عمومیکسب و کار ایرانی

راه های مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

صدور انواع ویزای آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

وقتی که صحبت از صدور انواع ویزای آمریکا و همچنین هر نوع اقامت (اقامت موقت، گرین کارت، شهروندی و…) برای ایرانیان می‌گردد، هنوز بسیاری فکر ممنوعیت ورود، لغو صدور انواع ویزا و روادید، محدودیت‌های مسافرتی و اقامتی، محدودیت نوع ویزای صادر شده، سخت‌گیری بیش از حد به ویژه از لحاظ بررسی گذشته و سابقه شغلی، سیاسی و قانونی و مواردی از این قبیل می‌افتند.

این حس و فکری که به ذهن آمده، ناشی از روابط نه چندان خوب سیاسی بین کشور ما و کشور مورد بحث در طی سالیان بوده که اوج آن مربوط به زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و لغو بی قید و شرط اجازه ورود و هرگونه صدور ویزا و سفر برای چندی از کشورها از جمله ایران در سال 2017 بوده که تقریبا همه افراد یک جورایی قید آمریکا را برای مهاجرت زده و حتی نتوانسته‌اند برای دیدن یک اقوام درجه 1 خود به این کشور یک سفر توریستی چند روزه داشته باشند.

 باید در راستای این قضیه گفت که اگرچه درهای آمریکا به روی ایرانیان با روی کار آمدن جو بایدن پس از دونالد ترامپ باز شده اما واقعیت همچنان سخت‌گیری‌های نه چندان کمی برای صدور ویزا برای ایرانیان وجود دارد. به عبارتی در حال حاضر اگرچه امکان سفر به آمریکا؛ چه برای یک سفر توریستی چند روزه و چه برای اقامت‌های بلند مدت مانند تحصیل، کار یا سرمایه‌گذاری در این کشور وجود داشته اما باید گفت که به راحتی سال‌های بسیار پیش نیست.

برای مثال در این راستا افراد واقعا دارای صلاحیت و شایستگی‌های بالا ویزا خواهند شد، دوم اینکه افراد مورد اعتماد دولت آمریکا از نظر سیاسی و بررسی سوابق شخص تنها توانسته به این کشور ورود کنند و مورد سوم آنکه همانند دیگر کشورهای جهان، آمریکا نیز در راستای صدور انواع ویزا و روادید خود اولویت بندی‌های خودش را دارد.

ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس |تحصیل پزشکی در آمریکا |تحصیل در آمریکا

برای مثال شاید مهاجرت کاری به این کشور یکی از راه‌های سخت و زمانبر باشد، مهاجرت سرمایه‌گذاری آن هم با مبالغ هنگفت و بیش از 50 میلیارد تومانی، کمی آسان‌تر بوده و تحصیل در آمریکا همواره ساده‌ترین و بهترین روش مهاجرتی بوده است، حتی در زمان ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا، پروسه‌ پرونده‌های مهاجرت تحصیلی انجام می‌شده و دانشجویان فقط ملزم به صبر برای ویزا به مدت بیشتری بوده‌اند، اما با توجه به لغو این ممنوعیت‌ها و از طرفی راحت‌تر بودن و از طرفی ارجحیت روش مهاجرت تحصیلی، ضمن شرح انواع روش‌های مهاجرت به آمریکا، در بند بعدی کمی بیشتر درباره صدور ویزا و موفقیت‌های بیشتر پرونده‌های تحصیلی صحبت خواهیم کرد.

درباره واکسیناسون و محدودیت‌های سفر به این کشور نیز باید گفت که با فروکش کردن بحران همه‌گیری کرونا تا حد بسیار زیبا، انواع محدودیت‌های مسافرتی و مهاجرتی به این کشور برداشته شده و کلیه متقاضیان سفر به این کشور به شرط آن که به طور کامل واکسینه باشند، می‌توانند با ارائه مدرک واکسینه بودن خود به خاک این کشور از هر طریق وارد شوند.

منظور از واکسینه کامل بودن، تزریق حداقل 2 دوز از یکی از واکسن‌های مورد تایید دولت آمریکا بوده و به طوری که از تزریق دوز آخر حداقل 14 روز (2 هفته) گذشته باشد. دولت آمریکا تقریبا کلیه واکسن‌های به تایید رسیده‌ی سازمان بهداشت جهانی را قبول دارد؛ از جمله کلیه واکسن‌های در دستراس ایرانیان مانند سینوفارم، آسترازنکا،  سینوواک، جانسون اند جانسون، بیوتک و کوواکسین و… و البته واکسن‌هایی مثل برکت، فخرا و… مورد تایید این کشور (و اکثر کشورهای جهان حتی کشورهای منطقه) متاسفانه نیست.

صدور ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

همانطور که در بند ماقبل نیز اندک اشاراتی که شد، با وجود محدودیت‌های مختلف برای مهاجرت یا سفر ایرانیان به آمریکا و سختی اکثر روش‌های مهاجرتی به این کشور، مهاجرت تحصیلی و صدور ویزای تحصیلی در کمال تعجب حتی در دوره ممنوعیت ورود ایرانیان اینطور بوده که حداقل پرونده‌های تحصیلی پیش برده می‌شده و پذیرش‌های دانشگاهی برای متقاضیان صادر می‌شده است.

حال این قضیه برای زمان حال حاضر که فرمان ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا لغو شده، دارای بازار مهاجرتی بسیار گرمتر و محبوب‌تری نسبت به کلیه روش‌های مهاجرتی دیگر به این کشور دارد و از طرفی شخصی که واقعا متقاضی مهاجرت به آمریکا بوده و این کشور را کشور آینده‌ی خود برای زندگی می‌داند، روش تحصیلی به این کشور بهترین انتخاب برای وی می‌تواند باشد و آن هم به چندین دلیل.

از جمله اول آنکه لازم نیست مانند اکثر پروسه‌های مهاجرتی دیگر به این کشور، متقاضی برای مدت طولانی بلاتکلیف باشد و چه بسا در آخر با پرونده و ویزای وی موافقت نشود و در صورتی که در روش تحصیلی، دانشجو با داشتن یک سری حداقل صلاحیت‌های لازم (عموما تمکن مالی کافی، مدرک تحصیلی خوب و مدرک زبان با نمره قابل قبول) می‌تواند این روش را یک راه تقریبا تضمین شده حداقل نسبت به کلیه روش‌های دیگر تلقی نماید.

مورد دوم که آن هم بسیار هائز اهمیت بوده، این است که همانند تقریبا همه‌ی کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکایی و آسیایی دیگر، شما در صورتی که از نظر سوابق کاری، علمی، توانایی‌های برجسته و منحصر به فرد و به عبارتی همانند یک نخبه نتوانید دید آن‌ها را نسبت به خودتان بسیار با ارزش نمایید، حقیقتا روش‌هایی مانند کاری، اشتغال‌زایی و… بسیار سخت بوده و این بیشتر به این قضیه برگشته که از نظر این کشور و بسیاری از کشورهای پیشرفته، شما با داشتن مدرک تحصیلی و/یا سابقه کار کسب شده در کشور مقصد مانند آمریکا از اعتبار ویژه‌ای برخوردار خواهید شد و در غیر این صورت، اکثر کشورهای پیشرفته و به ویژه آمریکا، معمولا به مدارک تحصیلی کشوری مانند ایران برای کار و ورود مستقیم به دنیای اشتغال و تخصص بها نداده و همچنین سابقه کار هم اگرچه تاثیر مثبتی داشته اما اول آخر شما با کار در آمریکا و آشنایی با سیستم شغلی و فرهنگی این کشور دارای اعتبار بسیار متفاوت‌تری خواهید بود.

از اینجا می‌توان استدلال نمود که با روش مهاجرت تحصیلی، شما ابتدا یک اعتبار بسیار خوب و قابل توجهی برای اقامت در آمریکا پس از تحصیل بدست آورده و می‌توانید خیال راحت‌تری از آینده شغلی، اجتماعی و همچنین پروسه‌های مربوط به اقامت دائم و گرین کارت و شهروندی و… داشته باشید. کشور آمریکا با در بر داشتن بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های جهان در حوزه‌های مختلف علوم بی‌شک برترین و محبوب‌ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی در کنار انگلیس، استرالیا و کانادا در جهان و به ویژه کشورهای انگلیسی زبان است.

دانشجویان ایرانی نیز علاقه زیادی به تحصیل در این کشور و برخورداری از امکانات متعدد علمی و پژوهشی آن دارند تا از فرصتی استثنایی برای تحصیل و کار در بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان بهره‌مند شوند. اگرچه با صدور فرمان‌های سه گانه منع ترامپ علیه کشورهای مسلمان همچون ایرانیان، اخذ بسیاری از ویزاهای آمریکا برای شهروندان ایرانی سخت یا غیرممکن شده اما الان این شرایط خوشبختانه دیگر حاکم نیست. اما همانطور که گفتیم حتی در آن زمان و در آن چنین شرایطی ویزای تحصیلی آمریکا یکی از معدود ویزاهایی بود که دستخوش تغییرات جدید نگشت و پس از مدتی تبدیل به بهترین روش مهاجرت به آمریکا گشت.

هم‌اکنون نیز با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از افراد نسبت به بهبود روابط بین آمریکا و ایران امیدوار شدند. به نظر می‌رسد که اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در سال 2023 و همچنین سال‌های بعد برای دانشجویان ایرانی با سهولت بیشتری همراه باشد. از طرف دیگر شرایط ناشی از کرونا موجب تعلیق صدور انواع ویزای آمریکا و قرنطینه‌های سراسری از سال 2020 شده بود که خوشبختانه از این بابت و با آغاز سال 2022 و فروکش کردن بحران تا حد بسیار زیاد، محدودیت‌های هرگونه سفر و مسافرت به آمریکا از جمله از روش تحصیلی نیز برداشته شده است.

روش‌های مهاجرت ایرانیان به آمریکا

مهاجرت تحصیلی
مهاجرت کاری
مهاجرت از طریق ازدواج
مهاجرت از طریق تولد
مهاجرت نخبگان / مشاهیر / افراد با استعداد
مهاجرت سرمایه‌گذاری
مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری
مهاجرت به آمریکا از طریق اسپانسرشیپ
مهاجرت به آمریکا پناهندگی

مهاجرت به آمریکا از راه تحصیل

مهاجرت تحصیلی یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان است. متقاضیان برای تحصیل در آمریکا باید ویزای دانشجویی آن را که در دسته‌های M و F قرار می‌گیرد، دریافت کنند. این ویزا اغلب همراه با مصاحبه بوده و متقاضیان باید بتوانند دلایل و اهداف خود را از تحصیل در این کشور به صورت واضح بیان کنند.تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در آمریکا رواج بیشتری داشته و دانشجویان زیادی سالانه از طریق اخذ پذیرش در آن‌ها به آمریکا مهاجرت می‌کنند و البته اخذ پذیرش و همچنین ویزای دانشجویی آمریکا نیز در این 2 مقطع از شانس بیشتری برخوردار هستند.

آمریکا به عنوان کشوری با بیشترین میزان دانشگاه‌های برتر، مکانی ایده‌ال برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی است. طول دوره دکتری در این کشور بیشتر از کشورهای اروپایی و حدود 5-6 سال است. از طرف دیگر فارغ‌التحصیلان دکتری شانس بسیار بالایی برای کار در موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها در سراسر جهان خواهند داشت. همچنین مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل راه مناسبی برای اخذ گرین کارت این کشور پس از چند سال تحصیل و کار است؛ چرا که دانشجویان پس از تحصیل، اجازه کاریابی و اخذ مجوز کار و تبدیل ویزای تحصیلی به اتمام رسیده از نظر اعتباری را به ویزای کاری دارند و با چند سال کار کردن، پرداخت مالیات و عدم ایجاد مشکل قانونی به گرین کارت و اقامت دائم و سرانجام شهروندی کشور آمریکا دست یابند.

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

مهاجرت کاری به آمریکا در حال حاضر برای ایرانیان بسیار سخت و دشوار بوده و تنها از طریق ویزای H1B امکان‌پذیر است. برای دریافت این نوع ویزای کاری، متقاضیان باید از طریق کارفرمایی معتبر در کشور آمریکا جاب آفر دریافت کنند. کارفرمایان نیز برای استخدام نیروی کار خارجی باید به مدت سه ماه در روزنامه‌ها و سایت‌های کاریابی آگهی داده و در صورت پیدا نکردن فرد مورد نظر امکان استخدام افرادی خارج از آمریکا را خواهند داشت. اگر بخواهیم وارد ریز به ریز و کل جزئیات مهاجرت کاری به آمریکا شویم، خود شما به عنوان خواننده رسما به این نتیجه خواهید رسید که پروسه خیلی سخت و پیچیده‌ای بوده و نیاز به صلاحیت‌های علمی، تخصصی، سابقه‌ی کار، دستاوردهای بالا و… بسیار زیادی خواهد بود و بنابراین ممکن است یک شخص فاقد آن صلاحیت‌های بسیار برتر، در این پروسه صرفا وقت و هزینه‌اش تلف گردد.

همان ویزای موقت H1B که صحبتش شد و نسبت به انواع ویزای کاری دیگر شانس بیشتری داشته نیز برای کار در مشاغل تخصصی است که نیازمند داشتن مدارک دانشگاهی است، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان ایرانی در آمریکا پس از پایان تحصیلات خود برای این ویزا اقدام می‌کنند. مهاجرت به آمریکا از طریق کار نیازمند تخصص حرفه‌ای در شغل خود، سابقه کاری کافی و برقراری ارتباط با کارفرمایان در این کشور است.

مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج

افرادی که قصد ازدواج با یکی از شهروندان آمریکا و یا دارندگان گرین کارت آن را داشته باشند، می‌توانند ابتدا از طریق ویزای K-1 وارد این کشور شده و در طول مدت 90 روز ازدواج کنند. پس از ازدواج همسر آمریکایی یا دارنده اقامت دائم می‌تواند به عنوان اسپانسر و حامی خود را معرفی کرده و این زوج می‌توانند پس از تکمیل فرم دادخواست برای اتباع خارجی l-130 ، آن را به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا ارائه کنند. سپس اداره مهاجرت بسته به اینکه شخص مورد نظر در حال زندگی در آمریکا و یا خارج از آن باشد، روند حقوقی متفاوتی برای بررسی پرونده آن‌ها در پیش خواهد گرفت.

فرآیند مهاجرت به آمریکا از طریق درخواست گرین کارت برای همسر ممکن است 6 تا 9 ماه برای اسکان موقت به طول انجامیده و نیازمند انجام مصاحبه برای اثبات واقعی بودن ازدواج است. همچنین برای اخذ گرین کارت آمریکا، زوجین باید به مدت حداقل 3 سال کامل را با یکدیگر زندگی کنند و در این مدت هم واقعی بودن ازدواج آن‌ها همچنان واضح و شفاف باشد و سپس با گذشت 5 سال، امکان اقدام برای شهروندی و اخذ پاسپورت آمریکایی امکان خواهد داشت.

مهاجرت به آمریکا از طریق تولد

کشور آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که همچنان از قانون خاک برای اعطا تابعیت پیروی می‌کند. به عبارت بهتر در صورتی که فردی در خاک آمریکا (شامل کشتی و یا هواپیمایی که داخل مرز جغرافیایی این کشور باشد، نیز می‌شود) به دنیا بیاید، می‌تواند صرف نظر از وضعیت تابعیت والدینش، تابعیت آمریکا را کسب کند. لازم به ذکر است که مهاجرت به آمریکا از این طریق برای والدین چندان مناسب نیست، زیرا فرزند تنها پس از 21 سالگی می‌تواند برای گرین کارت والدین خود درخواست دهد.

همچنین تمامی هزینه‌های درمانی و زایمان نیز شامل بیمه نشده و متقاضیان باید آن را بپردازند که به همراه هزینه درخواست ویزای تولد حدود 140000 دلار آمریکا خواهد بود. البته برای کسانی که صرفا به دلیل به دنیا آمدن فرزندشان در این کشور و اخذ ملیت آمریکایی اقدام برای سفر توریستی یا کوتاه مدت به آمریکا کرده باید گفت که معمولا این موارد برای آفیسر پرونده مشخص بوده و همچنین در این موارد معمولا خانم‌های باردار ویزا نخواهند شد.

مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای نخبگان

ویزای نخبگان آمریکا EB-1 به سه دسته از افراد تعلق می‌یابد:

  • افرادی که استعدادی استثنایی در زمینه‌های ورزشی، هنری و یا علمی داشته باشند (بیشتر بازیگران، موزیسین‌ها، ورزشکاران و همچنین با گسترش تکنولوژی اخیرا افرادی مانند اینفلوئنسرها، یوتیوبرهای معروف و…)
  • اساتید دانشگاه و پژوهشگران برجسته دانشگاهی که حداقل 3 سال سابقه تدریس و پژوهش داشته و در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند.
  • مدیران ارشد اجرایی که به اداره کسب و کاری در خارج از آمریکا می‌پردازند.
  • متقاضیان برای آنکه واجد شرایط دریافت این ویزا باشند، باید در حوزه خود کارنامه درخشانی داشته باشند، به طور مثال جوایز ارزنده‌ی بین‌المللی برده باشند، مقالاتی مهم منتشر کرده باشند، کسب و کاری موفق با دستمزدی بالا داشته‌اند و …
  • برای مهاجرت به آمریکا از این طریق در دسته‌های دوم و سوم نیازمند پیشنهادی شغلی از طریق کارفرمایی آمریکایی هستید. اخذ پذیرش این ویزا بسیار سخت بوده و افراد بسیار کمی موفق به دریافت آن می‌شوند. اما پس از قبولی، روند سریعی را در ارائه اقامت دائم آمریکا داشته و پس از گذشت چند سال به سادگی می‌توان برای درخواست تابعیت اقدام کرد.
دکمه بازگشت به بالا