عمومیکسب و کار ایرانی

مراحل چاپ کتاب شعر

این روزها، شاعرانی که می خواهند کتاب شعر خود را چاپ کنند به ویژه شاعران تازه قلم می توانند با دریافت حمایت های مالی و پرداختی از سوی انتشارات کتاب که در این زمینه فعال هستند در مقابل انجام تبلیغات آن ها، پروسه چاپ کتاب را طی کنند. از طرفی، علاوه بر شاعران، سایر اقشار نیز که با اهداف گوناگون و زمینه های مختلف می خواهند اقدام به چاپ کتاب شعر خود نمایند، برای برنامه ریزی های مالی ضروری است که با طریقه محاسبه و تعرفه های مربوط به هزینه چاپ کتاب و قیمت نشر کتاب و راهکارهای کاهش این هزینه ها آشنا شوند.

اینستاگرام |بهترین انتشارات برای چاپ شعر |بهترین انتشارات برای کتاب اولی ها

مراحل چاپ کتاب شعر

پرسشی که در قدم اول پیش پای هر شاعر به ویژه شاعرانی که تازه قلم دست گرفته اند و یا به تازگی با سروده های خود عجین شده اند، قرار می گیرد، این است که آیا برای چاپ کتاب شعر اقدام کند و اصلا از کجا می تواند برای نشر کتاب شعر، اقدامات خود را آغاز کند ؟! هزینه چاپ کتاب شعر را باید خود بپردازد و یا اینکه راهی برای پرداخت این هزینه ها وجود دارد؟

مراحل اخذ شابک برای چاپ کتاب شعر

بعد از مراحل صفحه آرایی و طراحی جلد نوبت به دریافت شابک میرسد. شابک به انگلیسی ISBN مخفف عبارت انگلیسی (International Standard Book Number) که به اختصار به آن شماره استاندارد بین المللی کتاب گفته می‌شود به عنوان اولین مجوز رسمی برای چاپ کتاب شناخته می‌شود. این کد شامل یک شماره 13 رقمی منحصر به فرد برای هر کتاب و نویسنده آن است که در بازار هر کتاب با این کد شناسایی و قابل جستجو و پیگیری است. مزایای اخذ شابک را میتوان دلایل زیر دانست:

  1. سهولت جستجوی کتاب بدون دانستن نام کتاب، نویسنده و ناشر کتاب.
  2. آسان‌تر شدن فرآیند انبارگردانی، فروش و توزیع کتاب.
  3. سهولت کنترل موجودی کتاب‌ها در انبار و ارزیابی دقیق و سریع آمار تولید و فروش در مراکز توزیع و فروش کتاب.
  4. آسان نمودن فرآیند گردش امانت کتاب در کتابخانه‌ها.
  5. جست‌وجو و سفارش دقیق یک کتاب خاص.

آیا چاپ کتاب شعر سخت است؟

ما فقط سعی داریم، بر مبنای تجربیات و آگاهی خود از پشت پرده صنعت چاپ و نشر، با ارادتی که به فرهنگ و کتاب و مولفان و مخاطبان آن ها داریم، توصیه ها و پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه دهیم تا افرادی که در آستانه چاپ اثرشان هستند با پرداخت شخصی هزینه چاپ کتاب شعر خود هستند، راه و بیراهه را از هم بازشناسند.

ما به شما پیشنهاد می کنیم، برای تصمیم گیری جهت چاپ کتاب شعر خود، فارغ از قضاوت های افراد غیر متخصص و نظریان مثبت یا منفی اطرافیان، با آگاهی و دید بسط یافته، تصمیم بگیرید.

مراحل اخذ فیپا برای چاپ کتاب شعر

مرحله چهارم در چاپ کتاب، اخذ مجوز فیپا می‌باشد. هر کتابی برای عرضه در بازار کتاب و انتشار نیاز دارد که یک فهرست توصیفی و تحلیلی برای چاپ در شناسنامه‌ی کتاب داشته باشد. فیپا، (مخفف: فهرست نویسی کتاب پیش از چاپ)، یک فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، برای درج در صفحه‌ی اول کتاب، پیش از چاپ می‌باشد. درواقع هنگامی که شما یک فیپا تهیه می‌کنید، اطلاعات کتاب شما به منظور شناسایی و بازیابی بر مبنای استانداردها و قوانین و ضوابط بین المللی، پیش از انتشار کتابتان، ثبت می‌شود. مزایای اخذ فیپا را می‌توان دلایل زیر دانست:

  • یکدستی‌ و هماهنگی‌ فهرست نویسی‌
  • جلوگیری‌ از انجام‌ کار تکرار‌ی
  • افزایش‌ سرعت‌ بازیابی‌ منابع‌ در کتابخانه‌ها
  • تسریع‌ امر اشاعه اطلاعات‌
  • افزایش‌ سرعت‌ گردش‌ اطلاعات‌

چاپ کتاب شعر در چند جلد باید باشد؟

با دیدی واقع بینانه و واضح، سعی کنید تعداد مخاطبان کتاب خود را به درستی ارزیابی کنید، البته که رویاپردازی و آرمان گرایی در مسیر نیل به آرزوهایی که با اشتیاق و ذوق ما گره خورده اند، بسیار مهم و نیز اجتناب ناپذیر است اما ارزیابی صحیح و واقع گرایانه و منطقی نیز، از اولویت های ضروری در مسیر رسیدن به مقصد آرمانی است.

برای ارزیابی مخاطبان خود، باید در نظر داشته باشید که برخی از این مخاطبان شامل دوستان و آشنایانی هستند که یا توقع دارند و یا شما دوست دارید که کتاب خود را رایگان به آن ها هدیه دهید، پس این افراد را از دایره مخاطبانی که اقدام به خرید کتاب شما می کنند خارج کنید، البته می توانند معرف خوبی برای کتاب شما به دیگران و افزایش مخاطب و خریدار کتاب شما محسوب شوند اما این یک امکان بالقوه است و نباید در ملاحظات مخاطب سنجی خود، لحاظ کنید.

یکی دیگر از نکاتی که بر اساس سبک زندگی مدرن و عصر حاضر باید مد نظر داشته باشید، این است که فعالیت جدی و پررنگ و مستمر شما به عنوان صاحب اثر در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام و … می تواند نقش به سزایی در معرفی شما به مخاطبان و جلب نظر آن ها برای خرید کتاب شما داشته باشد.

هر چند که همراهان شما در فضاهای مجازی حتی اگر مشتاق و خواهان کتاب شما باشند، نباید در ارزیابی شما برای تخمین تعداد خریداران، لحاظ گردد، از حرف تا عمل راهی بس دراز است پس استقبال همراهان خود را صرفا به عنوان یک نیروی دلگرم کننده و انگیزه بخش در نظر بگیرید و نه یک معیار تبلیغاتی صد در صد.

پس تعداد دنبال کننده و مشتاقان کتاب شما، اصلا نمی تواند ملاک تعیین کننده مناسبی برای نتیجه نهایی در میزان فروش باشد.

همچنین، اگر تنها تکیه گاه شما همراهان فضای مجازی است و در نشست ها و همایش های ادبی و فرهنگی رفت و آمد چندانی ندارید، امیدی نیز به رونمایی کتاب خود در دورهمی های ادبی و شعری و فرهنگسراها نیز نداشته باشید.

با در نظر گرفتن همه جنبه های احتیاطی، پیشنهاد ما به شما برای چاپ ر مرحله اول، تیراژ 100 تا 200 جلد است.

مرحله اخذ مجوز پخش کتاب شعر

مجوز پخش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌گردد و تقریباً ظرف مدت 2 الی 3 روز کاری این مجوز صادر می‌شود. بدون داشتن این مجوز، نویسنده اجازه پخش کتاب خود را ندارد و اگر بدون اخذ این مجوز، اقدام به پخش کتاب کند بعد از شناسایی از کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها جمع آوری می‌شود؛ و برای دانشجویانی که قصد اخذ امتیازات مربوطه رادارند، بدون دریافت اعلام وصول فاقد وجاهت قانونی است.

دکمه بازگشت به بالا