عمومی

العربیه: آتش‌بس در غزه برای هفته اول ماه رمضان روی میز مذاکرات/ هیئت صهیونیست به قاهره می‌رود

شبکه العربیه به نقل از منابع گزارش داد که شرکت کنندگان در مذاکرات قاهره در حال مذاکره برای آتش‌بس احتمالی حداقل در هفته اول ماه مبارک رمضان هستند که از ۱۱ مارس آغاز می‌شود. این در حالی است که یک هیئت صهیونیستی امروز عازم قاهره می‌شود.

به گزارش تکنونامه، به گفته این منابع، انتظار می‌رود رژیم صهیونیستی ظرف چند ساعت به پیشنهادات حماس پاسخ دهد.

منابع به وبگاه العربیه می‌گویند که حماس بر تعیین یک چارچوب زمانی برای اشغالگران برای ارائه دیدگاه خود از وضعیت برای پایان دادن به مذاکرات اصرار دارد.

پیشتر اسامه حمدان، از رهبران حماس گفته بود: حماس در دستیابی به توافقی که تجاوز اسرائیل به نوار غزه را متوقف کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را بدهد، بسیار جدی کار کرد.

این در حالی است که یک منبع مصری به العربی الجدید گفت که قرار است چهارشنبه یک هیئت اسرائیلی برای ارائه موضع تل‌آویو در قبال آنچه حماس ارائه کرده‌است، وارد قاهره شود.

منابع مصری مطلع از تلاش‌های قاهره در خصوص مذاکرات آتش‌بس با اشاره به اینکه قاهره هنوز پایان نهایی دور مذاکرات جاری را اعلام نکرده‌است، تاکید کردند که هنوز فرصتی برای دستیابی به توافق تا قبل از ماه رمضان وجود دارد.

در این راستا اعضای تیم مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی در خصوص بحث‌هایی که با هدف رسیدن به آتش‌بس در نوار غزه و توافق تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کابینه اشغالگر و «کابینه جنگ» می‌خواهند تا اختیارات‌ آنها را گسترش دهند.

براساس آنچه وبگاه خبری «واللا» به نقل از ۲ مقام صهیونیست گزارش کرده، درخواست تیم مذاکره کننده روز پنجشنبه در جلسه کابینه مطرح خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تیم مذاکره کننده اشغالگران این درخواست را «در تلاش برای شکستن بن بست در مذاکرات» طرح خواهد کرد.

واللا به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی ادعا کرد که حماس در هفته‌های اخیر چندین امتیاز داده‌است، از جمله کاهش تعداد اسیرانی که خواستار آزادی آن‌ها است، حذف پیش‌شرط‌های مربوط به پایان جنگ و خروج نیروهای ارتش اشغالگر از نوار غزه.

در این گزارش به نقل از یکی دیگر از مقامات اسرائیلی آمده‌است: «اعضای تیم مذاکره کننده مدعی هستند که باید مواضع فعلی اسرائیل را کنار گذاشت و با مواضع به روز شده به مذاکره رفت که امکان دستیابی به توافق را فراهم کند.»

این مقام خاطرنشان کرد که «سطح سیاسی نتانیاهو، یوآو گالانت(وزیر جنگ) بنی گانتس (وزیر کابینه جنگ) با آنها (با تیم مذاکره‌کننده) موافق نیستند.»

این در حالی است که مذاکرات به میزبانی قاهره که حماس و میانجی‌گران را گرد هم می‌آورد، با هدف دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه، چند روز قبل از ماه رمضان به پیشرفت چشمگیری منجر نشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا