علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

چطور به یک مهندس عمران حرفه ای تبدیل شویم؟

طبق گزارش سازمان سنجش سالانه تعداد 7500 نفر به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران اضافه می‌شود ، در حال حاضر سوال این است که : آیا برای تمام کسانی که فارغ التحصیل رشته مهندسی هستند بستر کاری فراهم است ؟ پاسخ واضح است : خیر!

یک مهندس عمران موفق فارغ از هرگونه مدرک تحصیلی به مهارت و دقت بالایی برای ورود به بازار کار احتیاج دارد ، برخی از منابع، رشته مهندسی عمران را مادر دیگر رشته های مهندسی می‌دانند .

زیرشاخه های رشته مهندسی عمران :

مهندسی زلزله، مهندسی سازه، مهندسی ژئوتکنیک، محیط زیست، مهندسی ترافیک، سازه های هیدرولیکی، راه و ترابری و …..

یک مهندس عمران می‌تواند در هریک از زیرشاخه های فوق ادامه تحصیل دهد یا به فعالیت شغلی بپردازد .

مهندسین عمران چه زمانی می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند؟

یک مهندس عمران مقطع کارشناسی پس از گذشت سه سال از فارغ التحصیلی، کارشناس ارشد دو سالبعد از فارغ التحصیلی مقطع ارشد و دکترا یکسال پس از اخذ مدرک دکتری می‌تواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کند. برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی و رسیدن به این حرفه بایستی تمامی جوانب و نکات مربوطه بررسی شود . پس از کسب قبولی در آزمون نظام مهندسی مطالعه کتاب مهندس ناظر خبره بهترین گزینه برای مهندسین تازه کار و کم تجربه است که می‌توانند با بهره گیری از نکات این کتاب از بسیاری چالش ها حین کار جلوگیری کنند .

پردرآمدترین نرم افزار عمران |چگونه یک مهندس محاسب خوب شویم |خصوصیات مهندس عمران

یک مهندس ناظر دارای مسئولیت های بسیار سنگینی در مقابل خدماتی که انجام می‌دهد دارد . بروز هرگونه نقص در مسائل فنی و اجرایی ساختمان به عهده مهندس ناظر است . کتاب همراه ناظر ساختمان برای آشنایی و آگاهی هرچه بیشتر مهندسین بوده و یکی از پرکاربردترین کتاب ها در حوزه نظام مهندسی است . این کتاب شامل تمامی نکات حقوقی، ایمنی و فنی در بازرسی و اجرای صحیح ساختمان است .

در کتاب همراه ناظر ساختمان به موضوعات مهم دیگری نظیر چالش های حرفه نظارت، اخلاق مناسب برای مهندسین، نحوه گزارش نویسی، نمونه گزارش ها و نامه های مهم کاربردی، ساخت مستندات پروژه، بازگو کردن اشکالات رایج حین کار و قوانین حائز اهمیت در ساخت و ساز پرداخته شده است . آزمون نظام مهندسی در سال یک یا دوبار برگزار می‌شود و در صلاحیت های زیر جذب دارند :

-نظارت به اجرای ساختمان

-اجرای کامل ساختمان

-طراحی و اجرای گود، سازه و پی نگهبان

-ارزیابی ساختمان برای اجرای بهسازی

در سال 1400 دو صلاحیت طراحی و اجرای گود، سازه و پی نگهبان و ارزیابی ساختمان برای اجرای بهسازی به لیست آزمون های نظام مهندسی افزوده شدند، شرکت در این دو صلاحیت شرایط متفاوتی به همراه دارد، مهندسینی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند نمی‌توانند در این دو آزمون شرکت به عمل آورند .

بخش قابل توجهی از سوالات آزمون های کارشناسی رسمی “معماری داخلی و تزئینات ساختمان” و “راه و ساختمان”  در کتاب راهنمای نشریه 55 آورده شده است ، این کتاب علاوه بر استفاده آزمونی، مطالبی کاربردی برای استفاده ناظران، طراحان و مجری های رشته های مهندس عمران و معماری نیز دارد.

چگونه به مهندس عمران موفق تبدیل شویم؟

عمده کارفرمایان از نداشتن تخصص و  مهارت کافی فارغ التحصیلان شکایت دارند . کارفرمایان می‌گویند که : امروزه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه، کار را فقط بصورت تئوری بلدند و نحوه ی اجرای آن را در حین کار نمی‌دانند، حتی روابط اجتماعی در حوزه ی کاری را بلد نیستند . این موضوع باعث شده تا دریابیم آموزش دانشگاهی قادر نیست تا مهارت های لازم برای ورود به بازار کار را به دانشجویان آموزش دهد، اما راه حل چیست؟

یک مهندس عمران موفق از همان بدو ورود به دانشگاه بایستی هدف خود را از درس خواندن مشخص کند، بیهوده وقت خود را تلف نکند و بداند مطلبی که امروز میخواند و درسی که یاد میگیرد در آینده کجا به کار او خواهد آمد ؟

در طول دوره تحصیل خود در دانشگاه از محیط کار مرتبط با رشته خود دیدن کنید . دانشگاه نمی‌تواند مهارت های بازار کار را به دانشجویان آموزش دهد، به همین سبب لازم است تا از محیط های کاری دیدن کنید . یک دانشجوی مهندس عمران باید مراحل اجرایی ساختمان را از نزدیک ببیند، اشکالات اجرایی را مشاهده کند و آنها را با تئوری دانشگاهی تطابق دهد و به دنبال راه حلی برای آن باشد .

پیش از تمام شدن دوره ی دانشگاهی بایستی تا حدودی با محیط کارگاهی، روابط و ملزومات کاری،  نحوه اجرای نقشه ها و محاسبات اطلاعاتی داشته باشید . شما به هر اندازه که درگیری بیشتری با مسائل کاری و اجرایی داشته باشید، احتمال به اینکه یک مهندس موفق باشید افزایش پیدا می‌کند. بهره گیری از دوره کارآموزی بسیار برای بازار کار مفید است.

دوره ی کارآموزی در حین تحصیل را جدی بگیرید، بهتر است قبل از شروع کارآموزی در دانشگاه از کارگاه های ساختمانی مشاهده کرده باشید و کارآموزی خود را آغاز کرده باشید . فراموش نکنید که انتخاب امروز شما، یکی از دلایل پیشرفت شما در آینده است .

دکمه بازگشت به بالا