علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

آیا رشته کامپیوتر برای دختران خوب است؟

با نزدیک شدن به ایام کنکور سراسری و بازار داغ کنکور بحث انتخاب رشته برای هر دانش‌آموز دختر و پسر کنکوری بسیار بالا گرفته است. به عنوان نمونه، داوطلبان دختر گروه آزمایشی ریاضی به دنبال اطلاع از این موضوع هستند که چیست؟ حتی برخی از خانم‌ها رشته‌های مهندسی خاصی را مدنظر دارند و به طور مثال به دنبال اطلاع از درآمد رشته مهندسی پزشکی برای خانم ها و یا بازار کار مهندسی کامپیوتر برای زنان هستند. به همین جهت در این مقاله از ایران تحصیل قرار است رشته‌هایی را به شما دوستان معرفی کنیم که می‌توانند بهترین رشته تحصیلی برای دخترها تلقی شوند.

10 شغل غیر مستقیم مرتبط با رشته کامپیوتر |آیا رشته کامپیوتر سخت است |برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

همانطور که می‌دانید انتخاب بهترین رشته تحصیلی برای دخترها بسیار اهمیت دارد. بر هیچکس پوشیده نیست که رشته‌های گروه مهندسی از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و گستردگی بالایی دارند. به همین دلیل این گروه همیشه جزو انتخاب‌های اصلی خانم‌ها برای انتخاب رشته می‌باشند. در نتیجه در این مقاله به این موضوع و معرفی بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها و دوره آموزش icdl دراصفهان می‌پردازیم.

ویژگی های بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بعضی از رشته‌های گنجانده شده در گروه مهندسی از جمله پردرآمدترین و بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها هستند. اما ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که بهترین رشته تحصیلی برای دخترها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اولین فاکتور و ویژگی که باید به آن بپردازیم این است که داوطلب باید به رشته انتخابی خود علاقه‌مند بوده و استعداد کافی را در آن زمینه داشته باشد. به عنوان مثال رشته مهندسی مکانیک در میان دختران محبوبیت کمتری دارد. با این حال شما اگر به این رشته علاقه داشته و توانایی لازم را برای ورود به این رشته دارید، بهتر است آن را در لیست انتخاب رشته خود قرار دهید. برای دیدن آموزش ویدویی icdl در آپارات کلیک کنید.

دومین موردی که باید به آن توجه کرد، به بحث بازار کار و میزان درآمدی آن رشته مربوط می‌شود. به هر حال شما باید رشته‌ای انتخاب کنید که بازار کار مناسبی داشته و میزان پذیرش نیروی کار خانم در آن بالا باشد؛ در غیر این صورت همه زحمات شما در زمان تحصیل هیچ می‌شود. جهت شرکت در بهترین کلاس کامپیوتر در اصفهان به سایت مراجعه کنید.

سومین مزیت و ویژگی که بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها باید دارا باشند، این است که شما باید شرایط پذیرش خود را در آن رشته‌ها مورد بررسی قرار دهید. در نتیجه باید با داشتن یک هدف مشخص و تلاش روتین، نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور سراسری برای خود رقم بزنید. اینگونه شانس شما در بهترین رشته‌های گروه مهندسی بالا خواهد بود.

لیست بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها

تا اینجای مقاله درباره اهمیت بالا و ویژگی بهترین رشته تحصیلی برای دخترا پرداختیم. حال در این قسمت از مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین و بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها را برای شما ارائه دهیم. همانطور که می‌دانید هم آقایان و هم خانم‌ها می‌توانند در همه رشته‌های گروه مهندسی شرکت کنند، اما فقط چند رشته مشخصی هستند که دخترها می‌توانند در آن عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته و شانس موفقیت بیشتری در آینده کاری خود متصور شوند. در ادامه به هر کدام از این رشته‌ها به طور جداگانه پرداخته شده است.

مهندسی پزشکی برای خانم ها

حوزه کاری رشته مهندسی پزشکی به ساخت و طراحی انواع و اقسام ابزار و تجهیزات پزشکی، درمان و تشخیص بیماری‌های مختلف می‌پردازد.

مهندسی پزشکی برای خانم ها از لحاظ مختلفی از جمله بازارکار و سطح درآمد و همچنین میزان پذیرش بالا در خانم‌ها، کاملا مناسب بوده و جزو رشته‌های محبوب به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که مهندسی پزشکی از جمله رشته‌هایی است که هنوز در ایران اشباع نشده و همچنان شرایط مناسبی را دارا است.

در رابطه با بحث مهاجرت به کشوری خارجی و اشتغال در مهندسی پزشکی برای خانم ها در خارج از ایران نیز باید بگوییم که کشورهایی همچون کانادا، انگلستان، آمریکا و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که بازار کار خوبی در این رشته تحصیلی دانشگاهی داشته و شرایط مناسبی را برای محصلین و فعالین این رشته در نظر گرفته‌اند.

رشته مهندسی معماری برای خانم ها

رشته مهندسی معماری از دیگر رشته هایی است که خانم ها معمولاً استقبال زیادی از تحصیل در آن می کنند. این رشته با جذابیت های خاصی که دارد می تواند بهترین رشته  گروه مهندسی از نظر دختران باشد.

از آن جایی که معمولاً خانم ها علاقه زیادی به هنر و انجام کارهای هنری دارند رشته مهندسی معماری می تواند بهترین رشته تحصیلی برای دختر باشد.

در سال‌های گذشته همه ما رشته معماری را به عنوان یکی از بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها می‌شناسیم. البته شما به عنوان علاقه‌مندان رشته معماری باید این را بدانید که این رشته به هیچ عنوان تخصص ساده‌اس نیست و علاوه بر وجود دروس سخت و دشوار در آن، به طراحی و انجام پروژه‌های سنگین و همچنین طراحی و ساخت مدلسازی نیز نیاز است.

یکی از فاکتورهایی که شانس موفقیت شما را در رشته معماری بالا می‌برد، داشتن خلاقیت و دید بصری وسیع است. لازم است به این نکته توجه کنید که در سال‌های گذشته تعداد افراد بسیاری در رشته معماری فارغ‌التحصیل شده‌اند، در نتیجه برای موفقیت در این رشته و کسب نتایج خوب باید برنامه قوی داشته و طبق یک روتین درست و اصولی درس بخوانید.

رشته مهندسی کامپیوتر برای خانم ها

بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان رشته مهندسی کامپیوتر را به دلیل اینکه تخصص‌های آن روزبه‌روز در حال گسترش است، جزو بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها دانست. لازم به ذکر است که رشته مهندسی کامپیوتر یکی از سخت‌ترین تخصص‌های دانشگاهی بوده و شامل سه گرایش نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات می‌شود. تجربه سال‌های گذشته نشان داده که دانشجویان دختر بیشتر گرایش‌های نرم افزار و فناوری اطلاعات را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

در سال‌های اخیر بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر برای خانم‌ها در حال رشد و توسعه بوده و میزان پذیرش دخترها در کارهای مربوط به این رشته بسیار بالا رفته است. آن دسته از افرادی که در این رشته تحصیل خود را ادامه می‌دهند، در آینده شغلی خود می‌توانند به عنوان فریلنسر یا کارمند فعالیت کنند.

کدام اند؟ برای اطلاع کافیست روی لینک مربوطه کلیک کنید.

رشته مهندسی مخابرات برای خانم ها

رشته مهندسی مخابرات را می‌توان رشته‌ای تلفیق شده از مهندسی کامپیوتر و برق دانست. افراد مشغول به تحصیل در این رشته تحصیلی وظایف و مسئولیت‌های مختلفی از جمله خدمات سوئیچینگ، نگهداری و نصب خطوط تلفن را بر عهده دارند. با توجه به تکامل زیاد فناوری های ارتباط اینترنتی درخواست ادامه تحصیل و فعالیت در این رشته در بین داوطلبان از جمله دختران بالا رفته است. به همین جهت شاید بتوان مهندسی مخابرات را نیز یکی دیگر از بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها در نظر گرفت.

مهندسی عمران برای خانم ها

مهندسی عمران همواره یکی از رشته‌های محبوب در گروه مهندسی میان پسرها و دخترها بوده است. البته همین موضوع سبب شده و در سال‌های اخیر بازار کار رشته عمران اندکی اشباع شده باشد. با این وجود همچنان جذابیت این رشته باعث شده که همواره جزو انتخاب‌های اصلی داوطلبین باشد.

دخترانی که قصد تحصیل و فعالیت در رشته مهندسی عمران را دارند، باید بدانند که کار در این رشته مانند فضای کارگاهی و اصطلاحاً مردانه است. البته پس از فارغ التحصیلی، کار در دفاتر فنی و طراحی برای دختران امکان‌پذیر بوده و آن‌ها می‌توانند در این قسمت‌ها بازدهی کاری بهتری را برای شرکت محل کار خود داشته باشند.

مهندسی کشاورزی برای خانم ها

رشته مهندسی کشاورزی به طور کلی شامل سه گرایش ماشین آلات، آب و اقتصاد کشاورزی می‌شود. این رشته با توجه به آب و هوای ایران پتانسیل بسیار بالایی برای زراعت وجود دارد. با این وجود آن دسته از دخترانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند، باید در وهله اول علاقه زیادی به این رشته داشته و بتوانند ایده‌های خوبی در این زمینه بدهند.

لازم به ذکر است که افراد محصل در این رشته، می‌توانند پس از فارغ التحصیلی با سرمایه نسبتا کمی کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. این نکته را نباید فراموش کنید که تحصیل و فعالیت در زمینه کشاورزی نیاز به صبر و حوصله بسیار بالایی دارد.

مهندسی برق برای خانم ها

در سال‌های قبل رشته مهندسی برق بازار و شرایط مناسبی برای ورود خانم‌ها به این رشته را نداشت. اما با گذشت زمان و تغییر شرایط موجود، رشته مهندسی برق نیز به لیست انتخاب‌های دختران برای تحصیل در دانشگاه اضافه شد.

به طور کلی رشته مهندسی برق شامل 4 گرایش الکترونیک، کنترل، قدرت و مخابرات است. با توجه به تعاریف این گرایش‌ها، داوطلبان دختر ترجیح می‌دهند گرایش رشته تحصیلی خود را از میان 3 گاریش مخابرات، الکترونیک و کنترل انتخاب کنند؛ چراکه در گرایش قدرت در رشته مهندسی برق شامل یک سری کارهای فیزیکی در زمان استخدام بوده و با روحیات بسیاری از خانم‌ها سازگار نیست.

رشته مهندسی شیمی برای خانم ها

یکی از دشوارترین رشته‌های تحصیلی در گروه مهندسی می‌توان به رشته مهندسی شیمی اشاره کرد. با وجود دشواری بسیار زیاد این رشته، اما می‌توان آن را در لیست بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها دانست.

درباره بازار کار رشته مهندسی شیمی نیز می‌توان ذکر کرد که خانم‌ها شانس بالاتری برای استخدام در شرکت‌ها و کارخانه‌ها دارند. دلیل این موضوع را می‌توان در داشتن ریزبینی و دقت به جزئیات بالا در خانم‌ها خلاصه کرد.

رشته مهندسی صنایع برای خانم ها

از دیگر رشته‌هایی که می‌تواند برای دختران مناسب باشد، می‌توان به مهندسی صنایع اشاره کرد. رشته مهندسی صنایع بازار کار نسبتاً گسترده‌ای دارد، به این صورت که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در مشاغلی از جمله بانکداری، خدمات مشاوره‌ای، شرکت‌های هواپیمایی، کشتیرانی، صنعت بیمه، خدمات شهری، بیمارستان‌ها و … فعالیت شغلی خود را آغاز کنند. به دلیل شباهت بسیار زیاد این رشته با رشته مدیریت صنعتی، بیشتر افرادی که در این رشته تحصیل کردند، در حوزه‌های مدیریتی مشغول به کار می‌شوند.

رشته مهندسی هوافضا برای خانم ها

یکی دیگر از رشته‌های مهمی که می‌تواند برای خانم‌ها مناسب باشد، مهندسی هوافضا است. در این رشته شما باید در شاخه‌هایی مانند توسعه و نگهداری هواپیما و موشک فعالیت کرده و پس از پایان زمان تحصیل، در نیروهای دفاعی مشغول فعالیت شوید.

برای آشنایی با روی لینک کلیک کنید.

آیا رشته مهندسی نفت برای خانم ها مناسب است؟

رشته مهندسی نفت یکی از رشته های پرطرفدار در بین آقایان و خانم ها می باشد. اما آیا این رشته برای خانم ها مناسب است؟ توجه کنید که در هر صورت نمی توان پاسخ کلی به این پرسش داد، اما با یک بررسی، می توان مشاهده کرد که تعداد فارغ التحصیلان آقا در رشته مهندسی نفت بسیار بیشتر از خانم ها است. همین موضوع باعث می شود بازار کار مهندسی نفت برای آقایان بهتر از خانم ها باشد. یکی دیگر از دلایلی که کارفرمایان به طور عمده تمایل دارند تا با مهندس های نفت آقا همکاری کنند، ماهیت بسیار سخت این رشته می باشد. البته توجه کنید که علاقه و استعداد دو فاکتور بسیار مهم در انتخاب رشته هستند و علی رغم موارد گفته شده، به علاقه و اهداف خود نیز توجه کنید. افرادی که استعداد ویژه ای در درس شیمی، فیزیک، ریاضی، مکانیک و زمین شناسی دارند، می توانند در رشته مهندسی نفت به موفقیت برسند. با توجه به نزدیک بودن زمان انتخاب رشته، پیشنهاد می کنیم که به طور دقیق در خصوص رشته ها و بازار کار هرکدام به طور دقیق تحقیق کنید. برای اینکار می توانید با مشاوران آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید.

چرا بعضی از رشته های مهندسی برای خانم ها مناسب نیست؟

لیست بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها را از این مواردی که در این مقاله مشاهده کردید می‌توان بیشتر در نظر گرفت. اما با این حال تجربه سال‌های قبل شرکت‌کنندگان و محصلان رشته‌های مهندسی این را ثابت کرده است که همه رشته‌های گروه مهندسی برای خانم‌ها مناسب نیستند. در بعضی از این رشته‌ها بازار کار مناسبی برای خانم‌ها فراهم نشده است. یکی از این رشته‌هایی که برای خانم‌ها بازار کار خوبی وجود ندارد رشته مهندسی مکانیک است. یا به عنوان مثال می‌توان از مهندسی نفت و مهندسی مواد یاد کرد که به عنوان شرایط سنگین و سختی که در آن وجود دارد، زیاد برای دخترها مناسب نیستند.

البته همه این توضیحاتی که در این قسمت از مقاله ارائه دادیم، نباید باعث شود که از علاقه خود دست بکشید. این بدین معنا است که اگر شما آماده کار در شرایط سخت و دشوار هستید، می‌توانید به دنبال علایق جدی خود بروید.

چنانچه پس از خواندن این مقاله سوال یا ابهامی درباره بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها داشتید، می‌توانید با شماره 9099075307 تماس گرفته و با ابهامات خود را با کارشناسان ما در ایران تحصیل مطرح کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله از به معرفی بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها و نکات مربوط به آن پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که بهترین رشته تحصیلی دختران باید چند ویژگی مشخص داشته باشد. داوطلب باید به آن رشته علاقه داشته و بازار کاری برای او وجود داشته باشد. همچنین او باید شرایط پذیرش را در آن رشته داشته باشد.

همچنین در این مقاله خواندید که از بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها می‌توان به رشته‌هایی از جمله مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی معماری و همچنین مهندسی عمران اشاره کرد. هرکدام از این رشته‌ها توضیحاتی داشت که در متن مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

چگونه می‌توانم بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها را بشناسم؟ 

به کمک استفاده از مشاور تحصیلی و استفاده از تجربیات و دانش وی می تواند به این مهم دست پیدا کنید.

بازار کار مهندسی کامپیوتر برای زنان چگونه است؟ 

بازار کار این رشته محبوب به جز آقایان برای خانم ها هم بسیار خوب است و فعالیت در آن با کسب درآمد بالا برای فرد همراه است.

بهترین رشته تحصیلی برای دختر چیست؟ 

از بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها می‌توان به مواردی از جمله مهندسی کامپیوتر، معماری، عمران و شیمی اشاره کرد.

برخلاف باور عموم که فکر می­‌کنند رشته کامپیوتر کاملاً مردانه است و برای آن تبعیض‌­های جنسیتی قائل می­‌شوند، زنان زیادی از گذشته تا بحال در این عرصه فعالیت داشته‌­اند و به موفقیت‌­های بزرگی دست پیدا کرده‌­اند. اما برای دریافت پاسخ این سوال لطفاً تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم که رشته کامپیوتر چطور زندگی شما را متحول می­‌کند.

در صورتیکه به این مقاله علاقه‌مند هستید، ممکن است صفحات زیر نیز برای شما جذاب باشد:

تاریخچه حضور خانم­ ها در علوم کامپیوتر

در دهه 1940 و در طول جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده آمریکا انجام محاسبات پیچیده و طاقت فرسای مهندسی را به زنان واگذار کرد تا جایی‌ که یکی از اعضای هیئت ریاضیات کاربردی، از اصطلاح «کیلو دختر» در مورد آنان استفاده می‌کرد و آن را این‌ گونه معنا کرد که هر کیلودختر معادل هزار ساعت کار محاسباتی است.

در این خصوص گزارشی در روزنامه رسمی آمریکا به چاپ رسید که در آن نوشته بود: « نیازمند صبر، پشتکار، دقت و تمرکز بر جزئیات است و این‌ها صفاتی هستند که بسیاری از دختران دارند»

موقعیت امروزی خانم­ ها در علوم کامپیوتر

مطابق با شاخص‌های علمی و مهندسی مورد قبول هیئت ملی علوم ایالات متحده آمریکا در سال 2012، زنان تنها 26 درصد از جامعه متخصصان علوم کامپیوتر و ریاضی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. از طرفی در حالیکه زنان بسیاری در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  از دانشگاه‌­ها فارغ التحصیل می­‌شوند اما مشارکت آنان در علوم کامپیوتر از اواسط دهه 1980 تا کنون به میزان 20 درصد کاهش یافته است.

چرا علوم کامپیوتر به خانم­ ها نیاز دارد؟

همانطور که میشل اوباما در سال 2011 گفت: «اگر می‌خواهیم در سایر نقاط جهان نوآوری ایجاد کنیم و آموزش دهیم، باید درها را به روی همه باز کنیم. به همه دست‌ها نیاز است، و این به معنای رفع موانع برای زنان و دخترانی است که در حرفه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات پیش می‌روند.

اهمیت حضور زنان در صنعت کامپیوتر به میزانی است که در سال­‌های اخیر، شرکت Google برای مقابله با این مشکل و جذب نیروی انسانی بیشتر، مطالعاتی با موضوع شناسایی موانع، مشکلات و عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌­گیری زنان برای ادامه تحصیل در علوم کامپیوتر انجام داده که نتایج آن را در ادامه مقاله بیان خواهیم کرد.

عوامل موثر بر تصمیم گیری دختران برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر

شاید در این بخش بهتر است کمی فکر کنیم و از خودمان بپرسیم چرا دختران علوم کامپیوتر را دوست ندارند؟

بر اساس مطالعات انجام شده، بسیاری از زنان معتقدند؛ اکثر شغل‌­های علوم کامپیوتر و محیط­‌های کاری مربوط به آن­‌ها مردانه است و به همین دلیل نمی‌خواهند در مسیری قرار بگیرند که هیچ امنیت شغلی برای آن وجود ندارد. اما برخلاف تصور عموم، مشاغل حوزه STEM نه تنها سودآور است، بلکه می‌­تواند پتانسیل­‌های زیادی در جهت رشد و پیشرفت افراد ایجاد کند و به‌ دلیل تنوع زیادی که در شغل­‌های حوزه فناوری و کامپیوتر وجود دارد، هر فرد می‌­تواند متناسب با روحیه و علاقه­‌اش شغل دلخواه خود را پیدا کند.

یکی دیگر از دلایل کاهش علاقه زنان به علوم کامپیوتر این است که در دوره آموزش متوسطه، در مقایسه با پسران، تأکید کمتری بر توسعه مهارت‌های علوم رایانه در دختران وجود دارد. در نتیجه، زمانی که  وارد محیط دانشگاه و یا کالج می‌­شوند در دروس مرتبط با STEM  اغلب از هم‌تایان مرد خود عقب می‌­مانند. علاوه بر این چون اکثر رهبران حوزه کامپیوتر مرد هستند و نام دانشمندان زن کمتر در تاریخ شنیده شده، از این رو دانش‌آموزان دختر همیشه برای پیدا کردن یک الگو و قهرمان در دوران تحصیل خود دچار مشکل هستند و همین باعث سرخوردگی­‌شان می­ شود.

یک باور عمومی دیگر در میان دختران این است که برنامه نویس‌­ها را آدم‌­های عجیب و غریب و کژرفتار و گوشه‌­گیری می‌­شناسند که با دنیای بیرون خود هیچ­گونه تعاملی ندارند و شغل­‌های مرتبط با علوم کامپیوتر را مناسب روحیه تیمی و اجتماعی خود نمی­‌دانند. اما در واقعیت اینگونه نیست و در حال حاضر مشاغل علوم رایانه به همه جوانب زندگی یک انسان مدرن اهمیت داده و بسیاری از موقعیت‌­های شغلی آن به مهارت­‌های اجتماعی افراد وابسته است.

در قسمت بعدی مقاله، مواردی را طرح خواهیم کرد که واقعیت دنیای کامپیوتر را بیشتر نشان می‌­دهد و مطمئن هستیم که خواندن آن دیدگاه‌تان را نسبت به حوزه کامپیوتر تغییر خواهد داد.

چرا خانم ­ها باید انگیزه بیشتری برای مشارکت در علوم کامپیوتر و مشاغل آن داشته باشند؟

استراتژی‌های بازاریابی در سه دهه اخیر نشان می­‌دهد، بسیاری از زنان تصورات نادرستی در مورد علوم کامپیوتر دارند در حالی‌ که از مشاغل و فرصت‌های بی‌شمار موجود در فناوری بی‌اطلاع هستند. طبق گزارش انجمن زنان دانشگاهی آمریکا، علوم کامپیوتر یکی از شغل‌­هایی است که زنان ۹۴ درصد درآمد مردان را دریافت می‌کنند و کوچک‌ترین شکاف‌ دستمزدی میان مردان و زنان متخصص و حرفه‌ای در آن دیده می‌­شود، اما متاسفانه تنها 20 درصد از متخصصان علوم کامپیوتر زن هستند. همچنین شرکت Deloitte  بعنوان یک شرکت خدماتی در امور حسابرسی و مشاوره­‌های مالی و اقتصادی در شهر لندن، طی یک مطالعه­‌ نشان داد،افزایش مشارکت زنان و ادغام دیدگاه خلاقانه و نوآور آنان به طور طبیعی منجر به داشتن یک استراتژی تجاری صحیح برای داشتن درآمد بالاتر و درک بهتر بازارهای مصرف­‌ کننده می­‌شود. از این‌ رو امروزه شرکت­‌های بزرگ به دنبال جذب کارمندان زن بیشتری در مجموعه خود هستند تا بهترین بازدهی را در ارائه محصولات و خدمات خود داشته باشند.

دلایل دیگر برای ورود زنان به حوزه فناوری چیست؟

علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا، بسیاری از شرکت‌های فناوری و علوم کامپیوتر برای داشتن یک محیط کاری سالم و بالابردن بازدهی نیروی انسانی خود از روش­‌های خلاقانه­‌ای استفاده می­‌کنند که در این مقاله به دو مورد آن اشاره شده است.

شغل ­های رشته کامپیوتر برای خانم ها

هر فردی فارغ از اینکه چه جنسیتی دارد، دارای استعداد و توانایی‌­های مخصوص به خود است و افراد براساس میزان مهارت و توانمندی خود در یک شغل گزینش می­‌شوند. اینکه در آینده شما چه شغلی را انتخاب کنید کاملاً به اهداف و علاقه شما بستگی دارد و هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما با در نظرگرفتن این مطلب سعی کردیم در این مقاله به چند شغل پردرآمد و پرطرفدار میان خانم­‌ها اشاره کنیم.

توسعه دهنده نرم افزار

کافی است کلمات کامپیوتر و مهندسی را در موتور جستجوی گوگل تایپ کنید، تا متوجه شوید که بیشتر مشاغل حوزه کامپیوتر مربوط به توسعه نرم افزار می­‌شود. توسعه دهندگان نرم افزار، مغزهای متفکر خلاق و نواندیش در پشت انواع برنامه­‌های کامپیوتری هستند. در حالی‌ که برخی از توسعه­ دهندگان نرم افزار ممکن است روی یک برنامه خاص تمرکز کنند، برخی دیگر شبکه‌­های غول پیکر یا سیستم‌­های زیربنایی ایجاد می‌کنند که به راه اندازی و قدرت بخشیدن به برنامه‌­های دیگر کمک می‌کند. به همین دلیل دو طبقه بندی اصلی برای توسعه دهندگان وجود دارد: توسعه دهندگان نرم افزارهای کاربردی و توسعه دهندگان نرم افزار سیستم.

طراحی و ساخت نرم افزار دیجیتال که کاربر را به تعامل یکپارچه بین انسان و رایانه ترغیب می‌کند. این مسیر شغلی به دنبال بهبود تجربه کاربر برای ایجاد تعامل با صفحات وب یا نرم افزار های ساده، سرگرم کننده و موثر است. توسعه دهندگان UI تقریباً در هر جایی که دارای یک سیستم تکنولوژیکی پیچیده و نیازمند تعامل با کاربر است، از صنعت خودرو گرفته تا نرم افزار تلفن‌های همراه مشارکت دارند. این شغل به مهارت طراحی قوی و در عین حال ساده نیاز دارد تا بتواند در اولین تجربه کاربران در هنگام استفاده از نرم افزار رضایت بخش بوده و آنها را جذب کند.

تحلیلگران داده

به‌عنوان یک تحلیل‌گر داده، وظیفه شماست که داده‌های خام را که اساساً بی نظم و بی معنی هستند را به یک بینش معنادار تبدیل کنید. تنها زمانی می‌توانیم اطلاعات مفیدی از این داده‌­ها بگیریم که به هرج و مرج میان آن­ها نظم بدهیم. بدین ترتیب، جمع‌آوری، تمیز کردن و سازماندهی داده‌ها همگی بخش‌هایی از فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند که به دنبال آن، مشکلات خاصی حل می‌شود یا سوالات خاصی پاسخ می‌گیرد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی از جذاب‌ترین مشاغل قرن ۲۱ است.

معماری کامپیوتر

یک  به دنبال متدهای طراحی و آنالیز سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر است که در زمینه­‌های رایانش ابری، شبکه­‌های تراشه‌­ای، اینترنت اشیا، سیستم­‌های نهفته و طراحی تراشه می­‌تواند فعالیت داشته باشد. بعنوان مثال معمار اینترنت اشیا (IoT) ساز و کار جدیدی  برای هوشمندسازی زندگی بشر است که در پزشکی، صنعت، بانکداری و آموزش تاثیرگذار است و در آینده شاهد عصر جدیدی از تحول تکنولوژی در زندگی انسان خواهیم بود. پیش بینی­‌های انجام شده نشان می‌­دهد که در سال 2029 این شاخه از معماری کامیپوتر شاهد رشد پنج درصدی با متوسط حقوق سالانه 148866 دلار خواهد بود.

بازار کار شغل‌های رشته کامپیوتر برای خانم‌ها در ایران

فرصت‌های شغلی رشته کامپیوتر در ایران نیز همانند شرکت‌های خارجی، پرطرفدار و پردرآمد بوده و شما بعنوان یک خانم اگر در زمینه تخصص‌تان حرفه‌ای عمل کنید قطعاً شغل مورد نظرتان را خواهید یافت. چرا که برای یک کارفرما در حوزه علوم کامپیوتر، اهمیت تخصص و حرفه‌ای بودن نیروی کار از جنسیت او بیشتر است و گاهاً خانم ها در بعضی مشاغل مانند طراحی وب و اپلیکیشن موبایل موفق‌تر نیز ظاهر شده‌اند. علاوه بر اینکه یکی از مزیت‌های رشته کامپیوتر این است که شما میتوانید خودتان صاحب یک استارت آپ باشید و فرصت‌های شغلی زیادی را برای دیگران فراهم آورید.

بازار کار شغل‌های رشته کامپیوتر برای خانم‌ها در خارج از کشور

در عصر نوین که به عصر کامپیوتر و فناوری معروف است ، بیش از هر زمان دیگری تقاضا برای استخدام مهندسین متخصص و حرفه‌ای کامپیوتر از جانب سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ فناوری مطرح می‌گردد. حفظ تعادل میان نیروهای متخصص زن و مرد یکی از موارد مهم و ضروری است که اکثر کمپانی‌های خارجی در هنگام تامین نیروی انسانی به آن توجه می‌کنند. باتوجه به مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر زنان تنها 18درصد از جمعیت رشته‌های علوم کامپیوتر را تشکیل داده‌ و این آمار حاکی از آن است که شرکت‌های خارجی برای تامین نیروی انسانی خانم دچار مشکل هستند. تا جاییکه در سال 2014 شرکت گوگل تحقیقاتی در زمینه شناسایی عوامل روان شناختی و تاثیرگذار در جذب زنان به صنعت کامپیوتر را شروع کرد و با ایجاد طرح‌های تشویقی سعی کرد زنان بیشتری را دعوت به همکاری نماید. بنابراین اگر بعنوان یک خانم قصد مهاجرت و کار در کشورهای خارجی را دارید، نگران آینده شغلی خود نباشید و در این مسیر محکم قدم بردارید.

زنان شگفت انگیز معاصر در حوزه علوم کامپیوتر که احتمالاً آن­ها را نمی­شناسید

او پروفسور رشته علوم برق و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه MIT ، پروفسور علوم ریاضی در مؤسسه علوم ویزمن اسرائیل و یکی از بنیان‌گذاران و دانشمندان ارشد فناوری‌های دوگانه و مدیر مؤسسه تئوری محاسبات سیمونز در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است. گلدواسر از نوامبر 2016، به عنوان دانشمند ارشد در یک استارت آپ آمریکایی که در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌های امن با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته فعالیت دارد، مشغول به کار است و بعنوان مشاور علمی چندین استارت‌آپ در حوزه امنیتی و بلاک چین فعالیت دارد.

تحصیل خانم ها در رشته کامپیوتر

برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند رشته کامپیوتر کاملا مردانه است و برای آن تبعیض‌های جنسیتی قائل می‌شوند، زنان زیادی از گذشته تا بحال در این عرصه فعالیت داشته‌اند و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌اند.

رشته کامپیوتر از آن دسته رشته‌هایی نیست که به جنسیت افراد وابستگی خاصی داشته باشد؛ درست است که مردان و زنان در نگاه کلی ویژگی‌های متفاوتی دارند، اما رشته کامپیوتر به‌قدری گسترده هست که هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها جایگاه‌های متفاوتی ایجاد و از ظرفیت‌های مختلف ذهنی/جسمی آنان بهره‌گیری کند. در ادامه مقاله قصد داریم تمرکزمان را بر شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها بگذاریم.

بانوان و بازار کار رشته کامپیوتر

سال‌هاست که خانم‌ها جای خود را در  پیدا کرده‌اند و اگر استثناها را کنار بگذاریم، شکی نیست که در این زمینه موفق هم بوده‌اند؛ هرچند امروزه با پیچیده‌ترشدن وضعیت، یعنی پیوند هرچه بیشتر کامپیوتر با زندگی انسان، حوزه‌های متفاوت بیشتری در زمینه کامپیوتر پا به عرصه وجود نهاده‌اند. بنابراین بهتر است خانم‌ها با علم و آگاهی بر ویژگی‌هایشان، موانع سر راه و استراتژی مناسب اقدام به ورود به رشته کامپیوتر کنند تا موفقیت‌شان تضمین‌شده باشد.

شغل های مناسب برای خانم ها

خانم‌ها و آقایان هر یک و البته آن هم از دیدگاهی کلی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارند که آن‌ها را برای کاری مناسب و برای کار دیگر غیرمناسب می‌سازد. راحت‌ترین مثال برای این موضوع، قوای جسمی است. شاید آقایان برای انجام اموری که به نیروی بدنی بیشتری احتیاج دارد، مناسب‌تر باشند؛ البته این عبارت ناقض این نیست که بسیاری از خانم‌ها هم می‌توانند از پس همان کار به‌خوبی برآیند. بنابراین حالا که بحث خانم ها و رشته کامپیوتر است، اجازه دهید به ویژگی‌های زنانه‌ای بپردازیم که بانوان را مناسب  و مشاغل آن می‌سازد.

خصوصیات ویژه خانم ها که با مشاغل رشته کامپیوتر سنخیت دارد

می‌توان گفت خانم‌ها پشتکار خوبی دارند، با صبر و حوصله‌اند، دقت‌شان بالاست و بر جزئیات به خوبی تمرکز می‌کنند. هرچند همه مواردی که گفتیم، عمومیت دارد و مسلما فرد‌به‌فرد تفاوت می‌کند. تمامی این مشخصه‌ها را برای ورود به مشاغل مختلف رشته کامپیوتر، جزو مزیت افراد به حساب می‌آورند.

موانع پیش روی خانم ها در رشته کامپیوتر و حوزه فناوری

هرچند عصر حاضر را مبتنی بر مدرنیته برمی‌شمرند و بسیاری از مسائل رنگ‌و‌بوی سنتی ندارد، اما واقعیت این است که همچنان برخی موارد (به‌ویژه در جامعه ما) ریشه در سنت‌ها دارد و در موارد مختلف، از جمله مشاغل رشته کامپیوتر برای خانم ها دردسرساز می‌شود. در ادامه مختصرا به موانع پیش روی خانم ها در رشته کامپیوتر و حوزه فناوری می‌پردازیم:

البته با خواندن مطالب فوق نباید ناامید شوید و کلیت موضوع را کنار بگذارید، چراکه شرایط همواره رو به بهبودی است، به‌ویژه در رشته کامپیوتر که نسبت به بسیاری از رشته ها در زمینه‌های این‌چنینی پیشرفت و توسعه داشته است.

آیا مشاغل رشته کامپیوتر بهترین شغل برای خانم هاست؟

شاید با اطلاع از کلیات ، بازار شغلی که پیش روی بانوان قرار دارد، بازار مشاغل رشته کامپیوتر برای بانوان، ویژگی‌هایی که خانم‌ها را در بازار شغلی رشته کامپیوتر از آقایان مجزا می‌کند و حتی موانعی که در این مسیر سر راه خانم هاست، دیگر وقت پرسیدن این سوال فرا رسیده است. پاسخ دادن به چنین پرسشی با عبارات «بله» و «خیر» چندان کار درستی به نظر نمی‌رسد. بهتر است خودتان به عنوان یک زن قضاوت کنید و مسائل مختلف را بسنجید. تنها در صورتی می‌توان گفت درصد موفقیت‌تان نسبت به خیلی از رشته‌ها بالاست که شرایط ورود به این رشته را داشته باشید و با آمادگی و استراتژی مناسب به سمتش بروید.

موقعیت‌های شغلی رشته کامپیوتر برای خانم ها بسیار است، هرچند همانطور که گفتیم «ممکن است» موانعی را سر راه تجربه کنند. از این حیث تنها نکته‌ای که باقی می‌ماند، تطابق خود افراد با رشته کامپیوتر و زیرشاخه‌های مختلف آن است. البته در ادامه توصیه‌هایی در راستای آماده شدن برای ورود به مشاغل رشته کامپیوتر برای خانم ها، داشتن استراتژی مناسب و راه‌های کسب موفقیت در این مسیر برایتان ارائه کرده‌ایم.

آماده شدن برای ورود به حرفه های مرتبط با رشته کامپیوتر

پیش از این هم گفتیم که برای ورود به بازار کار هر رشته‌ای، بهتر است دانش کافی از نیازمندی‌ها و شرایط ورود به آن و همچنین میزان تطابق شخصیت‌تان با آن حرفه و شغل داشته باشید. بازار کار رشته کامپیوتر هم از این قضیه مستثنی نیست. اما ازآنجاکه در مورد بانوان صحبت می‌کنیم، اجازه دهید کمی دقیق‌تر در مورد نحوه ورود بانوان به بازار کار رشته کامپیوتر صحبت کنیم.

استراتژی مناسب بانوان برای ورود به مشاغل رشته کامپیوتر

در این بخش مواردی را آورده‌ایم که بهتر است خانم ها برای ورود به مشاغل رشته کامپیوتر در نظر بگیرند:

چگونه در بازار کار رشته کامپیوتر زن موفقی باشیم؟

اگر هدف‌تان به‌عنوان یک زن ورود به بازار کار رشته کامپیوتر است، می‌توانید با رعایت برخی موارد موفقیت خود را دوچندان کنید. به‌عنوان نمونه بهتر است وقت بگذارید و وضعیت شاخه‌های مختلف رشته کامپیوتر و نیز مشاغل مرتبط با آنها را بررسی کنید، به شبکه‌سازی بپردازید و هیچ‌موقع یادگیری را فراموش نکنید. بدین‌ترتیب خواهید دانست نسبت به هدف‌تان کجا ایستاده‌اید و چطور می‌توانید به سمت آن حرکت کنید.

وضعیت بازار کار رشته کامپیوتر برای بانوان

هرچند پیش از این هم گفتیم که خانم ها در شغل های رشته کامپیوتر با موانعی روبرو هستند، در حال حاضر بخش زیادی از نیروی کار مشاغل مرتبط با رشته کامپیوتر را خانم ها تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر با شناخت کافی، آگاهی لازم و استراتژی مناسب در این مسیر گام بردارید، بی‌شک موفق خواهید شد.

نحوه جستجوی کار در رشته کامپیوتر برای خانم ها و ثبت رزومه

برای اینکه بهتر بتوانید از روند جستجوی کار نتیجه بگیرید و رزومه خود را مطابق با آنچه می‌خواهید بسازید، می‌توانید در قدم اول در رابطه با شرکت یا سازمانی که مطلوب‌تان است، کمی تحقیق کنید. با این کار متوجه خواهید شد فرهنگ سازمانی محل مورد نظرتان چگونه است و تا چه حدی به موانع پیش روی خانم ها در بازار مشاغل رشته کامپیوتر دامن می‌زند. همچنین فراموش نکنید در این مرحله تکیه بر شبکه‌ای که پیشتر به آن اشاره کردیم، بسیار اهمیت دارد. مثلا می‌توانید با خانم های رده‌بالا در شرکت یا سازمان مورد نظرتان گفت‌و‌گو و مشورت کنید.

خانم ها و مشاغل رشته کامپیوتر

تا اینجا تصویر کلی از وضعیت مشاغل رشته کامپیوتر برای خانم ها ترسیم کردیم و کوشیدیم راهتان را در این مسیر هموارتر سازیم. در ادامه به برخی از عناوین شغلی می‌پردازیم که برای خانم های شاغل در بازار کار رشته کامپیوتر مناسب هستند.

بهترین شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها

با توجه به مواردی که پیش از این گفتیم، می‌توان گفت بهترین عناوین شغلی رشته کامپیوتر برای خانم ها شامل موارد زیر است:

شغل های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای برای خانم ها

بسیاری از خانم‌ها از طریق  و کاردانش قصد ورود به بازار شغلی رشته کامپیوتر را دارند. در این خصوص می‌توان گفت در نهایت تفاوت عمده‌ای نخواهد داشت، اما شرایط تحصیلی آنها متفاوت خواهد بود.

پردرآمدترین شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا