چرا نسبت به اخبار مرگ بی تفاوت شده ایم؟!
یک استاد ارتباطات و جامعه شناسی افزایش خودکشی ، اعتیاد و افسردگی اجتماعی را ناشی از پوشش بیش از حد رسانه های اجتماعی می داند و می گوید که رمز موفقیت رسانه ها در مقابله با این پیامدها اجتماعی شدن اخبار است. یعنی رسانه ها اخبار را از دید مخاطب منعکس می کنند و نگرانی های مخاطبان را در نظر می گیرند.
حمید شکری خانقاه در گفت وگو با تکنونامه ، دلایل گرایش جامعه به اخبار ناخوشایند را تشریح کرد و در نتیجه ، رسانه ها پذیرفتند: “ذهن تمایل دارد که بیشتر از اخبار خوش اخبار داشته باشد.” در نتیجه ، تمایل رسانه ها به تأثیرات بسیار منفی است. این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. احساسات و عجیب بودن اخبار منفی نقشی حیاتی در روان انسان دارند. زیرا انسان به طور طبیعی تحت تأثیر هیجان قرار می گیرد. به همین دلیل است که رسانه ها به دنبال رمز موفقیت خود در انتشار اخبار منفی هستند.
نویسنده کتاب “برنامه ریزی ارتباطی” در مورد تأثیرات مخرب گرایش به داشتن اخبار منفی برای مخاطبان ، گفت: این سوگیری های روانشناختی برای ما بسیار خطرناک است. این واکنش ها در بدن ما ایجاد می کند و حتی باعث هورمون های استرس می شود. این امر افراد را در معرض بیشترین خطر قرار می دهد. روانشناسان می گویند که اخبار بد تأثیر مستقیم بر وضعیت روانی جامعه ، به ویژه نوجوانان دارد. افسردگی ، اضطراب و حتی خودکشی و اعتیاد را گسترش می دهد. خودکشی می تواند ناشی از سیری عاطفی افراد با اخبار منفی باشد.

پارک باغ در روزهای تاج همدان
مردم دیر پاسخ می دهند به اخبار بد
“در مقابل ، ما بحث هایی تحت عنوان نظریه اشباع داریم ؛ به این معنا که وقتی شخصی انواع خاصی از مداوم ، چه مثبت و چه منفی را افشا می کند و به نتایجی می رسد که با گذشت زمان سازگار هستند ، او آن را نادیده می گیرد. در حقیقت ، جامعه از تأثیرات منفی اشباع شده است. مردم اخبار ناخوشایند می شنوند بنابراین دیگر مانند گذشته تحت تأثیر اخبار قرار نمی گیرند و دیگر هیچ واکنشی نسبت به اخبار غم انگیز ندارند. این شرایط می تواند منجر به افسردگی و خستگی جامعه شود ؛ یعنی ، نقطه اجتماعی را سکوت سازمان ها و سکوت اجتماعی نامیدیم ؛ در حقیقت سکوت نوعی بی حالی ، بی حالی و اشباع ذهنی است. مردم دیگر نسبت به مشکلات اطراف خود واکنش نشان نمی دهند و این خطرناک است.
تاج مرگ را ارزانتر کرده است!
وی درباره نقش ادکلن در ایجاد شرایط افسردگی و بی توجهی مردم به حوادث ناگوار گفت: گردش خون کرونا باعث کاهش مرگ و میر شده است. حال ، اگر خبر مرگ یکی از اعضای خانواده را شنیدید ، فقط او را نادیده می گیرید و حاضر نیستید به مراسم خاکسپاری وی بروید. در گذشته ، مردم حتی هنگامی که با شخصی درگیر بودند در مراسم خاکسپاری شرکت می کردند. در طول کرونا ، مرگ به امری عادی تبدیل شد.

تاج در هند
روزنامه نگاران خبرنگار درگذشت!
دکتر شکری خانقاه ، استاد دانشگاه ، نیز تأثیرات اخبار ناخوشایند بر روزنامه نگاران را عامل این حوادث عنوان کرد: “دقیقاً مانند دکتر فوم که بیماران خود را معالجه کرد و تحت مراقبت وی درگذشت ، اخبار منفی روزنامه نگاران را نیز تحت تأثیر قرار داد.” بندرت می بینیم که روزنامه نگاران به دنبال اخبار خوب و خبرهای امیدوارکننده باشند. ما می گوییم که روزنامه نگاران نباید نسبت به اخبار تعصب داشته باشند ، اما انتشار اخبار منفی احساس ناامیدی و ناامیدی را در بین خود روزنامه نگاران ایجاد می کند. این بزرگترین خطر روزنامه نگاران است.
خبر بد نگذارید!
استاد علوم اجتماعی ارتباطات با بیان اینکه انتشار وقایع بد و کنار گذاشتن آنها توسط رسانه ها اشتباه است ، به چگونگی کاهش اثرات منفی اخبار منفی اشاره کرد و افزود: موثرترین عامل در مقابله با بی تفاوتی ، استرس و احساس بی توجهی ، ارتباطات هرچه بیشتر بتوانیم گفتگو و تعامل اجتماعی را افزایش دهیم ، مقاومت در برابر خبرهای بد بیشتر می شود. اگر رسانه ها می خواهند انعطاف پذیری اجتماعی را افزایش دهند و این غفلت و غفلت را از بین ببرند ، باید رسانه های اجتماعی را گسترش دهند. رسانه ها باید اخبار را به روشی تعاملی و گفتگویانه پوشش دهند.
وی گفت: “یكی از اشتباهات بزرگ رسانه ها این است كه آنها فقط اخبار را می گیرند.” یعنی آنها ناامیدی و ناامیدی را در کشور گزارش کرده و گسترش می دهند و سپس آن را آزاد می کنند. راه حل این است که تجزیه و تحلیل بحث در جامعه و در واقع در جامعه اطلاعاتی منتشر شود. لازم نیست تمام وقت با یک متخصص صحبت کنید ، می توانید با افراد در معرض خطر و افراد صحبت کنید. گفتگو باید از زبان خود جهان شنیده شود. ارتباطات و تعاملات اجتماعی باید افزایش یابد. این اثرات مضر اخبار منفی را به حداقل می رساند.
حمید شکری خانقاه مدیریت روانشناختی و تأثیر روانشناختی اخبار را از مهمترین قسمت های رسانه ها می داند و می افزاید وقتی رسانه ها اخبار منفی منتشر می کنند ، اخبار را از نتیجه گیری و نفوذ اخبار برای مخاطبان منتشر می کند. . رسانه ها همچنین باید با تأثیر روانی رویدادها برخورد کنند. شبکه های اجتماعی اکنون در حال رقابت با رسانه های رسمی هستند. شبکه های اجتماعی این امکان را برای هر فردی فراهم کرده است که به عنوان یک رسانه تبلیغاتی برای خود فعالیت های بد را از خود دور نگه دارد. در چنین شرایطی ، رسانه ها و سازمان های رسمی باید کنترل روانشناختی افرادی را که نمی دانند با اخبار منتشر شده و تأثیرات آنها چه کنند ، کنترل کنند.

دفن قربانیان کرونا در باغ رحمت دزفول
به تأثیر روانشناختی اخبار منتشر شده توجه کنید
به گفته وی ، در عصر رسانه ها ، نه تنها روزنامه نگاران ، بلکه مدیریت رسانه ای آنها را ملزم می کند که به تأثیر روانی اخبار منتشر شده توجه کنند. بنابراین ، آنها نه تنها باید رویداد را پوشش دهند ، بلکه صفحه نمایش و مهندسی اخبار را نیز پوشش دهند.
شکری خانقاه می گوید: “مهندسی پیام به این معنی است که رسانه ها قبل یا بعد از اخبار یک جریان خبری ایجاد می کنند و یک خروجی چندرسانه ای دارند. از محصولات چندرسانه ای مانند رویدادهای فیلم و مستند می توان برای تبلیغ رویدادهای کشور استفاده کرد. محصولات چندرسانه ای این رویداد را در جامعه موثر می کند. تهیه کنندگان فیلم و ادارات تولید رسانه باید آماده باشند تا برای چند دقیقه در سراسر کشور شرایط را پوشش دهند. رسانه ها باید جامعه را به شدت جمع بندی کنند و چنین رویدادی را از دست ندهند. به عنوان مثال ، اگر انفجاری رخ دهد و رسانه ها اخباری را منتشر كنند ، نیمی دیگر از رسانه ها باید محتوایی را برای مدیریت روانشناختی جامعه تولید كنند تا پیامدهای منفی این مسائل را برطرف كنند. به عنوان مثال ، در مورد اخبار ضد و نقیض واکسن کرونا ، رسانه ها باید آن را به عنوان یک منبع معتبر تبدیل کنند و محتوای دقیق ، اطلاعات و گزارش را به مردم ارائه دهند. زیرا مردم گیج می شوند و به شایعات نامشخص روی می آورند.

حمید شکری خانقاه – مدرس ارتباطات
در انتهای پیام