علم و تکنولوژی

ورزش صبحگاهی ناجی زنان است

تکنونامه/ خراسان رضوی بر کسی پوشیده نیست که ورزش می تواند از قلب محافظت کند، اما به نظر می رسد که مدت زمان ورزش نیز مهم است. به گفته محققان انجمن قلب و عروق اروپا، ورزش صبحگاهی بزرگترین محرک و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته است.

گالی آلبالاک از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند گفت: به خوبی ثابت شده است که ورزش برای سلامت قلب مفید است و مطالعه فعلی ما نشان می دهد که فعالیت صبحگاهی مفیدتر است.

آلبالاک و گروهش داده های بیش از 85000 نفر از مرکز داده بریتانیا، Biobank را تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه شامل سوابق بزرگسالان بین 42 تا 78 سال بود که در شروع مطالعه بیماری قلبی عروقی (CVD) نداشتند. افراد مورد بررسی در این اثر به طور میانگین 62 سال سن دارند و 58 درصد آن ها زن هستند. به مدت هفت روز متوالی، شرکت‌کنندگان از یک ردیاب فعالیت پوشیدنی استفاده کردند و تیم تحقیقاتی آنها را از نظر بیماری قلبی عروقی یا اولین بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری عروق بیماری کرونا یا سکته تحت نظر داشتند.

پس از 6 تا 8 سال پیگیری، 2911 شرکت کننده به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند و 796 نفر سکته کردند. با مقایسه زمان‌های فعالیت، محققان دریافتند که فعالیت‌های بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح کمترین خطر را برای هر دو رویداد دارد.

گروه تحقیق تجزیه و تحلیل دوم را انجام داد و شرکت کنندگان را بر اساس حداکثر زمان تمرین به چهار گروه تقسیم کرد. 4 گروه به 2 گروه تمرینی بعد از ظهر (8 صبح)، صبح (10 صبح) و عصر (19) تقسیم شدند. نویسندگان این مطالعه رابطه بین زمان اوج فعالیت و بروز بیماری های قلبی عروقی را با استفاده از ورزش ظهر به عنوان گروه مرجع ارزیابی کردند.

این گروه ها از نظر سن و جنس تنظیم شدند و همچنان روندهای مشابهی را مشاهده کردند. افرادی که صبح یا دیروقت فعالیت می کنند، 11 و 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مقایسه با گروه بعد از ظهر قرار دارند. علاوه بر این، افرادی که در صبح تحرک بیشتری دارند، 17 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

پس از تجزیه و تحلیل نتایج بر اساس جنسیت، محققان دریافتند که نتایج در زنان قابل توجه است اما در مردان نه. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در زنانی که بیشترین فعالیت را در صبح یا عصر دارند به ترتیب 22 و 24 درصد کمتر است. علاوه بر این، زنانی که در صبح فعالیت بیشتری داشتند، 35 درصد کمتر در معرض خطر بودند.

محققان خاطرنشان کردند که با توجه به مشاهده این مطالعه، نتیجه گیری محکم (به ویژه در مورد جنسیت) دشوار است. با این حال، شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد ورزش صبحگاهی مفیدتر از ورزش عصرگاهی است.

این مرور یک مطالعه مشاهده‌ای است، بنابراین نمی‌توانیم توضیح دهیم که چرا این نتایج در زنان برجسته‌تر است.

یافته‌های ما به شواهد مربوط به فواید فعالیت بدنی برای سلامتی اضافه می‌کند و نشان می‌دهد که در اوایل صبح، و به خصوص در اوایل صبح، فعالیت ممکن است مفیدترین باشد. هنوز خیلی زود است که دستورالعمل های رسمی ورزش صبحگاهی را در اولویت قرار دهند زیرا این یک حوزه تحقیقاتی جدید است، اما امیدواریم روزی بتوانیم دستورالعمل های فعلی را با افزودن خطی که می گوید “ورزش صبحگاهی برای سلامتی شما” اصلاح کنیم.

نتایج این تحقیق در Preventive Cardiology منتشر شد.

در انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا