علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

نکات مهم انتخاب رنگ در چاپ کاتالوگ

امروزه به دلیل هزینه زیادی که مراحل چاپ و طراحی کاتالوگ دارد، باید قبل از انجام این کار به نکات مهم طراحی توجه کنید، تا کیفیت کار شما بیشتر باشد. یکی از تاثیرگذارترین فرایند در چاپ کاتالوگ رنگ‌ها است، باید این رنگ‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند تا کار شما جذاب و چشمگیر باشد.

چاپ کاتالوگ |دانلود کاتالوگ |رنگ کاتالوگ

کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم در اطلاع رسانی حوزه‌های تولید و خدمات است. از آنجایی که مردم هنوز هم قبل از خرید تمایل دارند اطلاعات مربوط به محصول مورد نظر را بررسی کنند، چاپ کاتالوگ اصولی و با کیفیت می‌تواند تاثیر مثبتی بر مخاطب داشته باشد.

رنگ‌شناسی در چاپ کاتالوگ

رنگ‌ها می‌توانند در ذهن و روح فرد تاثیر داشته باشند، از این رو انتخاب درست رنگ و ترکیب درست آن‌ها  کنار هم در کاتالوگ می‌تواند میزان تاثیرگذاری را بیشتر کند.

چاپ کاتالوگ |دانلود کاتالوگ |رنگ کاتالوگ

 از آنجایی که رنگ در کاتالوگ اهمیت زیادی دارد برای انتخاب رنگ باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • باید هدف خود را از طراحی کاتالوگ مشخص کنید.
  • متناسب با فضای کاتالوگ رنگ مناسب را انتخاب کنید. (رنگ سرد یا گرم)
  • کیفیت تصویر و محتوا در طراحی کاتالوگ تاثیر زیادی دارد.

هنگام انتخاب رنگ کاتالوگ حتماً باید به محصول خود دقت کنید و متناسب با آن رنگ کاتالوگ را انتخاب نمایید، به طور مثال برای طراحی کاتالوگ محصولات گیاهی از رنگ سبز استفاده می‌شود، رنگ سبز نماد سلامت و سبک زندگی است و حس خوبی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

برای طراحی کاتالوگ ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید و بر اساس نوع نیاز مخاطبان کاتالوگ‌ها را طراحی کنید.

طراح باید با شناسایی هدف، ‌رنگ‌بندی مناسب را برای کاتالوگ انتخاب کند و این نکته را هم فراموش نکند که انتخاب رنگ درست در روند چاپ هم تاثیرگذار است.

انتخاب رنگ در طراحی اهمیت بسیاری دارد، به دلیل اینکه درک ‌رنگ‌ها و تاثیرگذاری آن‌ها به راحتی ممکن نیست، این موضوع مسئله پیچیده‌ای است و طراحان باید به طور دقیق و اصولی رنگ شناسی را یاد بگیرند.

همانطور که گفتیم رنگ‌ها تاثیر خاصی روی کاتالوگ‌ها دارند و با انتخاب رنگ درست و مطابق با اصول روانشناسی می‌توانید یک کاتالوگ حرفه ای طراحی کنید.

رنگ‌ها نماد‌های مختلفی در رنگ‌شناسی دارند و تاثیر زیادی روی مخاطب می‌گذارند در ادامه به نماد و حسی که رنگ‌ها به مخاطب انتقال می‌دهند می‌پردازیم:

رنگ زرد

زرد نماد تمرکز است و حس مثبت اندیشی را به مخاطب انتقال ‌می‌دهد. اگر در کاتالوگ خود از متن زیاد استفاده می‌کنید، حتما باید از رنگ زرد استفاده کرد چرا که باعث تمرکز بیشتر خواننده می‌شود.

چاپ کاتالوگ |دانلود کاتالوگ |رنگ کاتالوگ

رنگ آبی

در رنگ‌شناسی آبی نماد اعتماد و آرامش است و حس خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند، به همین دلیل در کاتالوگ‌های تبلیغاتی و صنعتی از این رنگ استفاده می‌شود.

رنگ صورتی

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ صورتی نماد عشق و صلح است و به مخاطب حس آرامش می‌دهد، به همین خاطر از این رنگ در اکثر کاتالوگ‌ها استفاده می‌شود.

رنگ سفید

سفید نماد آرام بخشی است و حس خوب و آرامش را به مخاطب انتقال ‌می‌دهد.

رنگ قرمز

رنگ قرمز نماد هیجان و انرژی زیاد است، به همین خاطر بهتر است از رنگ قرمز برای مطالب مهم در کاتالوگ استفاده کرد.

رنگ مشکی

در علم رنگ شناسی مشکی نماد قدرت و استحکام است و از این رنگ در کاتالوگ‌های به خصوصی که مخاطب خاص دارند، استفاده می شود.

رنگ سبز

سبز نماد سلامت و سرزندگی است ،این رنگ حس آرامش و سرزندگی را به مخاطب انتقال ‌می‌دهد.

رنگ قهوه ای

این رنگ نماد طبیعت است و حس اطمینان و اصیل بودن را به مخاطب انتقال می‌دهد.

رنگ نارنجی

نارنجی نماد خلاقیت است و به مخاطبان حس اشتیاق و انرژی و خلاقیت می‌دهد.

رنگ بنفش

این رنگ در علم رنگ‌شناسی به عنوان یک رنگ اسرارآمیز شناخته می‌شود و نمایانگر خلاقیت و ثروت است.

در انتخاب رنگ کاتالوگ ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید و متناسب با آن‌ها رنگ را طراحی کنید. در کاتالوگ‌های تبلیغاتی بهتر است از دو رنگ استفاده شود، ترکیب رنگ زرد و سفید باعث آرام بخشی و تمرکز در هنگام خواندن ‌می‌شود.

از آنجایی که جلد کاتالوگ در نگاه اول تاثیر زیادی بر مخاطب دارد، رنگ آن اهمیت زیادی دارد و باید در انتخاب آن دقت زیادی کرد.

یکی از مشکلات مهم در چاپ کاتالوگ تغییر رنگ در چاپ است، که بسیاری با این مشکل روبرو می‌شوند. ممکن است روی مانیتور رنگ طرح را به طور دلخواه انتخاب کرده باشید، ولی هنگام چاپ رنگ کاملاً تغییر کرده باشد، این موضوع به این دلیل است که منبع رنگ روی مانیتور و تصویر چاپ با هم متفاوت است.

در مانیتورها تصاویر توسط پیکسل‌های نورانی نمایش داده می‌شوند و درخشان تر به نظر می‌رسند، همین موضوع می‌تواند تغییر رنگ ایجاد کند.

موضوع دیگری که باعث تغییر رنگ در چاپ می‌شود جنس کاغذ است، جنس کاغذی که برای کاتالوگ استفاده می‌کنید روی رنگ آن تاثیر زیادی دارد، اگر طرح مورد نظر را روی کاغذ رنگی چاپ می‌کنید رنگ کاغذ را به خود می‌گیرد.

برای جلوگیری از این مشکل باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • طرح خود را بر اساس رنگ و جنس کاغذ انتخاب کنید.
  • از دستگاه‌های چاپ جدید استفاده کنید، چرا که اختلاف رنگ کمتری دارند.
  • قبل از چاپ به تعداد زیاد، ابتدا چند نسخه تهیه کنید و از یکی بودن رنگ‌ها مطمئن شوید.

طراحان کاتالوگ حتماً باید دوره‌های روانشناسی رنگ را گذرانده باشند، تا بتوانند یک کاتالوگ با کیفیت به مشتری تحویل دهند. با شناخت هدف و آشنایی با تاثیر رنگ‌ها می‌توانند کاتالوگ کاربردی و مفید طراحی کند.

روانشناسان رنگ شناسی، تشخیص دادن در کاتالوگ بعد از رنگ سفید و سیاه، رنگ قرمز بیشتر استفاده می‌شود، چرا که این رنگ یکی از مهمترین ‌رنگ‌ها در طبیعت است.

رنگ‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند و با انتخاب طیف رنگی مناسب می‌توانید تاثیر مستقیم روی محصولات خود داشته باشید.

برای مشاوره و چاپ کاتالوگ می توانید به سایت همچاپ مراجعه کنید.

منبع : همچاپ

دکمه بازگشت به بالا