علم و تکنولوژی

وضعیت قرمز ایران در مالیات بر دخانیات/فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی قانونی شد!

رئیس اداره کل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش مالیات دخانیات در لایحه بودجه 1402 گفت: درخواست دولت ما این است که لایحه بودجه 1402 لحاظ شود. بحث کارشناسان در مورد افزایش مالیات دخانیات، چون این اتفاق در سال گذشته رخ نداده و مذاکرات و اختلافات به هدف مشخصی نرسیده است.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با تکنونامه. وی با اشاره به تشکیل کارگروه سطح بالای سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی با وزرای وزارت بهداشت 6 کشور ایران، عمان، تونس، قطر، پاکستان، اردن، گفت: این کار انجام می شود. این گروه به منظور بررسی و تصمیم گیری در مورد مسائل مهم منطقه ای در زمینه کنترل دخانیات ایجاد شد. دومین نشست وزرای بهداشت منطقه در اکتبر سال جاری در خارج از نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی با موضوع مالیات بر تنباکو برگزار شد.

ایران برای اخذ مالیات بر دخانیات دچار مشکل شده است

با تاکید بر اینکه افزایش مالیات بر دخانیات یکی از راهکارهای مهم کاهش مصرف این محصول خطرناک توسط سازمان جهانی بهداشت است. در این جلسه با توجه به گزارش ارائه شده از وضعیت اخذ مالیات بر دخانیات در کشورهای منطقه و جهان نشان داده شد که جمهوری اسلامی ایران همچنان در وضعیت قرمز و ضعیف قرار دارد. جمع آوری مالیات

و قانون که به هدف نمی رسد…

وی افزود: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده که از دی ماه سال گذشته لازم الاجرا شد، مالیات هایی که قبلاً از سیگار اخذ می شد باید به شکلی ترکیب شود که کمتر از کل نرخ مصوب وزارت دارایی نباشد. قانون قبلی متاسفانه ضمن کاهش نرخ پیشنهادی و کاهش درصد افزایش سالانه از 10 به 5 درصد در زمان تصویب قانون، قانون ارزش افزوده به نحوی اجرا شد که هدف قانونگذار وصول مالیات. خرده فروشی محصولات تنباکو محقق نمی شود. یعنی نرخ مصوب (شامل 25 درصد برای تولید داخلی با لیبل ایرانی و 40 درصد برای لیبل بین المللی) بر اساس قیمت خرده فروشی اجرا نمی شود و در واقع مالیات بر اساس قیمت درب کارخانه اخذ می شود.

یکی از دلایل عدم اجرای قوانین مالیات بر ارزش افزوده، قیمت خرده فروشی محصولات دخانی است. عدم شفافیت زنجیره توزیع تا آخرین حلقه و عدم اجرای قانون جایگاه فروشگاهی برای صنعت فعال در زمینه فروش دخانیات. و فرمودید: در ضمن فروش اقلام دخانی، برخی از صنایع و واحدها در سامانه فروش مجاز ذکر نشده است و یکی از مهمترین واحدها دکه روزنامه فروشی است.

اجرای قانون سرکوب، حل مشکل تجارت دخانیات را تضمین می کند.

وی افزود: کد رهگیری از مبدا کارخانه روی محصولات دخانی درج می شود و بلافاصله پس از تولید می توان کد را تا نقطه مصرف نهایی رهگیری کرد و پیگیری کرد که محصولات دخانی از طریق دولت تولید می شود یا خیر. مسیر تامین یا نه اگر کوچکترین خطا در مسیر مشخص شده رخ دهد، سیستم باید خطای آنلاین صادر کند و افسر کنترل باید وارد شود. در صورت اجرای صحیح کد مسدودسازی به عنوان ابزار اصلی کنترل تخلفات مربوط به سرقت مواد دخانی، موضوع سرقت و فروش اصلاح و اتحادیه صنفی متخلف اصلاح می شود. از جمله لغو مجوز فروش. اگر نقطه فروش نهایی بخشی از یک واحد عرضه غیر مجاز محصولات دخانی باشد، کد رهگیری عملکرد خود را از دست می دهد.

فروش سیگار در دکه های روزنامه فروشی قانونی است!

او تاکید کرد که راهکار مبارزه با قاچاق سیگار نیز باید در همین راستا با افزایش مالیات بر سیگار انجام شود. وی گفت: با توجه به جلسه مشترک با وزارت حریم خصوصی و ستاد مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی ارز، شهرستان فکا، شورای ورزش و سایر ارگان های مرتبط با مهلت این خبرگزاری موافقت کردند. از 1 سال آنها می توانند با تعهد به اجرای کامل دستورالعمل ها برای شناسایی نمایندگان مجاز برای فروش محصولات دخانی، به طور رسمی فعالیت کنند. این دستور نه تنها فروش مواد دخانی قاچاق را ممنوع کرده است، بلکه معیارهای دیگری از جمله ممنوعیت فروش به افراد زیر 18 سال، ممنوعیت فروش پنبه، ممنوعیت تبلیغات و نظارت بر مسافت مجاز را نیز دارد. بین فروشگاه ها و مراکز آموزشی و … باید اجرا شود.

ولی زاده تاکید کرد: در صورتی که روزنامه فروشی ها در طول یک سال (تا خرداد 1402) بتوانند این قانون را رعایت کنند و اداره این موضوع را تایید کند، مجوز فروش سیگار برای این داروخانه ها صادر می شود. در غیر این صورت اجازه فروش محصولات دخانی را نخواهند داشت.

تاکید بر استفاده از دخانیات

وی با اشاره به تعریف عملکرد شفاف زنجیره توزیع فرآورده های دخانی گفت: در جلسه ای که با اتاق بازرگانی داشتیم، توافق شد. قانون مغازه ها باید در مورد فروشندگان محصولات دخانی به طور کامل اجرا شود. یعنی بخش هایی که در زمینه فروش و عرضه سیگار فعالیت می کنند باید از دستگاه های فروش سیگار مخصوص استفاده کنند.; همان 90000 نانوایی با دستگاه پخت نان. این برای اطمینان از این است که مالیات دخانیات و پاکت های سیگار از آخرین حلقه زنجیره مصرف در قالب قیمت خرده فروشی جمع آوری می شود. این راه حل خوبی است که از نظر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می توانیم آن را تضمین کنیم، البته خلأهایی همچنان وجود دارد.

چگونه می توان کمبود قانون ارزش افزوده را جبران کرد؟

وی درباره این خلأ قانونی توضیح داد: قیمت درج شده در بسته بندی محصولات دخانی با قیمت محصولی که در بازار به فروش می رسد متفاوت است، مالیات آن به دولت پرداخت می شود. این در حالی است که گاهی تا دو برابر فاصله قیمتی وجود دارد که باعث می شود قیمت مانعی نداشته باشد. به همین دلیل باید در قانون بودجه سنواتی با رعایت فاصله مناسب بین برندهای تولید داخل مالیات ویژه ای از سیگار دریافت کنیم که می تواند خلأها و کسری های قانون ارزش افزوده را پر کند.

رئیس اداره کل کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: رقم درآمدی قانون ارزش افزوده در ردیف بودجه 1401 حدود 2300 میلیارد تومان است که در مقایسه با 4775 میلیارد تومان دیده شده است. در قانون بودجه 1400 گذشته کاهش حدود 61 درصد است. انتظار ما این است که برای جبران کمبود درآمدی که روی قیمت محصولات دخانی تاثیر می گذارد در نهایت اتفاق مثبتی در قانون بودجه سال 1401 بیفتد و کف قیمت ها افزایش یابد، متاسفانه این امر محقق نشده است و. قانون ارزش افزوده از نظر کاهش مصرف کارایی خود را از دست داده است، دخانیات امسال از دست رفته است.

در این مورد بیشتر بخوانید:

سیاست مالیات بر تنباکو با فروش پنبه خنثی است

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای جایگاه کشور در زمینه مصرف دخانیات باید اقدامات عاجل انجام شود، گفت: ایران در بین کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با دخانیات عملکرد خوبی دارد اما باید نسبت به گذشته اقدامات لازم برای بهبود آن انجام شود. موقعیت کشور و حفظ سلامت جوانان. قیمت پایین محصولات دخانی و مالیات پایین باعث شده این گروه سنی به راحتی در دسترس محصولات دخانی قرار گیرد و باید کاری کرد. قیمت پایین تنباکو و فروش پنبه می تواند ارزش سیاست های مالیاتی تنباکو را تضعیف کند.

وی تاکید کرد: در قانون تعیین مالیات بر دخانیات، تفاوت زیاد محصولات داخلی با برندهای بین‌المللی، الگوی مصرف مصرف‌کنندگان را از سیگار برند بین‌المللی به سیگار با برند داخلی با قیمت ارزان‌تر یا کیفیت پایین‌تر تغییر می‌دهد. برای رسیدن به هدف اصلی کاهش مصرف باید در قانون مالیات ها حساسیت وجود داشته باشد زیرا اگر این اتفاق نیفتد مالیات فقط ظاهر درآمدی دارد و باعث کاهش مصرف نمی شود.

لزوم افزایش مالیات دخانیات در بودجه 1402

وی افزود: درخواست ما از دولت این است که در لایحه بودجه 1402 بحث کارشناسی درباره افزایش مالیات دخانیات مطرح شود چرا که این اتفاق در سال گذشته رخ نداد و مذاکرات و اختلافات به هدف مشخصی نرسید. دولت ایران متعهد به سازمان ملل برای کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات بر اساس اسناد بین‌المللی برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سال 2025 به 25 درصد خواهد بود. در این میان سهم دخانیات 30 درصد است که مهمترین آنهاست. ابزار دستیابی به این هدف افزایش مالیات بر دخانیات است و باید بدانیم که تنها وزارت بهداشت از این امر سود نمی برد زیرا افراد سالم ضامن توسعه پایدار هستند.

وی در خصوص بدهی وزارت بهداشت که به عضویت دو کنوانسیون بین المللی دخانیات درآمده است، گفت: متاسفانه هنوز این بدهی پرداخت نشده است. در دهمین اجلاس اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات که سال آینده برگزار می شود، مدارک تایید می شود که اگر کشوری حق عضویت را پرداخت نکند، حق رای نخواهد داشت و این بسیار خطرناک است. زور. به کشورهایی که عضو کنوانسیون هستند اما حق رای ندارند.

در انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا