عمومی

بن‌سلمان: نیاز به آتش‌بس در غزه ضروری است/ بلینکن: توافق امکان‌پذیر است

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جده با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و درباره نیاز فوری به توقف درگیری‌ها در غزه گفت‌وگو کرد.

به گزارش تکنونامه، بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس)، محمد بن سلمان و بلینکن روز چهارشنبه درباره «تحولات در نوار غزه و پیرامون آن، علاوه بر تلاش برای توقف عملیات نظامی» گفت‌وگو کردند.

براساس گزارش خبرگزاری واس، آنها همچنین در مورد وضعیت امنیتی و انسانی در منطقه بحث و تبادل‌نظر کردند.

آنتونی بلینکن که در سفری در منطقه به سر می‌برد، همچنین گفت مذاکرات برای تضمین آتش‌بس در جنگ غزه که با آزادی اسیران صهیونیست به دست حماس مرتبط است، به توافق «نزدیک» می‌شود.

براساس متنی که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده، بلینکن در مصاحبه‌ای در جده گفت: «فکر می‌کنم شکاف‌ها در حال کاهش است و فکر می‌کنم توافق بسیار امکان‌پذیر باشد.»

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث عربستان مدعی شد: «ما با قطر، مصر و اسرائیل بسیار سخت کار کردیم تا یک پیشنهاد قوی روی میز بگذاریم. ما این کار را کردیم؛ حماس آن را نمی‌پذیرد. آنها با درخواست‌ها و خواسته‌های دیگری برگشتند. مذاکره‌کنندگان در حال حاضر روی آن کار می‌کنند.»

اظهارات بلینکن در شرایطی مطرح می‌شود که بیش از ۳۱۰۰۰ فلسطینی از زمان شروع حملات ارتش صهیونیستی به غزه کشته شده‌اند، اکثر جمعیت این منطقه آواره شده‌اند و اکثر ساختمان‌های آن آسیب دیده یا ویران شده است.

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، بلینکن جزئیاتی در مورد اینکه چه شکاف‌هایی در حال کاهش است یا چه چیزی باعث دلگرمی و اعتماد او به امکان رسیدن به توافق شده است، ارائه نکرد. او بار دیگر تاکید کرد که مسئولیت پذیرفتن پیشنهادی که روی میز است، بر عهده حماس است.

او گفت: «ما باید ببینیم که آیا حماس می‌تواند به این پیشنهاد بله بگوید یا خیر. اگر این کار را کرد، این فوری‌ترین راه برای کاهش درد و رنج مردم غزه است و این دقیقا همان چیزی است که ما می‌خواهیم.»

در حالی بلینکن توپ را در زمین حماس می‌اندازد که ایالات متحده از زمان آغاز یورش‌های زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده و سه مرتبه قطعنامه آتش‌بس غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده است.

بلینکن که امروز (پنجشنبه) برای دیدار با رهبران عرب به مصر سفر می‌کند و روز جمعه هم عازم اراضی اشغالی فلسطین می‌شود، همچنین گفت: «این مهم است که پس از پایان یافتن جنگ، برای آنچه به حکومت در غزه مرتبط است، آماده باشیم.»

به گفته بلینکن، واشنگتن در حال بررسی راه‌های جایگزین برای مقابله با حماس است. او همچنین به شبکه خبری الحدث درباره کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه گفت کریدور دریایی جایگزینی برای ارسال کمک‌های زمینی به نوار غزه نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در رابطه با یورش زمینی قریب‌الوقوع صهیونیست‌ها به رفح مدعی شد که واشنگتن از عملیات زمینی گسترده رژیم صهیونیستی در رفح حمایت نمی‌کند. این وزیر آمریکایی همچنین گفت: «ما می‌خواهیم جنگ پایان یابد تا خود را وقف آینده نوار غزه کنیم.»

بلینکن در خصوص دریای سرخ هم با بیان اینکه آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد یک مشکل بین‌المللی است و نه فقط یک مشکل آمریکایی، خاطرنشان کرد: «فشار بر ایران ادامه دارد تا از نفوذ خود بر ارتش یمن برای توقف حملات دریای سرخ استفاده کند.»

تاکید بلینکن بر تشکیل کشور مستقل فلسطین

از سوی دیگر آنتونی بلینکن و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان بر اهمیت تداوم مشارکت‌های منطقه‌ای در رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه و در نهایت حل و فصل مناقشه تاکید کردند.

به گفته متئو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این دو «درباره نیاز فوری به حفاظت از همه غیرنظامیان در غزه» و افزایش فوری جریان کمک‌ها گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «بلینکن بر تعهد ایالات متحده برای دستیابی به صلح پایدار از طریق ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل تأکید کرد.»

مقامات ایالات متحده ماه‌هاست مدعی هستند که برای ایجاد زمینه برای چنین «صلح پایداری» تلاش می‌کنند، با این ایده که این امر توافق عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی را تسهیل می‌کند. بلینکن در سفرهای اخیر خود به منطقه تاکید کرده است که اگر کابینه تل‌آویو می‌خواهد به عادی‌سازی با عربستان سعودی دست یابد و حمایت همسایگان عرب خود را برای امنیت و بازسازی غزه می‌خواهد، باید تصمیم‌های «سختی» بگیرد و به سمت راه‌حل دو دولتی حرکت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا