علم و تکنولوژی

کاهش خطر مرگ زودرس در زنانی که منظم ورزش می‌کنند

بررسی داده‌های بیش از ۴۰۰ هزار بزرگسال آمریکایی در طول دو دهه نشان داده است زنانی که درگیر فعالیت بدنی هستند، ۲۴ درصد کمتر در معرض مرگ به هر دلیلی هستند، در حالی که این رقم برای مردان ۱۵ درصد است.

به گزارش تکنونامه، داده‌های این مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند در مقایسه با مردان در معرض خطر کمتر مرگ زودهنگام ناشی از حملات قلبی یا سایر بیماری‌ها هستند.

به گفته متخصصان، زنان همچنین با ورزش کردن ۳۶ درصد خطر حمله قلبی مرگبار، سکته مغزی یا سایر بیماری‌های قلبی عروقی را در خود کاهش می دهند، در حالی که مردان ۱۴ درصد خطر کمتری داشتند.

بنابر گزارش متخصصان، زنان با مدت زمان کمتر ورزش کردن نسبت به مردان می‌توانند فواید مشابهی را داشته باشند.

متخصصان حدس می زنند که ممکن است چند دلیل برای این تفاوت ها در نتایج وجود داشته باشد، یکی از آنها تغییرات در آناتومی و فیزیولوژی است.

داده‌های این مطالعه نشان داد که زنان می توانند از هر دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید ورزشی بیشتر از مردان بهره ببرند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، برای این مطالعه که در ژورنال کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، متخصصان داده‌های ۴۱۲ هزار و ۴۱۳ بزرگسال را در پایگاه ‌داده نظرسنجی ملی سلامت ایالات متحده از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ میلادی تجزیه و تحلیل کردند.

در همین حال، بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده در BMJ، بسیاری از انواع ورزش – از جمله پیاده‌روی، دویدن آرام و آهسته، یوگا، تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی به اندازه یک روش درمانی معتبر در درمان افسردگی موثر هستند.

در این مطالعه، متخصصان داده‌های ۲۱۸ مطالعه در مورد ورزش و افسردگی را که با مشارکت بیش از ۱۴ هزار نفر انجام شده، تجزیه و تحلیل کردند.

«مایکل نوتل»، نویسنده ارشد این مطالعه و مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه کوئینزلندِ استرالیا، می‌گوید: افسردگی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد افراد را گرفتار می‌کند و بیش از هر مشکل دیگری همچون بدهکاری، طلاق و حتی دیابت به سلامتی انسان آسیب می‌زند.

مایکل نوتل افزود: داده‌ها نشان داد که ورزش به عنوان یک گزینه درمانی کاملا موثر در درمان افسردگی ایفای نقش می‌کند.

هر چند این مطالعه نشان داد که ورزش بیشتر و شدیدتر بهتر است، اما طبق داده‌ها، نیازی نیست تمرینات خود را مانند یک ورزشکار حرفه‌ای شروع کنید.

مایکل نوتل می‌گوید: مهم نیست افراد چقدر ورزش می‌کنند، حتی پیاده‌روی تاثیر مثبت خود را دارد و هر تمرینی بهتر از هیچی است. اما نوتل چند توصیه را نیز مطرح کرد. او گفت: بسیاری از افراد با پیدا کردن انگیزه برای ورزش کردن مشکل دارند و اضافه کردن افسردگی به آن می‌تواند شروع را حتی سخت‌تر کند.

او می‌افزاید: می‌توانید با پیوستن به یک گروه تناسب اندام، گرفتن یک مربی یا درخواست از یکی از عزیزانتان برای پیاده‌روی با شما، انگیزه لازم را پیدا کنید.

این روانشناس استرالیایی می‌گوید: با خود و با آینده‌ خود مهربان باشید و ورزش را تا حد امکان آسان و جذاب کنید، مانند تهیه یک کتاب صوتی جذاب برای گوش کردن به هنگام پیاده‌روی یا دویدن. فراموش نکنید که برای ادامه دادن باید فعالیت‌های ورزشی خود را لذت بخش کنید.

به گزارش یورونیوز، نوتل می‌گوید: ما همیشه فراموش می‌کنیم وقتی که خودمان را در مسیر ورزش قرار می‌دهیم، زندگی چقدر آسان‌تر می‌شود. پس یک برنامه پشتیبان تهیه کنید که گویی شادی شما به آن بستگی دارد، چنان که در واقع هم همینطور است.

طبق یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، هرچه بیشتر از تمرین‌های ورزشی خود لذت ببرید، اعتماد به نفس بیشتری برای غلبه بر موانع ورزشی پیدا می‌کنید؛ چنان که حتی حاضر می‌شوید از یک رژیم غذایی هر چند دشوار نیز پیروی کنید.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا