علم و تکنولوژی

هواپیمایی عجیب که پرواز لوکس را برای مردم کم‌درآمد ممکن می‌کند

پریش عباسی: Celera 500L هواپیمای بسیار عجیبی است که سازندگان آن امیدوارند روزی روش پرواز برخی از ما را تغییر دهند. بدن آن مانند یک بادکنک براق است یا ممکن است مانند یک گلوله قند باشد. اگرچه عجیب به نظر می رسد، اما این هواپیمای خلبان تاکنون 31 پرواز انجام داده است.

امید است روزی نمونه اولیه این هواپیما با 6 سرنشین ساخته شود که دارای پنجره نیز می باشد. زیرا نمونه اولیه آن فاقد صندلی و پنجره است. اما ایده ساخت این هواپیما بسیار جالب است: سوخت بیشتر، پرواز ارزان تر خواهد بود. همچنین دارای مسافت طولانی و سرعت بیش از 460 کیلومتر در ساعت است. در حالت ایده آل، مسافران می توانند از آن برای پرواز به فرودگاه های اصلی استفاده کنند و از صف های طولانی و مناطق شلوغ بوئینگ و ایرباس اجتناب کنند.

بیل اتو جونیور، مدیر عامل Otto Aviation، سازنده هواپیما، گفت که Celera “ترکیبی از بدنه هوا و یک سیستم پیشرانه با کارایی بالا است.” او گفت که هدف ما این است که بتوانیم پروازهای بین المللی را در ایالات متحده افتتاح کنیم که “هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان با سایر خطوط هوایی تجاری رقابت کنند.”

یکی از راه حل های اصلی که می تواند کارایی هواپیما را افزایش دهد، صاف نگه داشتن لایه جریان هوا بر روی بدنه آن است. به طور خاص، هدف آنها دستیابی به چیزی به نام “جریان هموار” است. دیوید بوگ مدیر ارشد فناوری می گوید: به طور کلی، جریان آرام زمانی اتفاق می افتد که هوا از لایه های صاف عبور می کند و تمایلی به مخلوط شدن با لایه های دیگر ندارد. وی این پدیده را با تاثیر آب بر روی ستون هایی که پل را در رودخانه نگه می دارند مقایسه کرد و گفت: کند جریان جایی است که آب به کندی در اطراف پایه ها و ستون های پل جریان دارد.

سپس یک رودخانه خروشان را تصور کنید که در آن آب به پایه پل می آید و باعث تلاطم می شود. آب متلاطم – یا هوای متلاطم در پرواز – دقیقاً همان چیزی است که سازندگان سلرا می خواستند از آن اجتناب کنند.

هواپیمای عجیب و غریب که پروازهای لوکس را برای افراد کم درآمد ممکن می کند

در حال حاضر سلرا حدود 11 متر طول و 16 متر طول بال دارد که حدود 5 متر بیشتر از سسنا 172 تک موتوره است. به همین دلیل بدنه هواپیما به شکل بالون است و بال ها در پشت قرار دارند. . هر دو بال هواپیما را بلند می کنند و جریان صاف هوا در اطراف بدنه هواپیما را مختل می کنند. بوگ گفت: “این مانند یک چکش در هوا است.” به همین دلیل، ملخ در پشت هواپیما قرار دارد.

با این حال، همه چیز صاف نیست. این هواپیما دارای بال های بلند و باریکی است که به کاهش پدیده ای به نام درگ کمک می کند. ناسا نیز در حال مطالعه چیزی مشابه است، با خرپاهایی که از بال های بلند حمایت می کنند و از خم شدن آنها جلوگیری می کنند. بال‌های بوئینگ 777X جدید آنقدر بلند هستند که اگر نوک بال‌ها تا نشوند، از درهای استاندارد فرودگاه جا نمی‌شوند.

افزایش طول بال های هواپیما برای افزایش کارایی آنها ایده جدیدی نیست. الا اتکینز، استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه میشیگان، می‌گوید: «جامعه خلبانان حتی در دهه 1930 از قبل می‌دانستند که بال‌های بلند و نازک کارآمدتر از بال‌های کوتاه هستند.»

سلرا در حال حاضر با سیستم سیگنال الکترونیکی پرواز نمی‌کند، به این معنی که به سیستم قدیمی‌تری متکی است که در آن کنترل‌ها هنگام حرکت به سطح هواپیما متصل می‌شوند.

این موضوع باعث تعجب اتکینز شد: “این هواپیماها چه نوع اتوماسیونی خواهند داشت؟” اتکینز می گوید در حالی که سوالات دیگری در مورد قابلیت های مهندسی هواپیما وجود دارد، او توسط آنها تشویق می شود. وی گفت: بدون شک اگر می خواهیم شهروندان خوبی باشیم، سیستم هوانوردی باید سبزتر و دوستدار محیط زیست شود.

به گفته بوگ، پرواز اتو بسیار کم مصرف است و می تواند بین 18 تا 22 مایل با حدود 4 لیتر سوخت پرواز کند، در حالی که سایر هواپیماها با سرعت بالا و سرعت بسیار بالا (نرخ ورزشی) می توانند بین 3 تا 4 با همان مقدار پرواز کنند. . سوخت، 5 کیلومتر پرواز می کنند. (البته وقتی صحبت از مصرف سوخت خطوط هوایی می شود، باید تعداد مسافران هواپیما را نیز در نظر بگیرید.)

بیل اتو جونیور در پایان گفت: «ما می‌خواهیم هواپیمایی بسازیم که به مردم اجازه دهد از مزایای هوانوردی خصوصی لذت ببرند، اما به قیمت یک بلیط تجاری». این ماموریت واقعی ماست.”

هواپیمای عجیب و غریب که پروازهای لوکس را برای افراد کم درآمد ممکن می کند

ویلیام کراسلی، رئیس دانشکده مدیریت فضایی و هوانوردی دانشگاه پردو، گفت که سلرا اولین هواپیمایی نیست که به اندازه کافی ارزان است که بتواند مکررا پرواز کند. وی گفت: “هواپیمایی عمومی مدتهاست در تلاش برای انجام این کار بوده است.” آنها سعی کردند هواپیماهایی بسازند که مردم بتوانند برای حمل و نقل روزانه از آنها استفاده کنند.

به‌طور کلی، او خاطرنشان کرد، ایجاد هواپیمای متناسب با «جریان روان» می‌تواند دشوار باشد. کراسلی گفت: «گاهی اوقات تولید آن سخت است. شما باید سطح هواپیما را کاملا سفت نگه دارید و مراقب باشید که روده ها سوراخ نشود.»

به عنوان مثال، وقتی تعداد زیادی از حشرات به هواپیما برخورد می کنند، می توانند وضعیت را به هم بریزند. او گفت: “اگر هواپیما را برای “جریان روان” طراحی کنید، بدنه هواپیما بسیار حساس خواهد بود.

نمونه اولیه ماشینی که در حال حاضر طراحی شده است فقط یک “نمونه اولیه” است و هنوز به تولید انبوه نرسیده است. کراسلی در پایان گفت: به عنوان یک طراح هواپیما، دیدن طرح های جدید و متفاوت و سپس دیدن آنها در عمل هیجان انگیز است. و اگر آنها بتوانند این مفهوم را در تولید خودرو اعمال کنند، واقعا جالب خواهد بود.

منبع: Popscience

5858

دکمه بازگشت به بالا