اقتصادیکسب و کار ایرانی

بایننس کوین (BNB) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

بایننس کوین ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس است و با نماد BNB در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. صرافی بایننس در حال حاضر بر اساس حجم معاملات بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است. این صرافی می‌تواند بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد و همین موضوع موجب شده تا بسیاری این پلتفرم را انتخاب کنند.

آینده ارز دیجیتال bnb |ارز bnb بخریم |ارز دیجیتال

ارزدیجیتال بایننس کوین رمزارز بومی صرافی بایننس است و با نماد BNB در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. صرافی بایننس در حال حاضر بر اساس حجم معاملات بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است. این صرافی می‌تواند بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد و همین موضوع موجب شده تا بسیاری این پلتفرم را انتخاب کنند.

بایننس کوین در ابتدا روی شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-۲۰ توسعه یافت و در حال حاضر نیز ارز دیجیتال بومی اکوسیستم بایننس محسوب می‌شود. این توکن برای اولین بار در رویداد عرضه اولیه کوین (ICO) در ژوئیه ۲۰۱۷ معرفی شد. این رویداد از ۲۶ ماه ژوئن تا سوم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ ادامه داشت. معرفی و عرضه این دارایی دیجیتال در بازار، تنها چند روز پیش از راه‌اندازی و شروع به‌کار صرافی بایننس انجام شد.

کاربران بایننس می توانند از این کوین برای کمتر شدن کارمزد معاملات، افزایش شانس دریافت توکن های IEO و کاربردهای دیگر که با توسعه فعالیت های بایننس انجام می شود، بهره ببرند. در ادامه بیشتر با بایننس کوین آشنا می شویم.

در این رابطه بخوانید‌ : مزایا و معایب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴

بایننس از دو کلمه باینری (Binary) به معنی دوتایی و فایننس (Finance) به معنی سرمایه گذاری تشکیل شده است.

بایننس کوین برای مبادله ارزهای دیجیتال باهم طراحی شده است و امکان مبادله یا تغییردادن آن به ارزهای رایج وجود ندارد.

تاریخچه بایننس

بایننس توسط شخصی به نام چانگ پنگ ژائو ملقب به CZ در کشورچین تاسیس شد. اما به دلیل محدودیت های خرید و فروش ارز دیجیتال از سمت دولت چین، شرکت خود را به ژاپن منتقل کرد و در نهایت به کشور مالت منتقل شد.

قیمت ارز مربوط به صرافی بایننس، به دلیل مورد اعتماد بودن این صرافی برای کاربران، زمانی که به لیست ارزهای دیجیتال پیوست به طور قابل توجهی رشد کرد. صرافی بایننس ،در ۱۴ جولای ۲۰۱۷ پیش فروش کوین های اولیه ICO را آغاز کرد ودر مدت ۱۳ روز چیزی بیش از ۱۰۰میلیون توکن را توانست به فروش برساند ،که در مجموعه ۱۵ میلیون دلارجمع آوری کرد.

اگر در تراکنش هایی که در صرافی های بایننس صورت می گیرد، تبادل ارزها بجای بیت کوین با بایننس کوین یا همان BNB انجام شود تخفیفاتی در کارمزد تراکنش ها به شما تعلق می گیرد.

آینده ارز دیجیتال bnb |ارز bnb بخریم |ارز دیجیتال

تفاوت ویژگی‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین

صرافی بایننس در سال 2017 توسط تیمی متشکل از توسعه‌دهندگان، به رهبری چانگ پنگ ژائو تاسیس شد. این پلتفرم امروزه بزرگترین صرافی از نظر حجم معاملات شناخته می‌شود و از دو شبکه به نام‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین و توکن بومی به نام بایننس کوین (BNB) استفاده می‌کند.

بایننس چین (BC) چیست؟

پس از محبوبیت صرافی بایننس در سال 2017، این پلتفرم توکن بومی خود به نام BNB را با استاندارد ERC20 روی شبکه اتریوم عرضه کرد. در ابتدا از بایننس کوین برای پرداخت کارمزد معاملات استفاده و درصدی از عرضه آن نیز هر 3 ماه یکبار سوزانده می‌شد. در سال 2019، این توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 با توکن محلی شبکه اصلی این پلتفرم روی بایننس چین جایگزین شد.

بایننس چین در واقع شبکه‌ای برای تبادل دارایی‌های دیجیتال است که از این نظر تفاوتی با BSC ندارد. تیم این صرافی همچنین یک پلتفرم معاملاتی غیر متمرکز به نام Binance DEX را راه‌اندازی کرده است. BC همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی این شبکه توسعه دهند. این شبکه یک بلاک چین تقریبا غیر متمرکز و شفاف با کارمزدهای بسیار پایین است. با استفاده از BC می‌توانید دارایی‌های رمز ارزی خود را به صورتی امن ارسال کرده و جفت‌های معاملاتی را ترید کنید.

بایننس اسمارت چین (BSC)‌ چیست؟

در سپتامبر 2020 این صرافی تصمیم گرفت که بلاک چین دیگری به نام بایننس اسمارت چین را عرضه کند. این شبکه جایگزینی برای شبکه اصلی این صرافی یعنی BC و حتی یک راه‌حل لایه 2 هم محسوب نمی‌شود،‌ بلکه یک شبکه موازی آن است که در کنار آن به فعالیت ادامه می‌دهد. از آنجایی که BC از برنامه‌های ساخته‌شده روی شبکه اتریوم پشتیبانی نمی‌کرد، توسعه‌دهندگان تصمیم به ارائه یک راه‌حل سازگارتر گرفتند. شبکه BSC دارای سازگاری برنامه‌نویسی با ماشین مجازی اتریوم (EVM)‌ است.

از جمله تفاوت های BC با BSC این است که اپلیکیشن‌های ساخته‌شده روی اتریوم قادر به مهاجرت به بایننس اسمارت چین هستند. نه تنها این امر، بلکه امکان ساخت قراردادهای هوشمند روی زنجیره هوشمند بایننس نیز فعال شده است. این قراردادها کارمزدهای بسیار کمتری را برای ساخت و توسعه توافقنامه‌های دیجیتال برای کاربران فراهم کرده‌اند.

تفاوت BC و BSC

از نظر الگوریتم اجماع، بایننس چین از اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) و بایننس اسمارت چین از اثبات اعتبار سهام (PoSA) استفاده می‌کند. در یک شبکه مبتنی بر PoSA، کاربران به استیک کردن شهرت و هویتشان می‌پردازند. الگوریتم PoS در ازای اعتبارسنجی داده‌های شبکه و استیکینگ تعدادی ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه، به استیک‌کنندگان پاداش می‌دهد.

در الگوی DPos، مکانیزم رای‌دهی و نمایندگی به الگوریتم اثبات سهام افزوده شده است. در این مکانیسم، کاربران با پیشنهاددهی یک بلاک معتبر، به یک اعتبارسنج یا همان ولیدیتور تبدیل خواهند شد.

تغییر نام بایننس چین و بایننس اسمارت چین به BNB Chain

حدود 2 ماه پیش، صرافی بایننس اعلام کرد که شبکه‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین با هدف اشاعه اتحاد خود با توکن بایننس کوین این اکوسیستم، به BNB Chain تغییر نام داده‌اند.

اکنون نام BNB به‌جای “Binance Coin”، مخفف عبارت “Build and Build” است. شبکه BNB Chain با قدرت از توکن بومی این اکوسیستم، قابلیت‌های پیشرفته‌تری را معرفی و بر توسعه زیرساخت وب 3 متمرکز خواهد بود.

بر این اساس، بخش حاکمیتی زنجیره BNB Chain یعنی بایننس چین که استیکینگ و رای‌دهی در آن صورت می‌گیرد، به BNB Beacon Chain تبدیل شده است و بخش سازگار با ماشین مجازی اتریوم این زنجیره یعنی بایننس اسمارت چین، BNB Smart Chain نام خواهد داشت ولی همچنان با مخفف BSC شناخته خواهد شد.

مزایای بایننس کوین

اگر از صرافی بایننس جهت استفاده از توکن BNB استفاده نمایید، براساس آنچه که در وایت پیپر بایننس کوین آمده، کاربران می‌توانند باپرداخت کارمزد تراکنش های خود از۵۰ درصد تخفیف درمقایسه با سایر صرافی ها بهره مند شوند.

به طور خلاصه مزایای استفاده از BNB عبارتند از :

همچنین بخوانید : چگونه در ETF بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

میزان هزینه کمتر، برخوردار شدن از تخفیف در معاملات بایننس، امکان استفاده و معامله با آن در خارج از صرافی بایننس، تبادل با فیات، سرعت بالا در انجام تراکنش ها.

البته مانند همه ارزهای دیگر ریسک هایی نیز در سرمایه گذاری این ارز وجود دارد. قیمت بایننس کوین مبتنی بر اتریوم است در نتیجه تغییرات قیمت اتریوم تاثیر مستقیم روی آن دارد. وابسته بودن BNB به صرافی بایننس نیز ممکن است باعث کند شدن مسیر پیشرفت این توکن شود.

در سال ۲۰۱۹ بلاک چین بایننس آزمایش و اجرا شد. بلاک چین بایننس در واقع بستری برای صرافی غیرمتمرکز بایننس است.

آینده بایننس کوین

پیش‌بینی در مورد آینده هر ارز دیجیتال به دلایل متعددی پیچیده است و به عوامل مختلفی از جمله تکنولوژی، تقاضا و عرضه، رویدادهای بازار، تغییرات قوانین و مقررات، واکنش بازار و سایر عوامل بستگی دارد. در مورد بایننس کوین (BNB) نیز این قاعده اثبات می‌شود.

در حال حاضر، BNB به عنوان یک ارز دیجیتال موفق و با استفاده‌های متنوع در اکوسیستم بایننس شناخته می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پویا و تغییرات سریعی دارد و عوامل زیادی می‌توانند بر روند توسعه و ارزش ارزها تأثیر بگذارند.

عواملی که می‌توانند بر آینده BNB تأثیرگذار باشند عبارتند از:

  1. توسعه فناوری: بهبودهای تکنولوژیک در زمینه‌های مثل امنیت، سرعت تراکنش، و قابلیت همکاری با سایر پروژه‌ها می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه و استفاده بیشتر از BNB ایفا کند.
  2. مقررات و قوانین: تغییرات در قوانین و مقررات مرتبط با ارزهای دیجیتال در جهان می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار BNB داشته باشد.
  3. همکاری‌ها و تعامل با دیگر پروژه‌ها: همکاری‌ها و اتصالات با پروژه‌ها و شرکت‌های دیگر در فضای ارزهای دیجیتال می‌تواند ارزش BNB را تقویت کند.
  4. تقاضا و عرضه: تغییرات در تقاضا و عرضه BNB می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت و استفاده از آن داشته باشد.
  5. توسعه اکوسیستم بایننس: توسعه و رشد صرافی بایننس و اضافه شدن خدمات جدید و بهبودهای متنوع می‌تواند BNB را تحت تأثیر قرار دهد.

توجه به این نکات و دست‌یافتن به اطلاعات مرتبط با رویدادها و تحولات بازار می‌تواند به افراد کمک کند تا بهترین تصمیمات ممکن را در مورد سرمایه‌گذاری در BNB یا هر ارز دیجیتال دیگری بگیرند.

منبع این مقاله : https://nipoto.com/mag/what-is-bnb/

دکمه بازگشت به بالا