علم و تکنولوژی

آیا ورزش کردن بر کیفیت خواب تاثیرگذار است؟

بر اساس نتایج آزمایش‌های جدید، شاید یکی از مفیدترین راهکارها برای مقابله با بی‌خوابی، کمی ورزش منظم باشد.

به گزارش تکنونامه، دکتر «ارلا بیونسدتر»، متخصص خواب و سرپرست تیم کارشناسی می‌گوید، افرادی که فعالیت جسمی دارند، کمتر با بی‌خوابی و علائم آن یا خوابیدن زیادتر از حد مواجه می‌شوند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در پژوهشی که نتایج آن روز سه‌شنبه در مجله «بی‌ام‌جی اوپن» (BMJ Open) منتشر شد، داده‌های بیش از ۴۳۰۰ فرد ۳۹ تا ۶۷ ساله در یک دوره ۱۰ ساله بررسی شد و شرکت‌کنندگان از ۹ کشور اروپایی از نظر تناوب، شدت و مدت زمان فعالیت‌ بدنی و همچنین نشانه‌های بی‌خوابی، میزان خواب هر شب و خواب‌آلودگی در طول روز ارزیابی شدند.

آن‌هایی که از قبل به طور منظم ورزش می‌کردند، ۵۵ درصد بیشتر احتمال داشت جزو افرادی باشند که خواب معمولی دارند؛ یعنی کسانی که شش تا ۹ ساعت در شب می‌خوابند. افرادی هم که در دوره تحقیق ورزش منظم را شروع کردند، ۲۱ درصد بیشتر احتمال داشت که الگوی خوابشان بهتر شده باشد. حتی با در نظر گرفتن عوامل متغیر مانند سن، جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI) و سابقه سیگار کشیدن، فعالیت بدنی همچنان احتمال داشتن خواب بهتر را افزایش می‌داد.

بیونسدتر به این نکته اشاره کرد که نتایج این تحقیقات با پژوهش‌های قبلی که تاثیر مفید ورزش را بر علائم بی‌خوابی نشان می‌دهند، همسو است اما گفت: تحقیق جدید اهمیت ثبات در ورزش کردن منظم در طول زمان را نشان می‌دهد. بنابراین مهم است که در طول زندگی از نظر فیزیکی فعال باشید تا خطر بی‌خوابی و خواب کوتاه‌مدت را کاهش دهید.

آیا ورزش بی‌خوابی را درمان می‌کند؟

برای پاسخ به چرایی تاثیر فعالیت بدنی بر خواب خوب شبانه دلایل زیادی وجود دارد.

به گفته بیونستدر، شواهد نشان می‌دهد که ورزش با افزایش آرامش، کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو، کیفیت و مدت خواب را بهتر می‌کند. فعالیت بدنی به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می‌کند و خوابی عمیق‌تر را به دنبال خواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند برای دستیابی به مزیت‌های فعالیت بدنی لازم نیست از دو ماراتن شروع کنید؛ همین‌که دست به کار بشوید، کافی است.

بیونستدر می‌گوید که حتی ورزش با شدت متوسط مانند پیاده‌روی یا یوگا هم می‌تواند آثار مثبت و قابل‌توجهی بر خواب داشته باشد.

به گزارش ایندیپندنت، برخی کارشناسان هم بر اهمیت فعالیت بدنی در روشنایی روز تاکید می‌کنند و معتقدند هم ورزش کردن و هم بودن در فضای باز می‌تواند روی چرخه شبانه‌روزی بدن که خواب در طول شب و هشیاری در طول روز را افزایش می‌دهد، تاثیر مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا