کسب و کار ایرانی

موتور برق چگونه کار می کند؟

موتور برق چگونه کار می کند؟

موتور برق چیست؟ یک موتور الکتریکی از 800 وات تا 10000 وات توان تولید می کند و می تواند نیازهای ما را در مواقعی که برق وجود ندارد برطرف کند. اما روند تولید برق در این موتورها چگونه است؟ همچنین دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار میکند؟

این دستگاه برای تولید انرژی از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی، میدان الکتریکی و جریان گردابی کار می کند. روش کار یک موتور الکتریکی به این صورت است که وقتی انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می کند، به پدیده ای به نام القای الکترومغناطیسی تبدیل می شود. و ولتاژ با حرکت یک هادی مانند سیم در داخل جعبه مغناطیسی ایجاد می شود. این تکان باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین دو سر سیم می شود و جریان الکتریکی ایجاد می شود.

واقعیت این است که یک ماشین الکتریکی الکتریسیته تولید نمی کند، بلکه از انرژی موجود برای هدایت برق از طریق یک مدار استفاده می کند. این جریان الکتریسیته است که الکتریسیته ایجاد می کند.

قطعات موتور برق

اصلی ترین و مهم ترین اجزای یک موتور الکتریکی، دینام و موتور احتراق داخلی است. زیرا جریان الکتریکی توسط ژنراتور تولید می شود و موتور احتراق داخلی وظیفه تامین نیروی مکانیکی را بر عهده دارد. این دستگاه کاربردی علاوه بر موتور احتراق داخلی و دینام، به اجزای دیگری نیز برای تولید برق نیاز دارد، از جمله:

موتور: قسمت اصلی موتور برق است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. موتورها قدرت های متفاوتی دارند و هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، برق بیشتری تولید می شود.

تنظیم کننده ولتاژ: یک موتور الکتریکی با هر چرخش موتور، نیروی الکتریکی (AC) تولید می کند. این انرژی قابل استفاده نیست و باید به برق (DC) تبدیل شود و رگولاتور ولتاژ این وظیفه را بر عهده دارد. این قسمت ولتاژ خروجی را نیز تنظیم می کند.

دینام یا آلترناتور: این قطعه انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و اجزای آن روتور، استاتور و دیود می باشد.

ساسات: دستگیره سوپاپ کاربراتوری است که کاربراتور را برای جلوگیری از ورود هوا بسته و گاز ورودی به موتور را تقویت کرده و موتور بهتر روشن می شود.

مخزن سوخت: سوخت مورد نیاز موتور الکتریکی در این باک ذخیره شده و به موتور منتقل می شود.

سیستم سوخت رسانی: بسته به نوع سوخت متفاوت است و می تواند به عنوان یک دستگاه یا قطعه جداگانه در نظر گرفته شود.

سیستم روغن کاری: برای جلوگیری از سایش اجزای موتور و افزایش عمر آن در نظر گرفته شده است.

سیستم خنک کننده: استفاده مداوم از موتور الکتریکی باعث گرم شدن آن می شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل و آسیب دیدن قطعات موتور، سیستم خنک کننده ای در آن تعبیه شده است که حرارت را از دستگاه خارج کرده و بی صدا بودن قطعات موتور را تضمین می کند.

خروجی: آتش تولید شده توسط موتور از این قسمت به فیدرها منتقل می شود.

انواع موتور برق از نظر سوخت

موتورهای الکتریکی به سه نوع دیزلی، بنزینی و گازی تقسیم می شوند.

موتور برق بنزینی به راحتی در دسترس است و به دلیل سهولت در سرویس و نگهداری و نحوه استفاده از آن در بین سایر موتورهای برقی محبوبیت بیشتری دارد. این دستگاه را می توان در دسته دستگاه های خانگی و نیمه صنعتی قرار داد.

موتورهای برق دیزلی یا دیزلی را باید در دسته تجهیزات صنعتی در نظر گرفت. آنها علاوه بر پر سر و صدا بودن، برای سرویس و نگهداری نیاز به نیروی حرفه ای دارند. این دستگاه دود زیادی تولید می کند، بنابراین استفاده از آن در فضای باز یا خارج از شهر توصیه می شود.

موتور برق گازسوز مدت ها در ایران وجود نداشت و مردم آن را به خوبی قبول نمی کردند. دلیل عدم پذیرش افراد، نوع سوخت مصرفی این دستگاه است و تصور نادرست در مورد این دستگاه، احتمال انفجار است.

اگر بخواهیم انواع موتورهای الکتریکی را از نظر میزان فروش رتبه بندی کنیم، موتورهای برق بنزینی، دیزلی و سوختی به ترتیب رتبه های اول، دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند.

موتور برق چگونه کار می کند؟
موتور برق چگونه کار می کند؟

انواع موتور برق با توجه به نوع کاربرد

موتورهای الکتریکی بر اساس نوع کاربرد به چهار دسته کیفی، خانگی، صنعتی و ثابت تقسیم می شوند

از موتورهای الکتریکی یا ژنراتورهای مرغوب در سفر و تبلیغات استفاده می شود و چون آلودگی کمتری تولید می کنند مناسب تر و دوستدار محیط زیست هستند.

برای تامین برق خانه ها از موتور برق خانگی استفاده می شود.

موتور برق صنعتی ظرفیت بالاتری نسبت به موتور خانگی دارد و برای تامین برق بنگاه ها و سازمان ها استفاده می شود.

موتورهای الکتریسیته ساکن در یک مکان نصب می شوند و کیت را تغذیه می کنند. این نوع ژنراتورها به دلیل قدرت بیشتر و طول عمر بیشتر، قیمت بیشتری نسبت به سایر ژنراتورها دارند.

انواع الکتروموتورهای برند

کارخانجات زیادی با توجه به نیاز مشتریان انواع موتور برق تولید کرده اند و برخی از برندهای موجود در بازار ایران در زیر فهرست شده است.

موتور الکتریکی هیوندای

موتور الکتریکی سوزوکی

لومباردینی

لنس

نهر

استاد

جام

آلمکس

فهمیدن

لایه برداری

کیپور

کاما

کاربردهای موتور برق

امروزه زندگی بدون برق تقریبا غیرممکن است و موتورهای الکتریکی در شرایطی که دسترسی به برق شهری وجود ندارد استفاده می شود. موتور الکتریکی معمولا در بیمارستان ها، هتل ها، کارخانه ها، نمایشگاه ها و برخی از خانه ها استفاده می شود. در سفر نیز می توان از این دستگاه استفاده کرد. موتورهای الکتریکی کوچک نیروی مورد نیاز شما را در حال حرکت تامین می کنند.

ماشین الکتریکی عمدتاً در موارد زیر استفاده می شود:

در آن مکان ها امکان برق وجود ندارد. از جمله کشتی ها، هواپیماها، قطارها و برخی مناطق دور افتاده.

صنایعی که برای فعالیت به برق نیاز دارند اما برق ندارند. مانند راهسازی، حفاری، ساخت و ساز و…

در خرید موتور برق به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید موتور الکتریکی ابتدا باید نوع سوخت آن را در نظر بگیریم. همانطور که قبلا در این مقاله ذکر شد، موتورهای الکتریکی با بنزین، گازوئیل و گاز کار می کنند. سوخت ژنراتورهای بنزینی آسان است. دیزل یا دیزل ژنراتورها سوخت کمتری مصرف می کنند، اما یافتن سوخت از نوع سوخت دشوارتر است.

مرحله بعدی محاسبه و در نظر گرفتن توان ژنراتور است که می توانید از مشخصات روی دستگاه دریافت کنید.

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید موتور الکتریکی باید به آن توجه کنید، تفاوت عملکرد دستگاه در هنگام راه اندازی و هنگام کار است.

صدای موتور الکتریکی: موتورهای الکتریکی کوچک آلودگی صوتی کمتری نسبت به انواع دیگر دارند و ژنراتورهای بنزینی بلندترین هستند.

دکمه بازگشت به بالا