ‌ای بومی فلات ایران است که برای هزاران سال در این منطقه مورد کشت قرار می‌گرفته و بنا به تحقیقات به عمل آمده، از همین فلات به دیگر نکات جهان نیز صادر شده است. درخت گردو، درختی با طول عمر اقتصادی بالا و عملکردی عالی است که در صورت فراهم آوردن شرایط رشد، می‌تواند محصول فراوان و ارزنده‌ای به شما ارائه کند.

خوشبختانه شرایط اقلیمی ایران این اجازه را به باغداران می‌دهد که با خیالی آسوده نسبت به تاسیس باغ گردو اقدام نمایند؛ به طوری که در حال حاضر ایران رتبه دوم جهان از نظر مساحت تحت کشت درخت گردو است و وارد شدن ارقام گوناگون گردو متناسب با انواع اقلیم‌های آب و هوایی ایران نیز به گسترش این سیطره کمک می‌کند.

انواع روش‌های پرورش درخت گردو را می‌توان به دو دسته کلی:

  1. کاشت گردو بذری
  2. و کاشت گردو پیوندی تقسیم کرد که هر یک از این دسته‌بندی‌ها خود ممکن است شامل انواع روش‌ها باشند.

البته در هر دو نوع بذری و پیوندی باید شرایط لازم برای رشد نهال را فراهم کرد تا خدای ناکرده زحمات شما به هدر نرود. یک روش بهتر و مطمئن‌تر برای کاشت درخت گردو، از نهالستان‌های معتبر است.

مزایای خریداری نهال های گردو چیست؟

امروزه اگر شما قصد احداث یک باغ گردو را داشته باشد، برای این سرمایه گذاری مطمئن و سودآور نیاز به صرف زمان فراوان و تحقیق در مورد نهال ‌های متعدد نخواهید بود. شما می‌توانید به سادگی درباره اقلیم آب و هوایی خود تحقیق کرده و رقم مناسب زمین خود را بیابید. سپس از نهالستان‌های معتبر همچون آریا نهال، انواع نهال گردو بذری-پایه‌ای یا پیوندی از همان رقم را به تعداد دلخواه سفارش دهید.

در امر احداث باغ گردو ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: خرید نهال گردو مثل دلار سود دارد، اما این خریدن نهال های گردو می تواند با خرید نهال های گردو پیوندی تحقق یابد زیرا با نهال های گردو پیوندی شما شاهدِ ثبات باردهی، مقاومت مناسب نهال در برابر آفات و باردهی بی نظیر آن خواهید بود.

اگر بخواهید گردو را به صورت بذری پایه‌ای خریداری یا پرورش دهید، باید آزمون و خطای بسیاری انجام دهید و اگر بخواهید به صورت پیوندی آن خود پیوند بزنید، باید حداقل دو سال پس از پرورش بذر نیز صبر کنید. بنابراین خرید نهال گردوی اصلاح شده یا همان پیوندی، عاقلانه‌ترین کار به نظر می‌آید.

‌شرایط اقلیمی کاشت نهال گردو چیست؟

از دیگر نکات مهم کاشت نهال گردو می توان به انتقال نهال گردو به خاک اشاره کرد که مستلزم رعایت شرایط آب و هوایی خاصی است که به ریشه دواندن نهال شما کمک خواهد کرد. اگر بتوانید این شرایط را (به‌خصوص در ماه اول پس از کاشت) رعایت کنید، دیگر قادر خواهید بود برای بیش از 50 سال از باردهی مناسب درختان باغ خود اطمینان حاصل نمایید.

وقتی که نهال گردو، به دل خاک منتقل می‌شود، در بازه‌ای 14 الی 20 روزه نیاز به مراقبت آب و هوایی ویژه دارد. در این بازه زمانی شما باید به صورت پیوسته خاک نهال خود را مرطوب نگاه دارید و همچنین مراقب باشید که گرمای زیاد و سرمای طاقت‌فرسا، به گیاه شما آسیب وارد نکند. به همین دلیل بسیاری از باغ داران، کاشت نهال گردو را به فصلی موکول می‌کنند که از اعتدال آب و هوایی طی دو هفته آتی، اطمینان داشته باشند.

در مناطق کوهپایه‌ای ایران، کاشت نهال گردو در ابتدای ماه مهرماه و تا فروردین ماه ادامه خواهد داشت و در مناطق معتدل و سردسیر این را می‌توان در دو نوبت ابتدای آبان ماه و نهایتا تا انتهای فروردین ماه انجام داد و در مناطق گرمسیری، در اسفند ماه، یکی از بهترین زمان‌ها برای کاشت نهال گردو است.

خرید انواع نهال گردو از بزرگ‌ترین نهالستان خاورمیانه

اگر در فکر یک سرمایه گذاری پر سود و ماندگار در زمین خود هستید، احداث باغ درخت گردو را به شما توصیه می‌کنیم و اگر در فکر ایجاد یک باغ گردو هستید، بهترین کار خرید نهال گردو، از یک نهالستان معتبر است. در حال حاضر بزرگ‌ترین و بهترین نهالستان در ایران و خاورمیانه که در آن می‌توان از هر نوع میوه، انواع ارقام آن را یافت و بهترین نهال‌های مرغوب را از آن خریداری نمود، نهالستان بزرگ «آریا نهال» است.

شما می‌توانید انواع نهال‌ گردو بذری-پایه‌ای و انواع نهال گردو پیوندی را در ارقام متنوع و تعداد گوناگون، از سایت نهالستان آریا نهال سفارش دهید. بدون شک داشتن اطمینان از رقم گردو و سلامت نهال خریداری شده، برای شما مهمترین رکن به شمار می‌آید و این همان چیزی است که اریا نهال در کنار قیمت مناسب نهال‌ها، به شما ارائه خواهد کرد.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا