علم و تکنولوژی

ارتش پشه‌ها به کمک مردم برزیل آمدند!

به گزارش تکنونامه، دانشمندان در برزیل پشه های اصلاح شده ژنتیکی را در محیط زیست رهاسازی می کنند تا با موارد فزاینده تب دنگی در این کشور مبارزه کنند.

به نقل از ایرنا، بیش از یک میلیون مورد عفونت ویروسی تب دنگی در دو ماه اول سال جاری میلادی در برزیل گزارش شده است که ۲۲۶ درصد بیشتر از موارد گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ است. شهرهای مختلف برزیل در وضعیت اضطراری قرار دارند. در ماه فوریه، ریودوژانیرو با ثبت بیش از ۴۲ هزار مورد تب دنگی از آغاز سال تاکنون، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد.

مقامات بهداشتی برزیل در مواجهه با افزایش موارد تب دنگی، در حال آزمایش شیوه های جایگزین کنترل این بیماری، علاوه بر تولید واکسن هستند. این استراتژی‌ها شامل استفاده از پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی شده است که توسط شرکت بیوتکنولوژی Oxitec هدایت می‌شود.

این شرکت پشه‌های نر اصلاح شده ژنتیکی Aedes aegypti ، گونه‌ای که ویروس تب دنگی را به انسان منتقل می‌کند، پرورش می‌دهد. پشه های تراریخته حامل ژنی هستند که نوزاد ماده را قبل از بلوغ نابود می کند. تب دنگی فقط از طریق نیش پشه‌های ماده A. aegypti منتشر می‌شود، بنابراین رها کردن پشه‌های اصلاح‌شده در یک منطقه می‌تواند به کاهش تعداد آفاتی که می‌توانند ویروس را به مردم منتقل کنند، کمک می کند.

تخم‌ پشه‌ نر اصلاح‌شده Oxitec در جعبه‌هایی قرار می‌گیرد که با افزودن آب نوزاد پشه از تخم خارج می‌شود. پشه‌های A.aegypti معمولاً در آب راکد به‌ویژه، روی دیواره‌های داخلی ظروف نگهدارنده آب، مانند کاسه یا لاستیک تخم گذاری می کنند. بنابراین، جعبه های Oxitec از آنچه در طبیعت اتفاق می افتد، تقلید می کنند.

ناتالیا فریرا، مدیر کل شرکت Oxitec در برزیل، گفت: پشه‌های اصلاح‌شده چرخه درون این جعبه‌ها را در مدت ۱۰ روز کامل می‌کنند تا حشرات بالغ بیرون بیایند. این رویکرد می تواند جمعیت پشه A. aegypti را تا ۹۰ درصد در مناطقی که پشه های اصلاح شده ژنتیکی رها می شوند، کاهش دهد.

شرکت Oxitec این پشه های اصلاح شده را در شهرهای متعدد در برزیل، از جمله سوزانو در ایالت سائوپائولو که به دلیل تب دنگی در ماه فوریه وضعیت اضطراری اعلام کرد، منتشر می کند.

برزیل اولین کشوری نیست که پشه های اصلاح شده ژنتیکی را دریافت می کند. در سال ۲۰۲۱، پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی A. aegypti برای اولین بار در آمریکا رهاسازی شد تا تعداد پشه‌های وحشی و بیماری‌زا در فلوریدا کاهش یابد.

دانشمندان به طور عمدی پشه‌ها را در برخی از مناطق جهان، از جمله بخش‌هایی از برزیل و آمریکا، با نوعی باکتری به نام وولباخیا آلوده کرده‌اند که توانایی پشه‌ها را برای انتشار تب دنگی کاهش می‌دهد.

نگرانی‌هایی وجود دارد که پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی گاهی نوزادانی بوجود می آورند که می‌توانند زنده بمانند تا ژن‌های خود را به حشرات بومی منتقل کنند و پیامدهای ناشناخته ای دارد. اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر آسیب رساندن به انسان مشاهده نشده است.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا