علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

آشنایی با موتورهای خودرو

نمای بیرونی یک ماشین زیبایی آن را مشخص می کند در حالی که فضای داخلی نشان می دهد که ماشین چه قدرتی دارد. ما به ندرت به مهم ترین قسمت یک خودرو یعنی موتور توجه می کنیم. موتور اولین چیزی است که در ذهن علاقه مندان به ماشین قرار می گیرد، اما برای مردم عادی احتمالا آخرین است!

قبل از اینکه فرض کنید ارقام قدرت و مسافت پیموده شده تنها حقایقی هستند که اهمیت دارند، دانستن کمی بیشتر در مورد موتور خودروها می تواند شما را از شر هزینه های خودروبر نجات دهد.درصورتی که در خرید ماشین دقت کافی را نبرید و تنها به زیبایی ظاهری ماشین توجه کنید حتما یکی از مشتریان خودروبر جاده ای یا شهری هستید.

انواع موتور

دسته بندی موتورها به ترتیب و تعداد سیلندرهای یک موتور است. انواع مختلفی از چیدمان موتور وجود دارد، با این حال، از سه نوع چیدمان موتور خودرو استفاده می شود.

موتور مستقیم یا خطی

رایج ترین موتور مورد استفاده، موتور مستقیم یا درون خطی است. همانطور که از نام آن پیداست، سیلندرها به صورت عمودی در یک خط قرار می گیرند، یعنی پشت سر هم قرار می گیرند. این نوع موتور بسته به تعداد سیلندرها را می توان به صورت موازی یا عمودی در خودرو قرار داد. هنگامی که به موازات خودرو قرار می گیرد، نام موتور به عنوان Straight شناخته می شود و هنگامی که عمود بر خودرو قرار می گیرد، موتور Inline است.

دیفرانسیل ماشین چیست |صنعت خودرو |ماشین بخار

موتورهای مستقیم یا داخلی به دلیل فرآیند ساخت و نصب آسان و ارزان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای خطی به دلیل ساختار جمع و جور و توانایی قرار دادن سایر اجزای خودرو در اطراف آن، در خودروهای خانوادگی سطح پایه مانند هاچ بک دیده می شوند. از طرف دیگر موتورهای مستقیم می توانند سیلندرهای بیشتری داشته باشند و در نتیجه قدرت بیشتری دارند.

بیشتر کارخانه های خودروسازی از این دسته از موتورها استفاده می کنند بسیاری از خودروروهای دارای موتورهای مستقیم در معرض آسیب هستند و عمده استفاده از خدمات خودروبری برای افرادی است که خودروروهای دارای موتورهای مستقیم  دارند و در جاده دچار حادثه شده اند و برای تعمیر خودرو نیاز به خودروبر دارند.

در مسیر های پر پیچ و خم مانند دماوند خودروهای موتور مستقیم ممکن است واشر زده و ماشین خراب شود به همین دلیل لازم است از خودروبر دماوند برای اعزام به تعمیرگاه استفاده کنید.

بر خلاف موتور مستقیم، در یک موتور تخت سیلندرها را به صورت افقی قرار می دهد. این موتور به دلیل حرکت پیستون شبیه به ضربات دستکش‌های خود قبل از دعوا به نظر می رسد و به موتور باکسر نیز معروف است. موتور باکسر یک موتور متعادل است و منظور از بالانس ارتعاشات کم ناشی از نیروی ایجاد شده در اثر حرکت پیستون ها است.

 V_ موتور

موتور V یک طرح موتور بسیار محبوب است و تقریباً در تمام خودروهای با عملکرد بالا قابل مشاهده است. کناره های سیلندر، یعنی محفظه ای که پیستون ها در آن حرکت می کنند، به گونه ای چیده شده اند که وقتی موتور از جلو مشاهده می شود، یک V را نشان می دهد.

ویژگی که این طرح را از سایر موتورها متمایز می کند این است که سیلندرهای بیشتری را می توان در فضای کمتری جای داد. به معنای قدرت بیشتر ، موتور V نسبت به یک موتور مستقیم مستعد ارتعاش است و ساخت آنها پیچیده‌تر است، بنابراین تعمیر آن گران است. با این حال، این نوع چیدمان قدرت بیشتری تولید می کند.

تقریباً تمام خودروهای با کارایی بالا مانند بنز، فراری از این دسته موتورها استفاده می کنند در صورتی که شما دارنده خودرو اسپورت هستید و می خواهید در هنگام جابجایی فشاری به خودرو وارد نشودمی توانید از خدمات خودروبری استفاده کنید.

سیلندر دوقلو

موتورهای دو سیلندر به ندرت در خودروها یافت می شوند، دلیل آن قدرت خروجی کم است. با این حال، این پیکربندی را در بسیاری از موتورسیکلت‌ها خواهید دید.

دیفرانسیل ماشین چیست |صنعت خودرو |ماشین بخار

سه سیلندر

سه سیلندر بیشتر به دلیل صدای غرغر مانند خود شناخته می شوند که به دلیل ارتعاش عجیبی است که آنها ایجاد می کنند. با این وجود، آنها از موتورهای دو سیلندر قدرتمندتر هستند و با گنجاندن توربوشارژرها، قدرت خروجی را افزایش می دهند و در عین حال راندمان را حفظ می کنند.

چهار سیلندر

چهار سیلندر به دلیل افزایش قدرت و کارایی، متداول ترین موتور مورد استفاده برای خودروها هستند. این نوع موتور بیشتر با طرح Inline یافت می شود که همراه با یک توربوشارژر، یک موتور قدرتمند را ایجاد می کند. خودروهایی خارجی مانند هوندا سیتی، ماروتی سوزوکی سویفت و هیوندای النترا نمونه هایی از خودروهایی هستند که از پیکربندی 4 سیلندر استفاده می کنند.

پنج سیلندر

یکی دیگر از موتور ‌هایی که به ندرت دیده می‌شود، موتورهای 5 سیلندر است که در تولیدکنندگان خودروهای لوکس و اسپرت دیده می‌شوند. با توجه به تعداد فرد سیلندرها، پیکربندی 5 سیلندر صدای عجیبی را منتشر می کند که به آن تاب می گویند.

جایجایی این خودروها در ترافیک کار دشواری است و برای این کار بهتر است از خودروبر مخصوص برای حمل خودرو به نقاط شلوغ شهر استفاده کنید.

شش سیلندر

موتور شش سیلندر در اکثر خودروهای اسپورت مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل صدای بالا شناخته شده است. پیکربندی شش سیلندر بسته به خودرو می تواند از طرح مستقیم یا طرح موتور V استفاده کند. موتورهای 6 سیلندر عمدتاً با یک توربوشارژر یا یک سوپرشارژر جفت می شوند تا به آنها قدرت شگفت انگیزی بدهد.

هشت سیلندر و بالاتر

اگر شش سیلندر کافی نبود، موتور 8 سیلندر شما را به رده سوپراسپرت ها می رساند. موتور 8 سیلندر و بالاتر بیشتر در طرح موتور V استفاده می شود. ابرخودروهایی مانند بوگاتی شیرون فراری F8 Tributo و لامبورگینی آونتادور از ترسناک‌ترین موتورها استفاده می کنند. خودروهایی با چنین موتور قادر به رفتن به سرعت‌های بالا و گشتاور فوق‌العاده‌ هستند، صداهای این موتورها از غرش تا صدای جیغ بلند که به دلیل شارژر فوق‌العاده منتشر می‌شود، متفاوت است.

در این مقاله سعی شد به انواع موتورهای مورد استفاده در خودرو های معمولی گرفته تا ابرهیولاهایی که در جاده بی رغیب هستند بپردازیم این که یک فرد در هنگام انتخاب خودرو هم به زیبایی و هم به موتور خودرو اهمیت بدهد مهم است اما داشتن هزینه های لازم برای نگه داری خودرو نیز نکته مهمی است که در هنگام خرید خودرو باید توجه شود.

برای مثال اگر شما قصد خرید خودرو لوکس دارید باید بدانید که در همه شرایط نمی توانید رانندگی کنید و گاهی لازم است با یک خودروبر ارزان قیمت آشنا باشید تا در مواقع لازم حمل خودرو را انجام دهد.

دکمه بازگشت به بالا