علم و تکنولوژی

ویتامین‌هایی که اثرات آلودگی هوا را خنثی می‌کنند

به گزارش شفاف، یافته های مطالعات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با اثرات گسترده ای بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

هنگام تنفس، سموم هوا وارد بدن شده و به سطح سفید ریه ها می چسبند و در نتیجه باعث تحریک التهاب در بدن و کاهش آنتی اکسیدان های بدن به خصوص آنتی اکسیدان های موجود در بافت مایع ریه ها می شود که در نتیجه تخریب ریه ها از بین می رود. سلول های مختلف و افزایش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه؛ بنابراین، خوردن غذاها و مواد مغذی که به کاهش التهاب کمک می کنند، در کنار خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بالا، می تواند به کاهش اثرات مضر استنشاق ریزگردها کمک کند.

لازم به ذکر است که با مصرف یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می توان از بدن در برابر آلودگی محافظت کرد.

عملکرد اصلی ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی آن است. روغن منبع (غنی) این ویتامین است که با پختن از بین نمی رود، اما با سرخ کردن از بین می رود. منبع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی است، بنابراین سعی کنید از انواع روغن های گیاهی در پخت و پز و فرآوری استفاده کنید.

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود و به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است. پرتقال، لیمو، نارنگی، پرتقال، توت فرنگی، سیب، هندوانه، خیار، هلو و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و سبزیجات سبز، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای، تربچه، پیاز و موسیر را در روزهایی که هوا آلوده است مصرف کنید.

بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدها و پیش سازهای مهم ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و شامل میوه ها و فرآورده های زرد و نارنجی است که باید بیشتر استفاده کنید. مصرف زیاد هویج، سبزیجات، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه توصیه می شود.

منیزیم موجود در هوای آلوده باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می شود و در نتیجه زمان تماس ترکیبات مضر در بدن را کاهش می دهد، بنابراین از انواع سبزیجات سبز تیره که سرشار از این ماده مغذی هستند مصرف کنید. به همه توصیه می شود منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از انجیر، لیمو، انگور، ذرت زرد، بادام، آناناس، آناناس، هلو، آجیل، دانه‌ها، سبزیجات برگ‌دار مانند کلم، اسفناج، کلم پیچ، کلم، فلفل، غلات کامل و حبوبات مانند سویا. .. آره. در عین حال مصرف کلم و حبوبات جوانه زده در روزهای آلوده هوا را در اولویت قرار دهید.

بیشتر ماهی، آجیل و خرفه بخورید. این غذاها حاوی امگا 3 خوبی هستند که می تواند در حفظ سلامت ریه موثر باشد. لازم به ذکر است که مصرف ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات التهابی مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا