عمومیکسب و کار ایرانی

طلاق به دلیل ضرب و شتم (دست بزن) مرد چگونه است؟

در عقدنامه ها شرایط متعددی آمده است که زن و مرد باید نسبت به آن متعهد باشند. در مورد ضرب و شتم هم در بند دوم عقدنامه این طور آمده است که:

“سوءرفتار و یا سوء معاشرت زوج در حدی که ادامهٔ زندگی را برای زوجه غیرقابل‌تحمل نماید.”

در این مقاله شما با شرایط طلاق به دلیل ضرب و شتم یا همان دست بزن مرد آشنا خواهید شد.

در صورتی که شما هم با ضرب و شتم همسر خود درگیر هستید و به دنبال یافتن اثبات عدم امنیت خود به دادگاه و گرفتن طلاق هستید، می‌توانید با یافتن شماره وکیل طلاق در مشهد، وقت مشاوره حضوری یا تلفنی دریافت نمایید. باید بدانید که اثبات ضرب و شتم کاری دشوار بوده و قاضی به راحتی نمی‌پذیرد که شما دچار سو معاشرت در زندگی زناشویی خود هستید. به همین منظور نیز کمک گرفتن از یک وکیل طلاق مجرب که در این زمینه تخصص کافی دارد، می‌تواند به شدت در این راه به شما کمک کرده و مسیر را هموارتر کند.

انکار ضرب و شتم همسر |ایا زن بخاطر ضرب و شتم به بار اول میتواند حق طلاق بگیرد |تعهد محضری عدم ضرب و شتم

قانون درباره طلاق به دلیل ضرب و شتم چه می‌گوید؟

در قانون مدنی وکالت یا همان حق طلاق به عهده مرد است. درصورتی‌که به دلیل ضرب و شتم مرد ادامه زندگی مشترک برای زن غیرقابل‌تحمل باشد، دادگاه حق طلاق را به زوجه می‌دهد. ماده 1130 قانون مدنی عسر و حرج را ابتدا با وکالت طلاق زن آورده است. با این  شرح که:

“ماده 1130 قانون مدنی: درصورتی‌که دوام زوجيت موجب عسروحرج زوجه باشد، وي می‌تواند به حاكم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق كند، چنانچه عسروحرج مذكور در محكمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نمايد و درصورتی‌که اجبار ميسر نباشد زوجه به اذن حاكم شرع طلاق داده می‌شود.”

ضمن اینکه در تبصره‌ای الحاقی 29/04/1381 علاوه بر تعریف عسر و حرج، سوء معاشرت و ضرب و شتم زن توسط مرد را یکی از موارد عسروحرج معرفی کرده:

“تبصره (الحاقي 29/04/1381): عسر و حرج موضوع اين ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعيتي كه ادامه زندگي را براي زوجه با مشقّت همراه ساخته و تحمل آن مشكل باشد و موارد ذيل درصورت احراز توسط دادگاه صالح از مصاديق عسر و حرج محسوب مي گردد:

4- ضرب و شتم یا هر گونه سوءرفتار مستمر [مرد] که عرفاً باتوجه‌به وضعیت زوجه قابل‌تحمل نباشد”

چطور می‌توان ضرب و شتم مرد را در دادگاه اثبات کرد؟

برای اینکه دادگاه حق طلاق را به دلیل ضرب و شتم به خانم بدهد باید این موارد توسط او با ارائه مدرک به دادگاه اثبات شود. اما گاهی پیش می‌آید که طریقه اثبات خاصی وجود ندارد و ضرب و شتم یا خشونت مقابل شهود انجام نشده در این صورت زوجه می‌تواند با مدارک زیر دادگاه را اقناع کند.

سوگند یا اقرار

دادگاه زمانی استفاده از این روش را قابل‌قبول می‌داند که دلایل کافی برای اثبات خانم وجود نداشته باشد. البته اقرار یا سوگند به‌تنهایی کافی نیست و ممکن است از نظر قاضی به اسناد و مدارک بیشتری نیاز داشته باشد.

انکار ضرب و شتم همسر |ایا زن بخاطر ضرب و شتم به بار اول میتواند حق طلاق بگیرد |تعهد محضری عدم ضرب و شتم

اقرار مرد

درصورتی‌که مرد حتی یکبار به ضرب و شتم همسرش اعتراف کرده باشد، برای وکالت طلاق زن در دادگاه کفایت می‌کند.

شهادت‌دادن

درصورتی‌که دو مرد عادل شاهد ضرب و شتم زن توسط شوهرش باشند می‌توانند در دادگاه علیه مرد شهادت دهند. در این صورت دادگاه رأی را به حق طلاق خانم صادر می‌کند.

گواهی پزشکی قانونی

خانم‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که ارائه گواهی پزشکی قانونی به‌تنهایی دال بر تأیید ضرب و شتم همسرشان نیست. هرچند این گواهی به دلیل ضربات وارد شده از جانب شوهر باشد. چراکه دادگاه‌های خانواده بر اساس رأی دادگاه کیفری یا کیفرخواست دادسرا رأی صادر می‌کنند. گاهی خانم درخواست گذشت از همسرش را دارد. در این صورت بهتر است در دادسرا تقاضای ترک تعقیب کند تا اگر مجدد توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفت، بتواند پرونده ضرب و شتم را مجدد به جریان بیندازد.

ارجاع به مددکاری

یکی دیگر از راه کارهای مؤثر برای زمانی که طلاق‌گرفتن خانم مشکل باشد، درخواست کمک از مددکاری است. در شرایط خانم می‌تواند از دادگاه تقاضا کند تا موضوع را به مددکاری ارجاع دهند. مددکار دادگاه به‌صورت محسوس و نامحسوس از همسایگان و اطرافیان زوجین تحقیقاتی مبنی بر ضرب و شتم همسرش به عمل  می‌آورد تا بتواند این مورد را در دادگاه به اثبات برساند.

برای یک‌بار  ضرب و شتم حق طلاق به زن  داده نمی‌شود.

از دیگر نکات مهمی که خانم باید زمان درخواست طلاق برای ضرب و شتم به آن توجه داشته باشد این است که در صورتی دادگاه حق طلاق را به او می‌دهد که ادامه زندگی برای او غیرقابل‌تحمل باشد. در واقع سوءرفتار یا سوء معاشرت باید مستمر اتفاق بیفتد. زن می‌تواند با ارائه گواهی‌های متعدد از پزشکی قانونی یا دفعات مکرری که به این دلیل کیفرخواست ثبت کرده، ضرب و شتم همسرش را به دادگاه اثبات کند.

در صورت ضرب و شتم شوهر، چه عواقبی در انتظار اوست؟

از نظر قانون ضرب و شتم چه خفیف و شدید جرم بوده و برای ضارب هم مجازات تعیین شده است. درصورتی‌که هریک از طرفین شکایت کند عواقب کیفری و حقوقی زیر در انتظار او خواهد بود:

قصاص

درصورتی‌که زن یا مرد جراحتی را به اعضای بدن همسرش وارد کند، او می‌تواند تقاضای قصاص کند.

دیه

هم در جنایات عمدی و هم غیرعمدی که امکان قصاص در آن وجود ندارد یا اینکه به پرداخت دیه دو طرف به توافق رسیده باشند، طبق قانون ضارب باید دیه مشخص شده را بپردازد.

انکار ضرب و شتم همسر |ایا زن بخاطر ضرب و شتم به بار اول میتواند حق طلاق بگیرد |تعهد محضری عدم ضرب و شتم

حبس

ماده 614 قانون مجازات اسلامی حبس ضارب را این گونه تعریف کرده است:

“هرکس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن و یا ازکارافتادن عضوی از اعضاء بدن یا منتهی به مرضی دائمی یا  از دست‌دادن یا نقص یکی از منافع، حواس یا زوال عقل مجنی علیه گردد چنانچه قصاص امکان نداشته باشد و درصورتی‌که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه هم خواهد شد.

همچنین درصورتی‌که آسیب وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و اسلحه به کار  رفته نیز چاقو و امثال آن باشد مرتکب، به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.”

بیشتر بخوانید: عواقب ضرب و جرح همسر و نحوه اثبات آن

ضرب و شتم و عدم تمکین

گاهی ممکن است بعد از درگیری خانم به پزشکی قانونی مراجعه و بعد از آن به خانه بازنگردد. در اینجا ممکن است همسرش دادخواست الزام به تمکین را ثبت کند. چون هدف قانون‌گذار ایجاد محیطی امن برای زوجین است، این دادخواست باطل است. البته خانم باید بلافاصله بعد از ضرب و شتم شکایت کیفری را ثبت کند. ضمن اینکه در صورتی دادخواست عدم تمکین باطل است که بازگشت زن به خانه و ادامه زندگی برای او خطر جانی داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید بدانید دیگر در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است؟ می‌توانید مقاله مربوطه را در سایت وکیل سعیده فرهادی نژاد مطالعه نمایید و در این زمینه اطلاعات لازم را بدست آورید.

بعد از ضرب و شتم خانم چه کاری باید انجام دهد؟

  • نیازی نیست خانم با همان لباس‌های آغشته‌به‌خون و پاره به پزشکی قانونی مراجعه کند. چراکه ملاک پزشکی قانونی در درگیری‌ها برای ارائه مراجع قضایی نوع و عمق جراحت است.
  • خانم باید از مراجع قضایی یا کلانتری معرفی‌نامه داشته باشد تا کارشناس پزشکی قانونی بتواند نظریه صادر کند.
  • سعی کنید از شاهدین شماره‌تلفن دریافت کنید تا در صورت نیاز به شاهد بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید.
  • گاهی اتفاق می‌افتد که شاهدان به دلیل رودربایستی یا ترس حاضر به شهادت نمی‌شوند. در این صورت خانم می‌تواند تقاضای بررسی و تحقیق محلی را به ثبت برساند؛ بنابراین کارشناسی از کلانتری مربوط به ضابطین دادگستری برای تحقیق به محل جرم آمده و مراتب را به دادگاه ارائه می‌کنند.
  • اگر حین درگیری حتی ضرب و شتمی هم انجام نشد و فقط پارگی و آسیب به لباس وارد شد، فرد مضروب می‌تواند در زمان شکایت این مورد را عنوان کند. در این صورت مجازات تخریبی 6 تا 1 سال حبس در انتظار ضارب است.

چرا برای ضرب و شتم به وکیل نیاز داریم؟

همان‌طور که گفته شد دلایل اثبات ضرب‌وجرح به‌راحتی قابل‌ارائه نیستند. ضمن اینکه گاهی به دلیل  عدم شناخت کافی طرفین با قوانین ممکن است حقشان ضایع شود؛ بنابراین رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شود. بهتر است از یک وکیل برای پیگیری کمک بگیرید چرا که به قوانین عسروحرج و طلاق آشنایی کامل دارد و سریع‌تر می‌توانند پرونده را به نتیجه برسانند.

دکمه بازگشت به بالا