عمومیکسب و کار ایرانی

۱۵ پارچه مجلسی برای دوخت شیک‌ترین لباس

۱۵ پارچه مجلسی برای دوخت شیک‌ترین لباس (و راهنمای انتخاب رنگ آن‌ها)

انتخاب پارچه یک مرحله‌ی مهم در دوخت لباس مجلسی و دوخت لباس تابستانی زنانه است، زیرا پارچه‌های مختلف ظاهر متفاوتی به شما می‌بخشند و هر پارچه‌ مجلسی برای مدل‌های خاصی از لباس‌ها مناسب است. برخی از پارچه‌های مجلسی پر زرق و برق و یا براق هستند، در حالی که برخی دیگر هیچ درخششی به لباس نمی‌بخشند و اصطلاحا به آن‌ها مات می‌گویند. به همین ترتیب، برخی از آن‌ها سفت و آهاردار هستند، در حالی که برخی دیگر، پارچه‌های نرم و لختی هستند، بنابراین مدل‌های متفاوت پارچه‌ها با جنس ‌های متفاوتشان برای یک لباس خاص مناسب می‌باشند.

در دوره های خیاطی می آموزیم که دوخت لباس می‌توان از ترکیبی از پارچه‌ها نیز استفاده کرد که در آن از یک پارچه‌ی سفت‌تر برای ایجاد فرم دلخواه به لباس استفاده می‌شود و از پارچه‌ی نرم‌تر به عنوان روکش استفاده می‌شود تا پوشش لطیفی به لباس داده شود. هنگامی که متناسب با نوع لباس و نوع بدن خود لباستان را انتخاب کردید، می‌توانید متناسب با آن پارچه‌ی مناسبش را نیز انتخاب کنید. در ادامه با ما در این مقاله از سری مقالات دوره آموزش کامل خیاطی؛ همراه باشید تا پارچه‌های مجلسی مختلف را متناسب با فرم بدن و رنگ پوست و زمان کاربردی آن‌ها بررسی کنیم.

انواع پارچه مجلسی

لباس مجلسی رویایی شما فقط در صورتی زیبا و مجلل خواهد بود که پارچه و رنگ مناسب با مدل لباستان را انتخاب کنید. در ادمه به معرفی ۱۵ پارچه‌ مجلسی و ساختار و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

۱. پارچه ابریشمی گل برجسته (Brocade)

بروکاد نوعی پارچه‌ی ژاکارد با طرح‌های پیچیده بر روی سطح آن است که مانند نقش برجسته یا گلدوزی شده به نظر می‌رسد اما با بافتن نخ‌های اضافی پود (که از ابریشم یا نقره است) ساخته می‌شود. این پارچه ظاهری باشکوه و فاخر (همچون لباس افراد سلطنتی) به لباس شما می‌بخشد.

۲. پارچه کرپ (Crepe)

کرپ پارچه‌ای است که در اصل از ابریشم ساخته می‌شود و در قدیم به عنوان پارچه‌ای سنتی در مراسمات عزاداری از آن استفاده می‌کردند. با این حال، امروزه کرپ همه کاره است و به پارچه‌ای محبوب برای دوخت لباس تبدیل شده است و اکثر خانم‌ها حداقل یک لباس‌ کرپ در کمدشان دارند. علاوه بر این، از آنجا که این پارچه می‌تواند به اشکال مختلفی تولید شود، برای موقعیت‌ها و فصل‌های مختلف مناسب است.

۳. پارچه ساتن پشت کرپ (Crepe back satin)

ساتن پشت کرپ یک پارچه کرپ ساتن است که یک طرف آن ساتن است و حس صاف و نرمی دارد و طرف دیگر حالت کرپ دارد. اگر می‌خواهید لباس براقی داشته باشید، می‌توانید از سمت ساتن آن استفاده کنید و اگر می‌خواهید لباستان مات باشد از سمت کرپ آن استفاده کنید.

۴. پارچه مجلسی حریر(chiffon)

پارچه‌ای سبک، شفاف که حسی لطیف و ظاهری ظریف دارد. برای لباس‌هایی که حالتی ریزشی و لخت دارند مناسب است. حریر پارچه‌ای بدون فصل است و برای لباس شب، به خصوص لباس‌های مادر عروس و مادر داماد مناسب است.

۵. پارچه ژورژت (Georgette)

پارچه‌ای سبک و نیمه شفاف که اغلب از ابریشم یا الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر ساخته می‌شود. از آنجا که ژرژت به اندازه‌ی حریر شفاف نیست، یک پارچه‌ی عالی برای لباس مجلسی محسوب می‌شود. ژورژت اغلب برای لباس شب، لباس عروس و… استفاده می‌شود. پارچه مجلسی همه کاره که برای بسیاری از برش‌های مختلف لباس، از جمله لباس‌های پلیسه، لباس‌های کلوش و پیرهن‌های چپ و راستی استفاده می‌شود. همچنین برای لباس‌های میدی و لباس‌های ماکسی آستین بلند و یا آستین کوتاه مناسب است.

۶. پارچه ژاکارد (Jacquard)

نوعی پارچه بافته شده، نرم و ابریشمی که پیچیدگی و ظرافت خاصی دارد و کلاسیک است. احتمالا استفاده از پارچه‌های ژاکارد را به دلیل دوام زیادشان در اکسسوری‌های تزئینی منزل مانند پرده و روتختی یا روکش مبل‌ها دیده‌اید. اما همین ویژگی آن را برای استفاده در لباس‌ها با سبک آوانگارد محبوب کرده است. مارک جیکوبز، طراح مشهور جهان نیز به دلیل استفاده زیاد از ژاکاردهای گلدار معروف است.

۷. پارچه تور یا دانتل (Lace)

از تور اغلب به عنوان روکش در لباس های عروسی برای ایجاد حسی وینتیج و زنانه استفاده می‌شود. همچنین از تور و نوارهای توری نیز برای ایجاد یقه و آستین‌های لباس استفاده می‌شود.

آموزش |از انواع پارچه در جدول |اسم انواع پارچه ها با عکس

۸. پارچه اورگانزا (Organza)

ارگانزا پارچه‌ای ظریف است که ظاهری شبیه به پارچه‌ی حریر دارد اما به اندازه‌ی حریر براق نیست. همچنین از حریر محکم‌تر است و اغلب برای افزودن حجم به لباس استفاده می‌شود. این پارچه برای دوخت دامن، لباس مجلسی و همچنین حجاب‌های عروسی استفاده می‌شود. کیفیت ارگانزا به تعداد سوراخ‌ها در اینچ تعریف می‌شود؛ سوراخ های بیشتر نشان‌دهنده‌ی ارگانزای با کیفیت‌تر است.

۹. پارچه ساتن (Satin)

ساتن یک پارچه‌ی براق است که هم برای لباس عروس و هم برای لباس مجلسی، مخصوصا مجالس رسمی به دلیل درخشش آن یک انتخاب محبوب است. این پارچه برای مدل‌های A-Line و یا لباس‌های مجلسی با دامن‌های پرنسسی بسیار مناسب است و نوع ضخیم آن بهتر است که در هوای خنک‌تر پوشیده شود.

۱۰. پارچه ابریشم (Silk)

ابریشم پارچه‌ای لوکس، ظریف، نرم و یک الیاف طبیعی است که به درخشش، مقاومت و دوام خود مشهور است و دارای سابقه تجارت طولانی در سراسر جهان است. ابریشم به دلیل هزینه‌ی زیاد تولید، حس لطافت و ظاهر ظریفش، مظهر تجملات است و از این رو یک پارچه‌ی محبوب در طراحی مد سطح بالا است.

۱۱. پارچه شانتونگ (Shantung)

پارچه شانتونگ علیرغم ظاهر تا حدودی نامنظمش، به عنوان پارچه‌ای لوکس و ارزشمند است و تولیدکنندگان منسوجات معمولا از این پارچه برای دوخت لباس‌های درجه یک برای زنان و مردان استفاده می‌کنند.

لباس‌های عروس یکی از رایج‌ترین کاربردهای ابریشم شانتونگ است. یکی دیگر از کاربردهای معروف شانتونگ، لباس شب بانوان است. شانتونگ به دلیل ویژگی‌ سبک بودنش، برای لباس‌هایی که ریزش دارند و انحنای بدن را به شکل ظریف‌تری برجسته می‌کنند، کاملا مناسب است. در عرصه‌ی لباس مردانه، شانتونگ پارچه‌ای مطلوب برای پیراهن، جلیقه، شلوار و حتی کت و شلوار است. کاربرد شانتونگ در لباس زنان بیشتر از لباس‌های مردانه است.

۱۲. پارچه تافته (Taffeta)

تافته پارچه‌ای صاف و خشک با درخشش کمی است که شبیه ساتن به نظر می‌رسد اما از آن سبک‌تر است. از تافته در لباس‌های مجلسی و دامن‌های پرنسسی و پف استفاده می‌شود. همچنین رنگ کم نور آن جلوه‌ی زیبایی به لباس می‌بخشد.

۱۳. پارچه مخمل (Velvet)

مخمل پارچه‌ای محکم و لوکس است که جلوه‌ای غنی و باشکوه به لباس می‌بخشد و آن را به انتخابی مناسب برای لباس شب تبدیل می‌کند. اگر قصد دارید برای یک رویداد شاهانه به نظر برسید، مخمل باید پارچه‌ی انتخابی شما باشد. بهترین زمان استفاده از مخمل در زمستان است.

۱۴. پارچه مجلسی (Guipure)

پارچه گیپور از ابریشم و پنبه تهیه می‌شود و کاربرد اصلی آن برای لباس‌‎های مجلسی است و شباهت زیادی به پارچه‌ی دانتل دارد.

۱۵. پارچه لمه (lame)

پارچه‌ای براق که از تابیدن الیاف نقره و یا طلا به دور الیاف دیگر مانند ابریشم و یاپنبه تشکیل می‌شود. از کاربردهای متداول پارچه لمه می‌توان به لباس رقص، لباس‌های مجلسی و شب و لباس تئاتر اشاره کرد.

انتخاب مناسب رنگ پارچه لباس مجلسی

به همان اندازه که پارچه‌ی لباس تا حد ریادی در زیبایی فرم لباس تأثیرگذار است، انتخاب درست رنگ آن نیز به همان اندازه حال و هوای لباس را تغییر می‌دهد. رنگ های مختلف در ساعات مختلف روز بهتر به نظر می‌رسند و همچنین با رنگ های مختلف پوست بهتر جفت می‌شوند. شما باید رنگی برای لباس خود انتخاب کنید که شما را جذاب جلوه دهد، همچنین برای مناسبتی که می‌خواهید در آن شرکت کنید مناسب باشد. در ادامه چند راهنمایی برای انتخاب مناسب رنگ لباس ذکر می‌کنیم.

چه زمانی از روز؟

در حالی که می‌توان لباس‌های مجلسی را هم برای مراسم شب و هم برای روز پوشید، اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که طبق زمان برگزاری مراسم رنگ مناسبی انتخاب کنید. رنگ‌های روشن و ملایم‌تر در طول روز زیبا به نظر می‌رسند، در حالی که رنگ‌های تیره بیشتر مناسب شب هستند. حتی اگر طیف رنگی خاصی را انتخاب می‌کنید، می‌توانید به ترتیب سایه‌های مختلفی را برای ظاهر روزانه یا شبانه انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید لباسی به رنگ سبز بپوشید، برای روز یک سبز روشن یا سبز نعناعی و برای شب رنگ سبز زمردی را انتخاب کنید.

چه فصلی از سال؟

فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید آب و هوا است. رنگ‌های پاستلی نرم و نئونی روشن برای تابستان مناسب هستند اما با هوای خاکستری یا تاریک مطابقت ندارند. برای یک رویداد در فصل بارانی، رنگ‌های آبی، بنفش و خاکستری را انتخاب کنید. قهوه‌ای تیره، خردلی و شرابی از رنگ‌های پاییزی هستند، در حالی که طیف‌های رنگی مانند یاقوت سرخ یا بنفش آمتیست برای زمستان‌ها بسیار مناسب هستند.

چه مناسبتی؟

لباس‌های مختلف با یک پارچه، با توجه به انتخاب رنگ می‌توانند ظاهری رسمی، پر زرق و برق یا مهمانی طور داشته باشند. به عنوان مثال، یک لباس مخمل مشکی مناسب یک مراسم رسمی است، در حالی که یک لباس مخمل قرمز با تزیینات طلایی برای جشن‌های خودمانی‌تر مناسب است.

رنگ متناسب با رنگ پوست شما

رنگ لباس مجلسی شما باید ویژگی‌های رنگ پوست شما را کامل کند. اگر رگ‌های دستتان به رنگی مایل به سبز دیده می‌شوند، تن پوستی گرمی دارید و در لباس‌هایی با رنگ های گرم مانند قرمز، خردلی و نارنجی ظاهر بهتری خواهید داشت. از طرفی، اگر رگ‌های دستان شما رنگی مایل به آبی یا بنفش داشته باشد، پوست شما دارای تن رنگی سرد است و سایه‌هایی با رنگ سرد مانند آبی، صورتی و مرواریدی بیشتر مناسب شما خواهد بود.

رنگ متناسب با فرم بدن شما

برای قسمت‌هایی از بدن که می‌خواهید برجسته شوند، رنگ‌های روشن‌تر و برای مناطقی که می‌خواهید توجهات را به خود جلب نکند، رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که نقاطی از بدنتان که می‌خواهید را بیشتر نشان دهید و احساس اطمینان بیشتری در لباس مجلسی خود داشته باشید.

نتیجه گیری

با توجه به این مقاله، پارچه های متنوعی برای تهیه انواع لباس مجلسی در رنگ، سبک، مدل، طرح و جنس در دنیای مد و لباس وجود دارد که هر شخص بر اساس سلیقه و نوع مراسمی که در آن قرار می گیرد، پارچه مجلسی مناسب را انتخاب می کند.

در پایان از شما دعوت می کنیم با پارچه فاستونی و کاربردهای آن نیز آشنا شوید.

دکمه بازگشت به بالا