عمومیکسب و کار ایرانی

طرز تهیه فلافل آبادانی به روش سنتی

فلافل یکی از انواع غذاهای بسیار محبوب و ارزان قیمت در سراسر جهان است که در میان مردم کشور عزیزمان ایران هم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله در ادامه با همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
نخود ۳۰۰ گرم
جعفری (اختیاری) ۱ دسته کوچک
پیاز ۱ عدد
سیر ۶ حبه
تخم مرغ ۱ عدد
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
ادویه فلافل ۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز ½ قاشق چایخوری
زیره ½ قاشق چایخوری
فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه
نمک و روغن مخصوص سرخ کردن به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه اولین کاری که باید انجام دهیم خیساندن نخود است. برای این منظور نخود را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و به اندازه ای آب سرد به ظرف اضافه می کنیم که سطح آب بالاتر از سطح نخودها باشد.

مرحله دوم

حالا باید اجازه دهیم نخود به مدت حداقل ۲۴ ساعت درون آب خیس بخورد. برای اینکه نخود بو نگیرد باید هر ۶ ساعت یک بار آب درون ظرف را تعویض کنیم. ضمنا تعویض آب باعث می شود که نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

مرحله سوم

پس از اینکه نخود به خوبی خیس خورد، آنرا می شوییم و آبکشی می کنیم، سپس داخل میکسر یا مخلوط می کنیم. در ادامه سیرها و پیاز را پوست می گیریم و ( پیاز را به صورت ۴ قاچ ) به مخلوط کن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله جعفری را نیز پس از شستشو به مخلوط کن اضافه کرده و به خوبی میکس می کنیم تا مواد حالتی خمیری پیدا کنند. سپس مایه فلافل را از مخلوط کن خارج کرده و درون یک ظرف بزرگ و جادار می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا آرد نخودچی را به همراه بکینگ پودر، ادویه فلافل، پودر تخم گشنیز، زیره، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مایه فلافل اضافه می کنیم. اضافه کردن تخم مرغ اختیاری است ولی اگر تا حالا فلافل درست نکرده اید، توصیه می کنیم تخم مرغ را نیز اضافه کنید.

مرحله ششم

در این مرحله مایه فلافل را با دست به خوبی ورز می دهیم تا ادویه ها به طور کامل به خورد آن بروند. پس از اینکه مایه فلافل کاملا منسجم و یکدست شد، روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله هفتم

اگر می خواهید فلافل ترد و خوشمزه تری داشته باشید باید مایه فلافل را از شب قبل آماده کنید و در یخچال قرار دهید. اما اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، حداقل به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

مرحله هشتم

پس از اینکه مایه فلافل به خوبی استراحت کرد، آنرا از یخچال خارج می کنیم. در ادامه یک کاسه حاوی آب جلوی دستمان قرار می دهیم. حالا یک تابه گود و کوچک روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن مخصوص سرخ کردنی اضافه می کنیم.

مرحله نهم

همانطور که مطمئنا در فلافل فروشی های دیده اید، باید به اندازه ای روغن اضافه کنیم که فلافل ها درون روغن شناور باشند. در ادامه قالب فلافل را درون کاسه آب می زنیم تا خیس شود و مایه فلافل به آن نچسبد.

مرحله دهم

حالا با قاشق از مایه فلافل بر می داریم و درون قالب می ریزیم، سپس با پشت قاشق روی آنرا صاف می کنیم. در ادامه فلافل های قالب زده را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم مغز پخت شوند.

مرحله یازدهم

به دلیل اینکه فلافل ضخامت زیادی دارد، باید حرارت زیر ظرف کم باشد تا کاملا مغز پخت شود. حرارت بالا باعث می شود فلافل سریع طلایی شود و مغز آن خام بماند. در پایان فلافل های سرخ شده را درون توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود.

مرحله دوازدهم

برای گرفتن روغن اضافی فلافل ها می توانیم از دستمال حوله ای نیز استفاده کنیم. حتما باید روغن فلافل ها را بگیریم تا ترد و کریپسی شوند. در پایان فلافل ها را به همراه نان باگت و مخلفات دلخواه سرو می کنیم.

طرز تهیه فلافل خانگی با نخود به روش آبادانی و با طعم بی نظیر

به نقل از اخبار روز اخبار تایمز فلافل در اصل غذای بومی کشور‌های شرقی دریای مدیترانه و خاستگاه اصلی آن کشور لبنان است.  می‌دانستید فلافل یکی از محبوب‌ترین فینگر‌فود‌های دنیاست؟ یکی از خوشمزه‌ترین سبک‌های فلافل درست کردن آن به روش لبنانی‌هاست که اتفاقا آبادانی‌ها هم به همین سبک فلافل را درست می‌کنند. نحوه درست کردن فلافل خانگی کار سختی نیست. فلافل اصل لبنانی و آبادانی یا همان فلافل عربی و بندری را معمولا با نخود یا باقلا سبز و یا مخلوطی از هر دو درست می‌کنند.

مواد لازم

نخود خام: یک فنجان

پیاز: یک عدد متوسط

جعفری تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری

گشنیز تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری

نمک: یک قاشق چایخوری

سیر تازه: ۵ حبه

ادویه مخصوص فلافل: به میزان لازم

اگر ادویه مخصوص فلافل در دسترس ندارید از این ادویه‌ها استفاده کنید:

فلفل قرمز خشک و آسیاب شده: یک و نیم قاشق چایخوری

پودر زیره سبز: یک قاشق چایخوری

فلفل سیاه: ۴/۱ قاشق چایخوری

فلفل سفید: ۴/۱ قاشق چایخوری

آرد نخودچی: یک قاشق غذاخوری

بکینگ‌پودر: یک قاشق چایخوری

روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه

طرز درست کردن فلافل ساندویچی در خانه به این ترتیب است: نخود‌ها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخود‌ها را عوض و تازه کنید. نخود‌های خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کند. مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد. ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند.

آموزش |طرز تهیه فلافل آبادانی خوشمزه |طرز تهیه فلافل آبادانی نی نی سایت

در مرحله بعد آرد نخودچی و بیکینگ پودر را روی مواد مخلوط شده بپاشید و هم بزنید. باید میزان آرد برنج به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپ‌های فلافل را درست کنید به دست‌تان نچسبند. برای چند ساعت مخلوط را درون یک کاسه بریزید و روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید.

در یک ماهیتابه یا ظرف گود و عمیق روغن بریزید و اجازه بدهید روغن داغ شود. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست گرد کنید. می‌توانید از اسکوپ مخصوص فلافل هم برای این کار استفاده کنید. توپ‌ها را داخل روغن داغ بریزید و اجازه دهید سرخ شوند. فلافل‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند. بعد از سرخ شدن آن‌ها را روی دستمال روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

۷ نکته طلایی در طرز تهیه فلافل لبنانی خانگی خوشمزه و ترد آبادانی به روش مغازه

۱در روش درست کردن فلافل خانگی اصل آبادانی ساندویچی خوشمزه و ترد به سبک بازار و مغازه بهتر است به دستور پخت سنتی و اصلی آن عمل کنید. در کشور‌های عربی و به خصوص لبنان این غذا را با عدس، سیب‌زمینی و حتی بادمجان هم درست می‌کنند، اما مشهورترین آن‌ها «فلافل نخود» است. کلمه فلافل از لغت عربی «فلافلیل» که جمع مکسر کلمه «فلفل» است گرفته شده و همین نشان می‌دهد که نوع عربی و اصیل لبنانی آن، غذایی تند و پر از فلفل است. طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه در اغلب کشور‌های عربی مثل لبنان طبق همین دستور گفته شده است.

۲– به نقل از خبرگزاری الف لبنانی‌ها معمولا این غذا را با «سالاد تبوله»، «سیب زمینی سرخ شده»، «هوموس» و «سس تهینی» که مخلوطی از ارده، سیر و لیموترش است سرو می‌کنند و به آن «بشقاب فلافل» می‌گویند. اما در سایر کشور‌های عربی و همچنین در ایران فلافل را با ترشی به خصوص ترشی انبه میل می‌کنند.

۳یک اصل مهم در طرز تهیه یک فلافل خانگی اصل آبادانی خوشمزه و ترد و پوک به سبک لبنانی این است که نخود‌ها را حتما به مدت ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر خیس کنید تا هم نرم شوند و هم آنزیم‌های طبیعی نخود آزاد شوند. در صورتی که نخود‌ها به اندازه کافی خیس نخورند غذای شما خشک و سفت می‌شود. نخود هم باید خیس خورده و خام باشد، نخود را نپزید.

۴معمولا فلافل‌های بیرون خوشمزه‌تر ازانواع خانگی هستند. دلیل آن استفاده از ادویه‌های مخصوص است که می‌توانید از عطاری‌ها و ادویه فروشی‌ها به عنوان «ادویه مخصوص فلافل» تهیه کنید.

۵ذر ترکیب ادویه فلافل لبنانی‌ها کمی پودر هل برای عطر بهتر این غذا به آن اضافه می‌کنند. اگر طعم هل با ذائقه‌تان سازگار است آن را امتحان کنید.

۶زیره سبز را فراموش نکنید، زیره سنگینی معده شما را به خاطر میل کردن نخود برطرف می‌کند. اگر طعم نعناع خشک را می‌پسندید می‌توانید از آن هم به عنوان یکی از ادویه‌های این غذا به آن استفاده کنید.

۷لبنانی‌ها از سیب‌زمینی پخته برای تهیه فلافل استفاده نمی‌کنند، ولی شما می‌توانید در دستور فلافل آبادانی یک عدد سیب‌زمینی کوچک آب‌پز را هم به مواد این غذای خوشمزه اضافه کنید. به این ترتیب مواد چسبندگی بیشتری هم پیدا می‌کنند. اما طرز تهیه فلافل با نخود پخته چندان مرسوم نیست.

۸طرز تهیه سس انبه فلافل هم با پودر انبه و هم با میوه انبه است. در یک مطلب جداگانه طرز تهیه سس انبه فلافل را با تمام ریزه‌کاری‌ها به شما آموزش خواهیم داد.

۹فلافل یک غذای خوشمزه و مقوی برای گیاه‌خوران و افرادی است که برای خوردن گوشت محدودیت دارند. ایرانی‌ها عادت دارند این خوراک را با نان باگت میل کنند، اما نان اصلی و سنتی این خوراک لذیذ نان «پیتا» است.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع : خبر فارسی

 

دکمه بازگشت به بالا