علم و تکنولوژی

رژیم غذایی کم کربوهیدرات چگونه می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد؟

همه‌روزه رژیم‌های غذایی جدیدی در حال ظهور هستند، اما رژیم غذایی موسوم به کم کربوهیدرات سال‌ها است که جایگاه و محبوبیت خود را حفظ کرده و افراد بسیاری در جهان برای کاهش وزن خود از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش تکنونامه، رژیم‌های غذایی جدید البته در یک مورد مشترک هستند و همگی تلاش می‌کنند دریافت کربوهیدرات‌ها را به حداقل برسانند. با این حال هنوز بسیاری از مردم در مورد معنای واقعی «مصرف کم کربوهیدرات» سردرگم هستند.

نتایج یک بررسی جدید که بیش از ۵۰۰ کارآزمایی بالینی را مورد مطالعه قرار داده است، نشان می‌دهد که اکثر آنها یک رژیم کم کربوهیدرات را معادل محدود کردن مصرف آنها به کمتر از ۳۰ درصد از کل کالری دریافتی یا مصرف حداکثر ۱۰۰ گرم در روز تعریف می‌کنند. اما آیا این برای هر رژیمی کار می‌کند؟

در تحقیق انجام شده یافته‌های ۵۰۸ مطالعه بالینی منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۲۲ میلادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و هر چند نتایج، متوسط میزان کاهش کربوهیدرات در رژیم‌های غذایی را ۳۰ درصد نشان می‌داد، با این حال متخصصان می‌گویند درصدها از صفر تا ۵۰ درصد کل کالری متغیر بودند.

از طرف دیگر وقتی مسئله به تعیین سهم وزنی کربوهیدرات‌ها می‌رسید، بسیاری از رژیم‌های غذایی تقریبا هم‌نظر بودند و محدودیت خود را در زیر ۱۰۰ گرم تعریف می‌کردند. متخصصان می‌گویند با توجه به مزایای رژیم‌های غذایی کم‌ کربوهیدرات، رسیدن به یک تعریف توافقی استاندارد ضروری است.

رژیم‌های کم کربوهیدرات بسیار جذاب هستند و به نظر نمی‌رسد محبوبیت آنها به این زودی‌ها رو به افول بگذارد. از همین رو جای تعجب نیست که بسیاری از تحقیقات در مورد رژیم های غذایی کم‌ کربوهیدرات در رابطه با وزن یا ترکیب بدن انجام شده است.

دکتر «تیلور والاس»، محقق اصلی این مطالعه در این باره می‌گوید: حجم عظیم آزمایش‌های بالینی روی رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات منتشر شده در دو دهه گذشته قابل توجه بوده است.

کارشناسان می‌گویند از آنجا که عموم رژیم‌های غذایی حول محور پایین آوردن مصرف کربوهیدرات‌ها دور می‌زنند، مردم عموما از خوردن کربوهیدرات‌ها ترسیده‌اند. تحت همین تبلیغات بسیاری از افراد مصرف هر نوع کربوهیدرات‌ها را «بد» تلقی می‌کنند و عده‌ای حتی تا آنجا پیش می‌روند که می‌گویند همه آنها منجر به افزایش وزن و مشکلات سلامتی می‌شوند.

در حالی که این عقاید فاقد پایه و اساس هستند و تفاوت‌های ظریف را در نظر نمی‌گیرند. به ویژه با توجه به اینکه میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل همه منابع کربوهیدراتی هستند که تغذیه کاملی را ارائه می‌دهند.

یک تغذیه سالم نیاز به مصرف مقادیر کافی از کربوهیدرات‌ها دارد، با این حال مقدار آن با توجه به هر رژیم غذایی مختلفی می‌تواند تفاوت کند. این در شرایطی است که بحث در میان کارشناسان تغذیه برای رسیدن به یک میزان استاندارد در رژیم غذایی کم کربوهیدرات ادامه دارد.

به گزارش یورونیوز، پیشتر یک مطالعه که توسط واحد تغذیه دانشگاه «هاروارد» آمریکا انجام شده بود، نشان می‌داد کسانی که رژیم‌های سالم کم کربوهیدرات را به‌عنوان یک استراتژی اولیه انتخاب کرده‌اند، به‌طور متوسط تقریبا ۲.۲ کیلوگرم وزن از دست داده‌اند.

نتایج مطالعات تازه در ژورنال علمی «Critical Reviews in Food Science and Nutrition» منتشر شده است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا