علم و تکنولوژی

گرفتن موشک با تور سیمی / رویای بلندپروازانه چین

به گزارش تکنونامه، صنعت فضایی چین به دنبال رسیدن به شرکت پیشگام اسپیس‌ایکس است و در عین حال نوآوری‌های چشمگیر خود را نیز ارائه می‌کند.

به نقل از تکنونامه، پیمانکار اصلی فضایی این کشور، یعنی شرکت علوم و فناوری هوافضای چین(CASC)، در حال توسعه موشک‌های لانگ مارچ خود و همچنین توسعه موشک‌های قابل استفاده مجدد است.

این شرکت به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد موشک‌های قابل استفاده مجدد خود را در هنگام ورود مجدد به زمین با استفاده از یک شبکه سیمی بگیرد.

روش جدید شکار موشک چین

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین قصد دارد اولین موشک قابل استفاده مجدد دولتی چین را ظرف دو سال آینده به فضا پرتاب کند.

این احتمالاً بخشی از برنامه چین برای ارسال فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود.

در این میان شرکت خصوصی گلکتیک انرژی(Galactic Energy) احتمالا می‌تواند اولین موشک قابل استفاده مجدد خصوصی چین به نام پالاس-۱ (Pallas-1) را به زودی در سال جاری پرتاب کند. با این حال بعید است که در اولین پرواز خود مانند موشک قابل استفاده مجدد استارشیپ(Starship) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس بتواند بازیابی شود.

در حالی که شرکت اسپیس‌ایکس بر فرود تقویت کننده عمودی موشک «فالکون ۹» که اکنون به یک موشک نمادین تبدیل شده تسلط پیدا کرده است، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین در حال آزمایش رویکرد متفاوتی برای بازیابی تقویت کننده‌های قابل استفاده مجدد خود است.

در روش این شرکت، موتورهای اولین مرحله موشک در هنگام ورود مجدد به جو زمین و نزدیک شدن به سطح آن دوباره روشن می‌شوند تا سرعت فرود را کاهش دهند. تا اینجا از همان روش اسپیس‌ایکس برای موشک فالکون ۹ استفاده می‌شود. با این حال، موشک فالکون ۹ پس از نزدیک شدن به سکوی فرود، از پایه‌های مخصوص فرود خود بهره می‌برد و به آرامی روی سکو می‌نشیند، اما موشک‌های چین در عوض قلاب‌هایی در بالای تقویت‌کننده خواهند داشت که به نوبه خود توسط شبکه‌ای محکم از سیم‌ها گرفته می‌شوند.

طبق آنچه در رسانه‌های دولتی چین به نمایش درآمده، گفته می‌شود مرحله اصلی موشک در حال توسعه لانگ مارچ ۱۰(Long March 10) پس از بلند شدن جدا می‌شود و به زمین باز می‌گردد تا توسط شبکه‌ای از سیم‌های محکم در مرحله فرود در دریا گرفته شود.

شایان ذکر است که این روش موسوم به Tightwire هنوز در مرحله مفهومی است و عملی بودن آن هنوز اثبات و تضمین نشده است.

شرکت راکت‌لب روش بازپس‌گیری غیر متعارف موشک خود را آزمایش کرد. این شرکت در ماه مه ۲۰۲۲ برای اولین بار یک موشک را از آسمان با بالگرد گرفت، در حالی که فرود موشک با کمک یک چتر نجات کند شده بود.

در حالی که آزمایش اولیه موفقیت‌آمیز بود، اما خلبان بالگرد به دلیل حرکات غیرمنتظره موشک و اختلالی که در پرواز بالگرد ایجاد می‌کرد، مجبور شد آن را اندکی پس از گرفتن در اقیانوس بیندازد.

سرانجام راکت‌لب به این نتیجه رسید که این عملیات بسیار پیچیده است و از این روش استفاده نخواهد کرد.

با این حال برخلاف روش راکت‌لب، تکنیک چینی‌ها از پیشرانش معکوس استفاده می‌کند که موفقیت بزرگی برای برنامه موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس به ارمغان آورده است.

حالا زمان نشان خواهد داد که آیا چین می‌تواند این موفقیت را تکرار کند یا خیر.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا